Bild
Nästa artikel
Volkswagen Passat hittar på egna skyltar: ”Katastrof”

Volkswagen Passat hittar på egna skyltar: ”Katastrof”

Reportage

Leif Åbergs bil är utrustad med skyltavläsning men visar ständigt fel hastighetsgräns. Efter ett års tvist får han ersättning av Volkswagen.

När Leif Åberg kör den dryga milen mellan bostaden och Östersund visar hans nya Volkswagen Passat fel hastighetsgräns fem gånger.

– Det är 60 hela vägen in till Östersund men ungefär 500 meter efter varje 60-skylt reagerar bilen och visar plötsligt 50, utan att det finns någon skylt. Sedan visar den 50 fram till nästa 60-skylt och 500 meter senare går den över till 50 igen. Så håller den på hela vägen in till Östersund, säger Leif Åberg som hämtade ut bilen i januari 2020.

Väl i Östersund fortsätter felvisningen.

– När man kommer in på Rådhusgatan visar bilen 40, som är den gällande gränsen i hela stan, men efter några hundra meter visar bilen 50 igen. Och så fortsätter det, trots att det inte finns en enda 50-skylt i hela stan.

Skyltavläsningen kan kopplas ihop med bilens adaptiva farthållare, som enligt hemsidan ska ”reagera på hastighetsbegränsningar” och ”anpassa farten på motsvarande sätt”. Men den funktionen har Leif Åberg stängt av:

– Åker man E14, där det är 100, och kör förbi Torvalla, där det står en 70-skylt på avfarten, då läser bilen av skylten och bromsar ned från 100 till 70. Det är en rejäl inbromsning som kommer helt utan förvarning. Det kan bli katastrof.

”Kan vara farligt att använda”

Han tycker att Volkswagen borde gå ut med en varning till bilägarna och information om bristerna till verkstäderna.

– Det är konstigt att man inte går ut och informerar om att det här systemet inte fungerar och att det kan vara farligt att använda.

Vi Bilägare har upplevt liknande problem i bilar från flera märken.

Bara dagar efter att bilen levererats var Leif Åberg tillbaka hos återförsäljaren för att påtala problemet. En mekaniker åkte med i bilen och konstaterade att den visar fel hastighetsgräns. Man provade att uppdatera mjukvaran men utan resultat.

– Jag har varit på verkstad fem gånger men de kan inte göra något mer. Det är bilen det är fel på, säger Leif Åberg.

Vid det här laget vände han sig till Volkswagen centralt och mejlade regionchef, försäljningschef och vd. Utan att få svar.

– De kunde åtminstone behaga sig att svara men det gjorde de inte och det är jag mest förbaskad på. De verkar inte bry sig. Det är nonchalant mot kunderna.

»Det är en rejäl inbromsning som kommer helt utan förvarning. Det kan bli katastrof.«
Foto: Niklas Carle
Foto: Niklas Carle

VW känner till problemet

Volkswagens kundservice gav dock följande besked: ”Vår tillverkare är medveten om de anmärkningar som finns gällande skyltavläsningen och arbetar med en lösning. Så fort en ny programvara finns kommer din verkstad att kontakta dig.”

Men någon lösning finns inte i sikte, enligt Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen Sverige. Han menar att vägskyltarna är problemet.

– Det finns i dagsläget ingen europeisk standard för vägskyltar och dess placering. Det gör att det vid vissa tillfällen kan vara så att den automatiska skyltavläsningen kan fånga upp skyltar som står placerade i anslutning till vägen, säger han och fortsätter:

– Vi och vår fabrik är medvetna om att det kan vara på detta sätt i vissa länder. För närvarande har vi inget närmare besked att ge än så. Dock vill vi framhålla att man som regel kan deaktivera funktionen om man så önskar.

”Svårt att svara på”

Volkswagen har nu gått ut med en uppmaning till handlarna om att informera kunder om bristerna. Enligt tillverkaren fungerar systemet genom att bilens kamera läser av en skylt, och den hastighetsgränsen visas fram tills nästa skylt eller om det sker ett vägbyte, då en ny gräns hämtas från bilens navigationssystem.

– Hur ofta man upplever att det blir fel hastighet är med andra ord beroende på vad man kör på för vägar och i vilken del av Sverige. Vissa förare kommer aldrig att märka av det medan andra gör det oftare, säger Marcus Thomasfolk.

Varför Leif Åbergs bil kan få för sig att hastighetsgränsen har ändrats mitt ute på ett gärde eller i ett skogsparti, utan skyltar eller korsande vägar, kan Volkswagen inte förklara.

– Det är svårt att svara på det utan att veta mer. De anledningar som finns till hastighetsbyte är antingen kartdata eller att systemet läser av en skylt som finns i omedelbar närhet av vägen, säger Marcus Thomasfolk.

Får ersättning

Efter nästan ett års tvist gick Volkswagen med på att ge Leif Åberg ekonomisk kompensation för problemen med skyltavläsningen.

– Jag får vara nöjd med det, säger han. Jag ville bara att de skulle erkänna att de har gjort fel och att det ska kosta en liten slant. Jag förstår att felet kommer att vara kvar. Det får jag leva med.

Volkswagen har dock inte beslutat om någon generell riktlinje för bilägare som är missnöjda med systemet.

– Det är alltid ansvarig återförsäljare som fattar sådana beslut, säger Marcus Thomasfolk. 

Läs också: Bilen varnar när du kör för fort – nu kommer tekniken

När Leif Åberg kör den dryga milen mellan bostaden och Östersund visar hans nya Volkswagen Passat fel hastighetsgräns fem gånger.

