Bild
Nästa artikel
Håkan Samuelsson lovar fem elbilsmodeller till 2025 – XC40 är först ut.
Håkan Samuelsson lovar fem elbilsmodeller till 2025 – XC40 är först ut.

Volvo laddar om

Reportage

Ibland är en billansering mer än bara en billansering. Debuten för elbilen Volvo XC40 P8 markerar en nystart för ett företag i förvandling.

Scenen bär en rosa ton. Färgen ska minna om en svensk sommarhimmel. Håkan Samuelsson, Volvo Cars vd, pratar om vikten av att stora multinationella företag tar sitt miljöansvar och presenterar Volvos resa mot lägre utsläpp. 

Om fem år ska en nyproducerad Volvo ge 40 procent lägre CO2-utsläpp sett över bilens livscykel än i dag. Vägen dit går genom att sänka utsläppen från produktionen med 25 procent, lika mycket från aktiva val inom leverantörskedjan och 50 procent lägre utsläpp från bilarna.

Bakom Samuelsson står en XC40 R-Design med igentäppt grill och texten RECHARGE utskrivet där det svarta taket möter den vita karossidan. 

Detta är Volvos första serietillverkade elbil. Sedan följer fyra till innan 2025. Då spås elbilarna stå för hälften av Volvos försäljning. Resten blir hybrider, med och utan sladd.


Recharge är det nya samlingsnamnet för Volvos laddbilar. Själva elbilen är döpt till XC40 P8 AWD. Utöver den konstiga grillen ser elversionen ut som en vanlig XC40, men utseendet bedrar.

–Rent tekniskt är detta den största lanseringen vi gjort sedan XC90, berättar Volvos utvecklingschef Henrik Green.

Förutom att vara märkets elpionjär är XC40 P8 först ut med ett nytt mediasystem samt bär nästa generations säkerhetsfunktioner från det nybildade dotterbolaget Zenuity. Hårdvaran är redo för nästa steg inom autonom körning. 

Nya finesser kan skickas trådlöst till bilen utan att behöva besöka en verkstad.

Elversionen av XC40 får två elmotorer à 204 hk – en på varje hjulaxel – och blir därmed en fyrhjulsdriven suv. Dragkrok går att få och bilen är godkänd för 1 500 kg i släpvikt. Med totalt 408 hk går 0–100 km/tim på under fem sekunder trots en tjänstevikt på cirka 2,2 ton.

– Vi ligger nog ett par kilo över våra konkurrenter, erkänner Green. Men vi har inte velat kompromissa på säkerheten. 

– Bilen har fått flera förstärkningar för att skydda batteriet och den är extremt vridstyv.


Batteripaketet är på 78 kWh (75 används till bilens drift) och det ska ge 40 mil i räckvidd. 

– Våra kunder kommer från en bensin- eller dieselbil. Så räckvidd är den enskilt viktigaste egenskapen i den första generationens elbilar. Då behöver vi ett stort batteri, säger Green.

–Behöver vi två elmotorer som ger 408 hk? Många skulle nog vara nöjda med 204 hk, men P8 AWD blir en väldigt bra top of line-produkt.

Lite mindre plats under lastgolvet, i övrigt intakt bagage bak. Ett stuvutrymme på 31 liter har tillkommit under huven fram.
Lite mindre plats under lastgolvet, i övrigt intakt bagage bak. Ett stuvutrymme på 31 liter har tillkommit under huven fram.

I dag kommer elmotorerna från Siemens, batteriet från LG Chem men Volvo har själva utvecklat mjukvaran. Framöver ska de även ta fram egna elmotorer. Volvo håller på att strukturera om företaget genom att identifiera de områden där de själva kan driva utvecklingen, och var underleverantörerna gör det bäst. 

Nyligen bröts motordelen ut och bildade ett nytt bolag ihop med Geely. Istället ska Volvo helhjärtat fokusera på eldrift. Genom att själva ta fram den elektriska drivlinan ska man säkerställa att produkterna inte blir en körmässig kopia av elbilar från andra märken.

Volvo laddar om

Strategin avspeglar sig även på infotainmentsystemet. XC40 P8 är först med ny generation där Volvo valt utseende och implementering, men Google står för mjukvaran.

– Förr gjorde vi vår egen röststyrning och eget infotainmentsystem. Det var helt dödfött att som biltillverkare försöka konkurrera med tre av världens största företag – Amazon, Google och Apple. För att göra användarupplevelsen så bra som den behöver vara i  dag, var det ett enkelt beslut att samarbeta med någon av de stora, förklarar Green.


En helt eldriven Volvo blir inte billig. I R-Designutförande blir listpriset 699 000 kr, eller 639 900 efter miljöbonus. 

