Bild
Nästa artikel
Andra generationen av Citroën C3 är bullig i sin form, precis som originalet, men linjerna är lite fräckare.
Andra generationen av Citroën C3 är bullig i sin form, precis som originalet, men linjerna är lite fräckare.

Citroën C3 - en bullig småfranska

Begbil

Sugen på småfranska? Citroën C3 är en godbit i formen – men smaken är inte odelat positiv.

Citroëns småbil C3 kom 2002 i sitt första utförande och som modellår 2010 var det dags för generation nummer två. Här har vi tittat närmare på C3 mellan åren 2010 och 2016. En ansiktslyftning kom 2013.

Den tredje generationen av den franska småbilen väntas få premiär nu i höst. En lyxigare variant är DS3, med samma grundteknik som i C3. DS3 finns med starkare motorer samt som cabriolet.

Motorutbudet omfattar både bensin- och dieselmaskiner. Minsta bensinmotorn är på 1,1 liter och ger 61 hk. Starkast är en 1,4-liters på 120 hk. Däremellan finns motorer med effektuttag på 75 eller 95 hk. 2012 kom en 1,2-liters trecylindrig bensinmotor på 82 hk.

Dieselmotorer finns på 68, 90 eller 110 hk. Någon renodlad sportmodell finns inte utan då är det syskonmodellen DS3 som gäller. Dieselmotorerna är i vanlig ordning snåla på bränslet, men kostar mer i inköp, service och skatt.

 

Vägegenskaperna är överlag bra, men känslan i styrningen är bara ”sådär”. Särskilt exakt är heller inte växellådan. Däremot är fjädringskomforten bra för biltypen. C3 rullar relativt bekvämt över ojämnheter, där många andra småbilar småstudsar fram. Överlag är C3  rätt slätstruken – undantaget just fjädringskomforten.

Förarmiljön är tydlig och lätt överblickbar, både vad det gäller instrument och reglage, men placeringen av reglaget för värmen i stolen är lite knasig.

En speciell framruta, kallad Zenith, finns i vissa utrustningsnivåer. Den ger en fin utsikt från förarplats. Framstolarna ger acceptabel komfort, även om sittdynorna är något korta. För att vara småbil har också C3 en relativt bra ljudkomfort. Baksätet är på småbilsvis trångt för vuxna, det finns konkurrenter som är rymligare på den punkten. Däremot är bagageutrymmet hyggligt rymligt, 300 liter last sväljs.


C3 klarade bara fyra av fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest, men det berodde på att bilen inte såldes med antisladdsystem på alla marknader. Med antisladdsystem, som svensksålda bilar har, skulle C3 klarat fem stjärnor i krocktestet. Skyddet mot whiplashskador bedöms dock som dåligt.

Glapp i krängningshämmarstag är ett av de vanligare felen. Det har i vissa fall åtgärdats på garanti. På förra generationen förekom fjäderbrott, men det verkar inte vara lika vanligt på andra generationen C3. Slitna bromsar är ett annat vanligt fel, precis som på de flesta begbilar.

Oljeläckage från motor och växellåda förekommer också, liksom trasigt avgasfäste.

Krånglande elfönsterhissar noteras på vissa exemplar, liksom fel på bränslemätaren.

En del ägare har klagat på att växellådan är kärv vid kyla.

Men C3 modellgeneration två tycks ändå hålla bättre kvalitet än sin föregångare.

 

Några återkallelser har gjorts: 2011 på grund av möjligt fel på parkeringsbromsens verkan samt för att bakluckan kunde falla ner. 2012 återkallades C3 för möjligt fel på en komponent i ABS/ESP-systemet. En batterikabel som kunde göra att motorn stannade under färd var också skäl till återkallelse under 2012. 2014 var skälet för återkallelse att länkarmarnas fästmuttrar kunde vara trasiga. En auktoriserad verkstad kan ge svar på vilka bilar som berörts av felen – och om de är åtgärdade.

 

Låga ägandekostnader brukar gälla för de flesta småbilar och det stämmer även på Citroën C3. Relativt snåla motorer bidrar till det.

Begagnade småbilar är ofta eftertraktade. Men som märke är Citroën inte särskilt lättsålt som begagnad och priserna är relativt låga på C3.


