
Begagnat: BMW X5 vill vara både sportig och lyxig
BMW har försökt klämma in både lyxkänsla, sportbilsegenskaper och terrängprestanda i samma bil. En lyckad kompromiss?
BMW X5 dök upp första gången 1999 och efterföljaren kom som modellår 2007. Tredje generationen kom som modellår 2014 och är den vi granskar här. Fjärde generationen X5 kom 2019. X6 är coupéversionen av X5 och delar teknisk bas med denna.
Dieselmotorer är vanligast. De fyrcylindriga har en effekt på 218 eller 231 hk och de sexcylindriga har 258, 265, 313 eller 381 hk. Bensinmotorerna är en sexa på 306 hk, en fyra i laddhybriden X5 xDrive40e på totalt 313 hk, samt två V8-motorer med effektuttag på 450 eller 575 hk. Dieselsexan på 258 hk, som vi kör här, är en kraftfull maskin med snabba prestanda. Automatlåda är standard.
Förarmiljön är snygg att se på och både instrument och reglage är tydliga. Tre olika framstolar erbjuds: standard, komfort eller sport. Komfortstolen är mycket bekväm även på långfärd. Det är gott om plats i baksätet, men sitsen är hård och ganska lågt placerad. Vissa exemplar kan finnas med extrasäten, då blir bilen sjusitsig.
Bagageutrymmet är stort och rymmer 20 eller 39 läskbackar beroende på om baksätet är upp- eller nedfällt.
BMW X5 upplevs som körglad och sportig, med spänstigt chassi. Vägegenskaperna är mycket bra och en undanmanöver klaras av fint. Men fjädringen är hård och stötig och en del spårkänslighet kan också märkas. Fem olika chassialternativ erbjöds samt bakre luftfjädring, bakre sportdifferential och aktiva krängningshämmare.
Fyrhjulsdriften ger bra grepp och markfrigången är 21 cm. Ändå är inte det någon riktig terrängbil; lågväxel saknas och de breda däcken trivs bättre på asfalt än i lera och sand. Som chic transportör till ett fjällhotell passar X5 bättre.

Se upp med
• Ett vanligt fel är oljud från bakluckan.
• Krånglande eljustering på stolarna är också ganska vanligt.
• Titta även efter läderklädsel som spruckit i sidokanterna.
• Elektronik har krånglat i funktionen när det gäller parkeringssensorer, backkamera och för menysystemet på iDrive-reglaget. Ny mjukvara kan ofta avhjälpa.
• Falskvarnande varningslampor har också varit ett problem.
• Vattenläckage från panoramasoltaken har förekommit, så titta nog efter tecken på detta både på inredning och vid takluckan.
• Läckage från luftfjädringen bak är inte ovanligt och kan vara dyrt att åtgärda.
• De aktiva krängningshämmarna kan också vara slitna och är kostsamma att byta.
• Lyssna efter klonkande oljud från chassit, slitna styr- och spindelleder förekommer.
• Läckage till bakre differentialen är ett ovanligt fel, men har inträffat. Själva läckaget är inte så dyrt att åtgärda, men om bilen körs länge med för lite smörjning kan fyrhjulsdriften haverera.
• På V8-motorerna har det varit fel på vevhusets ventilationsslangar som kan orsaka misständningar och oljeläckage. Tändspolar har också fått bytas. Lyssna på kamkedjan efter kallstart – knackande missljud kan betyda att kedjan behöver bytas ut, vilket vanligen är dyrt. Om bilen är korrekt servad minskar risken för kamkedjetrubbel.
• Kylarläckage har förekommit, liksom läckage från kompressorn till luftkonditioneringen.
• Dieslarna kan ha fel på EGR-ventilen, men också igensatta partikelfilter. Båda problemen kan orsaka ryckig motorgång. EGR-ventilen har legat till grund för återkallelser eftersom den har orsakat bränder.
• Ett par andra återkallelser har också gjorts. En styrenhet till servostyrningen kunde orsaka brandrisk på X5 från 2015 och 2016. På exemplar tillverkade 2013 och 2014 kunde barnsäkerhetsmekanismen på bakdörrarna felaktigt inaktiveras.
För att undvika krockskadade och oseriöst lagade X5 är historiken extra viktig på privatimporterade exemplar.
X5 är dyr även som begagnad, men har gått ner en del i pris sedan en ny modell kom ut. Bilar av det här slaget är inte lättsålda som begagnade, vilket gör att viss prutmån finns. Bakhjulsdrivna X5 med sDrive (bakhjulsdrift) såldes inte nya i Sverige, men kan finns som privatimporterade. De bör vara rejält billigare än X5 med xDrive (fyrhjulsdrift).

Registreringsår/mil | 2014/8 000 |
Kaross | Suv/5d |
Motor | 3,0 l/258 hk |
Dekl. förbrukning | 6,0/100 km |
Skatt | 3 553 kr |
Begpris | 382 600 kr |
Nypris -14 | 634 200 kr |
Bilprovningen | Bättre än medel |
Rost | Bättre än medel |
Säkerhet | i.u. |
Autoindex | Bättre än medel |
X5 30d | X5 M | |
Längd/bredd, cm | 488,6/193,8 | 488,6/198 |
Tjänstevikt, maxlast, kg | 2 265/520 | 2 485/485 |
Max släpvagnsvikt, kg | 3 500 | 2 970 |
Antal cyl/slagvolym cm3 | 6/2 993 | 8/4 395 |
Effekt, hk | 258 | 575 |
Toppfart, km/tim | 230 | 280 |
0-100 km/tim, s | 6,7 | 4,2 |
Bränsle, liter per 100 km | 6,0 | 11,1 |
CO2, g/km | 156 | 258 |
Autovista InterGlobals senaste prislista baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma.
