Bild
Nästa artikel

"Vad ska man göra med en bil som inte går att laga?"

VI BILÄGARES KONSUMENTFALL:

Sven-Göran Danemo i Bålsta har en Kia Carnival som inte går att laga. Inte ens Kias tekniker eller verkstäder hittar vad som är fel på bilen. - Vad ska man göra med en bil som inte går att laga? undrar Sven-Göran Danemo frustrerad.

För drygt tre år sedan köpte Sven-Göran Danemo en begagnad Kia Carnival på Fordonskammarens bilauktion. Efter att par månader upptäckte han ett märkligt fel på bilen.

- Motorn rusar plötsligt upp i varv på tomgång, den vrålar på 2 500-3 000 varv utan att man trycker på gasen. Stänger man av motorn så går bilen som vanligt igen, säger han.

Sven-Göran Danemo kontaktade den auktoriserade Kiaverkstaden HD Bilcenter i Bro. De kunde inte hitta vad som var fel på bilen.

- Något är fel, det är uppenbart. Vi har bytt mycket delar på bilen och lagt ner många timmar på att se söka efter vad som kan vara fel. Vi har själva använt bilen under ett par veckor och då har kunden fått lånebil av oss. Men tyvärr har vi inte upptäckt något fel just under den tiden, säger Sune Danielsson, verkstadsägare.

Bland annat har motorstyrdon bytts ut, liksom spjällhus, spjällhuskontakt, luftmassemätare, tomgångsmotor och tempgivare för oljan till automatlådan. Detta har gått på garanti, eftersom bilen hade nybilsgaranti kvar när felet upptäcktes från början.

Är det inte pinsamt att ni inte har lyckats hitta vad det är för fel på bilen?

- Det är jättepinsamt. Vi har försökt på alla sätt och vis. Felet finns ju där, men det visar sig inte så ofta. Vi har kopplat på instrument för att felsöka när motorn rusar, men inga felkoder har kommit upp som indikerar något fel säger Sune Danielsson.

Även generalagenten Kia Motors i Sverige har undersökt bilen för att leta efter fel.


- Bilen gick ovanligt bra. Vi har provkört den under flera dagar och inte märkt något fel. Inga felkoder har visat sig när vi har mätt med instrument. Avgasvärdena är perfekta. Det är inget vakumläckage heller. På objektiva tekniska grunder är det inget fel. säger Gunnar Persson, servicemarknadschef på Kia.

Men både kunden och verkstaden säger ju att det är fel på bilen?

- Där har vi tolkningsföreträde, anser jag. Det går inte att planlöst börja skruva i bilen, vi måste veta vad som är fel innan vi kan byta ut några komponenter. Det kan finnas en anledning till att motorn rusar, att bilen gör ett systemprov, ett självtest av olika funktioner. Bilens elektroniska system i motorn testar regelbundet automatiskt av avgasrening och motorstyrdon. Så mycket som kunden hävdar att motorn går upp i varv vill jag hävda inte är möjligt utan att någon sitter och gasar, säger Gunnar Persson.

Det håller inte Sven-Göran Danemo med om.

- Jag har ju ingen knapp att trycka på för att framkalla det här. Och ibland visar sig felet inte på flera månader. Sen plötsligt kan det visa sig ett par dagar i rad, säger han.

Sven-Göran Danemo anmälde Fordonskammaren till allmänna reklamationsnämnden. Där fick han dock avslag. Han hade inte reklamerat felet direkt till Fordonskammaren, utan istället vänt sig till Kia. Efter så lång tid kan han inte bevisa att det var fel på bilen från början när den såldes.

- Jag hoppades ju på att felet skulle upphöra, att Kia skulle lyckas fixa det. Men det har man inte gjort. Det här är ett moment 22. Verkstaden eller Kia vet inte vad de ska göra för att laga bilen. Jag kan inte byta in eller sälja den heller så länge som det här felet är på bilen. Antingen får man nästan inget betalt för bilen eller så kan man bli stämd om man inte talar om att bilen haft det här felet. Det är fruktansvärt frustrerande, säger Sven-Göran Danemo.

