Bild
Nästa artikel
– Elbil är perfekt om man inte har så bråttom, säger Pär-Filip Hellbom som här laddar vid Tönnebro.
– Elbil är perfekt om man inte har så bråttom, säger Pär-Filip Hellbom som här laddar vid Tönnebro.

Trycket ökar på snabbladdarna: ”Behöver göras något radikalt”

Reportage

Allt fler elbilar ska samsas om stationerna för snabbladdning. Ofta finns lediga sladdar men vissa resdagar ökar risken för kö.

Det är söndag och sportlovet är på upphällningen. Fjällvägarna och motorvägarna är en enda lång karavan av takboxbilar. Många passar på att stanna vid Tönnebro, rastplatsen i skärningspunkten mellan E4 och väg 83 mot Härjedalsfjällen.

Snabbladdaren vid OKQ8 är upptagen av en Volkswagen e-Up när Vi Bilägare kommer för att göra stickprov vid några laddstationer.

Ungefär samtidigt rullar en Nissan Leaf in på den stora asfaltsplanen och stannar framför den laddande bilen. Föraren kliver ur och frågar:

– Hur länge tänkte du ladda?

Pär-Filip Hellbom, som kör den eldrivna folkan, svarar att han ska stå en stund till men pekar mot de fyra nya laddarna borta vid vägkrogen. Lediga allihop. Leaf-föraren kör dit i stället och ser ut att få ström.

– Jag tänkte att det kunde vara fel tid att åka och ladda men det var faktiskt helt tomt när jag kom hit, säger Pär-Filip Hellbom och lägger till:

– Det var värre igår i Ljusdal. Där finns bara en laddare och det var kö. Den som laddade skulle verkligen ha 100 procent. Jag stod kanske en kvart och väntade.

Men lite väntan gör inte så mycket, tycker han.

– Jag tycker att det är lugnt, jag har inte så bråttom. Vissa elbilsägare är jättestressade, ”jag ska el nu”. Men då ska man kanske köpa en bensinbil i stället. Jag tycker om att sitta här och ladda och lyssna på radion. Det är skidåkning nu.

I mobilen har han en samling appar för att planera laddstoppen och kunna starta och betala laddningen på olika stationer.

– En, två, tre ... nio appar har jag. Det hade varit smidigt om det räckte med en men jag har märkt att Eon-appen fungerar på vissa andra ställen.

På papperet ska bilen gå 14 mil på en laddning, vintertid räknar Pär-Filip Hellbom med tolv mil. I dag planerar han för ytterligare ett stopp i Gävle.

– Det finns gratis snabbladdning vid arenan men där är det säkert fullt. Men det finns andra ställen i närheten.

Pär-Filip Hellbom har nio appar i mobilen för att kunna planera, starta och betala för laddningen.
Pär-Filip Hellbom har nio appar i mobilen för att kunna planera, starta och betala för laddningen.

Försäljningen av elbilar har ökat kraftigt de senaste åren. 2020 registrerades 28 000 nya elbilar i Sverige och nu är beståndet uppe i 56 000 eldrivna personbilar, enligt branschorganisationen Power Circle.

Därmed ökar också trycket på stationerna för snabbladdning.

2016 gick det 17,59 elbilar per laddpunkt, det vill säga per tillgänglig laddsladd. 2020 hade den siffran ökat till 42,82 elbilar per laddpunkt.

Antalet elbilar ökar alltså betydligt snabbare än utbyggnaden av snabbladdare.

Alla laddpunkter kan dock inte användas av alla elbilar eftersom det finns tre olika kontakter för snabbladdning: CCS (Combined Charging System), Chademo och Tesla. I stort sett alla nya elbilar har CCS-kontakt men bland äldre är Chademo vanligt. 

Teslas eget nätverk av laddstationer är endast tillgängligt för Tesla.

Värt att nämna är att den mesta laddningen vanligen sker hemma eller på jobbet. Det är vid resor som är längre än bilens räckvidd som snabbladdning verkligen behövs.

28 000...

...nya elbilar registrerades i Sverige under 2020.

E4:an söderut från Tönnebro är full av sportlovshemvändare men trafiken flyter hyfsat. De flesta takboxbilar är vanliga bensinare eller dieslar, elbilarna är ännu i minoritet.

Vi stannar i Gävle för att kontrollera beläggningen på laddstationerna vid Circle K och Max. En laddare finns på vardera ställe, båda upptagna.

Bättre är tillgången på Teslas laddstation vid Gävle bro. Där kan 14 bilar ladda samtidigt och det är bara halvfullt.

Nästa stopp blir i Tierp där Bee (tidigare Clever) har en snabbladdare vid Gulfmacken och Sibylla. Där står en Renault Zoe och laddar. Ägaren Roland Östblom är på väg mellan Uppsala och Bjursås utanför Falun.

– Här brukar det sällan vara fullt men har man otur får man vänta. Ofta går det bra men ibland kan det vara fullständigt kört, säger han och konstaterar:

– Det behöver göras något radikalt. Det måste finnas fler ställen där man kan ladda om fler ska kunna köra elbil.

