Bild
Nästa artikel

TYSTNADENS PRIS - en miljon eller 150 000 kr?

STORT TEST:

Vad kostar tystnad? Är en bil för en miljon tystare än 150 000-kronorsbilen? Vi Bilägare här mätt och undersökt ljudnivån i 35 bilar.

Svenska landsvägar är obarmhärtiga mot bilarnas många gånger undermåliga ljudisoleringar. Den grova asfalten fortplantar sig från däcken via hjulupphängningarna upp i karossen och blir till ett lågfrekvent muller. Den typen av oljud i bilen är det mest förrädiska. Monotonin i ljudet gör oss trötta och slöa. Vi blir farliga bilförare.


Vi Bilägares biltestare Mikael Schultz och Erik Rönnblom tillbringade några dagar i somras i 35 olika bilar för att mäta ljud. Ã-ver 600 mätvärden togs in och utifrån de med ljudmätaren insamlade värdena skapades ett avslöjande ljudindex.


Enligt Mikael Schultz kan man sammanfatta det intensiva ljudtestandet i en mening:


-Lexus LS 600h mot resten!


-Den stora lyxbilen från Japan visste vi är mycket tyst. Den är tystast i alla hastigheter vi mätte bilarna; 50, 70, 90 och 110 km/timme. Den är så tyst att den fick indextal 1.


Ingen av de andra bilarna kom ens i närheten av den stora japanska lyxbilen. Så visst går det att bygga bort otrevligt ljud. Lexus LS 600h kostar en bit över en miljon kronor. En ohygglig massa pengar för en bil vars enda uppgift är att transporterera folk från A till B. Men visst, det är under resans gång komforten märks. Oavsett om den är lång eller kort.


Närmast Lexus kom en annan statusbil, Mercedes S-klass. Den imponerade inte på testarna. Men på platserna därefter kom flera överraskningar. Sämst av alla kom en roadster. Men dess ljud ska nog attrahera entusiasterna.



Ett annat test som så att säga kom med på köpet var hur ljudnivån skiljer sig mellan en kombi och en sedanmodell ur samma bilfamilj. Testbilar var Kia Cee´d i två utföranden samt Volvo S80/V70, vilka bygger exakt samma tekniska plattform.


Det här är de testets tio tystaste och bullrigaste bilar i 90 km/timme


10-bästalistan


Lexus LS 600h                    65,9 dBA
Mercedes S-klass                68,7
BMW 5-serie                       69,1
Volvo V70                           69,5
Renault Mègane                   69,6
Audi A6                               69,9
Volvo S80                           70,6
VW Tiguan                          70,7
Toyota Prius                        71,3
VW Passat                          71,4


                                           


10-sämstalistan


Citroën C1                           77,4
Nissan 350Z                        76,8
Ford Focus/Opel Astra        75,2
Skoda Fabia                        74,5
Toyota Auris                        74,4
Skoda Octavia                     74,1
Kia Cee´d 5d                       74,0
VW Golf                              73,9
Kia Cee´d SW                     73,8
Peugeot 308                        73,7


Testet genomfördes utöver dessa som gjordes i 90 km/timme, även i 50, 70 och 110 km/timme samt i alla fyra hastigheter även på slät och betydligt tystare asfalt, vilket gav ett helt annat resultat. Det resultatet räknas inte in i det bullerindex som redovisningen visar.


Det fullständiga testet med bilfakta, poänger, decibel-tal och betyg finns i Vi Bilägare nr 11/2008 med 13 späckade sidor om ljud och oljud.



Taggar: Reportage
TYSTNADENS PRIS    - en miljon eller 150 000 kr?

Kommentarer

#1
K.M
2008-08-13 09:47

Kan det vara så att ni testade V70 med laminerade sidorutor och S80 utan laminerade sidorutor?

Om man bedömmer på bilden kan det vara så att V70 har herrgårdsvagnpaket som innehåller laminerade sidorutor.

#1
a.c.
2008-08-13 10:45

Det mest och irriterande ljdet kommer ofta via durken från däcken. Kör själv en Audi A4 och är rejält trött på brummandet i vanlig landsvägsfart. Det är förvisso skillnad mellan olika däck, men att få till lite ljudisolering i en bil som kostar en kvarts miljon ska väl inte behöva vara så förbaskat svårt? Även om ljud delvis är subjektivt så är min erfarenhet att just V70 är ganska tyst och bara den detaljen gör den attraktiv nästa gång det blir byte.

