Nästa artikel
Begtest: Renault Clio
Begbil

Begtest: Renault Clio

Publicerad 16 februari 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Renault Clio har vunnit titeln Årets Bil två gånger, 1991 och 2006. Clio har hög säkerhet, välgjort rostskydd och god komfort för sin storlek. Vi har granskat den som begagnad.

Som modell kom Clio 1991 och nya generationer har presenterats 1998 och 2006, däremellan fick den andra generationen en facelift. Clio II såldes faktiskt fram till 2008. Clio från 2006–2008 kan vara från två olika generationer. Det kan bli förvirrande för begbilsköparen.

Här tittar vi närmare på Clio av generation tre. En facelift av denna kom 2009.

Clio finns som tredörrars eller femdörrars halvkombi samt som femdörrars kombi. Den senare kom under 2007 och är mer ovanlig. Försäljningen av Clio III var måttlig till en början, men sedan importören sänkt priserna har Clio blivit den mest sålda småbilen 2010.

Flera olika motorer finns att välja mellan, basmotorn är på 1,2 liter och ger 75 hk. Samma motor finns också med flexifuel, anpassad för att kunna köras på etanol. En 1,2-
liters turbo på 100 hk finns också, liksom 1,4 liter på 98 hk samt 1,6 liter på 110 hk. En tvålitersmotor på 140 hk finns i Clio Sport medan prestandamodellen Clio RS har en tvålitersmotor på 197 hk.

Clio har goda vägegenskaper och tål att pressas hårt. Antisladdsystem är standard. Men styrningen är diffus i känslan, vilket gör att bilen inte upplevs som körglad.

Förarmiljön är enkel och tydlig och framstolarna ger god komfort. Småbilar brukar vara bullriga, men Clio III håller en ljudkomfort som är jämförbar med lite större bilar. Clio III är 28 cm längre än den första Cliomodellen och 22 cm längre än Clio II.

Det betyder en hel del för innerutrymmena. Baksätet känns större än tidigare, fast sittdynan är ganska hård att sitta på. I bagageutrymmet ryms normalstora väskor på höjden.
Säkerhetsmässigt ligger Clio bra till med fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest.

Håller ihop bra
Besiktningen klarar Renault Clio årsmodell 2006 sämre än medelbilen, främst beroende på fel på strålkastarna. I besiktningsstatistiken ingår både Clio II och Clio III av årsmodell 2006.
Renault har inget vidare kvalitetsrykte, men Clio III håller faktiskt ihop ganska bra än så länge.

Fel på elfönsterhissarna har förekommit på en del exemplar, likaså krånglande nyckelkort. Det sistnämnda kan bero på att ägarna varit slarviga med kortet som helt enkelt brutits itu. Då går inte bilen att köra. Fel på bromsarna förekommer, men här är Clio inte mer drabbad än någon annan begbil.

Krånglande radioenhet och instrumentbelysning som slocknar har förekommit på tidiga exemplar av årsmodell 2006. Om bilen är servad på auktoriserad verkstad ska detta vara åtgärdat.

Kamremsbyte ska göras efter fem år eller 12 000 mil, vilket som inträffar först. Var noga med det för att undvika dyra motorhaverier. Även vattenpumpen bör bytas vid samma tillfälle.

Högsta rostbetyg
Förr var Renault riktiga rostburkar. Numera är rostskyddet istället i toppklass. Dörrar och baklucka är väl tätade med lim och behandlade inuti. Motorhuven är av aluminium och framskärmarna av plast. Rostfritt avgassystem är ett extra plus. Enda rostskyddsmissen är att Clio III saknar stänklappar.

Trots det får bilen en femma i betyg för rostskyddet.

Småbilar är ofta lättsålda som begagnade. Men Renault Clio har inte varit den mest eftertraktade och andrahandsvärdet är därför ganska medelmåttligt. Självklart är Clio III något dyrare som begagnad än Clio II, trots att det kan röra sig om samma årsmodell.

Begtestet av Renault Clip – med mer data och begpriser – hittar du i Vi Bilägare nummer 2/2011.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Renault Clio 1,2 2008 Renault Clio 1,6 2008

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Tekniska data:

Renault Clio 1,2 2008:

Längd/bredd, cm: 399/171
Tj.vikt/maxlast, kg: 1 165/415
Max släpvikt, kg: 1 200
Cyl/slagvolym, cm3: 4/1 149
Effekt, kW/hk: 55/75
Toppfart, km/tim: 167
0–100 km/tim, s: 13,4
Bränsle, liter per 100 km: 5,9

Renault Clio 1,6 2008:

Längd/bredd, cm: 399/171
Tj.vikt/maxlast, kg: 1 225/415
Max släpvikt, kg: 1 200
Cyl/slagvolym, cm3: 4/1 598
Effekt, kW/hk:  82/112
Toppfart, km/tim: 190
0–100 km/tim, s: 10,2
Bränsle, liter per 100 km: 6,7

