Bild
Nästa artikel
Toyota Yaris är en av de mest sålda småbilarna och populär som begagnad.
Toyota Yaris är en av de mest sålda småbilarna och populär som begagnad.

Pålitliga, populära Yaris

Begbil

Toyota Yaris är ett pålitligt småbilsval, men inte utan nackdelar. Vi kollar in Yaris som begagnad.

Den första Yaris kom 1999, då som ersättare till Toyota Starlet. 2005 kom andra generationen och under 2011 var det dags för Yaris av generation tre, den vi granskar här. Yaris är en traditionell småbil av halvkombityp, med tre- eller femdörrars kaross. En facelift kom under 2014.

Vanligaste motorn är på 1,33 liter och 99 hk, men det finns också 1,0 på 69 och 1,4-liters diesel på 90 hk. I hybridutförande arbetar en elmotor på 61 hk tillsammans med en bensinmotor på 1,5 liter och 74 hk. Den sammanlagda effekten blir dock 100 hk, eftersom motorerna inte ger full effekt samtidigt.

Två olika växellådor finns, sexväxlad manuell eller CVT-låda.

Att köra Yaris är enkelt, men småtrist. Vid landsvägskörning märks att styrkänslan är lite vag, speciellt i halka eller på grusväg. Däremot klarar Yaris en undanmanöver med full last på asfalt utan problem. ESP-systemet går in tidigt och bromsar bilen. Bäst trivs Yaris i stads- eller tätortstrafik, där är den mycket smidig att hantera.

Hög bullernivå är ett minus på långfärden. I bullertestet 2016 hamnade Yaris dåligt till, en av de bullrigare bilar vi kört på senare år.

 

Förarplatsen är tydlig och lättöverskådlig. Tidigare modeller hade centralplacerade instrument som kunde vara svåra att överblicka. Framstolarna är okej – de duger gott på kortare turer, men ger inte långfärdskomfort.

Baksätet rymmer tre personer, men bekvämt sitter man inte. Takhöjden är i snålaste laget för vuxna, även om benutrymmet räcker till för de flesta.


Bagageutrymmet sväljer 286 liter eller nio drickabackar i normalläge.

 

Småbilar brukar innebära små kostnader. Den ekonomiska kalkylen för Yaris bör vara gynnsam.

Toyotas bilar är kända för god driftsäkerhet och Yaris är inget undantag. Modellen får toppbetyg på besiktningen av Dekra och felfrekvensen överlag tycks vara låg. Täta lampbyten är ett klagomål från ägarna, ett annat rör oljud från paneler och inredningsdetaljer.

Fel på motor, chassi, elektronik och växellåda är dock ovanligt. Motorerna har kamkedja, en fördel ur underhållssynpunkt.

Slitna bromsar förekommer precis som på de flesta begbilar. Kopplingen är dyr att byta – så kontrollera konditionen noga före köp.

En del återkallelser har dock gjorts. 2013 återkallades exemplar tillverkade samma år för risk för bromsvätskeläckage. Samma år återkallades också bilar för fel på servostyrningen.

 

Exemplar tillverkade mellan januari 2015 och februari 2016 har återkallats för fel på främre stötdämparlagren. Yaris har också återkallats för möjligt fel på fästplattan till säkerhetsbältena, det gäller exemplar från 2015 och 2016. En återkallelse har gällt kontroll av bultar till hjulaxlar, som kunde vara fel-
aktigt åtdragna vid tillverkningen.

Yaris Hybrid har återkallats vid två tillfällen för fel på bromsvätsketanken och för risk för läckage av bromsvätska. Förra året återkallades också Yaris för byte av krockkuddar. En auktoriserad verkstad kan kolla om ”din” bil har återkallats och om åtgärderna är utförda.

 

Yaris är en lättsåld och populär bil på begmarknaden. Det gör att den står högt i kurs jämfört med många småbilskonkurrenter. Tredörrars exemplar bör vara några tusenlappar billigare än motsvarande femdörrarsbil.