#1
Joli
2008-08-13 11:31

En väldigt viktig detalj i sammanhanget är fälgstorlek/däckdimensioner. Har man använt samma dimensioner på alla bilar? 17-tummare bullrar ju mer än 16-tummare.
Ska man vara riktigt petig så ska även alla däck vara av samma märke och modell... och mönsterdjup. ;)

#1
Lelle
2008-08-13 11:45

Håller med a.c. En fråga dock mazda 6an hoppas det var nya modellen som ni testade .Älskar tysta bilar,brukar isolera mina nya bilar skälv, sådär måttligt och utan att äventyra säkerheten eller rost skyddet mest mellan golvmattan och bottenplåten så det inte syns, men vad för material ska jag använda för att få ut mesta möjliga effekt, någon som vet ? de bilar jag köper brukar ligga i spannet ca 250.000 kr

#1
Per
2008-08-13 13:25

Jag har en V70II med laminerade rutor och 17" med 225 bredd och jag måste säga att jag är grymt nöjd med hur tyst bilen är. Går helt underbart på vägen, är en riktig milslukare. Komforten är oslagbar. Kanonbil, inga problem heller.

#1
PA
2008-08-13 13:27

Bra synpunkt K.M

Det ser även ut som V70:n rullar på 16" fälgar och s80 på 17"

#1
PA
2008-08-13 13:27

Bra synpunkt K.M

Det ser även ut som V70:n rullar på 16" fälgar och s80 på 17"

#1
Joli
2008-08-13 15:36

Vilka höga mätvärden! De måste ha testat bilarna på riktigt usel asfalt.

#1
Mikael Schultz/Vi Bilägare
2008-08-13 15:44

HEJ ALLIHOPA!
Alla funderingar ni har kring däck och annat förklaras utförligt i testet i papperstidningen, som kommer ut 19 augusti. Det som presenteras på nätet är bara ett litet utsnitt av det fullständiga testet. Beträffande Volvo V70 så är det alldeles riktigt att testbilen var utrustad med herrgårdspaketet och de laminerade sidorutorna. Men det har ingen större betydelse för ljudmätningarna på grov asfalt. Där kommer bullret i första hand från däck/hjulupphängningar. Volvo V70 och S80 kördes under mätningarna på exakt samma däck. Vi testade dessutom bilarna med både 16- och 17-tumshjul.

#1
Joli
2008-08-13 16:36

Tack för infon, Mikael. Ser fram emot att läsa hela testet. Kul att ni även testat samma bilar med olika fälgstorlek - intressant att få reda på hur mycket man får betala i form av försämrad ljudkomfort för de snyggare 17-tummarna.

#1
LS
2008-08-13 18:47

En ohygglig massa pengar för en bil vars enda uppgift är att transporterera folk från A till B. Men visst, det är under resans gång komforten märks. Oavsett om den är lång eller kort.
En äldre Lexus kan vara ett alternativ om man uppskattar en låg ljudnivå i bilen till ett lågt pris!
En sådan går märkbart tystare än både Volvo och Ford .

#1
Arne
2008-08-13 22:50

"Vem kunde tro att en kombi är tystare än en sedanmodell?". Det är inte så att den ena hade Four C-stötdämparsystem och den andra inte? För övrigt är det inte ovanligt att ljudisoleringen skiljer mellan modeller. Snikmodeller har ibland mindre ljudisolering samt att mängden ljudisolering kan skilja mellan årsmodeller av en bil, t.ex. Ford Mondeo.

#1
Lelle
2008-08-14 11:41

Det är inte helt ovanligt att samma modell av bil har olika isolering t.e.x dieselbilar har mer isolering än bensinvarianten. så "dom" kan om dom vill. och bitarna finns ju redan. enklast ser man det på bilar runt 150.000-200.000 kr titta under motorhuven (diesel isolerad, bensinaren plåtren.

#1
Dieseldoris
2008-08-15 19:08

Lexus LS 600 h är ju en specifik modell som är mycket tyst. Mercedes s-klass är en hel modellserie, allt från 6 -12 cylindrar och t o m diesel. Vilken modell testades egentligen?

#1
Tack för bra artikel
2008-08-15 23:54

Äntligen sanningens ord från en motorjounalist. Hoppas att Ni får fortsätta länge men jag är rädd för Ni köps som alla andra som skriver bara beröm om allt nytt.

#1
Roy Jägestedt
2008-08-18 01:43

Nedanstående är skickat efter inloggning. Att sådan behövs framgår inte. Fick ett felmeddelande i HTML-kod.

Till KM
Laminerade rutor isolerar mot luftburet ljud. De hjälper inte mot den egna bilens vägljud.

Till Joli
I tidningen framgår att bilarna hade de däck de säljs med - alltså högst varierande.

Till Arne
Redan när Saab 9-5 kombi kom, kostaterades att den var tystare än sedanen. Saab hade själva med viss förvåning konstaterat samma sak. Det tillskrevs i viss mån den rejäla hatthyllan (till skillnad mot andras rullgardiner).

Till Lelle
Dieselbilar brukar ha bättre motorrumsisolering. Det påverkar inte vägljudet.

