Bild
Nästa artikel
Begbil

Begtest: Hyundai Atos

Publicerad 23 mars 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Hyundai Atos är 2000-talets svar på Renault 4, en folkkär ”skrytbil”. Atos är billig att äga, men säkerheten är tvivelaktig och rostskyddet dåligt. Vi granskar Hyundais minibil som begagnad.

När Hyundai Atos lanserades 1998 blev bilen snabbt en försäljningsframgång. En enkel och billig bil för under 70 000 kronor gjorde att många svenskar tog Atos till sitt hjärta. Bilen blev en sentida efterföljare till antistatusbilar som Volkswagen Typ 1, Renault 4 och Fiat Panda. Atos ersattes 2008 av i10.

Främsta fördelen med Atos är låga ägandekostnader. Basmodellen Atos GL saknar det mesta i form av utrustning, inte ens servostyrning finns. Det finns däremot i GLS-modellen som dessutom har delbart baksäte och klocka.

Atos Prime var de första åren en något ”lyxigare” Atos, med annorlunda bakparti. En ny generation kom 2004, med ny motor och ny kaross. Fast annars är det mesta identiskt.

Motorn i första generationen är på en liter och 55 hk, senare kom en motor på 58 hk. Den gör bilen rätt slö i högre farter, bäst till sin rätt kommer Atos i stadstrafik. Där är den lättparkerad och smidig.

På större vägar känns Atos bortkommen. Vinden tar gärna tag i den höga karossen och de små hjulen tappar lätt fästet. Körsäkerheten bedömdes som högst tveksam vid Vi Bilägares test av den första generationen. Då gick Atos upp på två hjul i en undanmanöver i 65 km/tim.

Även generation två har vid test visat att den kan gå upp på två hjul. Vältningstendensen är nära och Atos hade behövt ett antisladdsystem. Men något sådant fanns inte ens som tillval.

Lyssna efter oljud
Förarplatsen är spartansk enkel, men tydligt utformad. Körställningen för längre personer är inget vidare och detsamma gäller komforten. Bilen blir svårt bullrig vid högre farter. Baksätet är trångt och obekvämt. Bagageutrymmet rymmer minimalt med last.

Atos fick tre stjärnor i krocktest, men Folksam räknar ändå bilen som sämre än medel gällande krocksäkerhet. De första åren fanns inte ens låsningsfria bromsar. Det erbjöds först som tillval 2001 och blev standard 2004. Passagerarkrockkudde var också tillval, medan sidokrockkuddar inte fanns alls.

Atos klarar besiktningen ungefär som medelbilen totalt sett. Ojämn bromsverkan och rostiga bromsrör får fler anmärkningar än normalt. Kärvande frambromsar, med skeva bromsskivor eller kärvande bromsklossar förekommer ganska frekvent.

Om bromsarna smörjs upp vid service brukar inte problemen uppstå. Hjullager slits ut rätt fort, något som besiktningen också anmärker på. Hög tomgång eller ryckig gång förekommer främst på de äldre exemplaren. Det avhjälps oftast med ett chips-byte i elektronikboxen, vanligen kostar det under tusenlappen.

Bra elektronikgaranti på nio år eller 20 000 mil är däremot ett plus.

Låga begpriser
Krånglande ljusautomatik har en del bilar drabbats av, liksom att strålkastarna blivit för varma så att strålkastarglasen har spruckit. Spruckit har också en del vindrutor gjort. Ett annat fel är att bakluckans gasfjädrar inte orkar hålla den uppe. Även centrallås har krånglat på en del bilar.

Men det allvarligaste felet på Atos gäller ett lager i växellådan. Är du spekulant, lyssna efter oljud – en reparation kan kosta uppåt 10 000 kronor.

I vårt rostskyddstest fick Atos lägsta möjliga betyg, en etta. Hålrumsbehandlingen är bristfällig och galvaniseringen är snålt tilltagen. Karossen har många skarvar och det finns flera rostsamlande konstruktionslösningar.