Fler begagnade bilar finns här.
Grundutförande (miltal och pris i kr)
Årsmodell | 4 000 | 6 000 | 8 000 | 10 000 | 12 000 |
2014 | 408 400 | 396 000 | 382 600 | 365 500 | 350 000 |
2015 | 438 600 | 425 500 | 409 000 | 392 500 | 375 700 |
2016 | 471 400 | 457 400 | 439 700 | 421 900 | 404 000 |
2017 | 506 900 | 491 800 | 472 800 | 453 500 | 434 400 |
2018 | 545 000 | 521 700 | 501 500 | 481 000 | 460 700 |
Övriga utföranden
Utförande | År | Prisskillnad |
X6 Coupé | 2014 | -1 700 |
X6 Coupé | 2015-2018 | -4 000 |
25d | 2014-2018 | -45 000 |
30d Comfort | 2014-2018 | -19 500 |
35i | 2014-2018 | +20 000 |
40d | 2014-2018 | +17 000 |
40e | 2015-2018 | +17 000 |
X5 M | 2015-2018 | +257 000 |
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga
körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 15,63 kr/l. Diesel: 16,48.
X5 30d | X5 M | |
Pris | 382 600 kr | 654 000 kr |
Värdeminskning | 43 000 kr | 89 000 kr |
Skatt/besiktning | 4 000 kr | 4 000 kr |
Försäkring | 15 600 kr | 42 800 kr |
Bränsle | 14 800 kr | 26 400 kr |
Rep/service | 9 000 kr | 8 000 kr |
Däck | 4 000 kr | 4 000 kr |
Totalt per år | 90 000 kr | 147 000 kr |
Totalt per mil | 60 kr | 116 kr |
Reparationskostnader
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga
körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 15,63 kr/l. Diesel: 16,48.
Avgassystem exkl främre rör | 14 907 kr |
Katalysator | 13 866 kr |
Hjullager hö. fram | 6 190 kr |
Kamrem | Kedja |
Elektronikbox, motor | 21 395 kr |
Koppling | Automat |
Stötdämpare fram, 2 st | 17 357 kr |
12 000-milaservice | 5 046 kr |
Säkerhet
BMW X5 är inte krocktestad av Euro NCAP i den här generationen, till skillnad från föregångarna som krocktestades 2003 och 2008. Då fick dessa bilar fem stjärnor, men sedan dess har krockkraven ökat. I amerikanska krocktest, som är lite annorlunda utformade än europeiska, fick X5 2015 fem stjärnor i resultat. Kritik riktades dock mot att det var krångligt att fästa barnstolar. BMW X1 och X3 klassas som bra val av Folksam och X5 bör ha minst lika bra säkerhet som dessa.
Bilprovningen
Enligt Dekra klarar X5 av den här generationen besiktningen bättre än medelbilen. Stenskott på vindrutan är vanligaste an-märkningen. Tidigare modell får medelresultat.
Rostskydd
Framskärmar av plast, motorhuv av aluminium, dörrar och baklucka av plåt. Överlag väl limmade skarvar. Baklucka och dörrar har behandlad insida. Innerskärmar av filtmaterial bak, plast fram. Hjulupphängningar och deras infästningar är gjorda i aluminium, liksom bärarmen bak. Fästbryggan är av stål, behandlad på insidan. Främre del av avgassystem samt bakre ljuddämpare och rör är rostfria, längsgående rör är av stålplåt. Skarvar under bilen är väl tätade, balkarna invändigt behandlade. Stora täckkåpor av filtmaterial under bilen kan vara en rostfälla på sikt.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 4/5
Redan registrerad? Logga in för att fortsätta läsa.
Logga inÄr du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.
Registrera
Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.
✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev
»X5 har en sportig utstrålning som också motsvaras i verkligheten. BMW är i särklass också när det gäller att få stopp, tacka inte minst de feta däcken för det. Komfortstolarna kostar extra och är drömskt behagliga att sjunka ned i.«
Kommentarer
Andrahandsvärdet är för högt på dessa bilar med tanke på att de kan kosta en förmögenhet i reparationer. Köp bilen som ny, leasa gärna och lämna tillbaka, det är det enda sättet att klara sig utan stora oväntade utgifter för reparationer för den som vill ha BMW. De tryggaste alternativet är Toyota/Lexus. Skulle aldrig köpa en BMW som har gått långt
Tja, det är ju ingen Lexus när man studerar ev fel som kan förekomma. Lexus är det självklara valet om man vill ha kvalitetspremium, det är min erfarenhet.
Scotty Kilmer på YT kallar BMW för "money pit," och modell X5 är väl ett solklart exempel på detta epitet.
En bmw som gått långt är en pengafälla. Håller med Shogun, en Lexus är ett bättre val då.