Vad ska bilägaren göra med en bil som inte går att laga?

- Kunden har inte betalat något för det här. Garantin gäller för det här felet, eftersom det upptäcktes inom garantitiden. Nästa gång han tycker sig känna av den här förhöjda tomgångsvarvet så rekommenderar jag att han åker till en verkstad så får de titta på bilen igen, säger Gunnar Persson.

DISKUTERA: Vad ska Sven-Göran göra? Har du varit med om något liknande? Bjud på dina åsikter!
Taggar: Reportage

Kommentarer

#1
lennart
2009-05-14 10:40

Tror Gunnar Persson att kunden ljuger? helt otroligt!

#1
Marcus
2009-05-14 13:10

Hej!
Testa att byta tankställe!! Jag tankade på JET och kör volvo 760. Helt plötsligt började min bil att varva oförklarligt då ffa på låga vav. Trodde att det var ramlagertätningarna. Fick olika tips och ideer och provade alla. Men varvningarna kom då och då. Bytte till Statoil och har sedan dess ( över 2½ år sedan) ej haft problem!!! Testa du också. OBS Detta är helt ovetenskapligt men är kanske värt ett försök. Kan du se någon utlösande faktor??? Hoppas att det löser sig för dig MVH Marcus

#1
EricH
2009-05-14 13:18

Detta är ett exempel på vad man tog upp under ett elektronikseminarium jag bevistade på 80-talet.
Bilar kommer att skrotas pga att man inte hittar fel i elektroniken då det är så många möjligheter till felkällor att det inte är ekonomiskt lönsamt att reparera och ffa HITTA felen.
Vi log åt det hela, "inte kan man väl..." och resultatet ser vi nu. detta är troligen inte det enda exemplet.
"Bil" är ju en kombination av mekanik, givare, elektronik, kablage inte minst och de usla kontaktdon som ofta används där.
För att inte tala om överentusiastiska gör-det-självare som kopplar friskt utan kunskap. (Kanske inte just i detta fallet)

#1
Christian
2009-05-14 13:31

Köpa på auktion är alltid med risker och köpa en Kia är kanske inte det smartaste även om de lockar med långa garantiperioder, de kan ju inte ens hitta felet.

#1
Tobbe
2009-05-14 13:46

Sorglig historia, dock kunde det ha hänt vilken biltillverkare som helst. Är inte första gången ett oförklarligt fel dyker upp hos en bil. Dock undrar jag Marcus: menar du att bensinen skulle få motorn att rusa på tomgång? Jag har tankat på JET i hela mitt liv och tankat bensin i en Nissan och diesel i en Opel men har aldrig märkt något konstigt på motorerna.

#1
Erik
2009-05-14 14:26

Marcus!
Statoil äger ju JET nu. Kommer bensinen från olika leverantörer månntro?

#1
J
2009-05-14 14:32

Skumt fel.
Kan Sven-Göran ha med en kamera till bilen varje gång han ska ut och åka och när det inträffar ta och filma varvmätare mm och visa att han inte sitter och gasar utan att bilen för sitt eget liv?
Kan han sedan visa att felet faktiskt finns där så verkar det ju som om kia har haft tillräckligt med försök att reparea bilen och de får ta och återköpa den alternativt hitta någon annan lösning åt ägaren.

#1
Marcus
2009-05-14 14:36

Jag tyckte att det var märkligt men jag har även testat några gånger att tanka på JET igen och efter någon vecka kom problemen tillbaka. Kan som sagt inte förklara detta! Är själv konfunderad och lite brydd. Tänkte gammal bil och att de kanske har mer etanol i bensinen jag kan ej förklara detta. JET är billigare så jag förlorar lite ekonomiskt att inte tanka där men bilen funkar ialla fall problemfritt.

