Bild
Nästa artikel
Vi Bilägares däckskola: Lär dig tyda siffrorna på däcken

Vi Bilägares däckskola: Lär dig tyda siffrorna på däcken

Reportage

Vad står det på däcket egentligen? På däcksidan samlas en hel del information. En del är medveten design från tillverkaren men mycket är lagkrav från myndigheter i Europa och USA. Här kommer förklaringar och ordlistor över de begrepp du kan stöta på när du ska köpa nya däck.

Vi Bilägares däckskola: Lär dig tyda siffrorna på däcken
DOT-märkning

Däcket är godkänt i Europa och USA (Department Of Transportation).

Däckets ålder: I slutet av DOT-koden står fyra siffror i  en egen ring som visar däckets tillverkningsdatum. De första två siffrorna anger veckan, de två sista siffrorna året. 1619 = vecka 16, 2019.

Kombinationen av bokstäver och siffror mellan DOT och de tillverkningsdatum är däckets serienummer och visar i vilken fabrik det är producerat.

Vi Bilägares däckskola: Lär dig tyda siffrorna på däcken
Däckets uppbyggnad

Hur däckets stomme, korden, är konstruerad.

Vi Bilägares däckskola: Lär dig tyda siffrorna på däcken
Bilanpassning

Vissa biltillverkare har säärskilda önskemål på däckets specifikationer. Det får då en märkning som visar att däckets egenskaper är balanserade efter biltillverkarens krav (oftast lägre rullmotstånd och bättre komfort men kanske sämre slitstyrka och lägre våtgrepp). Här är exempel hur biltillverkarna märker upp ”sina” däck:

Audi – A0. 
BMW – *.
Mercedes – MO.
Volvo – VOL.
Tesla – TO.
Porsche – N, följt av en siffra (N = Nürburgring).

Vi Bilägares däckskola: Lär dig tyda siffrorna på däcken
Slanginformation

”Tubeless” för alla slanglösa däck (majoriteten), eller typ av slang om detta finns.

Vi Bilägares däckskola: Lär dig tyda siffrorna på däcken
Tystare däck

Vissa däck har en invändig skumfilt som dämpar vibrationer och ljudvågor inne I däcket. Tillverkare har olika benämningar, här är de vanligaste: 

Bridgestone – B-Silent
Continental – ContiSilent
Dunlop – Noice Shield
Goodyear – SoundComfort
Hankook – SoundAbsorber
Michelin – Acustic Technology
Pirelli – PNCS

Vi Bilägares däckskola: Lär dig tyda siffrorna på däcken
Siffror och bokstäver

235 = däckets bredd i millimeter

45 = däckets profilhöjd i procent av däckets bredd.

R = typbetäckning. R står för radialdäck. ZR på prestandadäck som klarar extra hög hastighet.

18 = däckets innerdiameter i tum. Visar vilken fälgstorlek i diameter som passar däcket.

98 = belastningsindex. Man bör ej köpa lägre index än vad bilen anger i instruktionsboken. Högre index är inga problem.

Y = Hastighetskod, se tabell till höger. Däckets maxhastighet som ej bör understiga bilens topphastighet. Undantag är vinterdäck som ofta har lägre hastighetsklassning. Högre hastighet är inga problem. (Tabell)

XL = Extra Load. Förstärkt däck med högre belastnings-
kapacitet.

Vi Bilägares däckskola: Lär dig tyda siffrorna på däcken
Monteringsanvisning

De flesta däck har antingen en bestämd rullriktning eller en specifik in- och utsida. Det är viktigt att följa monteringsanvisningarna för att däcket ska prestera som tänkt.

Vi Bilägares däckskola: Lär dig tyda siffrorna på däcken
E-nummermärkning

Däcket är godkänt att säljas i Europa.

Vi Bilägares däckskola: Lär dig tyda siffrorna på däcken
Max load

Maximalt tillåtet däcktryck.

