Bild
Nästa artikel
Toyota Verso är en sjusitsig familjebuss eller MPV, som bilklassen kallas. Verso ersatte Corolla Verso 2009.

Toyota Verso - flexibel som få

Begbil

Toyota Verso är sjusitsig och flexibel som få – ett alternativ till kombi. Vi granskar Verso som begagnad

Namnet Verso kommer från engelskans versatility som betyder mångsidighet. Ett namn Toyota har använt sedan 2000 på olika MPV-modeller. Toyota Verso kom 2009 och ersatte tidigare Corolla Verso. En facelift kom 2013.

Den vanligaste motorn är 1,6-liters bensin på 147 hk. Dieselmotorer finns också, tvåliters på 124 hk samt 2,2-liters på 150 eller 177 hk. Två växellådor finns, manuell eller steglös CVT-automat.

Att köra Verso är tryggt, men inte underhållande. Bilen går stadigt och säkert i en undanmanöver. Vid forcerad körning på kurvig väg märks dock tendenser till understyrning. Vid normal körning känns Verso smidig att köra, med en ovanligt spänstig manuell växellåda. Sikten snett framåt är inget vidare, ett irritationsmoment speciellt i stadstrafik.

Instrumenten är centralt placerade uppe på panelen, nästan i närheten av vindrutan. Testförarna har haft delade meningar om placeringen är bra eller dålig. Mätartavlorna är tydliga och de flesta reglage vettigt placerade. Framstolarna ger acceptabel komfort för normallånga, men korta förare klagar på inställningsmöjligheterna av förarstolen.

 

Sittställningen samt insteget är lite högre än för en vanlig personbil, vilket många äldre förare uppskattar. Det finns tystare bilar, men ljudkomforten i Verso får i alla fall godkänt. Omdömet godkänt gäller också för baksäteskomforten.

Flexibla utrymmen är det främsta köpskälet för Verso. Baksätet består av tre fåtöljer, som är skjutbara i längsled och fällbara. Längst bak finns två extra stolar, mest tänkta som nödsäten för barn. Med dessa uppfällda blir bilen sjusitsig. Då försvinner mycket av det annars stora bagageutrymmet – bara 155 liter ryms. I normalläge kan man lasta nästan 700 liter bagage upp till taket. Med baksätena fällda ryms 1 696 liter eller 43 läskbackar.


Verso fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krockprov 2010. Whip-lashskyddet får godkänt av Folksam.

 

Toyota har rykte om sig att göra bilar med hög driftsäkerhet. I Vi Bilägares ägarundersökning AutoIndex får Verso beröm från ägarna för sin problemfrihet, speciellt att elektroniken nästan aldrig krånglar.

Men det finns några punkter att se upp med. Rostskyddet är inte bra, på föregångaren Corolla Verso kunde tanken lätt rosta sönder. Numera är tanken av plast, men påfyllningsrör och förankringsband till tanken är av plåt – med rostrisk.

På bilar som rullat över 15 000 mil kan CVT-lådan ge oljud och vibrationer, men brukar hålla ändå. Om lådan måste bytas blir det dock dyrt. Samma sak om kopplingen fallerar – 19 000 kronor kostar det kalaset! Slitna stötdämpare noteras också på långmilare.

Av säkerhetsskäl har Toyota gjort en del återkallelser av Verso. 2010 gjordes en återkallelse på grund av att gaspedalen kunde fastna i intryckt läge. 2011 gjordes återkallades bilar tillverkade mellan 2009–2011 på grund av att panoramataket kunde lossna vid körning. 2014 gjordes en återkallelse på exemplar tillverkade under 2013. Där kunde en rattmutter vara felmonterad och leda till förlorad styrförmåga. Under 2014 återkallades också Verso tillverkade januari–mars det året. Orsaken var risk för bränsleläckage från bränslefilter.

En auktoriserad verkstad kan se om just det exemplar som du är spekulant på har varit föremål för återkallelse och om åtgärderna är utförda.

