Bild
Nästa artikel
Senaste generationen av BMW 5-serien, här i Touringutförande, är en populär men dyr bil.
Senaste generationen av BMW 5-serien, här i Touringutförande, är en populär men dyr bil.

BMW 5-seriens kostsamma komfort

Begbil

BMW 5-serien är bekväm, säker och har ett rostskydd i toppklass. Men senaste generationen är dyr även som begagnad.

Den första generationen av BMW 5-serien lanserades i början av 1970-talet. Förra generationen kom 2003 och ersattes 2010 av generation sex. Det är den senare som vi granskar här. Tre karossmodeller finns att välja mellan, sedan, kombi och halvkombi. Den sistnämnda kallas GT och är rätt ovanlig. Kombin, som sålt mest, kallas på BMW-språk för Touring. Modellår 2014 kom en liten facelift.

Vanligaste motorn är en diesel på 184 eller 190 hk, snålast är dieslarna på 143 eller 150 hk. Bensinmotorer finns också, effektspannet är från 184 hk till vassaste prestandamodellen M5 med 560 eller 575 hk. Lite snålare går hybrid-5, med totalt 340 hk kombinerad eldrift och bensin.

Förarplatsen är snygg, ombonad och lättskött både vad det gäller instrument och flertalet reglage. Som långfärdsbil imponerar 5-serien, med hög komfort och låg ljudnivå. Däremot upplevs den som lite klumpig vid parkeringsmanövrar. Låg sittställning och lång motorhuv ger dålig sikt. Trots att den är en stor bil är utrymmet inte överväldigande, varken för passagerare eller bagage. Baksätet är bekvämt på ytterplatserna, men mittplatsen är trång. Sedanen rymmer 520 liter i bagaget, kombin rymmer 560 liter.

 

5-serien känns både klippstabil vid motorvägskörning och är en spänstig kurvkramare på krokvägen. Vägegenskaperna är mycket bra, chassi och styrning håller absolut toppklass. Fyrhjulsdrivning, kallad X-Drive, finns på många 5-serien. X-Drive ger bättre stabilitet och framkomlighet på vintervägar. Normalt fördelas drivkraften då 40 procent fram och 60 procent bak.


Den förra 5-serien (2003–2010) har fått högsta betyg av Folksam efter analyser av verkliga olyckor. 5-serien från 2010 och nyare anses av Folksam som ett säkert val ur säkerhetssynpunkt. Till skillnad från tidigare har den senare generationen också fått fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest.

 

5-serien rankas mycket högt av ägarna i vår ägarundersökning AutoIndex. Rostskyddet håller högsta klass, men det finns andra fällor att se upp med. Det vanligaste felet handlar om slitna bromsskivor och bromsbelägg. De punkteringsfria däcken har fått en del kritik från ägarna för att ge spårkänslighet. Luftfjädringen bak är en annan felkälla. Där är det luftbälgarna som gått sönder på ett antal bilar. Då går bilen inte att köra. Att byta ut luftbälgarna kostar omkring 6 500 kronor per sida.

Den elektriskt utfällbara dragkroken har krånglat på en del bilar. Detta har i många fall åtgärdats av BMW utan kostnad för ägarna. Drygt 500 exemplar har återkallats i Sverige för kontroll av kamaxlarna, efter att en del bilar uppvisat motorproblem med just kamaxlarna. Här har också BMW i vissa fall gått in med goodwill på exemplar som haft problem.

 

En del elfel har också hittats, regnsensorer och parkeringssensorer som strular exempelvis. Även fel på klimatanläggningen har noterats av ägarna, liksom fel på den elektriska bakluckan. Fördelningslådan till X-Drive har krånglat, dyrt att åtgärda men dessbättre ett sällsynt fel.

5-serien är en dyr bil att reparera, vilket ger höga försäkringspremier.

5-serien har återkallats 2013 för felaktiga kretskort till bränslefilter som kunde ge brandrisk. En återkallelse 2012 gällde höljet till kylvätskepumpen. Den kunde spricka och läcka ut kylarvätska i motorrummet, med brandrisk som följd.

