Bild
Nästa artikel
Volvo XC40 en besvikelse som begagnad: Dyr och strulig

Volvo XC40 en besvikelse som begagnad: Dyr och strulig

Begbil

Vi Bilägares långtest avslöjar kvalitetsmissar som inte stämmer överens med det höga priset.

Vårt långtestande av Volvo XC40 avslutas efter två år. När bilen köptes in 2018 var den dyrast av de nya långtestbilarna med en prislapp på 423 600 kronor. Vårt exemplar är en D4 AWD med fyrhjulsdrift, automatlåda och turbodiesel på 190 hk. 

Förväntningarna på den nya Volvosuven var skyhöga redan då, men var den värd sitt höga pris? Skulle alla nya elektroniska finesser fungera klanderfritt? Håller den nya CMA-plattformen klassisk Volvokomfort?

Frågorna var många och redan första året fick vi svar på många av dem. Trots att XC40 utsågs till Årets Bil i Europa blev kritiken hård – bilen föll inte långtestlaget i smaken. Åkkomfort och detaljkvalitet hade brister och priset kändes omotiverat högt trots rätt format och köregenskaper. Jumboplatsen i ”Årets långtestbil 2018” var därmed säkrad.  

Som bilägare förväntar vi oss att allt ska fungera från dag ett vilket inte har varit fallet med vår Volvo. När vi nu lägger ännu ett år till handlingarna noterar vi att mardrömstarten första året inte var någon tillfällighet. Tre extra verkstadsbesök första året blev ett andra året, tyvärr ett för mycket.

2018 började året med ett löst plastskydd under bilen som vibrerade och orsakade missljud, följt av ett trasigt USB-uttag. Tredje gången gillt byttes styrväxeln. Även plastpaneler och passagerarstol sattes fast och förarstolens klädsel syddes ihop. 

2019 började med att växellådan skramlade. Det visade sig snart att ett motorfäste under växellådan inte var korrekt åtdraget. 

– Vi lämnade en slutkörd trotjänare och fick tillbaka en ny bil, konstaterar redaktionchef Tommy Wahlström. Tyvärr blev det ett sista bevis på en mängd kvalitetsmissar som inte stämmer överens med det väl tilltagna priset. 

Trots alla barnsjukdomar på vår långtestbil har modellen som förväntat blivit en försäljningsuccé för Volvo. Vår XC40 behåller också sitt värde som begagnad och tappar inte mer än 27 procent i värde. Andrahandsvärdet på Volvos modeller har alltid varit starkt och XC40 fortsätter på samma väg. Sedan tidigare vet vi att suvar i rätt storlek och med rätt utrustning är rena hårdvalutan på begagnatmarknaden. 

När vi summerar alla utgifter med antalet körda mil blir den totala milkostnaden betydligt högre än genomsnittet. Även om andrahandsvärdet står sig starkt blir ett högt inköpspris med en lägre värdeminskning också kännbart för plånboken.

En annan utgift som bidrar till den höga milkostnaden är suvdäcken som är dyra i inköp. En kostnad att betänka särskilt för den som kör många mil per år.

Två år är på gränsen till för kort tidsperiod för att se hur bilen klarar sig mot rostangrepp. Normalt sett dröjer det tre till fyra år innan rosten börjar visa sig på allvar. Trots det monterar vi ner samtliga plastkåpor undertill för en ordentlig rostinspektion. Volvon levererades i mars och har bara fått utstå en vinter med saltade vägar. Allt ser mycket bra ut och vi hittar bara obetydligt med rost på fram- och bakvagn.

Volvo XC40 D4 AWD

Registreringsdatum: 19 mars 2018
Mätarställning, mil: 4 999
ViB:s förbr. l/100 km: 6,2
Officiell förbr. l/100 km: 5,1
Garantier, år: 2/3/12
Serviceintervall, mil/år: 3 000/1
Inköpspris, kr: 423 600
Inbytespris, kr: 309 700
Marknadsvärde, kr: 344 700
Värdeminskning, kr: 113 900
Bränsle, kr: 45 989
Service/reparation, kr: 11 403
Däck, kr: 21 424
Skatt/besiktning, kr: 4 708
Försäkring, kr: 9 864
Underhåll, kr: 5 625
Totalt, kr: 212 913
Totalt/mil, kr: 42,59

Taggar: Begbil, Volvo XC40

Vårt långtestande av Volvo XC40 avslutas efter två år. När bilen köptes in 2018 var den dyrast av de nya långtestbilarna med en prislapp på 423 600 kronor. Vårt exemplar är en D4 AWD med fyrhjulsdrift, automatlåda och turbodiesel på 190 hk. 

Förväntningarna på den nya Volvosuven var skyhöga redan då, men var den värd sitt höga pris? Skulle alla nya elektroniska finesser fungera klanderfritt? Håller den nya CMA-plattformen klassisk Volvokomfort?

Frågorna var många och redan första året fick vi svar på många av dem. Trots att XC40 utsågs till Årets Bil i Europa blev kritiken hård – bilen föll inte långtestlaget i smaken. Åkko

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#3
2020-01-29 10:14

Jag väljer också driftsäkerhet framför "rolighet..."

#4
2020-01-29 12:32

Apex.