#1
Konkurs
2009-05-14 15:41

Byt insugspackning!

#1
Jonas
2009-05-14 16:01

Jag hade samma problem med min Mazda 323 under en lång tid men sen upphörde problemet plötsligt och kom aldrig tillbaka. Verkstan hittade inget fel och jag orkade inte göra en stor grej av det. Det jobbigaste var att min bil även dog när den gick på tomgång alternativt rusade. Jag kom på att om jag lägger i N eller P när bilen stod stilla så höll den varvantalet och motorn igång. Jag tror att det kan vara något med växellådan, kolla det.

#1
Alf
2009-05-14 16:13

Om Sven-Göran kan tänka sig det så borde han kanske gå till en KIA handlare och köpa en ny bil med den gamla som inbyte. Enligt KIA är det ju inget fel på bilen så han borde väl få ut vad som kan anses som normalt för den modellen och årsmodellen.

#1
Erik F
2009-05-14 16:23

Bra förslag, Alf! Problemet är väl bara det att KIA som generalagent inte säljer och byter in bilar - det är ju de lokala handlarna som gör det, och Sven-Görans handlare erkänner ju problemet...

#1
Roffe
2009-05-14 16:23

Ännu ett skäl att inte handla Kia - Korea-kvalitet.....

#1
bgl
2009-05-14 17:24

Kan vara kommunikationsprotokollet mellan olika moduler i elektroniken som är ofullständigt.

#1
Joel
2009-05-14 17:31

Hej!
Jag har en chevrolet trans sport som gjorde ungefär likadant som din Kia, den rusade upp i varv utan att man tryckte på gasen, både på tomgång och när man körde så körde bilen själv som att man hade farthållaren i fast farthållaren var inte i!!
Det som var fel var att en sensor till gasspjället var sönder. Sensorn hade ställt sig på 25% gas, så bilen gasade 25% av fullgas hela tiden utan att man tryckte på gasen. Min mekaniker sa att sensorn lika gärna hade kunnat kunnat ställa sig på 50 eller 100%. 100% hade alltså inneburit fullgas hela tiden!
hoppas att det här hjälper
Mvh Joel

#1
joel
2009-05-14 17:35

Hej igen!
Det kan förrästen ha varit givare till gasspjället, jag kommer inte ihåg om det var en sensor eller givare, men det är ju ungefär samma sak
Mvh Joel

#1
calle
2009-05-14 17:39

Jag håller med Gunnar Persson. Kunden är ju en gubbe på minst 50 som säkert överdriver en del. Så farligt är det väl inte att motorn varar lite. Se bara till att inte ha D-läget inne...

#1
Joel
2009-05-14 18:05

Du Calle om du ska skriva här kan du iallafall vara seriös, varför skulle sven-göran ljuga om det att bilen varvar själv, det kan faktiskt hända!!!
Är det normalt att motorn varvar 3000 V/Min på tomgång, (Nej, tror inte det)

#1
Björn Holmer
2009-05-14 19:48

Har bilen en dieselmotor ?
Har bilen ett tvättbart luftfilter ?
Har filtret tvättats med diesel ?
Då kan det finnas kvar diesel i luftfiltret som okontrollerat sugs
in i motorn och motorn rusar, det har jag själv varit med om.