Att ha senaste generationen 5-serie ger status, något som avspeglar sig i höga begpriser. När nuvarande generation 5-serie ersätts kommer begpriserna sannolikt också att sjunka väsentligt.


Köpguide

ALLMÄN INFORMATION

Reg. år/mil 520d Touring 2010B/10 000
Kaross Kombi 5d
Motor 2,0 l/184 hk
Dekl. förbrukning 5,1 l/100 km
Skatt 2 355 kr
Begpris 177 100 kr
Nypris 2009 368 800 kr
Bilprovningen Bättre än medel
Rost Bättre än medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Bättre än medel

TEKNISK DATA

  523i Touring 2010B 525d Touring 2010B
Längd/bredd, cm 491/186 491/186
Tjänstevikt/maxlast, kg 1 790/575 1 840/575
Max släpvikt, kg 1 900 2 000
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 6/2 996 4/2 993
Effekt, hk 204 204
Toppfart, km/tim 231 232
0-100 km/tim, s 8,2 7,3
Bränsle, liter per 100 km 7,9 6,3
CO2, g/km 185 164

PRIS BEGAGNAT

Autovista Inter-Globals prislista 4/15–16 baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma. Fler begagnade bilar hittar ni på www.vibilagare.se/test.

GRUNDUTFÖRANDET

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2010B 191 700 182 400 173 700 165 100 156 700
2011 200 000 190 400 181 200 172 600 164 200
2012 212 400 202 300 192 800 183 700 175 000
2013 225 300 214 800 204 900 195 500 186 300

ÖVRIGA UTFÖRANDEN

Utförande År Prisskillnad
520i 2,0 184 hk 10B-13 -10 000
523i 3,0 204 hk 10B-13 +-0
528i 2,0 245 hk/3,0 258 hk 10B-13 +18 000
530i 3,0 272 hk 10B-13 +24 000
535i 3,0 306 hk 10B-13 +42 000
520d 2,0 163 hk TDi 10B-13 -5 000
525d 2,0 218 hk/3,0 204 hk TDI 10B-13 +24 000
530d 3,0 245 hk/3,0 258 hk TDI 10B-13 +36 000
535d 3,0 299 hk/3,0 313 hk AUT 10B-13 +71 000
F11, Touring=Kombi 10B-13 +12 000
Steptronic=AUT 10B-13 +10 000
xDrive=4WD 10B-13 +15 000

BILPROVNINGEN

5-serien av senaste generationen klarar sig bättre än medelbilen på besiktningen enligt Dekras statistik. De vanligaste anmärkningarna handlar om felinställt dimljus och utslitna bromsbelägg.

ROSTSKYDD

5-serien har ett av marknadens bästa rostskydd. Huv, framskärmar, dörrar och baklucka är av aluminium och det gäller även hjulupphängningar och vissa andra chassidetaljer. Limningarna i huv, dörrar och baklucka är välgjorda och under bilen är alla balkar invändigt behandlade. Slitskyddet är bra och skarvarna noga tätade. Dessutom finns rostskyddsmedel under plastsköldarna som täcker stora delar av underredet. Bakre ljuddämparen är rostfri. Två minuspunkter finns: stänkskydd saknas och innerskärmarna är av filtmaterial som kan suga åt sig fukt. Rostskyddsgaranti: 12 år.

EKONOMI
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 12,62 kr/l. Diesel: 11,58

  524i/204 hk 2010B 525d/204 hk 2010B
Pris 177 100 kr 201 100 kr
Värdeminskning 9 000 kr 11 000 kr
Skatt, besiktning 2 100 kr 3 600 kr
Försäkring 8 900 kr 8 900 kr
Bränsle 15 000 kr 10 900 kr
Reparationer, service m.m. 6 000 kr 8 000 kr
Däck 2 000 kr 2 000 kr
Totalt per år 43 000 kr 44 400 kr
Totalt per mil 29 kr 30 kr

Reparationskostnader
Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.