Jag valde Rav4 hybrid, och fick precis det du räknade upp och lite till som andra märken inte kan leverera på samma sätt, en effektiv hybrid med låg milkostnad, samt driftsäkerhet i världsklass. Man kan nästan säga att det är riktig premiumbil så som de ska vara och som man ska kunna kräva av en äkta premiumbil. Och så verkar många tycka ute i den riktiga världen utanför ankdammen, där Rav4 säljer som smör till extrapris. Världens mest sålda suv.

Xc40 är ful i mina ögon, jag ville ha en annan design. Rav 4 hybrid levererar på alla områden till en tilltalande helhet sammantaget.

#5
2020-01-29 12:35

Shogun

Klart den erbjuder allt det jag räknade upp, alla bilar gör det till viss grad. Men man kan ha högre krav på dessa egenskaper som Rav4 inte uppfyller. Det sista jag tänker på när jag ska byta bil är Toyota.

#6
2020-01-29 16:17

Apex.

Synd om dig......många andra runt om i världen ca 8,5miljoner varje år har upptäckt något du tydligen missar då ;o)

Även Rav4 verkar motsvara mångas krav på egenskaper jämfört med konkurrenter, då den är mest sålda suv i världen. Vad du menar med krav står skrivet i stjärnorna......

#7
2020-01-29 17:20

Shogun

Detsamma. 60-70 miljoner varje år har upptäckt något du tydligen har missat ;) dvs alla som köper bilar som inte kommer från Toyota.

Den uppfyller inte mina krav och inte heller de resterande miljontals suv-köparnas krav. Rav4 har sina styrkor och svagheter precis som alla bilar vare sig du tror på det eller inte.

#10
2020-01-29 20:02

Simon no1.

Ja, eller ett Bmw märke eller annat premiummärke....prestige ska det vara om det ska duga för många....så utomordentligt fånigt.

#14
2020-01-29 20:42

Apex.

Bra argument för dina speciella krav du har. De var tydligen inte så speciella ändå....;o) Endast prestige det handlar om på garageuppfarten. Jo, jag varierar mig mellan olika märken till skillnad mot dig. Och är inte så prestigebunden som du tydligen är, kalla det hjärntvättad om du vill......;o)

Och gå in hos Toyota och hör vad de tycker om att det sitter en Bmw motor i nya Supra, de hade hellre sett en modernare variant av Toyotas egen 2JZ motor som satt i Supra MKIV. Så ta och läs på lite.

#17
2020-01-29 20:49

Shogun

Trots att mina krav inte är speciella så finns det inte en enda Toyota som uppfyller dem. Jag har aldrig ägt samma märke två gånger på raken och jag spammar inte varenda tråd om min nuvarande bil. Så fattar fortfarande inte vad du pratar om.

I din värld så kanske det är så, verkligheten säger något annat. Det sitter en motor, växellåda och egentligen kommer det mesta under skalet från en tysk premiumtillverkare i Toyotas ikoniska prestigebil :)

#21
2020-01-30 10:20

Handlade artikeln om Volvo eller Toyota?

#22
2020-01-30 10:59

Shogun

Jag tycker att de är tråkiga att köra utan att vara bekväma och jag vill inte ha en hybrid med Cvt. Det finns som jag ser det bara en anledning till att köpa en Toyota: ekonomi. Annars finns det bättre bilar i alla storleksklasser.

Haha skitsnack, nya BMW Supra är det roligaste och bästa Toyota hallarna har sett på årtionden.

#25
2020-01-30 16:14

Apex.

Hur kan DU veta att Bmw Supra är den roligaste och bästa Toyota hallarna sett på årtionden, du tittar ju aldrig in där eller åt Toyota, så hur kan du veta, bara ytterligare en fördom. Toyota GT 86 är minst lika rolig. Nya Toyota GR Yaris kör ifrån nya Bmw Supra på bana, genant......

#26
2020-01-30 17:36

Shogun

Räcker med att se deras modellutbud med missfoster som Mirai/prius och resten av mellanmjölksbilarna.

Det kanske den gör, BMW har dock gott om egna bilar som kör 8:or runt GR Yaris.

#27
2020-01-30 21:14

Apex.

Jag är förundrad över hur man kan veta så mycket eller lite om Toyota när man aldrig går in dit eller ens tänker på en Toyota vid bilbyte? Sa någon fördommar? Ja, jag tyckte faktiskt mig höra något sådant....

Det tror jag inte att de gör bara för att de heter Bmw som du tror, vem tex kör 8or runt en GR Yaris? Tror precis tvärtom. Möjligen med teknik från Toyota som framtidens Bmw kommer innehålla, tex teknik från nämnda Mirai. Det blir kul att påminna dig om, då behöver du inte ens gå in till Toyota. Det räcker att gå in till Bmw och köpa en bil och få en bit av Toyota, och Toyota tar hem vinsten när sådana som behöver penisförlängare pga vad det står för märke på bilen, i detta fallet Bmw utan arr senare ens veta att bilen innehåller teknik/komponenter från Toyota, men det man inte vet har man inget ont av.....;o)

Många av Bmws modeller har mellanmjölkskvalitet, kan bli en höjning med Toyotateknik.

https://m.youtube.com/watch?v=jlTe3x8Osxs

#28
2020-01-31 14:17

Volvo, dålig kvalitet och hög bränsleförbrukning.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.