#1
Roy
2009-05-14 21:27

Intermittenta fel kan vara ett helsike att hitta, så servicemarknadschefens avvisande svar tyder mera på ett stort ego än på stor kompetens.
Bristen på felkoder tyder på ett rent mekanisk fel eller kanske en defekt givare någonstans. (Joel, sensor eller givare är hugget som stucket - det är samma sak.) Tjyvluft har jag själv råkat ut för (för många år sen) genom en liten spricka i förgasarfotspackningen på min gamla Opel. Det motsvaras här av insugspackningen, så Konkurs kan ju ha rätt. Andra delar har bytts, men inte den.
Marcus historia känns bara - märklig. Speciellt att felet skulle kommit tillbaka endast då han bytte tillbaka till JET:s bensin. Och vad skulle förresten ramlagertätningarna haft med felet att göra?
Erich, som verkar initierad, har tankar att fundera kring.
Sen finns det de som passar på att visa sitt ogillande av Kia - något som är tämligen ogrundat.
Flera här tycks tro att Kian har automatlåda, men det tror inte jag - och det har knappast med saken att göra. Exemplet som Jonas tar upp visar inte att automatlådan skulle vara orsaken. Däremot är den en indikation. Motorvarvet påverkas av momentomvandlarens bromsande inverkan - och den är inte inkopplad i P- och N-lägena.
Jag antar att Calle försöker vara raljerande, men det blir mest fånigt.
Om jag läser rätt mellan raderna så handlar det här inte om en diesledriven bil och troligen inte heller om ett tvättbart luftfilter. Dessutom så kan Björns förslag ändå inte vara aktuellt, eftersom det han beskriver rimligen barar kan hända strax efter filterrengöring.
Alfs förslag är riktigt bra! Om generalagenten intygar att bilen är i prima skick, så ska Sven-Göran naturligtvis ha fullt inbytespris!
Det finns ju bara två möjligheter: Antingen erkänns att bilen är oreparabel och då ska den bytas ut. Eller så anses den helt OK och ska då kunna bytas in till fullt värde.

#1
Bengt Wigernäs
2009-05-14 21:27

Jag hade exakt samma fel. I mitt fall så var det min acc som ställde till det. Jag stängde av den och felet upphörde. Ganska obehagligt i stadstrafik.

#1
johnny westin
2009-05-14 22:55

Intressant problem. Jag har hållit på i ca 3 år nu för att få en fungerande bensinmätare i min Saab 9:3 -03. Verkstaden har bytt givare 5-6 gånger, tank och instrument. Saab har lagt ner ärendet men verkstaden ska försöka montera in -04ans system som är annorlunda. Frågan kommer ju direkt. Varför bytte man f.o.m -04? Så länge man gör åtgärder kan jag ju inte gå till ARN med problemet. Jag är också fast med bilen.

#1
Flux
2009-05-14 22:56

Vid första anblicken läser jag att flera, åtminstonde en till, haft samma problem. Undrar om det också var en Kia då? Så här ska han göra, begär ett dokument/intyg från Gunnar Persson, servicemarknadschef på Kia. Där det framgår att det inte är något fel på bilen. Han hävdar ju att han har tolkningsföreträde och i och med detta har han gjort en bedömning, den står han säkert också för helt och fullt. Det han samtidigt säger är att antingen ljuger Sven-Göran eller så är det så en Kia ska fungera helt enkelt. Ofrivilliga gaspådrag i en besvärlig eller rentav kritisk situation... Ja man behöver inte vara något geni för att förstå hur det kan sluta. Sälj den billigt till Öststaterna och köp aldrig mer en Kia lyder mitt råd.

#1
Flux
2009-05-14 23:05

Ett förtydligande är på sin plats. Att jag lämnar rådet,-köp aldrig mer en Kia, beror inte på att jag tycker Kia är dåliga bilar. Snarare tvärt om. Men det spelar ju ingen roll om bilen är bra för fel kan alltid dyka upp. Och om inte servicemarknadschefen backar upp trots att den auktoriserade verkstaden intygar att felet finns, ja då är ju bilmärket inget att ha. det är alltså organisationens inställning till kunden jag syftar på.

#1
Helge Nyholm
2009-05-14 23:24

Har en Skoda Octavia -00
Hade samma fel för något år sedan,Fick rådetav BildepåniHaninge att byta värmegivaren sedan har den gått som en klocka.

#1
Irfan mujevic
2009-05-15 00:55

Hej jag är mekaniker och jag tror de skall byta pontensomätare som sitter på baksidan av gasspjälshuset hiunday trajet har likadon problem .