Köpguide

ALLMÄN INFORMATION

Reg. år/mil 2012/8 000
Kaross Halvkombi 5d
Motor 1,3 l/99 hk
Dekl. förbrukning 5,2 l/100 km
Skatt  558 kr
Begpris 67 200 kr
Nypris 2012 149 900 kr
Bilprovningen Bättre än medel
Rost Sämre än medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Bättre än medel

TEKNISK DATA

  1,33 VVT-i 2012 1,4 D-4D DPF 2012
Längd/bredd, cm 389/170 389/170
Tjänstevikt/maxlast, kg 1 120/350 1 165/360
Max släpvikt, kg 900 1 050
Antal cylindrar/slagvolym cm3 4/1 329 4/1 364
Effekt kW/hk 73/99 66/90
Toppfart, km/tim 175 175
0-100 km/tim, s 11,7 10,8
Bränsle, liter per 100 km 5,2 3,9
Co2, g/km 120 104

PRIS BEGAGNAT

Autovista Inter-Globals prislista 3/17 baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma.

GRUNDUTFÖRANDET

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
11B   67 400 63 300 59 200 55 200
12 75 300 71 600 67 200 62 900 58 700
13 81 100 76 700 71 600 67 000 62 600
14A 87 400 82 800 77 000 71 800 67 200
14B 87 400 82 800 77 000 71 800 67 200

ÖVRIGA UTFÖRANDEN

Utförande År Prisskillnad
Ej Active pkt 11B-14A -5 000
3-d 11B-16 -5 000
1,0 3-cyl 69 hk 11B-16 -8 000
1,4 90 hk D-4D 11B-14A +8 000
HSD=Hybrid 1,5 75 hk/el 61 hk 11B-16 +15 000
Aut 11B-16 +6 000
Life 11B-16 -5 000
Edition 50 11B-14A +-0
Trend pkt 11B-14A +4 000
Komfort pkt, ACC 11B-16 +6 000
Style pkt, ACC 11B-14A +8 000
Executive. ACC 14-16 +10 000

BILPROVNINGEN

Enligt tyska Dekra får Yaris av den här generationen toppbetyg på besiktningen, klart över medelbilen. Utslitna bromsbelägg och i vissa fall tröga bromsok är de vanligaste anmärkningarna.

ROSTSKYDD

Kaross av plåt. Motorhuv och baklucka har väl limmade skarvar, men på dörrarna är det sämre. Ojämn behandling på insidan av motorhuven. Innerskärmar av plast fram, inga innerskärmar alls bak. Hjulhusen har en smutssamlande hylla i framkant. Under trösklarna finns plastsjok som samlar fukt och smuts. Ingen invändig behandling av trösklar, balkar eller hålrum. Många skarvar i underredet saknar tätning. Totalt sett klent rostskydd, men plasttank är ett litet plus.

EKONOMI
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 15,76 kr/l. Diesel: 15,61 kr/l.

  1,33 VVT-i 2012 1,4 D-4D DPF 2012
Pris 67 200 kr 75 200 kr
Värdeminskning 4 000 kr 5 000 kr
Skatt, besiktning 1 000 kr 1 500 kr
Försäkring 5 278 kr 4 976 kr
Bränsle 10 900 kr 8 000 kr
Reparationer, service m.m. 4 000 kr 6 000 kr
Däck 1 500 kr 1 500 kr
Totalt per år 28 000 kr 27 000 kr
Totalt per mil 19 kr 18 kr

Reparationskostnader.  (Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder).

Avgassystem exl. främre rör 2 363 kr
Katalysator 10 351 kr
Hjullager hö. fram 4 620 kr
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 6 917 kr
Koppling 14 922 kr
Stötdämpare fram 5 865 kr
12 000-milaservice 3 908 kr

Säkerhetsutrustning. (Standard samtliga modellversioner, från och med år. Tillval/extrautrustning kan förekomma).