 

Andrahandsvärdet har varit bra, Verso är en bil som är hyggligt lättsåld i beghallen. Det har gett relativt höga begpriser. Bra begagnatgarantier upp till åtta år/15 000 mil hos märkeshandlare är en fördel. 


Köpguide

ALLMÄN INFORMATION

Reg. år/mil 2,0 D-4D 2010/10 000
Kaross Flexibel 7 pl
Motor 2,0 l/126 hk
Dekl. förbrukning 5,6 l/100 km
Skatt 2 928 kr
Begpris 95 000 kr
Nypris 233 900 kr
Bilprovningen Bättre än medel
Rost Sämre än medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Bättre än medel

TEKNISK DATA

  1,8 VVT-i 2010 2,2 D-4D AUT 2010
Längd/bredd, cm 444/179 444/179
Tjänstevikt/maxlast, kg 1 580/545 1 730/530
Max släpvikt, kg 1 300 1 300
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 4/1 798 4/2 231
Effekt, hk 147 150
Toppfart, km/tim 190 195
0-100 km/tim, s 10,4 10,1
Bränsle, liter per 100 km 6,9 6,8
CO2, g/km 162 178

PRIS BEGAGNAT

Autovista Inter-Globals prislista 1/16 baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma. Fler begagnade bilar hittar ni på www.vibilagare.se/test.

GRUNDUTFÖRANDET

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2009B - 97 900 91 500 86 700 80 800
2010 109 200 102 700 97 300 91 000 86 100
2011 116 100 110 600 104 200 98 900 92 500
2012 124 400 117 400 112 000 105 700 100 300
2013A 133 100 126 000 119 100 113 100 106 700

ÖVRIGA UTFÖRANDEN

Utförande År Prisskillnad
1,6 132 hk 09-13A -6 000
2,0 126 hk D-4D 09-13A +4 000
2,2 150 hk D-4D, D-cat 09-13A +10 000
2,2 177 hk D-4D, D-cat 09-13A +15 000
Ej Business, endast AC 09-13A -8 000
AUT 09-13A +8 000
Executive 09-13A +8 000
Premium, GPS, Xenon 09-13A +12 000
GPS 09-13A +5 000

BILPROVNINGEN

Enligt Dekra är Toyota Verso bland de bästa i klassen. Den vanligaste anmärkningen handlar om felinställda strålkastare. Enstaka defekta bromsskivor har också upptäckts.

ROSTSKYDD

Kaross, hjulupphängningar och avgassystem av plåt. Dörrar, huv och baklucka har dålig limning i skarvarnas hörn, men i hålrummets nederkant finns skyddande vax. Bra infästningar av framskärmarna. Fram finns innerskärmar av plast, baktill är innerskärmarna av filtliknande material som suger åt sig fukt. Skärmarna bak har dubbla plåtar som kan ge rostskador på sikt. Undertill finns både skarvar som tätats och sådana som är otätade. Rostskyddsmedel i balkar saknas helt. Tank av plast, men påfyllningsrör och förankringsband av plåt. Rostbetyget har sänkts från tre till två. Rostskyddsgaranti: 12 år.

EKONOMI
 Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 12,77 kr/l. Diesel: 12,33.

  1,8 VVT-i 2010 2,2 D-4D AUT 2010
Pris 91 000 kr 101 000 kr
Värdeminskning 5 000 kr 5 000 kr
Skatt, besiktning 1 900 kr 5 000 kr
Försäkring 5 900 kr 6 300 kr
Bränsle 13 200 kr 12 600 kr
Reparationer, service m.m. 4 000 kr 6 000 kr
Däck 1 500 kr 2 000 kr
Totalt per år 31 500 kr 36 900 kr
Totalt per mil 21 kr 24 kr

Reparationskonstnader
Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.

Avgassystem exl. främre rör 3 391 kr
Katalysator 10 466 kr
Hjullager hö. fram 7 398 kr
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 6 937 kr
Koppling 19 093 kr
Stötdämpare fram, 2 st 6 608 kr
12 000-milaservice 4 137 kr

Säkerhetsutrustning
Standard samtliga modell­versioner, från och med år. Tillval/extrautrustning kan förekomma.