Köpguide

ALLMÄN INFORMATION

Reg. år/mil VTi 1,4 2010/8 000
Kaross Halvkombi 5d
Motor 1,4 l/95hk
Dekl. förbrukning 5,9 l/100 km
Skatt 910 kr
Begpris 47 500 kr
Nypris 2010 141 900 kr
Bilprovningen Bättre än medel
Rost Sämre än medel
Säkerhet Medel
Autoindex Medel

TEKNISK DATA

  1,4 2010 1,6 HDi 2010
Längd/bredd, cm 394/173 394/173
Tjänstevikt/maxlast, kg 1 104/424 1 155/428
Max släpvikt, kg 1 105 500
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 4/1 360 4/1 560
Effekt, kW/hk 73 92
Toppfart, km/tim 73 92
0-100 km/tim, s 14,2 11,5
Bränsle, liter per 100 km 6,0 3,8
CO2, g/km 136 139

PRIS BEGAGNAT

 Autovista Inter-Globals prislista 2/16 baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma. Fler begagnade bilar hittar ni på www.vibilägare.se/test.

GRUNDUTFÖRANDET

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2010 55 900 50 900 47 500 44 200 40 800
2011 60 200 56 200 51 300 48 000 44 600
2012 65 800 60 800 56 900 53 100 48 200
2013A 69 200 65 200 60 300 56 500 51 600

ÖVRIGA UTFÖRANDEN

Utförande År Prisskillnad
1,2 3cylindrar 82hk VTi 10-13A -2 000
1,4i 73hk 10-13A -5 000
1,4 68hk HDi 10-13A +5 000
1,4 68hk e-HDi, EGS 10-13A +10 000
1,6 92hk HDi 10-13A +10 000
EGS=AUT 10-13A +5 000
Selection, Seduction, pkt 10-13A +-0
Plus pkt, ACC 10-13A +4 000
Komfort pkt, ACC 10-13A +4 000
Exclusive pkt, ACC 10-13A +8 000
Nordic Edition, ACC 10-13A +6 000

BILPROVNINGEN

Enligt Dekra klarar sig C3 från 2010 och yngre något bättre än medelbilen vid besiktning. Slitna bromsskivor och bromsbelägg, löst eller sprucket avgasfäste samt oljeläckage från motor/växellåda är de vanligaste anmärkningarna.

ROSTSKYDD

Citroën har sparat in på tätningarna i C3. Dörrar, baklucka och huv är bara tätade i de kanter som är mest utsatta och invändig behandling finns inte någonstans i bilen. Baktill sitter innerskärmar av filt som suger åt sig smuts och vatten. Stänkskydd fram finns, men de är inte så effektiva. Sprutet från framhjulen träffar sparklådorna med risk för blästringsskador. Underredet har fått ett tunt slitlager på de värsta utsatta ställena. Flera skarvar ligger helt öppna för rostangrepp. Märkets galvanisering brukar dock vara bra. Rostskyddsgaranti: 12 år.

EKONOMI
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och at den årliga körsträckan är 1 5000 mil. Bensin 13,39 kr/l. Diesel: 12,99 kr/l.

  1,4 2010 1,6 HDi 2010
Pris 42 500 kr 57 500 kr
Värdeminskning 3 000 kr 4 000 kr
Skatt, besiktning 1 300 kr 1 500 kr
Försäkring 5 600 kr 5 700 kr
Bränsle 12 100 kr 7 400 kr
Reparationer, service m.m. 5 000 kr 6 000 kr
Däck 1 500 kr 1 500 kr
Totalt per år 28 500 kr 26 100 kr
Totalt per mil 19 kr 17 kr

Reparationskostnader
Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.

Avgassystem exl. främre rör 6 757 kr
Katalysator 9 842 kr
Hjullager hö. fram 4 180 kr
Kamrem, 18 00-mil/10 år 7 161 kr
Elektronikbox, motor 10 769 kr
Koppling 11 142 kr
Stötdämpare fram, 2 st 8 568 kr
8 000-milaservice 6 907 kr

Säkerhetsutrustning
Standard samtliga modellversioner från och med år. Tillval/extrautrustning kan förekomma.