På äldre exemplar från 90-talet får en del bilar anmärkningar för rost i bärande delar. Kolla noga efter rost på Atos. Andrahandsvärdet är inte heller lysande. Atos är nedlagd som modell och då brukar värdet sjunka. Det gör att begpriserna är låga.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Hyundai Atos GLS 1,1, 2005 Hyundai Atos Comfort 1,1, 2007

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Tekniska data:

Hyundai Atos GLS 1,1, 2005:

Längd/bredd, cm: 357/153
Tjänstevikt/maxlast, kg: 960/380
Max släpvikt, kg: 700
Cyl/slagvolym, cm3: 4/1 086
Effekt, kW/hk: 43/58
Toppfart, km/tim: 146
0–100 km/tim, s: 15,8
Bränsle, liter per 100 km: 5,9

Hyundai Atos Comfort 1,1, 2007:

Längd/bredd, cm: 357/153
Tjänstevikt/maxlast, kg: 960/380
Max släpvikt, kg: 700
Cyl/slagvolym, cm3: 4/1 086
Effekt, kW/hk: 46/63
Toppfart, km/tim: 148
0–100 km/tim, s: 15,2
Bränsle, liter per 100 km: 5,5

Ekonomi:

Hyundai Atos GLS 1,1, 2005:

Pris: 32 700 kr
Värdeminskning: 4 590 kr
Skatt, besiktning: 1 260 kr
Försäkring: 4 230 kr
Bränsle: 11 970 kr
Reparationer, service m.m: 6 020 kr
Däck: 1 180 kr
Totalt per år: 29 300 kr
Totalt per mil: 20 kr

Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensinpris: 13,53 kr/l, diesel: 13,79 kr/l.

Hyundai Atos Comfort 1,1, 2007:

Pris: 44 900 kr
Värdeminskning: 6 100 kr
Skatt, besiktning: 980 kr
Försäkring: 4 870 kr
Bränsle: 11 160 kr
Reparationer, service m.m: 5 270 kr
Däck: 1 240 kr
Totalt per år: 29 600 kr
Totalt per mil: 20 kr

Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensinpris: 13,53 kr/l, diesel: 13,79 kr/l.

Reparationskostnader:

Reparationskostnaderna, material och arbete, Hyundai Atos GLS. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.

Avgassystem, exl främre rör: 3 443 kr
Katalysator: 5 555 kr
Bromsbelägg fram: 1 213 kr
Hjullager hö fram: 1 837 kr
Kamrem: 3 100 kr
Elektronikbox, motor: 5 306 kr
Koppling: 5 710 kr
Stötdämpare fram: 4 130 kr

Säkerhetsutrustning:

Standard från år, samtliga modellversioner. Tillval/extrautrustning kan förekomma.

Bältessträckare fr/bak:    98/–
Trepunktsbälte alla platser: 2004
Krockkudde förare/passagerare: 98/–
Sidkokrockkudde fram: 2004
Nackskydd alla platser: 2004
Nackskydd fr, whiplaskydd:

Kommentarer

#1 • 2011-03-23 08:16
Gert Andersson (not verified)

Förbjud!!!

#2 • 2011-03-23 08:53
Gösta_L

Verkar vara en vettig bil. Skulle kunna tänka mig att ha en som andrabil.
Positivt att det inte är så många elektriska finesser för alla oss som inte vill åka omkring i ett rullande flipperspel, och premierar driftsäkerhet istället.

En sådan liten bil behöver ingen servostyrning, vilket också tillverkaren tagit fasta på. Man önskar att fler tillverkare hade samma synsätt på nya bilar idag.

Kör man på norrländska saltfria vägar drabbas man inte lika hårt av rostskyddsproblematiken.
Finns många bilar från 60- och 70-talen som fortfarande ser oförskämt fina ut, trots att mätaren sannolikt slagit runt flera gånger.