#1
Gunnar Persson
2009-05-15 10:57

Hej,
Gunnar Persson tror inte att kunden ljuger.
Bilen är diagnostiserad ett flertal gånger. Inga felkoder varken historiska eller aktuella.
Inga felaktiga värden överhuvudtaget.
Bilen är provkörd av flera tekniker under långa sträckor och perioder, "felet" har inte visat sig.
Ibland kan det dröja upp till 2 månader innan "felet" uppträder.
Kunden har blivit informerad om att i det fall "felet" uppträder igen
så har han fortsatt full fabriksgaranti vad avser tomgångsförhöjningen.
Mvh
Gunnar Persson
Tekniskchef
Kia Motors Sweden AB

#1
Nils-Göran Karlsson
2009-05-15 13:07

Ytterligare en som haft samma problem i mitt fall var det en Opel ,där felet var att styrboxen till motorn var felaktig
ngk

#1
Sacke
2009-05-15 13:38

Jag undrar om det finns en koppling till fuktigt väder? Om givarkablarna är skadade så kan en kortslutning av signalen lura styrboxen att varvtalet är för lågt, och därmed öppna tomgångsventilen och ge gas.
Om Sven-Göran kan få intyg att det inte är något fel på bilen så tycker även jag att han skall byta den och få fullt utbytespris för den, det skulle ge honom i alla fall ro att ha blivit av med problembilen.
@Roffe 14 maj 2009
Det man kan säga om din intelligens är att den lyser...

#1
Johan
2009-05-15 14:58

Jag som hade börjat tro på Kia & Koreanska tillverkare men nu tog jag två steg bakåt.

#1
Lars
2009-05-15 19:21

Cykla!

#1
Gunnar Jansson
2009-05-15 23:42

Har en Volvo 940 combi 1991 årsmodell. Har haft och har i bland exakt samma problem.
Och det är ju ingen ny bil precis.
Både på vinter och även sommar har felet uppstått.
Stänger man av motorn och startar igen går den rätt på tomgång.
Man tänker ju på spjäll kontakten direkt.
Eller databoxen som får knäppen av ålderskrämpor och oxidation.
Nån nämnde att elektroniken tar död på bilen innan nåt av motorn eller rost förstört bilen.
Är så sant och värre blir det med mer elektronik.
Tacka vet jag äldre bilar så man slapp dessa engångsbilar av idag.
MVH Gunnar J.

#1
Rikard
2009-05-16 01:30

Har ni glömt bort alla Audi som gasade av sig själva i USA på 80 talet ?? Än i dag vet väl ingen riktigt vad det berodde på.
En polare till mig jobbar på en "Problembilsverkstad"
Dom får in bilar som generalagenterna inte ens får nån ordning på, dom har betydligt högre kunskaper än dagen bilmekaniker som är jätte duktiga på att läsa ut felkoder, men inte klarar av att mäta upp o analysera enskilda komponenter.
Polaren tog ett exempel:
En givare ska ge ett värde mellan 10-100, så länge den inte är utanför det värdet genereras ingen felkod, men att givaren har hakat upp sig på 10 så motorn går dåligt vid ett visst gaspådrag, temp, varv e.t.c ger ingen felkod på givaren, men kanske på nått annat, den larmar om dåliga avgasvärden, avvikande cylinder el dylikt, och då springer verkstaden o byter kat, LLM, Lambda o liknade.