Vi Bilägares däckskola: Lär dig tyda siffrorna på däcken
Amerikanska däckmärkningar

Många däck har den amerikanska kvalitetsgraderingen utskriven på däcksidan. Europeisk däckmärkning sitter istället på en klisterlapp utanpå däcken vid leverans (se separat ruta).

Treadwear = slitagevärde. Ett index baserat på mätresultat utfört på en specifik väg i Texas mot ett referensdäck. Index 400 ger dubbelt så många mil som index 200.

Traction = våtgreppsmärkning. Däcket bromsas med låsta hjul på våt asfalt och våt betong. Graderas mellan A-C där AA är allra bäst.

Temprature = motstånd mot värmeuppbyggnad. Däckets belastas mot en rullande trumma. Graderas A-C (184-137 km/h) där A är allra bäst.

EU:s däckmärkning

Den europeiska däckmärkningen presenteras på en klisterlapp som ska sitta på alla nya däck vid inköpet.

Däcken rangordnas med bokstäver från A till G där A är bäst, i tre kategorier.

Märkningen har tröskeleffekter, ett däck kan dock ha ett ”svagt” A, på gränsen till B, ett annat har ett ”starkt” B nära gränsvärdet till A. Dubbdäck är undantagna från däckmärkningen.

Bränsle

Rullmotstånd i laboratorium där det rullar rakt fram. Däcken graderas A–G, fast D används ej på personbilar. Tumregel: det skiljer ca 0,1 l/100 km mellan varje bokstav. För eldrift ca 15 km i räckvidd.

Våtgrepp

Bromsprov på våt asfalt i 80 km/tim. Stoppsträckan graderas A–F, fast D och G används ej på personbilar. Skillnaden på gränsvärdena är följande: 

• A till B är +3 m. 
• B till C +4 m.
• C till E +5 m. 
• E till F +6 m.

Buller

Uppgift om ljudnivån avser en förbipasserande bil med motorn avstängd i 80 km/tim. Det säger ingenting om vägbullret inne i bilen. Märkningen anges i dB, och i tre ljudvågor. Två svarta ljudvågor motsvarar det europeiska gränsvärdet från 2016. En svart ljudvåg betyder minst 3 dB under gränsvärdet. Tre svarta ljudvågor = klarar bara det äldre gränsvärdet från 2001.

Hastighetskoder:
Q = 160 km/tim
R = 170 km/tim
S = 180 km/tim
T = 190 km/tim
H = 210 km/tim
V = 240 km/tim
W = 270 km/tim
Y = 300 km/tim
ZR = över 240 km/tim
ZR + Y = Över 300 km/tim

Vinterdäcksmärkning

3PMSF = ”3 peak mountain snow flake” eller ”Alptopp/snögflinga” på svenska. Ny symbol sedan 1 juli 2019 som visar att däcket är godkänt för vinterbruk och har klarar ett standardiserat bromsprov på snö.

M + S = ”Mud and Snow”, äldre vinterdäcksmärkning. Bestäms av tillverkaren själva utan extern kontroll. Giltig vinterdäcksmärkning på befintliga däck, i kombination med att däcket är listat för vinterbruk i branschorganet STRO:s vinterdäckslista, fram till 30 november 2024.

Övrigt

RFT – Run Flat Tires = punkteringsfria däck. Förstärkt, självbärande, däcksida så man kan köra en begränsad sträcka i lägre hastigheter även utan luft i däcket.

Seal … – Självtätande däck är ett alternativ till punkteringsfria däck. En kletig fyllnadsmassa inne i däcket täpper till alla håligheter när ett vasst föremål sticker hål på däcket. Massan kan även täta hålet när man drar ut spiken/skruven som gjort hål i däcket. Producenterna har olika namn för tekniken, Seal Inside, SealGuard, ContiSeal, SelfSeal, SealTech och B-Seal är några exempel.

Taggar: Reportage
Vi Bilägares däckskola: Lär dig tyda siffrorna på däcken

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.