Bältessträckare fr./bak 2011/-
Trepunktsbälte alla platser 2011
Krockkudde förare/passagerare 2011
Sidokrockkudde fram 2011
Nackskydd alla platser 2011
Nackskydd fr. whiplashskydd 2011

Konkurrenterna

Citroën C3 1,4 VTi

Registreringsår/mi:l 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,4 l/95 hk
Dekl. förbrukning: 5,9 l/100 km
Skatt: 910 kr
Begpris: 51 300 kr
Nypris 2012: 142 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Medel (E)
AutoIndex: Medel


Nissan Micra

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,2 l/80 hk
Dekl. förbrukning: 5,0 l/100 km
Skatt: 448 kr
Begpris: 41400 kr
Nypris 2012: 128990 kr
Bilprovnin.: Bättre än medel
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Medel (E)
AutoIndex: Sämre än medel


Ford Fiesta 1,25 82hk Trend

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,25 l/82 hk
Dekl. förbrukning: 5,6 l/100 km
Skatt: 756 kr
Begpris: 52 400 kr
Nypris 2012: 133 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Medel


Peugeot 207 1,6 VTI

Registreringsår/mil 2012/8 000
Kaross Halvkombi 5d
Motor 1,6 l/120 hk
Dekl. förbrukning  6,1 l/100 km
Skatt 1 020 kr
Begpris 58 200 kr
Nypris -12 164 900 kr
Bilprovn. Sämre än medel (D)
Rost Sämre än medel
Säkerhet  Bättre än medel (F)
AutoIndex Sämre än medel


Hyundai i20 1,2 e-Sense

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,2 l/78 hk
Dekl. förbrukning: 5,1 l/100 km
Skatt: 536 kr
Begpris: 47 400 kr
Nypris 2012: 139 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Sämre än medel


Skoda Fabia 1,2 TSI Elegance

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,2 l/86 hk
Dekl. förbrukning: 5,2 l/100 km
Skatt: 536 kr
Begpris: 53 600 kr
Nypris 2012: 133 700 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Medel


Kia Rio 1,4 Eco EX

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,4 l/109 hk
Dekl. förbrukning: 5,1/100 km
Skatt: 536 kr
Begpris: 62 700 kr
Nypris 2012: 152 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Volkswagen Polo 1,2 TSI Masters

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,2 l/90 hk
Dekl. förbrukning: 5,1 l/100 km
Skatt: 536 kr
Begpris: 60 800 kr
Nypris 2012: 142 500 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Medel (F)
AutoIndex: Sämre än medel


Bilprovningsresultat från Sverige eller Tyskland (D). Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet.

Taggar: Begbil, Toyota Yaris

Den första Yaris kom 1999, då som ersättare till Toyota Starlet. 2005 kom andra generationen och under 2011 var det dags för Yaris av generation tre, den vi granskar här. Yaris är en traditionell småbil av halvkombityp, med tre- eller femdörrars kaross. En facelift kom under 2014.

Vanligaste motorn är på 1,33 liter och 99 hk, men det finns också 1,0 på 69 och 1,4-liters diesel på 90 hk. I hybridutförande arbetar en elmotor på 61 hk tillsammans med en bensinmotor på 1,5 liter och 74 hk. Den sammanlagda effekten blir dock 100 hk, eftersom motorerna inte ger full effekt samtidigt.

Två olika växellådor finns, sexväxlad manuell eller CVT-låda.

Att köra Yaris är enkelt, men småtrist. Vid landsvägskörning märks att styrkänslan är lite vag, speciellt i halka eller på grusväg. Däremot klarar Yaris en undanmanöver med full last på asfalt utan problem. ESP-systemet går in tidigt och bromsar bilen. Bäst trivs Yaris i stads- eller tätortstrafik, där är den mycket smidig att hantera.

Hög bullernivå är ett minus på långfärden. I bullertestet 2016 hamnade Yaris dåligt till, en av de bullrigare bilar vi kört på senare år.

 

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.