#1
Mattias
2008-08-20 01:33

Tack för ett mycket bra test. Är ägare av en Mazda 6 -07, och jag håller på att bli tokig då hastigheten överstiger 70 km/h. Ska nog ta en kik på nya v70:n trots allt.

#1
Joli
2008-08-20 18:46

Igår läste jag hela testet i tidningen och blev tyvärr aningen besvikenav följande anledningar:

1) Bilarna hade olika fälgstorlekar/däckdimensioner. I storbilsklassen, som jag är mest intresserad av, hade V70II och Passat 16-tummare, BMW 5-serie, Audi A6 och Mondeo 17-tummare och Citroën C5 18-tummare! Det gör ju hela testet nästan meningslöst. Man vet egentligen fortfarande inte vilken bil som är tystast av t.ex. V70II, BMW 5-serie och Citroën C5, eftersom de hade olikaförutsättningar. Helst skulle alla bilar haft exakt samma däck, men det hade väl varit nästan omöjligt att fixa.

#1
Joli
2008-08-20 18:57

2) V70II och S80N hade båda etanolmotorn (2,0F) som är känd för att vara surrig, framförallt i motorvägsfart. Även om det värsta bullret kommer från däcken så påverkar ju alla (o)ljud bullerintrycket - alltså även vindbrus och motorljud - även om dessa ljud inte belastar decibelmätaren mer än bullret från däcken. Det märker man när man drar ner fläkten på AC:n, även i motorvägsfart; det blir mindre buller, trots att fläkten i sig inte bullrar högre än däcken eller vindbruset.

#1
Joli
2008-08-20 18:58

3) Jag saknar en jämförelse mellan olika fälgstorlekar/däckdimensioner på samma bil. Det hade varit kul att få reda på hur mycket man får lida i form av ökat buller för de större och snyggare fälgarna.

#1
Joli
2008-08-20 19:00

4) Sveriges vanligaste bil, Volvo V70n, var inte med i testet. Den tillverkas förvisso inte längre, men det är ändå den bil som (statistiskt sett) flest läsare har (eller i alla fall har erfarenhet av) och den hade varit utmärkt att ha som referensbil...istället för Lexusen, som kanske ingen läsare ens har kört - ännu mindre äger.

#1
Joli
2008-08-20 19:01

5) Jag saknar mer detaljerade kommentarer om vilken typ av buller resp. bil lider av, alltså vilka frekvenser (inte beskrivet i Hz utan med ord). En bil kan ju ett högt mätvärde men "snälla" frekvenser, eller tvärtom.

#1
Joli
2008-08-20 19:07

I övrigt är testet bra och det är kul att Vi Bilägare gjort ett så utförligt test i detta ämne.
Just det, en sista fråga till Vi Bilägare; varför får V70II bättre bullerindex än BMW 5-serie när BMWn har lägre bullernivåer i alla mätningar utom en (grov asfalt, 110 km/h), dessutom på betydligt bredare däck? Har Volvon snällare frekvenser?

#1
Anders
2008-08-20 23:18

Hej,

Jag läste testet i tidningen och faktumet att vi har grövre asfalt i Sverige än många andra länder i Europa märks inte bara på ljudet utan också på bränsleförbrukningen! Alla vet ju att energi måste ta vägen nånstans, ju grövre asfalt ju mer motstånd och ljud som alstras. Jag märkte en viss skillnad i somras mellan dansk motorväg och E6:an det gick enkelt att se hur färddatorn registrerade skillnaden i förbrukning på plan väg i samma hastighet och samma vindförhållanden. ( En ökning från 0.8 till 0.9 l/mil ) Har vägverket tänkt på att grövre vägar förstör miljön mha ökad bränsleförbrukning och därmed mer utsläpp?

#1
Ficus
2008-08-26 01:18

Gjorde misstaget att köpa en Focus kombi 2007, utan större provkörning, ljudnivån är inte av denna värld! Rent jobbigt efter några mil i landsvägsfart, samt stenhårda stolar! Sen säger Ford att Ghia samt titanium har mer isolering och går "mycket tystare" Varför inte bygga alla med denna ljudisolering, men tror inte 100 på detta heller, vår gamla volvo 945´med "endast" 44000mil har jättefin komfort, fina stolar samt ljudkomfort, Nej tack Ford! Franska bilar är år före i komfort! och Hejja volvo.

#1
arnt ivar skoglund
2008-08-26 17:51

dodge caliber er en versting

#1
Raphael Mabo
2008-08-26 21:18

Eftersom bilarna inte levereras till kund med samma däck och fälgdimensioner, så är frågan varför Vi Bilägare ska testa bilarna specifierade på ett sätt som vanliga bilkonsumenter inte normalt har tillgång till?
Självfallet måste ett test avspegla verkligheten, och verkligheten är den att när man köper en bil så står bilarna i bilhallen med olika däckfabrikat, olika fälgar och olika dimensioner. Tyvärr är det så att de flesta bilar köps med utrustningspaket och i dessa är det dessvärre vanligt att bredare däck och större fälgar ingår. Det är väldigt få som köper den basutrustade versionen med minsta motorn, de enklaste plåtfälgarna och smalaste däcken.