#1
AL
2009-05-16 14:39

Konsumtenköplagen borde väl gälla här? Kia har ju uppenbarligen försökt avhjälpa felet på nybilsgarantin, dvs de har godkänt problemen som ett garantiåtgärdsmotiverat fel. Då säger lagen att om tillverkaren inte lyckas laga eller åtgärda felet på tredje reparationsförsöket är producenten, dvs KIA, skyldiga att ersätta konsumenten med en ny vara eller köpa tillbaka bilen. Praxis säger då att kunden skall hållas skadefri, dvs inte göra någon ekonomisk förlust på grund av den trasiga varan.
Mitt tips är alltså att KIA tar tillbaka bilen och ersätter kunden med pengar/eller ny motsvarande produkt. Vägrar KIA detta finns det konsumentombudsmän i kommunen som Sven Göran kan kontakta för ytterligare hjälp. Lycka till! MVH AL

#1
Erich
2009-05-16 20:40

Om "Gunnar Persson
Tekniskchef
Kia Motors Sweden AB"
påstår att kunden har fulla garantier på bilen, fortfarande, så hedra det honom. (iofs tycker jag ha ska få den utbytt.)
Ingen bil, oavsett prisklass är bättre än sin verkstad.
Alla inläggen här sedan mitt i början, visar att det blev precis så som vi fick höra på kursen!
På bilen nedlagd verkstadstid/material överskrider troligen redan bilens värde.
Dagens bilar är mycket komplicerade jämfört med kanske bara ett decennium bakåt.
Ett "fel" på ett ställe, kanske t o m ett intermittent sådant, kan ge utslag som "fel" nån helt annanstans! Med dagens mekaniker som helt litar på att "datorn säger att ...." förenklar inget.
Har själv skrotat en bil som började konstant dra drygt 0.2 dl/mil för mycket efter ett verkstadsbesök där de bl a micklade med elektroniken. Inget fel hittades senare..

#1
745-GLT
2009-05-16 22:13

Haft en 745glt-89 med samma problem som kom och gick.
Kollade till slut spjällhuskontakten som mättes med multimeter och kunde visa konstiga värden ibland.(dålig kontakt inuti denna)
Plockade ner och bröt sönder den, slipade upp kontakterna med fin smärgelduk och rengjorde och felet försvann.Bytte ej denna.
Van med dessa problem med microswitchar.

#1
Wisser
2009-05-17 18:14

Gör den till hundkoja och köp svenskt!

#1
Nils Erik
2009-05-18 00:58

Jag har en Toyota Avensis 2005 som har motsatt problem. Den dör och tappar orken ibland. Nu har den gått ca 8 000 mil. Jag har haft den HOS TOYOTA ETT OTAL GÅNGER men problemet fortsätter. De tror att det kan vara ngt elektroniskt fel eftersom det främst inträffar vid regn och väta. Det gör att bilen inte känns säker att köra om man inte vet vilket väder som väntar. Toyota har bekostat lite grann på sig men merparten, hitintills över 27 000 kr har jag fått betala själv och felet kvarstår än...

#1
Flux
2009-05-18 14:53

Tack Gunnar för ditt förtydligande! Om det nu är "rätt" Gunnar som skrivit vill säga, men det hoppas vi, så så har ni ju tagit ert ansvar för kunden och hans problematik. Mycket bra! Jag hoppas man hittar felet så att bilen kan lagas. Jag vill också passa på att nämna det som en annan läsare tog upp. Nämligen gamla Audibilar. Jag har själv ägt en Audi 200 Turbo -84 där gasen hängde sig vid ett par tillfällen. En gång mitt inne i stan. Full gas på 3:ans växel. Då gick det inte att bromsa kvar bilen kan jag säga. Frikopplade såklart ganska snabbt (det var som tur en manuell) Motorn rusade riktigt duktigt innan jag hann tänka på att vrida av tändningen. Hade jag haft någon framför mig eller passerat ett övergångsställe hade det kunnat sluta illa. När jag startade bilen igen var allt som vanligt, förutom att jag var vettskrämd. Dessa fel har jag hört hade något med farthållaren som var vakumstyrd att göra. Men vet ej om det är sant.

#1
Saabnisse
2009-05-18 21:20

Det är bara sinnessvaga som stödjer asiatiska biltillverkare.