Ekonomi:

Renault Clio 1,2 2008:

Pris: 78 000 kr
Värdeminskning: 10 410 kr
Skatt, besiktning: 1 040 kr
Försäkring: 5 840 kr
Bränsle: 11 970 kr
Reparationer, service m.m: 6 000 kr
Däck: 1 330 kr
Totalt per år: 36 600 kr
Totalt per mil: 24 kr

Renault Clio 1,6 2008:

Pris: 88 000 kr
Värdeminskning: 11 740 kr
Skatt, besiktning: 1 360 kr
Försäkring: 7 960 kr
Bränsle: 13 600 kr
Reparationer, service m.m: 6 000 kr
Däck: 1 330 kr
Totalt per år: 42 000 kr
Totalt per mil: 28 kr

Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensinpris: 13,53 kr/l, diesel: 12,91 kr/l.

Reparationskostnader:

Reparationskostnaderna, material och arbete, Renault Clio. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.

Avgassystem, exl främre rör: 4 256 kr
Katalysator: 6 179 kr
Bromsbelägg fram: 1 060 kr
Hjullager hö fram: 3 269 kr
Kamrem 5 år/12 000 mil: 5 995 kr
Elektronikbox, motor: 7 358 kr
Koppling: 9 194 kr
Stötdämpare fram: 4 486 kr

Säkerhetsutrustning:

Standard från år, samtliga modell­versioner. Tillval/extrautrustning kan förekomma.

Bältessträckare fr/bak: 98/02
Trepunktsbälte alla platser: 1999
Krockkudde förare/passagerare: 96/00   
Sidkokrockkudde fram: 2002
Nackskydd alla platser: 1999
Nackskydd fr, whiplashskydd: 2006

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-02-16 13:51
Börje bilkunnig (ej verifierad)

Nyckelkort? Är det istället för nyckel?

Halva känslan med bilkörning är ju att vrida om nyckeln. Allt annat känns bara fel...

En nyckel tål dessutom lite stryk.

#2 • Uppdaterat: 2011-02-16 14:10
Sweeny (ej verifierad)

de flesta "nycklar" är mer av elektronikdosa än verklig nyckel, jämför Volvos stubbe som ska tryckas i ett uttag i panelen. Jag är inne på min andra Megane med nyckelkort och det har inte bråkat en enda gång. Men så sitter jag ju inte på kortet heller...

#3 • Uppdaterat: 2011-02-16 14:21
von Lööw (ej verifierad)

Håller med Börje. Bilkörning ska vara på riktigt.

#4 • Uppdaterat: 2011-02-16 15:11
Sweeny (ej verifierad)

Har inte kört denna modell, men banne mig om det inte på kortet över inredningen sitter en nyckelknippa på ett misstänkt bekant ställe... Nyckelkortsläsaren brukar Renault ha i nerkant på mittkonsollen, bredvid startknappen...

#5 • Uppdaterat: 2011-02-16 16:26
truebeliver (ej verifierad)

hur kan de släppa ut nya bilar utan ljudisolering under motorhuv är ju helt naket på bilden

#6 • Uppdaterat: 2011-02-16 16:33
Sweeny (ej verifierad)

verkar ju funka ändå, "Clio III håller en ljudkomfort som är jämförbar med lite större bilar"...

#7 • Uppdaterat: 2011-02-16 18:16
Micha (ej verifierad)

Renault Clio har aldrig haft något nyckelkort. Vart har ni hittat det?
Clio är en riktigt fin bil. Har haft flera stycken av nya genaration III.

#8 • Uppdaterat: 2011-02-16 18:49
däckoscar (ej verifierad)

inte ett fel på mina tre clio, 99-06-09. kvalitetsintrycket på clio lll är mycket högre än på tvåan, det är ju en helt annan bil också. dock är 1.2 l motorn på 75hk alldeles för klen, den räckte till på på tvåan, men nu har den mycket mera att släpa på.

#9 • Uppdaterat: 2011-02-16 19:41
Pernell (ej verifierad)

Hur står det till med hjullagren?

#a • Uppdaterat: 2011-02-17 11:47
Mistro

Nyckelkortet är standard på Megane,men tillval för Clio.
Ett tillval som dock jag aldrig skulle betala för!
Trodde inte att jag skulle vänja mig vid detta kort ....och jag fick rätt!
Nu har det ju inte varit några bekymmer med det men jag tycker ändå att en nyckel KÄNNS mer naturligt!
Clion har överraskat på många punkter trots att den köptes mycket p.g.a priset.
Hittar ingen annan bil just nu som är likvärdig eller bättre för dessa pengar!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.