Så som jag ser det så tycks testet avspegla verkligheten på ett bra sätt.

#1
joli
2008-08-27 16:46

Raphael; jag har inget emot att bilarna testas med bredare däck/större fälgar OM alla bilar har det. Problemet med detta test är att vissa bilar har breda däck medan andra inte har det. Hur ska man kunna jämföra testvärdena då?

#1
Dylan
2008-08-27 18:07

Tänk, att en naggad gammal Volvo 940 är tystare en en splitterny Ford Mondeo! Jaja, då tänker folk kanske att Mondeo är ju en budgetbil, men jag måste säga att Volvo 940 ger begreppet bruk-/budgetbil ett ansikte. Pinsamt.

#1
AF
2008-08-27 18:11

Det kan väl inte vara så jäkla stor skillnad på 17 och 18 tums däck? Dessutom ligger det ju något, i själva verket väldigt mycket, i det Raphael säger; i samhället är inte alla bilar på gatan utrustade med EXAKT samma däck. Det är skillnad från bil till bil och det tycker jag är bra att ViBilägare mer eller mindre struntat i att utrusta alla bilar med ungefär samma däck. Kanonbra test!

#1
joli
2008-08-27 23:29

AF; jo, det kan vara ganska stor skillnad, framför allt i bilar med dålig isolering mot vägljud, på grov asfalt. I de flesta normala bilar märks stor skillnad på 16-tunmmare och större dimensioner. Att t.ex. ha 16-tummare på V70II och 18-tummare på Citroën, som "tävlar" i samma storleksklass, gör ju jämförelsen helt skev. Det är ungefär som att jämföra acceleration eller bränsleförbrukning mellan 2 bilar där ena bilen är olastad och den andra är lastad eller har ett par passagerare.

#1
joli
2008-08-27 23:35

Dylan; jag är inget Mondeo-fan men måste ju ändå påpeka att 940n hade smala 15-tummare och Mondeon hade breda 17-tummare.

#1
Raphael Mabo
2008-08-28 21:51

Nu har Motormännen släppt sin undersökning om hur nöjda nybilsköpare är med sina bilar. Jag noterar att Renault Megane, som enligt Vi Bilägare är tystast i sin klass och en av marknadens absolut tystaste bilar överlag, hamnar i botten på Motormännens lista över hur nöjda ägarna är med sina bilar.
Skälet till missnöjet är att ägarna tycker att Megane tycker att den bullrar för mycket! (mycket däck och vindbrus).
Är inte detta rätt obegripligt?

#1
Raphael Mabo
2008-08-28 22:00

Joli, när man testar bilars väghållning så testar man med den däckutrustning och den dimension som bilarna levereras med. Eftersom bilarna levereras med olika däck och dimensioner, så är det detta som testas. Man testar alltså bilar som motsvarar det som de flesta köpare väljer.

Om det är fel att testa bilars ljudnivå efter den däckutrustning som de levereras med från fabrik, så måste det samtidigt vara fel att testa bilars väghållning med den däcktrustning som leveras med bilen från fabrik. Detta innebär att tidningar då måste byta ut alla däck på sina testbilar och sätta på samma däck och dimensioner på alla bilar, för annars blir det ju inte jämförbart. För vi vet ju att däckutrustning påverkar väghållning på olika sätt.

Problemet nu är att kunden är intresserad av att få reda på väghållning, ljudnivå etc för sin bil. Ett test där man jämför bilar med däckutrustning som bilarna inte levereras med, avspeglar inte kundens bil och därmed saknar ett sådan test värde för konsumenten.

#1
joli
2008-08-29 02:33

Raphael; ditt resonemang har helt klart sin poäng men jag har ändå vissa invändningar. Detta test är ett jämförelsetest, där man dessutom bara mäter en enda sak (bullernivån) - inte ett test där man anger fakta och uppmätta värden för en enda bil. Jag tror säkert att du håller med mig om att det, i ett vanligt test, skulle vara snett att jämföra en standardutrustad 145-hästars Volvo V70 med en fullutrustad 350-hästars Audi A6 4,2 Quattro. Det är ju bättre att jämföra på så lika villkor som möjligt, enligt mig.
Sedan behöver man ju inte gå till ytterligheter, som att ha exakt samma däckfabrikat på alla bilar - samma fälgstorlek hade räckt för mig.
Du skriver att ett test måste avspegla verkligheten och att bilar i verkligheten har olika däckdimensioner, bl.a beroende på val av utrustningspaket. Förvisso, men jag tror inte att så många läsare reflekterar över att det är just en V70 Momentum, med 16-tummare som standard, som är tystare än en C5 Executive, där 18-tummare är standard. Jag tror folk läser "V70 - 3:a i testet, C5 - 9:a". När jag köper en ny bil inom ett år så kommer jag att ha 17-tummare på denna, oavsett vilket märke och modell det blir, då jag anser att det är bästa kompromissen mellan utseende och komfort
(och ekonomi ;). Jag tror fler resonerar på liknande sätt, om än inte på exakt samma sätt.
Jag tror t.ex. att de som INTE skulle välja sportchassi och stora fälgar till en A6:a inte heller skulle göra det till en V70 eller BMW 5-serie. Bl.a därför så anser jag att testet hade varit mer relevant om alla bilar, åtminstonde i samma storleksklass, hade
haft samma fälgstorlek i tum. Sedan hade jag ju lite andra invändningar mot testet, men dessa har jag redan nämnt i tidigare kommentarer.