#1
Marcus
2009-05-19 14:09

Jag har kört över 5000 mil sedan senaste problemet och det har gått ett pat år utan problem nu! Skall lägga till att jag tankat båten som har en volvo Penta motor B 23 som också fått problem men då med att det blev kondensvatten i tanken när jag tankade på JET. Detta upphörde när jag gått över till andra bolag att Tanka bränsle.

#1
Majid
2009-05-26 17:41

Hej;
Min Skoda Octavia-00 hade samma problem för några år sedan. Jag bytte temostaten och då försvann felet. Det enl. versktaden berodde på att termostaten skicakde fel temp. info. till datorn som trodde att motorn var kallt och därför rusade upp den i varv.
Majid

#1
Calle
2009-05-26 21:02

"- Där har vi tolkningsföreträde, anser jag."
Hahaha, smart svar! Byt jobb!

#1
Krister
2009-06-25 14:06

Hur många verkstäder har kollat på bilen?
Låter som bara ett ställe.
Har själv haft en SAAB med fel som första verkstaden inte kunde hitta lösningen på. Hade den inne vid två tillfällen och de kunde inte lokalisera felet.
Lämnade då bilen till en annan verkstad i en annan stad. De hittade direkt felet och kunde fixa det.
Så, byt inte bil, byt verkstad.

#1
Håkan
2009-06-29 17:27

Jag har en Kia sportage(diesel)som rycker ibland.Det är som att vrida av nyckeln en kort stund,den har varit på verkstad vid flera tillfällen men de hittar ej något fel.Jag ringde till själv till Gunnar Persson på Kia men fick sådan jävla utskällning för att jag ringde honom då jag är en privat person.Han lovade att återkomma till mig men jag hörde alldrig av honom Felet kommer fortfarande ibland,garantin har gått ut och bilen skall bort.(första och sista Kia:n för min del)

#1
Tommy
2009-07-13 23:55

Re Saab Nisse. Med tanke på att Volvo återkallar 8500 bilar är det tur att dess ägare inte är sinnessvaga eller...

#1
Harry
2009-07-18 19:22

Förvånar mig inte det minsta. Opel kör med samma koncept. En Vectra jag hade var utrustad med differentialfarthållare och inte konstantfarthållare som man påstod att det var. Plus minus tio kilometer pendlade farten med "farthållaren" inkopplad.
Påföljande Meriva var utrustad med klimatdifferential och djupfrysningspaket och inte klimatanläggning värd namnet. Uruselt 7.000-kronorspaket.
En tidigare Vectra var utrustad med inbyggd skaktest, vilket jag EFTER jag bytt lyckades få reda på borde ha varit en baggis att fixa. Bakhjulen satt nämligen inte i rät vinkel på bakaxeln, något som de rallyförare jag talat med, är ett vanligt uppstående problem som är lätt att fixa.
Inget av ovanstående kunde man ordna på märkesverkstaden och de två förstnämnda betalade jag rejält extra för. Usch vad dum man är...

#1
Per Ekström
2009-07-23 14:15

Hej! Uppenbarligen har Majhid med Skoda -00 hittat det här problemet. Byt termostat till kylvattnet, det verkar ju inte vara gjort! Enkelt.
Per Ekström

#1
Danne
2009-07-26 00:36

Testa att göra bilen strömlös i ca en halvtimme då återställs databoxen i bilen det kan hjälpa

#1
Adel
2009-08-26 21:47

Tänk logiskt! Funkar den inte, skrota den! Det är inte svårare än så!

#1
pg
2009-10-04 23:15

Till Harry vill jag säga en sak. Detta är påståenden som helt saknar grund när det gäller Opel. Opel har nämligen exakt samma styrboxar för farthållare som Saab. Bakvagnsfnoskler som inte hör hemma i verkligheten. Kanske dåliga verkstäder som favoriserar ett annat märke?

#2
Enrique
2011-03-07 13:06

Hej !