Bältesspännare fram/bak 2009/-
Trepunksbälte alla platser 2009
Krockkudde förare/passagerare 2009
Sidokrockkudde fram 2009
Nackskydd alla platser 2009
Nackskydd fr. whiplashskada 2009

Konkurrenterna

Opel Zafira 1,9 CDTI Enjoy

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Flexbil 5d/7 pl
Motor: 1,9 l/125 hk
Dekl. förbrukning: 6,0 l/100 km
Skatt: 3 606 kr
Begpris: 72 200 kr
Nypris 2010: 226 200 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Medel


Peugeot 5008 1,6 HDi komfort-pkt

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Flexbil 5d/7 pl
Motor: 1,6 l/110 hk
Dekl. förbrukning: 5,3 l/100 km
Skatt: 2 615 kr
Begpris: 92 100 kr
Nypris 2010: 221 990 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Citroën C4 Grand Picasso 1,6 HDi EGS

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Flexbil 5d/7 pl
Motor: 1,6 l/110 hk
Dekl. förbrukning: 5,1 l/100 km
Skatt: 2 355 kr
Begpris: 73 100 kr
Nypris 2010: 264 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Renault Grand Scénic 1,9 DCi Dynamique

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Flexbil 5d/7 pl
Motor: 1,6 l/131 hk
Dekl. förbrukning: 5,6 l/100 km
Skatt: 3 085 kr
Begpris: 83 900 kr
Nypris 2010: 237 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Sämre än medel


Ford C-max 1,6 TDCi TREND

Registreringsår/mil: 2010B/10 000
Kaross: Flexbil 5d
Motor: 1,6 l/115 hk
Dekl. förbrukning: 4,6 l/100 km
Skatt: 1 520 kr
Begpris: 83 700 kr
Nypris 2010: 199 600 kr
Bilprovn.: Bättre än medel D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Skoda Roomster 1,6 TDI Ambiente

Registreringsår/mil: 2010B/10 000
Kaross: Flexbil 5d
Motor: 1,6 l/105 hk
Dekl. förbrukning: 4,7 l/100 km
Skatt: 1 781 kr
Begpris: 70 500 kr
Nypris 2010: 174 400 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Mercedes B 180 CDI

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 2,0 l/109 hk
Dekl. förbrukning:  5,3 l/100 km
Skatt: 2 511 kr
Begpris: 92 700 kr
Nypris 2010: 272 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


VW Touran 1,9 TDI Trendline

Registreringsår/mil: 2010A/10 000
Kaross: Flexbil 5d/7 pl
Motor: 1,9 l/105 hk
Dekl. förbrukning: 6,0 l/100 km
Skatt: 3 554 kr
Begpris: 94 900 kr
Nypris 2010: 222 500 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Medel


Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet. Bilprovningsresultat från Sverige eller Tyskland (D).

Namnet Verso kommer från engelskans versatility som betyder mångsidighet. Ett namn Toyota har använt sedan 2000 på olika MPV-modeller. Toyota Verso kom 2009 och ersatte tidigare Corolla Verso. En facelift kom 2013.

Den vanligaste motorn är 1,6-liters bensin på 147 hk. Dieselmotorer finns också, tvåliters på 124 hk samt 2,2-liters på 150 eller 177 hk. Två växellådor finns, manuell eller steglös CVT-automat.

Att köra Verso är tryggt, men inte underhållande. Bilen går stadigt och säkert i en undanmanöver. Vid forcerad körning på kurvig väg märks dock tendenser till understyrning. Vid normal körning känns Verso smidig att köra, med en ovanligt spänstig manuell växellåda. Sikten snett framåt är inget vidare, ett irritationsmoment speciellt i stadstrafik.

Instrumenten är centralt placerade uppe på panelen, nästan i närheten av vindrutan. Testförarna har haft delade meningar om placeringen är bra eller dålig. Mätartavlorna är tydliga och de flesta reglage vettigt placerade. Framstolarna ger acceptabel komfort för normallånga, men korta förare klagar på inställningsmöjligheterna av förarstolen.

 

Sittställni

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.