#1
Raphael Mabo
2008-08-29 12:21

Joli, eftersom bilarna säljs med olika fälgdimensioner så skulle det inte avspegla det som finns tillgängligt på marknaden om man frångick de fälgdimensioner som bilarna säljs med genom att jämföra bilarna med andra fälgdimensioner än de levereras med. Det vore ohederligt mot konsumenten om bilarna i testet hade samma fälgdimensioner när de bilar som levereras från fabriken inte har det. Poängen med ett test faller om de inte avspeglar den verklighet och de val som konsumenterna ställs inför.

De flesta som köper en V70 köper med utrustningspaket där stora fälgar ingår. Med fastställda utrustningspaket så kan man inte säga till säljaren "jag vill välja bort det och det ur utrustningspaket" för ett paket är ett paket. Vill man ha mindre fälgar och smalare däck så får man köpa det som extra till bilen och sätta på.

Att ha samma fälgar på bilarna är som att jämföra hur bilars bilstereo låter genom att byta ut standardstereon mot samma högtalare och stereo i alla bilar, och det vore att lura konsumenten eftersom konsumenten inte köper det i den bil som konsumenten får.

Ett test måste självfallet avspegla det som konsumenter köper. Och nu är det så att olika bilar har olika fälgstorlekar. Det är det som bedöms och jag tycker det är rätt, eftersom det avspeglar konsumentens verklighet. De flesta tar de paket som finns och de flesta väljer att inte betala extra för att mindre fälgar och smalare däck än vad som bilen levereras med, därför vore det fel av testet att testa dimensioner som inte normalt finns på bilarna.

#1
Raphael Mabo
2008-08-29 12:25

Joli, en ytterligare sak som du missar i ditt resonemang är att olika bilar är speccade med olika dimensioner och fälgar. Detta innebär att vissa dimensioner och fälgstorlekar är olagliga att montera på bilen. Så ditt önskemål om samma fälgar och dimensioner på alla bilar skulle i vissa fall innebära att en del av modellerna får en utrustning som inte är lagligt att framföra fordonet med.

Olika tillverkare har gjort olika val av fälgar och däck. De är en integrerad del av bilens ljudmiljö. Att frångå detta vore att inte bedöma bilarna som den helhet de har inför konsumenten. Ditt förslag av test vore därför missvisande för konsumenten.

#1
K.m
2008-08-29 14:07

Volvo V70 med 17" är tystare än 16" fälgar. Men testets resultat grundar sig på 16" fälgar...

#1
Höst
2008-08-29 23:07

På min Octavia kombi 07 med 16 tummare gjorde det enorm skillnad när jag bytte från Continental sportcontacten till Pirelli P6. Hela bilen är MYCKET tystare på alla underlag. Den har inte längre speciellt mycket mer buller än en V70 (förra karossen), som har 15 tummare (Michelin). Även andra bilar har fått markant skillnad om man byter däckmärke. Tänk om detta skulle testas!

#1
Joli
2008-08-31 03:03

Raphael; Jag menar inte att bilarna skulle ha testats med andra däckdimensioner än de levereras med från fabrik. Jag menar bara att alla bilar borde haft samma fälgstorlek - antingen 16-tummare, som de flesta bilar har som standard, eller 17-tummare, som de flesta har i något av sina utrustningspaket.
Om sedan inte alla däck hade haft exakt samma bredd hade spelat mindre roll.

