Bild
Nästa artikel
– Jag blev förvånad. Jag trodde att de skulle sätta dit en ny bältessträckare men de satte dit ett litet metallbleck i stället, säger V60-ägaren Roger Persson.
– Jag blev förvånad. Jag trodde att de skulle sätta dit en ny bältessträckare men de satte dit ett litet metallbleck i stället, säger V60-ägaren Roger Persson.

Volvo tar bort bältessträckaren: ”Det är lite märkligt”

Reportage

Bältet kan strejka i miljontals Volvobilar. Volvos oväntade lösning är att ersätta en krutladdad bältessträckare med ett enkelt metallfäste.

Roger Persson är en av över 400 000 svenska bilägare som i somras fick ett återkallelsebrev från Volvo.

”Volvo Cars undersökningar har identifierat ett problem gällande bälteslåset fram”, heter det i brevet.

Problemet handlar om en stålvajer som kan slitas ut. Den är ihopkopplad med bältets golvfäste och om bälteslåset under lång tid böjs över sittdynan kan vajern skadas. I värsta fall kan slitaget leda till att bältet inte fungerar som tänkt – eller inte alls.

Återkallelsen är Volvos största någonsin och berör mer än 2,1 miljoner bilar över hela världen.

Ägarna uppmanas att boka en kostnadsfri åtgärd på verkstad och det gjorde också Roger Persson för sin V60 från 2017. Brist på reservdelar gjorde dock att det dröjde ända till februari innan Bilia i Eskilstuna kunde ta emot bilen.

– Jag behövde inte ens åka in på verkstaden. Serviceteknikern gjorde arbetet utanför på fem minuter, berättar Roger Persson.

Själva åtgärden skapade dock förvåning.

– Teknikern skruvade bort bältessträckaren som sitter ihop den där vajern och satte dit ett litet metallbleck istället. Det gjorde mig förvånad, säger Roger Persson.

”Indirekt dömer Volvo ut sin tidigare konstruktion”

En bältessträckare är en anordning som automatiskt löser ut en krutladdning och blixtsnabbt drar åt bältet vid en kollision.

– Det kändes som en väldig försämring att ta bort en sådan säkerhetsfunktion. Om det händer något vill man ju att bältet ska dras åt, säger Roger Persson.

Vajern visade sig vara hel på Roger Perssons bil men bältessträckaren togs bort ändå eftersom vajern skulle kunna försvagas över tid.

Att försträckaren tas bort framgår inte av Volvos återkallelsebrev.

– Det är lite märkligt att Volvo gör så här utan att berätta om det, säger Roger Persson. Jag undrar varför man inte sätter dit en ny bältessträckare som är säker?

Volvo bekräftar åtgärden.

”I den aktuella återkallelsen så tas höftförsträckaren bort och ersätts med ett fast ändbeslag”, skriver Volvo i en kommentar till Vi Bilägare.

Med det nya bältesfästet ska inte samma slitage kunna uppstå. Säkerheten ska heller inte påverkas, menar Volvo, eftersom bilarna från början är utrustade med två bältessträckare, en nere vid höften och en uppe vid bältesrullen i takstolpen.

Indirekt dömer Volvo ut sin tidigare konstruktion.

”Återkallelsen gäller äldre bilar och efter noggrann analys och testning med den kunskap och de redskap som finns i dag kan vi se att bältessträckarens påverkan var minimal och att bältessträckaren i B-stolpen håller människor säkra.”

De berörda bilarna har ytterligare en bältessträckare vid bältesrullen i takstolpen.
De berörda bilarna har ytterligare en bältessträckare vid bältesrullen i takstolpen.

Bilarna som påverkas är förra generationen Volvomodeller som inte tillverkas längre. Till förarstolen i nya Volvobilar används bara en bältessträckare i takstolpen.