#3 • 2011-03-23 09:21
saabnisse

Gösta L, så du struntar tydligen helt i säkerhet och vägegenskaper hos en bil!
Huvudsaken är att den inte har servostyrning!
Knäppt.
Det enda som är bra med den här bilen är det usla rostskyddet som gör att den luckras upp och försvinner ur trafiken så snabbt som möjligt.

#4 • 2011-03-23 09:31
Gösta_L

Saabnisse: Du förvränger ord och fabulerar.
Sanningen är dock att små bilar ej behöver servostyrning, deras smala däck och ringa tyngd gör att det går lätt och smidigt att styra ändå. Prova gärna själv.

Inte heller större bilar behöver egentligen servostyrning. Men den seaste tidens hysteri kring breda däck har gjort att behovet skapats. Jämför gärna med Volvo 240, en stor bil som tack vare sina relativt smala däck ändå går smidigt att styra även utan servo.

Så visst är servostyrning i många fall ett skapat behov. Förr i tiden gick det alldeles utmärkt att styra utan.

#5 • 2011-03-23 11:24
Gert Andersson (not verified)

Volvo 240 fungerar kanon utan servostyrning.
Och visst ska man inte behöva bli tvingad att betala för servostyrning.

Men Atos kan vi ändå vara utan. Usel bil!

#6 • 2011-03-23 11:59
FLAC

va? den har ju sidolister, vad mer behövs?

#7 • 2011-03-23 12:22
zant

volvo 240 utan servo hade ju "ryss-servo"!...mkt större ratt mao.

#8 • 2011-03-23 12:38
Mistro

Det är roligt med bilar och hur folk ser på dem.
Atos må vara en av dem mest hatade bilarna och buropen är hur många som helst.
Men det finns också många som tycker precis tvärt om och som inte alls håller med om att Atos är en dålig bil.
Trots allt negativt som har skrivits om bilen så finns de kvar på våra vägar i ett skick som inte borgar om någon dålig kvalite!
Innan -07 var det inte någon som pratade om ESP i småbilar. ( förutom i fallet A-klass ) där det var nödvändigt.
Bilar som idag inte uppfyller högsta krockbetyg ratas omedelbart.
Men det finns faktiskt många som föredrar en ny enkel bil framför en äldre och onödigt stor bil.
Folk kan få skratta så mycket de vill åt dessa bilar men dess ägare har lika mycket rätt att skratta åt alla dem vars bilkostnader håller på att knäcka dem.

#9 • 2011-03-23 13:10
amoC

@Mistro: Jag håller med dig, förutom slutklämmen. Varför ska man skratta åt varandras bilval, det finns inte en enda bil som är perfekt för alla ändamål. Och bortsett från det så har folk olika smak. Folk kan väl få köra vad de vill, man har ju valt bil efter behov, tycke och smak precis som med så mycket annat här i livet. Det är väl ingen som hånskrattar i snabbköpet för att man väljer "fel" marmelad.

#a • 2011-03-23 18:57
ToLo

Min mor köpte sin Atos -00. Dock den superlyxiga (hah) GLS-modellen som faktiskt har servo, elhissar och centrallås. Om man tar bilen för vad den är, dvs en plastig, bullrig, otroligt ful stadsbil så kan man dock undvika de flesta formerna av besvikelse.

På plussidan så funkar den väldigt bra inne i stan där hon uteslutande kör. Lätt att parkera, stiga i och ur, noll stöldrisk, hållbar (ingen rost här), billig och lätt att köra för personer som var unga ett par generationer innan iPoden lanserades.

Största problemet på min mors bil verkar vara att den faktiskt inte alls går så snålt. Visst, hon kör mest i stan, men den borde inte dra uppemot litern. Enligt verkstaden är det dock normalt... I sammanhanget spelar det mindre roll, eftersom bilen endast körs ca 300 mil/år.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.