Istället för att testa Citroën C5 Executive som har 18-tummare som standard och som med sitt pris
på 342 000 kr inte lär bli så vanlig på svenska vägar, så kunde man ha testat en mer "normal" Citroën C5 Dynamique eller Comfort där 17-tummare är standard.
Tyvärr var det väl helt enkelt så att det var den enda testbil som Citroën kunde leverera till Vi Bilägare vid detta tillfälle.
Du skriver "Man testar alltså bilar som motsvarar det som de flesta köpare väljer" - jag kollade runt lite och noterade följande: alla V70II utom dyraste T6:an har 16-tummare (205/60) som standard och det är först i dyraste paketet, Summum för 36 000 kr, som man får 17-tummare, BMW520/523/525 har alla 16-tummare (225/55) som standard, Audi A6 2.0FSI och TDI har 16-tummare (205/60) som standard och inte ens i Proline-paketet - som de flesta A6:or är utrustade med - innehåller 17-tummare, Ford Mondeo har 16-tummare som standard, även i 3 av 5 paket - först i något av de 2 paketen för 38 000 kr får man 17-tummare, Passat har inte 17-tummare i något av sina 4 utrustningspaket, däremot finns ett paket med 18-tummare. Sammanfattningsvis; jag vet inte hur det ser ut i verkligheten, vilka utrustningspaket som säljer bäst och vilka fälgdimensioner som är vanligast, men jag är inte så säker på att de versioner som är med i Vi Bilägares test är de vanligaste. BMW 5:an har inte ens fälgar som ingår i något paket, bara
för att ta ett exempel. Jag hävdar fortfarande att testet hade haft ett bättre informativt värde om bilarna haft samma fälgstorlek.
Jag skrev tidigare att jag föredrar 17-tummare och varför. Här kommer ett annat exempel: min 61-åriga styvfarsa ska köpa ny bil och
väljer mellan en V70II Kinetic (kanske Momentum) och en A6:a med Proline-paket och han är helt ointresserad av fälgarnas utseende och storlek och är inte ett dugg intresserad av att lägga några extra pengar på detta, oavsett vilken bil han väljer (vilket innebär att han kommer att "få" en bil med 16-tummare).
Han är däremot intresserad av att jämföra bilarnas alla egenskaper, bl.a. bullernivån. Nu råkar ju V70II märkligt nog vara ännu tystare
med 17-tummare, men normalt så hade det faktum att bilarna inte hade samma fälgstorlek kunnat ställa till det ur ett jämförelseperspektiv - och det
är väl just ett jämförelsetest, med ranking, index och allt, som detta är?

#1
joli
2008-08-31 14:38

Höst; när biltidningarna testar däck brukar de alltid göra dB-mätningar och betygsätta däckens bullernivå - fast de testar förstås inte 35 olika märken då, snarare 10.

#1
LS
2008-09-02 15:23

I Sverige är vägverket lika med vår gud, dom bestämmer att våra vägar skall vara belagda med makadammen som är så grov att det blir ett hälsoproblem för oss. Det påstås att fyra av tio olyckor beror på trötthet, vilket kan bero på att föraren blir fortare trött av det malande dån som uppkommer av den grova vägbeläggningen vilket gör att resan blir mycket mera påfrestande ,då våra hjärnor ej kan sortera bort buller, utan bara tröttas därav. Påståendet av vv att det behöver vara så grova stenar i asfalten för snöplogningen faller, då det plogas väl lite snö i Norge och Finnland med utan att beläggningen behöver vara så grov.
Provasfalten med inmalda däck som är väldigt tyst har en del länder valt att fortsättningsvis lägga överallt, vill vv prova ett antal år innan man kan tänka sig att lägga ut den här! Lägg ner vägverket det skulle vara det bästa för oss bilister tycker jag.

#1
A.C.
2008-09-06 18:05

Ja du LS, självklart är det Vägverkets fel att t ex nya Audi A4 är bullrig (se även ViB långtest). Tänkte inte på det. Allt i världen är väl Vägverkets fel, eller hur? Men hur kommer det då att andra bilfabrikanter lyckas? Att det finns bilar som går tyst och skönt även på svenska vägar? Märkligt...

#1
Jögge
2008-09-07 15:22

Joli; Tack för det du skriver. De andra här som tror att standardköparen av BMW 520 väljer 245/45-17 som standarddäck är ju helt galna. Testet är helt patetiskt, iom att de kommer fram till att Volvo är bäst av storbilarna. Den är ju enbart tystare pga sina däck. Har Volvo köpt Vi Bilägare??? Skulle vara kul om ni körde undanmanöver och bromsprov med samma bilar i nästa nummer. Då skulle alla Volvo hamna sist pga av att tom KIA kör med breda lågprofil, jämfört med Volvos däcksval.

Begriper inte hur man kan ha en så fruktansvärt skev artikel i en tidning av denna kaliber. Klart som f-n att Volvo klarar sig bra med tanke på däcken. När sen Michelin Energy knappt får godkänt i däckstester, funderar man på hur Volvo resonerar med sitt Säkerhetstänk??? Vi gör en stor och säker bil och utrustar den med lättrullade miljödäck för att klara oss bra i bränsle och buller - tester. Att sedan säkerheten sätts helt åt sidan med dessa däck verkar inte vara av vikt... Helt sjukt!