”Vårt mål är att få till så bra skyddsprestanda som möjligt. Sedan kan detta tekniskt lösas på olika sätt”, förklarar Volvo och fortsätter:

”När systemlösningen för de aktuella modellerna utvecklades lades denna extra höftförsträckare till med syfte att i vissa frontala högvåldsolyckor ytterligare bromsa höften för att balansera överkroppens framåtrörelse och interaktion med airbagen. Vid utprovningen som gjordes på den tiden med de mest utvecklade krockdockorna sågs en viss minskad bröstdeflektion i dessa frontala högvåldskollisioner.”

”Nu har betydligt mer sofistikerade virtuella och fysiska analysverktyg blivit tillgängliga. Vid nyare studier med dessa virtuella kroppsmodeller och fysiska krockdockor, som har betydligt mer människolikt rörelsemönster, fås en annan rörelse på överkroppen än för den äldre krockdockan och likvärdig prestanda med fast ändbeslag.”

Innan åtgärd är bältet förankrat i en vajer som sitter under ett plastskydd på stolens utsida.
Innan åtgärd är bältet förankrat i en vajer som sitter under ett plastskydd på stolens utsida.
Efter åtgärd har plastskyddet och vajern tagits bort. Spännet hamnar lite längre ned.
Efter åtgärd har plastskyddet och vajern tagits bort. Spännet hamnar lite längre ned.

V60-ägaren Roger Persson är nöjd med Volvos förklaring.

– När man förklarar det på det sättet känns det ju tryggt. Då behöver man inte gå runt och vara orolig, säger han.

I slutet av mars hade Volvo åtgärdat ungefär 120 000 bilar i Sverige. Vissa verkstäder skriver på sina hemsidor att det fortfarande råder brist på reservdelar.

Bilägare som ännu inte fått sin bil åtgärdad uppmanas att se till att bälteslåset inte böjs över stolsdynan för att undvika slitage. Enligt Volvo är problemet ovanligt.

”Vi har ett mycket litet antal fall rapporterade men inga rapporter om olyckor eller personskador.”

Innan åtgärd sitter bältesvajern ihop med en krutladdad försträckare som blixtsnabbt drar åt bältet vid en eventuell kollision.
Innan åtgärd sitter bältesvajern ihop med en krutladdad försträckare som blixtsnabbt drar åt bältet vid en eventuell kollision.
Efter åtgärd har bältessträckaren under stolen tagits bort. Bältet är i stället förankrat direkt i ett metallbeslag.
Efter åtgärd har bältessträckaren under stolen tagits bort. Bältet är i stället förankrat direkt i ett metallbeslag.
Volvos största återkallelse

Återkallelsen för att åtgärda säkerhetsbältena är Volvos största någonsin och omfattar totalt 2 183 701 bilar över hela världen, varav 412 167 i Sverige.

Modellerna som berörs är S60, S60 Cross Country, V60, V60 Cross Country, XC60, V70, XC70 och S80 tillverkade mellan 2006 och 2019. Det handlar om förra generationens Volvobilar som inte produceras längre.

Bälteslåset ska inte böjas över dynan, visar en röd ring i återkallelsebrevet från Volvo.
Bälteslåset ska inte böjas över dynan, visar en röd ring i återkallelsebrevet från Volvo.
Taggar: Reportage, Volvo

Roger Persson är en av över 400 000 svenska bilägare som i somras fick ett återkallelsebrev från Volvo.

”Volvo Cars undersökningar har identifierat ett problem gällande bälteslåset fram”, heter det i brevet.

Problemet handlar om en stålvajer som kan slitas ut. Den är ihopkopplad med bältets golvfäste och om bälteslåset under lång tid böjs över sittdynan kan vajern skadas. I värsta fall kan slitaget leda till att bältet inte fungerar som tänkt – eller inte alls.

Återkallelsen är Volvos största någonsin och berör mer än 2,1 miljoner bilar över hela världen.

Ägarna uppmanas att boka en kostnadsfr

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.