Köp ALDRIG en KIA ! ( KIATASTROF)

Jag köpte mig en NY HELT NY -- KIA CEED!

Det är en katastrok..borde inte kallas KIA utan KIATASTROF! Why ?
Köpte bilen och när körde ut fr företaget och växlade till 2a låt växellådan som FAN—järn mot järn—då trodde jag att JAG hade växlat fel..men efter en vecka hände likadan flera ggr--- åkte till verkstad för att lämna tillbaka och de lurade mig att behålla den--- ” Vi ska prata med chefen och ringa dig—etc etc efter en månad av vänta –det gick INTE –enligt de—att ge tillbaka bilen---utan att jag skulle förlöra en massa pengar….

• Min växellådan låter som fan några gånger inte alltid ! ( järn mot järn ljud )--lika som att när man växlar uta att trampa på kopplingen !
• .Bilen gasar sig själv ---jag tar foten från gaspedalen MEN bilen t. o. med åkar hastigheten SJÄLV !( jätte farlig) Obs att bieln har ingen farthållare…!
• Växellådan låter som 6 packburköl,
• säkerhetsbälte är som en begagnad condom, ( alla dörrar är efter en månad med olika skador p. g. av man stänger dörren med bälte hängande där )
• VÄRME SYSTEM funkar jätte dålig ( man måste köra minst 15 km för att det ska börja fungera )
• intsrumentpannel är jätte dålig,
• baggage utrymme dålig och med en svag lampa som man ser ingenting…och lyser bara då och då….
• alla som ha kör min bil ( dötter, granne, kompisar) kan inte växla p g av de 6 växel ligger för nära varandra,
• Jag är 1.70 och knappast kan komma in i bilen--- ( måste backa hela min stol för att komma in—annars krockar min huvud med den överdel av bilen )
• Köpte 4 nya vinterdäck fr KIA och nu efter 3 månader HAR INGA DUBB KVAR ser ut som en 4 år vinterdäck ! )
• När det blåser min bil gungar fr vänster till höger och tvärtom---så att jag måste köra jätte långsam
• Över snö bara glider så mycket att jag kör på landet max 50 km/tim---lika som en traktor…! ( säkerligen p. g. av de dåliga nya vinterdäck )
• Den högerdörr KROM inre handtag efter en vecka blev loss och vass som en KNIV—till i dag 9 mån efter KIA har inte lagat den !
• HAR FUNKAT BARA 5 GGR under 9 månader ! ----Kias start&stop-system ISG (Idle Stop & Go) Systemet verkar så att motorn stannar automatiskt vid t ex ett trafikljus. När kopplingen trycks ner startar motorn igen…JA JA JA vilken grej!

ALLT ALLT är en KIAtastrof...det enda bra är motorn som fungerar ok!

KIAsVerkstad vet inte vad ska man göra med växelllådan problem och säger till de andra flesta saker att det är normal eller BLA BLA BLA !

#3
2015-11-03 13:10

Ja det låter väldigt bekant. har samma problem med en renault laguna g 2001. Man kan köra den ett tag utan minsta problem. Helt plötsligt slår insprutningslampan igång en gul fjäder på instrumentspanelen, och bilen börjar rycka riktigt hårt fram och tillbaks och börjar gå ojämt. Den varvar själv upp och ner och lyder inte på gasen. Då går det bara att köra 70-80 km. Men i uppförsbackar så tappar den kraften. Bilen tjuter åuåu hela tiden. Om man stannar bilen en stund så går den som vanligt igen. Jag har lämnat in den 2 gånger hos Mekonomen. Där har det bytt alla spridare. Och det kunde inte hitta felet??? Jag ska ringa till Volvo och fråga om de vet vad det kan vara. Men eftersom bilen har en databox och insprutning som samspelar så verkar det vara något tekniskt. Jag nämnde det till dem på Mekonomen. Men de trodde inte det. Mvh Marie

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.