– Det här är en premiumbil. Priset sätts efter vad kunderna är beredda att betala. Kunderna värdesätter eldrift, att kunna ladda hemma, att bilen är tyst att köra, förklarar Samuelsson.

Över 9 000 norrmän har redan anmält intresse. I Sverige kan hugade spekulanter lägga en beställning efter årsskiftet. 

Men framtidens Volvo dröjer. De första leveranserna sker inte förrän hösten 2020. 

 Batteriet ligger mellan hjulaxlarna. Rejäla krockförstärkningar ger en total viktökning på 400 kg – men också en låg tyngdpunkt.
Batteriet ligger mellan hjulaxlarna. Rejäla krockförstärkningar ger en total viktökning på 400 kg – men också en låg tyngdpunkt.
Täckt grill i bilens kulör är en av få visuella skillnader på elbilen. Batteripaketet sänker markfrigången 3,6 cm till 17,5 cm.
Täckt grill i bilens kulör är en av få visuella skillnader på elbilen. Batteripaketet sänker markfrigången 3,6 cm till 17,5 cm.
P = Pure. Åtta = 70–80 kWh batteri.
P = Pure. Åtta = 70–80 kWh batteri.
Henrik Green ser en unik elbilsposition för XC40: rymlig suv, fyrhjulsdrift och dragkrok.
Henrik Green ser en unik elbilsposition för XC40: rymlig suv, fyrhjulsdrift och dragkrok.
Taggar: Reportage

Scenen bär en rosa ton. Färgen ska minna om en svensk sommarhimmel. Håkan Samuelsson, Volvo Cars vd, pratar om vikten av att stora multinationella företag tar sitt miljöansvar och presenterar Volvos resa mot lägre utsläpp. 

Om fem år ska en nyproducerad Volvo ge 40 procent lägre CO2-utsläpp sett över bilens livscykel än i dag. Vägen dit går genom att sänka utsläppen från produktionen med 25 procent, lika mycket från aktiva val inom leverantörskedjan och 50 procent lägre utsläpp från bilarna.

Bakom Samuelsson står en XC40 R-Design med igentäppt grill och texten RECHARGE utskrivet där det svarta taket möter den vita karossidan. 

Detta

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2019-12-09 13:18

Mitt tips! Gör en lätt och hållbar bil, utan onödigt bling-bling och med bra rostskydd (alternativt rostfria material), som håller i tjugo-trettio år istället, och ni har sparat in betydligt mer koldioxid (och annat).

.

#2
2019-12-09 19:03

"– Vi ligger nog ett par kilo över våra konkurrenter, erkänner Green. Men vi har inte velat kompromissa på säkerheten. "... haha, en Golf på 2,2 ton.. är det nya säkerhetstänket?

#3
2019-12-09 19:10

Jag kan ha ett visst intresse för Volvo utifrån att det är ”svenskt” och något jag växte upp med. Men i det här fallet känns det inte som något särskild ögonbrynshöjande nyhet.
Jahapp, en elbil i formatet SUV?

#4
2019-12-09 21:33

Stöd inte Kina.

#5
2019-12-09 22:13

En produkt från kinesiska statens bolag i Sverige som har ett premiumpris men knappast är premium. Ironiskt nämner företrädare för bolaget att den är för tung tack vare att man prioriterat säkerheten, vilket trams ! Tesla är säkrast och kan utveckla elbilar på en helt annan nivå. Med en aerodynamik som en tvärställd "spånskiva" och en vikt som en sumobrottare kan jag bara konstatera att XC40 är helt misslyckad och en fullständigt onödig produkt med sin energiineffektivitet.

#6
2019-12-10 10:33

Säkert en riktigt bra elbil på många sätt, men hur tänkte de med prissättningen?! Jag var övertygad att de skulle lägga den som Teslas inropare ungefär, så att den går att få precis under halvmiljonen efter bonus.
Sen är det ju en hel del fel i listan ovan vad gäller laddhastigheterna på de olika bilarna...

#7
2019-12-10 22:53

Borde det inte ligga intresse i att få ned vikten för att slippa ha ett gigantisk batteri? Dessutom väger större batterier mer.. det måste väl finnas någon slags "sweetspot" för vikt, kontra energi samt pris?

#8
2019-12-11 07:23

Förklaringen är nog att på grund av att de inte har en grundkonstruktion avsedd för ren eldrift får man kompromissa och förstärka
karossen som driver upp vikten. Sen är aerodynamiken emot bilen vilket resulterar i en hög förbrukning

#9
2019-12-11 11:49

Trevligt men varför finns ingen mindre kombi längre i utbudet (typ i storleken av gamla V50)?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.