Bältessträckare fr./bak 2002/-
Trepunksbälte alla platser 2002
Krockkudde förare/passagerare 2002
Sidokrockkudde fram 2002
Nackskydd alla platser 2002
Nackskydd fr. whiplashskydd 2002

Konkurrenterna

Renault Clio III 1,2 Expression

Registreringsår/mil: 2010/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,2 l/75 hk
Dekl. förbrukning:  5,9 l/100 km
Skatt: 976 kr
Begpris: 41 600 kr
Nypris 2010: 134 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Sämre än medel


Ford Fiesta 1,25 Trend

Registreringsår/mil 2010/8 000
Kaross Halvkombi 5d
Motor 1,25 l/82 hk
Dekl. förbrukning 5,7 l/100 km
Skatt 844 kr
Begpris 47 100 kr
Nypris -10 129 200 kr
Bilprovn. Bättre än medel (D)
Rost Bättre än medel
Säkerhet  Bättre än medel (F)
AutoIndex Medel


Skoda Fabia 1,4 Ambiente

Registreringsår/mil: 2010A/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,4 l/85 hk
Dekl. förbrukning: 6,5 l/100 km
Skatt: 1 328 kr
Begpris: 47 000 kr
Nypris 2010: 129 700 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Medel


Hyundai i20 Comfort Plus

Registreringsår/mil: 2010/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,4 l/100 hk
Dekl. förbrukning: 5,6 l/100 km
Skatt: 844 kr
Begpris: 47 200 kr
Nypris 2010: 139 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Sämre än medel


Opel Corsa 1,4 Enjoy

Registreringsår/mil: 2010/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,4 l/90 hk
Dekl. förbrukning:  5,9 l/100 km
Skatt: 976 kr
Begpris: 47 300 kr
Nypris 2010: 142 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Toyota Yaris 1,33 Plus pkt

Registreringsår/mil: 2010/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,33 l/100 hk
Dekl. förbrukning: 5,1 l/100 km
Skatt: 558 kr
Begpris: 55 100 kr
Nypris 2010: 151 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Medel (F)
AutoIndex: Bättre än medel


Peugeot 207 Active 1,4 VTi

Registreringsår/mil: 2010/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,4 l/95 hk
Dekl. förbrukning: 5,9 l/100 km
Skatt: 998 kr
Begpris: 44 400 kr
Nypris 2010: 135 900 kr
Bilprovn.: Sämre än medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Medel


VW Polo 1,4 Masters

Registreringsår/mil: 2010/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,4 l/85 hk
Dekl. förbrukning: 5,9 l/100 km
Skatt: 976 kr
Begpris: 60 800 kr
Nypris 2010: 144 800 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Medel (F)
AutoIndex: Medel


Bilprovningsresultat från Sverige eller Tyskland (D). Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet.

Taggar: Begbil, Citroën C3

Citroëns småbil C3 kom 2002 i sitt första utförande och som modellår 2010 var det dags för generation nummer två. Här har vi tittat närmare på C3 mellan åren 2010 och 2016. En ansiktslyftning kom 2013.

Den tredje generationen av den franska småbilen väntas få premiär nu i höst. En lyxigare variant är DS3, med samma grundteknik som i C3. DS3 finns med starkare motorer samt som cabriolet.

Motorutbudet omfattar både bensin- och dieselmaskiner. Minsta bensinmotorn är på 1,1 liter och ger 61 hk. Starkast är en 1,4-liters på 120 hk. Däremellan finns motorer med effektuttag på 75 eller 95 hk. 2012 kom en 1,2-liters trecylindrig bensinmotor på 82 hk.

Dieselmotorer finns på 68, 90 eller 110 hk. Någon renodlad sportmodell finns inte utan då är det syskonmodellen DS3 som gäller. Dieselmotorerna är i vanlig ordning snåla på bränslet, men kostar mer i inköp, service och skatt.

 

Vägegenskaperna är överlag bra, men känslan i styrningen är bara ”sådär”. Särskilt exakt är heller inte växellådan. Däremot är fjädringskomforten bra för biltypen. C3 rullar relativt bekvämt över ojämnheter, där

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.