Avgassystem exl. främre rör 6 257 kr
Katalysator 13 860 kr
Hjullager hö. fram 3 376 kr
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 10 877 kr
Koppling Automat
Stötdämpare fram 8 406 kr
12 000-milaservice 7 200 kr

Säkerhetskostnader
Standard samtliga modell­versioner, från och med år. Tillval/extrautrustning kan förekomma.

Bältesspännare fram/bak 1997/2010
Trepunksbälte alla platser 1997
Krockkudde förare/passagerare 1997/1997
Sidokrockkudde fram 2001
Nackskydd alla platser 2003
Nackskydd fr. whiplashskydd 2007

Konkurrenterna

Subaru Outback 2,0 TDi Business

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 2,0 l/150 hk
Dekl. förbrukning: 6,4 l/100 km
Skatt: 4 023 kr
Begpris: 137 500 kr
Nypris 2010: 319 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Audi A6 Avant 2,0 TDi

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 2,0 l/170 hk
Dekl. förbrukning: 5,8 l/100 km
Skatt: 3 241 kr
Begpris: 122 000 kr
Nypris 2010: 323 200 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Bättre än medel


Citroën C5 Tourer 2,0 HDi

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 2,0 l/140 hk
Dekl. förbrukning: 5,8 l/100 km
Skatt: 3 085 kr
Begpris: 92 600 kr
Nypris 2010: 286 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Toyota Avensis 2,2 D-4D Executive

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 2,2 l/177 hk
Dekl. förbrukning: 6,0 l/100 km
Skatt: 3 606 kr
Begpris: 115 800 kr
Nypris 2010: 301 700 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Mercedes E220 CDI-PF Blue-E

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 2,1 l/170 hk
Dekl. förbrukning: 5,8 l/100 km
Skatt: 3 137 kr
Begpris: 159 600 kr
Nypris 2010: 372 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


VW Passat Variant 2,0 TDi DSG R-line

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 2,0 l/170 hk
Dekl. förbrukning: 6,2 l/100 km
Skatt: 3 814 kr
Begpris: 117 200 kr
Nypris 2010: 296 000 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Saab 9-5 Sportcombi 1,9 TiD

Registreringsår/mil: 2010A/10 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 1,9 l/175 hk
Dekl. förbrukning: 6,8 l/100 km
Skatt: 4 701 kr
Begpris: 92 800 kr
Nypris 2010: 286 900 kr
Bilprovn.: Sämre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Medel


Volvo V70 D5 2,4 Kinetic

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 2,4 l/205 hk
Dekl. förbrukning: 6,4 l/100 km
Skatt: 4 127 kr
Begpris: 127 200 kr
Nypris 2010: 341 000 kr
Bilprovningen: Medel
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Bättre än medel


Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet. Bilprovningsresultat från Sverige eller Tyskland (D).

Taggar: Begbil, BMW 5-serie

Den första generationen av BMW 5-serien lanserades i början av 1970-talet. Förra generationen kom 2003 och ersattes 2010 av generation sex. Det är den senare som vi granskar här. Tre karossmodeller finns att välja mellan, sedan, kombi och halvkombi. Den sistnämnda kallas GT och är rätt ovanlig. Kombin, som sålt mest, kallas på BMW-språk för Touring. Modellår 2014 kom en liten facelift.

Vanligaste motorn är en diesel på 184 eller 190 hk, snålast är dieslarna på 143 eller 150 hk. Bensinmotorer finns också, effektspannet är från 184 hk till vassaste prestandamodellen M5 med 560 eller 575 hk. Lite snålare går hybrid-5, med totalt 340 hk kombinerad eldrift och bensin.

Förarplatsen är snygg, ombonad och lättskött både vad det gäller instrument och flertalet reglage. Som långfärdsbil imponerar 5-serien, med hög komfort och låg ljudnivå. Däremot upplevs den som lite klumpig vid parkeringsmanövrar. Låg sittställning och lång motorhuv ger dålig sikt. Trots att den är en stor bil är utrymmet inte överväldigande, varken för passagerare eller bagage. Baksätet är bekvämt på ytterplatserna, men mittplatsen är trång. Sedanen rymmer 520 liter i bagaget, kombi

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.