Testet är helt och hållet totalt irrelevant för alla utom de som är så blåögda att de inte begriper bättre. Vi Bilägare har nått en ny bottennivå. Skärpning ta mig f-n!!!

#1
Tomas
2008-09-24 10:37

"Jögge" tillhör nog skaran besvikna BMW, Audi och Mercedes-ägare som alltid trott att deras s k "premiumbil" naturligtvis är tystare och mer komfortabel än Volvo. Volvo V70 kom trea (efter två bilar som kostar runt 1 miljon kr) på det mest intressanta testet, 110 km/h på ojämn väg, d v s den typ av vägar vi har här i Sverige p g a dubbade vinterdäck. "Jögges" konspirationsteorier är löjeväckande, Volvo har varken mutat Vi Bilägare eller dopat sina bilar med magiskt tysta däck. V70 slog f ö både BMW och Audi i Auto Motor Sports undanmanövertest och hade kortare bromssträcka än BMW. Det är bara att accpetera att V70 har en komfortnivå som Audi och BMW inte når upp till idag. :P

#1
Mats
2008-09-25 14:35

Familjen köpte i våras, efter noggrann ekonomisk kalkyl men med för kort provkörning, nya Ford Focus TDCI herrgårdsvagn. Bilen togs ut i slutet av april och är ewn sk miljöbil(!?). Vi kör mycket och har nu avverkat 1700 mil rent öronbedövande landsvägsmil.
Min hustrus tinnitus har förvärrats märkbart efter en resa Malmö-Stockholm för några veckor sedan. Eftersom vi arbetar med klassisk musik måste vi vara rädda om våra öron och håller nu på att byta bort Forden mot en begagnad Volvo V70 2,4D. Ett under av tystnad jämfört med Focusen. Vi förlorar naturligtvis stora pengar men hälsan går före...Skandal Ford!

#1
Tommy
2008-10-01 00:44

Toyota Auris ligger på nedre listan. Var det inte Toyota som skulle lägga en bit svensk asfalt på deras testbana för att bygga tystare bilar, när det visade sig att avensis inte var godtagbart tyst när den kom? Tydligen gav det inte resultat i varje fall.

#1
Robert
2008-10-04 10:48

BMW E60 530, köp en, jag har en själv!

#1
LS.
2008-10-17 13:31

Ja du AC, Sverige är inte någon stor marknad för biltillverkarna i övriga världen, så dom kanske inte väljer att anpassa bilarnas ljudisolering bara för de få bilar som säljs i Sverige. Men för Volvo som snart bara verkar kunna sälja sina bilar i Sverige är det förstås viktigt att anpassa sin ljudisolering i bilarna för den Svenska marknaden! Alla bilköpare kanske inte har råd med en Lexus som går tyst och skönt, men är vesäntligt dyrare än närmaste konkurrent.Ja, självklart är det Vägverkets fel Allt i världen är väl Vägverkets fel, håller helt med dig där!

#1
Ante
2008-10-28 23:57

Hört talas om Peltor ? fixar allt
däckbuller

#1
R.H
2008-11-02 07:34

Tinnitus-Varning!!
Av lite olika skäl köpte jag för en kort tid sen en småbil, en Volvo V50 med laminerade rutor, (inte för att det direkt påverkar däckljudet, men sänker andra ljudstörningar). Med sommardäck Pirelli P7 205/55-16 är det acceptabelt däckljud.
MEN efter att bytt till vinterdäck, Gislaved Nordfrost 5 205/55-16 är det riktig illa, har aldrig haft en bil med sådan skillnad mellan vinter och sommardäck.
Efter några mils plågsam körning på riktig grov asfalt, har min hörselskada, (tinnitus) försämrats märkbart.
Så nu kör jag med öronproppar vilket hjälper och skyddar hörseln mot ytterligare skador, ett bilbyte kommer det att bli före nästa vinter det är SÄKERT, trots att det kommer att kosta, fast det är ju "bara" pengar, men en permanent hörselskada, det är mycket värre.
Jag trodde inte att Volvo var så dåliga på ljudisolering, då jag har haft mer än 10 Volvobilar. Fast V50 är ju en uppsminkad Ford Focus, som har urusel ljudisolering..... så någon Volvo C30/S40/V50 av den nuvarande generationen kommer jag ALDRIG mer att köpa.