– Det är 60 hela vägen in till Östersund men ungefär 500 meter efter varje 60-skylt reagerar bilen och visar plötsligt 50, utan att det finns någon skylt. Sedan visar den 50 fram till nästa 60-skylt och 500 meter senare går den över till 50 igen. Så håller den på hela vägen in till Östersund, säger Leif Åberg som hämtade ut bilen i januari 2020.

Väl i Östersund fortsätter felvisningen.

– När man kommer in på Rådhusgatan visar bilen 40, som är den gällande gränsen i hela stan, men efter någ

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Kommentarer

#1
Stefan Eriksson
2021-02-03 06:46

Pinsamt av VW att leverera en funktion som inte är färdigutvecklad, inte fungerar tillfredställande.

#3
Styggavargen
2021-02-03 09:02

Ibland är jag riktigt glad över att äga en "low-tech" bil, den bara funkar som jag vill, startar i alla väder och framförallt gör den vad jag vill att den skall göra, tar mig mellan A och B utan strul. Men det är klart, det är en "skit-bil" i mångas ögon.. men det bryr jag mig inte om eftersom jag efterfrågar funktionalitet och låga omkostnader.

#4
Pi
2021-02-03 09:43

Som ViB skriver så är tydligen inte VW ensamma om detta problem, tyvärr. Så t v skall man nog undvika att låta farthållaren styras automatiskt av bilen. Och själv vara uppmärksam på vilken fartgräns som är aktuell.

#5
Simon no1
2021-02-03 10:30

Vad förväntar han sig? Han har ju köpt en VW

#6
Styggavargen
2021-02-03 11:34

Pi, det låter rimligt... men om bilen plötsligt tvärnitar? Såg en video ifrån England där en SUV (tror det var en Jeep) hade samma problem, helt plötsligt bromsar bilen i en kurva, väldigt läskigt.. och då satt reportern på passagerare platsen och filmade allt. Problemet var antagligen att vägen var smal och häckar på varje sida om vägen, men bilen upplevde som den var tvungen att nödbromsa. Ta det med en nypa salt, det verkar osannolikt... men bilder säger mer än 1000 ord.

#7
mso 1000
2021-02-03 14:33

Skyltavläsning som är kopplat till adaptiv farthållare är ett skämt på mer eller mindre på alla fabrikat.
När jag provkörde en Ford focus så höll den 70 fast det var 50 genom en liten by.
Har mer eller mindre märkt fenomenet på alla bilar jag provat.

Och vad jag vet har vi vinter och snörök och även dyngiga skyltar på sommaren.
Och GPS data som väghållare och kommuner ofta har lagt in fel data på eller har 4 månaders fördröjning på förändringar.

Ja detta är det sämsta skit man kan ha i en bil och bör väljas bort.

Och i nästa notis ser man att Eu lagstadgar om skyltavläsning 2022 med tvångsstyrning.
Så att vi inte kan köra för fort!!!!!
Halloooo.
Är det ingen jäkel i ledningen som har något sunt förnuft eller är det bara politiker utan körkort som sitter med i dessa sammanhang.

#8
bengt39
2021-02-03 16:15

Har kört Volvo flera år och nu KIA utan några som helst problem med sådana system Bilen ska aldrig kunna välja hastighet efter skylten om man inte själv vill så en ev sådan funktion om den överhuvudtaget är tillåten måste kunna stängas av..

#9
Carl Trefalt
2021-02-03 17:27

Ny teknik fungerar inte alltid som den ska.

#10
Mikael Karlsson1
2021-02-03 18:20

Vår gamla V70 från 2014 läser i princip 100% av skyltarna korrekt, precis när man passerat en skylt ned ny hastighet så visas den i instrumentklustret.
Vår nya WV ID.3 missar de flesta skyltarna och vid passage av skylt med ny hastighet så tar det 5 sek innan den kommer upp i instrumentklustret, förhoppningsvis rätt. Många gånger tror den det är 110! Klart spännande första gångerna då man lät bilen automatiskt justera hasticheten, fick stänga av den funktionen snabbt som attan.

#11
Linkan91
2021-02-19 19:45

Jag har motsvarande funktion i min BMW 3-serie (G21, MY2021) och den fungerar utmärkt. Bilen läser av skyltarna i samma sekund som man passerar och förutom enstaka (förklarliga) felvisningar, så som när skyltarna är tillfälligt dolda eller felaktigt placerade, så visar den rätt jämnt. VW:s förklaring låter med andra ord som rent skitsnack - eller att man har sämre utvecklare.

#12
mso 1000
2021-03-05 08:15

Även om det fungerar bättre på vissa fabrikat eller sämre som på vissa som tex vag mfl borde det vara förbjudet att ha detta system kopplat till en farthållare.

Helt sjukt när man skall trolla bort uppmärksamheten med detta system som man kanske litar på och vipps så har farthållaren
kört 50 där det är 30.
Det är kanske en okey funktion om det bara är visande system och att det går att koppla ur.
Koppla ur skyltavkänningen gjorde jag på min Octavia efter att varit irriterad i nån månad.

#13
Svenne60
2021-04-08 10:48

Sen när har VW tagit ansvar för sina produkter? Varför bry sig om kunderna när produkterna havererar (t.ex kamkedjor, växellådor mm.) när man säljer bra ändå. Förneka blankt i kundernas ansikte alla problem med felaktiga konstruktioner är VW melodi.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.