Bild
Nästa artikel
Volvo V90 som begagnad: Bekväm – men till ett pris

Volvo V90 som begagnad: Bekväm – men till ett pris

Begbil

Vi Bilägares långtest-Volvo har rullat 8 500 mil. Familjekombin överraskar med höga servicekostnader.

Vår bekväma snålversion av Volvos storkombi rullar vidare i långteststallet. När bilen hämtades ut som ny var dieselfyran helt rå och förbrukningen låg på 7,5 l/100 km de första hundra milen. Efter 8 500 mil har vi landat på 6,5 l/100 km vilket ger drivmedelskostnader i klass med bensindrivna kombikonkurrenter. 

Efter tre år börjar även servicekostnaderna dra iväg. Under sitt första testår 2017 fick Volvon mycket kritik för sina många verkstadsbesök. En läckande baklucka tvingade bilen till ett fem veckor långt stopp som sedan följdes upp av ett elfel som medförde att batteriet laddade ur.

Problemet löstes genom en uppdatering av mjukvaran men i början på förra året kastade batteriet in handduken för gott. Bilen upplyste själv om ”kontroll batteri”, samtidigt som bilens värmare slutade fungera. Ett bekant problem som vi löst tidigare med en natts laddning i garage men denna gång valde vi att avsluta den konstgjorda andningen.

Upplands Motor fick uppgiften att montera dit ett nytt batteri. Utöver reservdel och arbete laddades även en ny mjukvara ner vilket tillsammans gick på 6 020 kronor. 

Vi har klagat på Volvos höga servicekostnader tidigare men återförsäljarna väljer själva sin timdebitering och Upplands Motor i Kista är en av landets mest påkostade bilanläggningar med café och restaurang. Smakar det så kostar det vilket det även gjorde efter sommaren när vi betalade 12 260 kronor för en Volvo Original Service och nya bromsbelägg runt om.

Vid den årliga rostinspektionen noteras rost längs några skarvar och svetsfogar inuti balkar i bakvagnen. Samma ytrost som vi hittade på V60 i framvagnen. 

– För att vara en sådan bra bil i övrigt är det lite för mycket ytrost redan efter tre år, konstaterar vår rostskyddsexpert Thomas Widström.

Volvo V90 D3 AWD Business

Registreringsdatum: 20 december 2016
Mätarställning, mil: 8 506
ViB:s förbr. l/100 km: 6,5
Officiell förbr. l/100 km: 4,9
Garantier, år: 2/3/12
Serviceintervall, mil/år: 3 000/1
Inköpspris, kr: 374 000
Inbytespris, kr: 226 000
Marknadsvärde, kr: 253 900
Värdeminskning, kr: 148 000
Bränsle, kr: 85 151
Service/reparation, kr: 29 683
Däck, kr: 20 692
Skatt/besiktning, kr: 6 442
Försäkring, kr: 13 776
Underhåll, kr: 10 225
Totalt, kr: 313 969
Totalt/mil, kr: 36,91

Taggar: Begbil, Volvo V90

Vår bekväma snålversion av Volvos storkombi rullar vidare i långteststallet. När bilen hämtades ut som ny var dieselfyran helt rå och förbrukningen låg på 7,5 l/100 km de första hundra milen. Efter 8 500 mil har vi landat på 6,5 l/100 km vilket ger drivmedelskostnader i klass med bensindrivna kombikonkurrenter. 

Efter tre år börjar även servicekostnaderna dra iväg. Under sitt första testår 2017 fick Volvon mycket kritik för sina många verkstadsbesök. En läckande baklucka tvingade bilen till ett fem veckor långt stopp som sedan följdes upp av ett elfel som medförde att batteriet laddade ur.

Problemet löstes genom en uppdatering av mjukvaran men i början på förra året kastade batteriet in handduken för gott. Bilen upplyste själv om ”kontroll batteri”, samtidigt som bilens värmare slutade fungera. Ett bekant problem som vi löst tidigare med en natts laddning i garage men denna gång valde vi att avsluta den konstgjorda andningen.

Upplands Motor fick uppgiften att montera dit ett nytt batteri. Utöver reservdel och arbete laddades även en ny mjukvara ner vilket tillsammans gick på 6 020 kronor. 

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-01-30 07:51

Ännu ett skäl till att inte välja Volvo.

#2
2020-01-30 11:14

Är väl ingen överraskning att det är dyrt att äga en Volvo?

#3
2020-01-31 17:25

Huvudregeln brukar vara, att man får vad man betalar för. I Volvos fall får man bekvämligheter, komfort, säkerhet, livslängd, bra andrahandsvärde, bra servicemöjligheter, bra funktioner, och mycket annat.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.