#1
Daniel Larsson
2008-11-02 18:38

Hej!
Vill ni ha en tyst bil? Så behöver du absolut inte köpa en bil för 1 miljon.
Jag jobbar som ljud tekniker. Kan alltså en hel del om ljud.
Det finns ett material som heter "noise killer" det är ett skum. Som du kan enkelt limma fast på insidan av dörrarn. Eller under hjulhusen. I bagage luckan, motorhuven. Material är brand tåligt, det glöder inte ens om det. Det isolerar, på vintern håller bilen sig varm en längre period.
Värför inte bil tillverkarna använder detta, jo det finns en rimlig förklaring. Det tar för lång tid att hålla på klistra ditt en massa ljud isolering. Det störta orsaken. Det andra är också att bil tillverkarna, har sin egna standarder som dom sällan vill avvika ifrån.
Det inte någon större kostnad för att lägga på detta material, de helt enkelt produktions tiden som blir lidande.
Materialet går tyvärr inte att köpa i sverige. Finland är huvudleverantören till detta material.
Så det går att få bilen tyst. Min egen bil, vilket är en Skoda Octavia 2005. Är extremt tyst. Dom som åkte med är imponerade av att bilen låter knappt något alls. Och då kör jag ändå motorväg, på den grova fina svenska asfalten.
Daniel

#1
bertil
2008-11-20 12:32

Vill tacka Vi Bilägare för att ni tar allvarligt på bilars bullernivå även på grov asfalt. Nyligen testades nya Golf hos er och samtidigt i en annan biltidning. Den andra lovordade att nya Golfen blivit så mycket tystare. Inget om hur den är på grov asfalt, men det gjorde Vi Bilägre i sin test och fann att den nya var lika bullrig som den gamla!
Hoppas Vi Bilägare fortsätter att upplysa oss konsumenter i jämförande bullertester som ni gjorde med de 35 testade bilarna. En del konsumenter har ju besvär med tinnitus och för dem är det viktigt att få veta bullernivån.
Nyfiken att få veta buller resultatet för nya Volvo XC 60, Mercedes GLK, Audi Q5, Landrover Frelander,Subaru Outback och nya Audi A6.

#1
sten owe
2008-11-21 00:06

Det vägljud som en bil har beror på konstruktionen på hjulupphängningarnas fästpunkter mot karossen,alltså länkarmsbussningar,fjäderben osv.Ju dyrare och mer påkostad konstruktion desto tystare bil på slitna/grova asfaltvägar och desto mindre betydelse har däckvalet.Hos bilar med enklare konstruktioner märker man större skillnad på vägljud om man har t.ex dubbfria friktionsdäck eller vanliga sommardäck eller om asfalten är gammal eller nylagd.Det är ingen idé att själv ljudisolera sin bil med tjocka skumgummiisoleringar i dörrar,golv och mot hjulhus m.m därför det är inte där oljudet kommer in,och man kommer inte att höra någon skillnad.Däremot kan man klistra på bitumenmatta på insidan av dörrarna för att få ner plåtklangen i dörrarna när man stänger dem,men det är en annan historia och isolering mot annat än väggljud.Så ni har rätt ViBilägare:Det finns inget att göra om man inte vill bygga om bilen eller laborera med andra gummiblandningar i länkarmsbussningarna osv.

#1
Samuel
2008-12-07 22:15

Jag undrar vidare OM det är så här med Toyota som en besiktningstekniker sa på bilprovningen:
Han sa att bilbesiktningensstatistik är felaktig i så motto att man tar bara hänsyn till antal fel på bilen per besiktningstillfälle dvs per år. Han sa att denna statistik är lika ointressant som att berätta för allmänheten hur mycket bensin en bil förbrukar per år, det beror ju på hur långt man kör !
Man kan troligen inte säga att en bil som körs 100 mil per år och gör av med 100 liter bensin är bättre än den som kör 2000 mil per år och förbrukar 2000 liter bensin per år men så fungerar besiktningsstatistiken!!! Av detta följer att de större bilarna tex Audi, SAAB, BMW, Volvo som körs mest får sämre besiktningsresultat mätt, PER ÅR, eftersom bilarna besiktigas en gång PER ÅR.

#1
Toyotan har gett min fru migrän !
2008-12-07 22:30

Hejsan!
Jag är en mycket MISSNÖJD Toyota ägare, vi har en helt ny Toyota Avensis som nu rullat ca 2100 mil. Vi har ojämn gång i motorn och ett lätt rassel ljud i motorn på ca 1800 varv. Men det stora kruxet är ljudet. Min fru får migrän i Toyotan! Det blir en TYST Volvo V70 inom kort. Toyota is Fantastic bode heta "Toyota is fan så taskig" som jag läste på ngn sajt häromveckan.

#1
Matias
2009-04-10 23:06

Tack så mycket, interesting test! Road noise is important factor when choosing a car and very rarely it is investigated properly! Please do this again sometime!
Hälsningar från Finland!

#2
Dragan85
2011-02-01 13:49

Jag och min brorsa var med om en mycket farlig och allvarlig situation sist. Min Toyota (Carina '97) tappade högra hjulet när jag var på väg av från motorvägen. Vilken tur att ingen bil åkte efter oss! Vi hamnade i diket, men det värsta är det att jag hade varit på Toyotas verkstad dagen innan och de hade bytt däck på bilen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.