Bild
Nästa artikel

Biltest: Audi A4 2.0 TDI

Nybilstest

Nya Audi A4 har ett karaktäristiskt och tjusigt smil i nosen – om ägaren langat upp tolv tusen extra. Då ingår nämligen LED-lampor som varselljus. Audis fjärde fyra är mer avancerad än någonsin. En hel del teknik har hämtats från A6 och A8. Lilla dieseln, som nu är både starkare och snålare, passar perfekt under huven.

Nya A4 är en härlig milslukare. Komforten är på topp. Stolarna är fasta med bra sidostöd och man sitter som gjuten i förarstolen. Men det är inte bara den som kör som har det bra. Baksätet är nu bekvämt för ganska stora personer.

Bilen har vuxit på alla ledder utom en - höjden. Den är som tidigare 143 cm. Insteget är därför inte det mest bekväma för storvuxna, särskilt inte fram. Kupén är däremot betydligt rymligare. Audi A4 mäter numera 281 cm mellan axlarna, vilket är futtiga tre cm mindre än A6 och är störst i mellanklassen. Från att ha varit en normal mellanklassare har A4 vuxit till en riktig baddare! 

Det väl tilltagna axelavståndet är möjligt genom ett tekniklån från A8. Drivaxeln har placerats framför kopplingen och differentialen på höger sida om motorn. Därmed blev det möjligt att flytta framvagnen drygt 15 cm längre framåt.

Man får inte bara utrymmen genom långt axelavstånd. Det ger också bilen lugnare rörelser på vägen och möjlighet att få en bra viktbalans. Räknat på totalvikten har A4 2.0 TDI en viktbalans på 50/50 mellan hjulaxlarna. Förra modellen hade 52/48.

Körkänslan är mer distinkt än tidigare. Det gäller särskilt versionerna med fyrcylindriga motorer. Trots att bilen är så pass mycket större är den både kvickare och roligare att hantera. Det är lättare att få bilen med sig exakt dit man vill också på halkiga vintervägar.


Den nya fyrcylindriga dieselmotorn har ett skapligt vridmoment på 320 Nm mellan 1 750 och 2 500 v/min. Höga varvtal ger ingen bonus. Kör man på rätt sätt känns motorn stark samtidigt som man håller förbrukningen i schack.

Motorns gång är mycket civiliserad. Man hör knappt att det handlar om en diesel. En del av förklaringen är att Audi infört commonrail-teknik på lilla dieseln med ett tryck på upp till 1 800 bar och snabbare insprutare som kan styra förbränningen å att den blir effektivare och renare. 

Annorlunda styrning
Styrningen är helt annorlunda på nya A4. Styrväxeln är nu monterad längre ned på framvagnens hjälpram.

Rattstången har dessutom en ny typ av bussningar som ska sila bort oönskade vibrationer från chassiet. Placeringen och den stabila fastsättningen förmedlar mer "rena" körintryck från vägen.
 
Dessutom tillåts krafterna från styrväxeln att påverka hjulen i en rakare och mer korrekt vinkel. Denna styrning är helt hydraulisk och har en pump som via en excentrisk rotor kan ge variabelt oljetryck. Servon levererar därför endast det tryck som för stunden behövs - allt för att spara bränsle och minska utsläpp.

Fartberoende servo är standard på bilar med sexcylindriga motor. För övriga får man spendera 2 600 extra för denna komfort. Den ger en mycket lättgående styrning vid låg fart och stillastående, vilket ytterligare förenklar hantering av bilen. Men redan vid 50-60 km/tim krävs mer moment och vid 90 och 110 har man en behaglig tröghet.

Framvagnen är bultad direkt mot ramen för att ge så mycket körkänsla som möjligt. Alla detaljer till och med kullederna är tillverkade i aluminium. Bakvagnen är av samma typ som i A6 och A8, också i aluminium. Karossen uppges vara tio procent lättare än förra modellen, vilket man uppnått genom att använda mer av lättviktsmaterial, främst starkare men samtidigt lättare typer av stållegeringar.

Bagageutrymmet är rymligt, djupt, brett men som på de flesta bilar med sedankaross är det inte tillräckligt högt. En vanlig barnvagn går bara att vinkla in tills ytterhjulen tar emot. Hjulen måste väck om vagnen ska med.

Elektrisk parkeringsbroms sparar nog vikt och besparar kanske ägaren från bekymmer med rostande, kärvande vajrar.

Men en handbromsspak kan rädda föraren i vissa situationer. Och eftersom Audi ändå tillåter att antispinn och antisladd går att koppla ur, så kunde väl den kära gamla kryckan ha fått vara kvar.  Och så känns det lite ovant att man måste stampa på bromsen för att lossa elbromsen.

LED som varselljus och xenonljus är inte bara lyx. Visserligen är tillägget 11 800 kr. Men EU förväntas fatta beslut om att alla bilar måste ha särskilda körljus dagtid från och med slutet av 2010.

Det kommer att öka bränsleförbrukningen i hela EU om man inte använder ny teknik. LED-lamporna på Audi A4 är godkända som varselljus och förbrukar bara 18 watt jämfört med 110 för ett vanligt halvljus.                                          

Testinformation

Modeller i det här testet:

Audi A4 2.0 TDI

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Audi A4 2.0 TDI

Tillverkningsland: Tyskland.
Modell: Fyradörrars sedan. (Avant introduceras i april).
Motor: Rak fyrcylindrig turbodiesel med insprutning via common railsystem pietzoinsprutare, två överliggande kamaxlar 4 ventiler/cyl. Cylindervolym 1 968 cm3. Cyl diam/slaglängd 81/95,5 mm. Kompression 16,5:1. Katalysator samt partikelfälla.
Effekt/vridmoment: 143 hk (105 kW) vid 4 200 v/min. Max vridmoment 320 Nm mellan 1750 och 2500 v/min.
Kraftöverföring: framhjulsdrivning. sexstegad manuell växellåda. Elektronisk differentialbroms, antispinn- och antisladdsystem standard.
Hjulupphängning: Framvagn med fyra tvärlänkar och MacPherson fjäderben. multilänkbakvagn med separat monterade skruvfjädrar och stötdämpare.
Hjul: 225/55 R16 på 7,5 tum breda fälgar.
Styrning: Kuggstång med hydraulisk servo. Vändcirkel 11,4 m
Bromsar: skivor. Ventilerade fram. Låsningsfritt med elektronisk bromskraftfördelning och bromsassistent. Automatisk rengöring av skivorna.
Prestanda (enl tillv): Toppfart 215 km/tim. 0-100 km/tim på 9,4 s.
Övriga versioner: 1,8 TFSI med fyrcylindrig bensinturbo på 160 hk. 2,7 TDI med sexcylindrig dieselturbo på 190 hk. 3,0 TDI med sexcylindrig dieselturbo på 240 hk. 3,2 FSI med sexcylindrig bensinturbo på 265
hk. Senare i vår presenteras också Avant.

Vi tycker

Nya A4 imponerar och är absolut en av premiumklassens mest intressanta bilar. Den bjuder på hög komfort, troligen hög säkerhet, bra rostskydd och låg förbrukning med dieselmotor, som självklart har partikelfilter.

Instegspriset är avsevärt lägre än de närmaste konkurrenterna. Men så fort man börjar sätta kryss i listan för merutrustning bär det förstås iväg uppåt.

Och vem vill inte ha t ex metallic, LED-belysning, fartberoende servo, en just stereo och eluppvärmda ytterbackspeglar?

Taggar: Nybilstest, Audi A4
Biltest: Audi A4 2.0 TDI
Biltest: Audi A4 2.0 TDI

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.