»Ofta går det bra men ibland kan det vara fullständigt kört.«
– Det är nästan alltid någon som står här och laddar, säger Anders Östlund som stannat för att fylla på batteriet i Tierp.
– Det är nästan alltid någon som står här och laddar, säger Anders Östlund som stannat för att fylla på batteriet i Tierp.

Precis när han kopplat ur sladden kommer Anders Östlund med sin Peugeot e-2008.

– Nu hade jag bara tur att han precis skulle åka. Annars hade jag kanske fått vänta i en timme, säger Anders Östlund och nickar mot Gulfmacken:

– Det finns massor av pumpar här men det finns bara en laddstation. Det funkar ju inte.

Han pekar mot Sibylla intill.

– Det är fullt med folk som äter där inne. Hade jag haft en sådan restaurang hade jag byggt en rad med laddstationer här utanför, säger Anders Östlund.

Vid Uppsalas norra infart gör vi ett sista stickprov. Vattenfalls snabbladdare är upptagen men hos Ionity är två av fyra platser lediga.

Sammantaget var många laddstationer upptagna en dag som denna men inte alla och det var ingen kö.

Splitt nya laddare vid Tönnebro rastplats. Max effekt 300 kW, långt mer än vad de flesta av dagens elbilar klarar att ta emot.
Splitt nya laddare vid Tönnebro rastplats. Max effekt 300 kW, långt mer än vad de flesta av dagens elbilar klarar att ta emot.
»Det finns massor av pumpar men bara en laddstation.«

Företagen som driver laddstationerna har märkt att trycket ökat.

– Det har vi absolut märkt. Vi ser en tydlig trend under de senaste månaderna att laddningen i Sverige har ökat, säger Annika Hoffner, chef för Recharge (tidigare Fortum Charge & Drive).

– Samtidigt har vi haft covid-19 som påverkat i andra riktningen. Folk reser inte lika mycket. Och det är inte lika många norrmän som reser genom Sverige med sina elbilar.

Beläggningen på stationerna är dock ojämn, påpekar flera av laddföretagen.

– Vi byggde laddstationer innan det fanns elbilar, säger Pär Möller som är chef för elbilsladdning på Eon.

– Då var stationerna klart underutnyttjade. Nu har marknaden kommit ikapp men i genomsnitt är det fortfarande låg beläggning. Det finns dock vissa stationer som har hög beläggning och där tittar vi på att bygga nya laddare intill för att se till att det inte blir kö.

Annika Hoffner på Recharge jämför med elbilslandet Norge:

– När alla ska till fjällen på sportlovet eller vid påsk, då kan det bli kö, men än så länge ser vi inte att det är ett stort problem i Sverige. Kö är dock ett problem i Norge vid vissa tider. För att förebygga att en liknande situation uppstår i Sverige har vi stora expansionsplaner.

Förutom fasta laddare funderar flera företag på att skaffa mobila stationer som kan flyttas runt efter behov. Laddare med bättre lastbalansering kan också möjliggöra fler laddsladdar per station.

– Jag har varit med om att laddare varit trasiga några gånger, då kan det bli lite nervöst, säger Roland Östblom som kör Renault Zoe.
– Jag har varit med om att laddare varit trasiga några gånger, då kan det bli lite nervöst, säger Roland Östblom som kör Renault Zoe.

Lönsamheten är en utmaning, menar bland annat Vattenfall.

– Jag upplever inte att vi har en trängselproblematik mer än kanske vissa stugbytardagar när många ska till fjällen och alla ska ladda samtidigt. Då kan det bli kö. Det är en utmaning att lösa eftersom vi måste få laddarna att vara lönsamma hela året och inte bara de här dagarna, säger Björn Öster, ansvarig för Vattenfalls publika laddnätverk.

På stora resdagar kan man behöva anpassa sig.

– Ett tips är att åka på lite udda tider. Kanske måste man inte åka till fjällen på söndagen när alla ska byta stuga utan kanske är måndagen ett alternativ. Kanske tappar man en halv dags skidåkning men resan blir mycket smidigare, säger Björn Öster och konstaterar:

– Inom ett år eller två ska det förhoppningsvis bli lättare då det byggs mycket laddning nu av många olika aktörer.


Bilägarna tycker till

Trycket ökar på snabbladdarna: ”Behöver göras något radikalt”

”Jag har haft en Hyundai Ioniq i 1,5 år nu och har kört närmare 3 500 mil. Jag har laddning på jobbet men inte hemma så det har blivit en hel del snabbladdning. På det stora hela fungerar det jättebra. Nog märks det att det blivit trängre senaste halvåret och att utbyggnaden inte hänger med, men ärligt talat är det sällan problem. Att det inte från början var lagstadgat att också ta betalkort tycker jag är konstigt. Att det är billigare med företagens egna appar är absolut okej. Det är lite trassligt innan man vänjer sig, sedan är det inga problem.”

Mattias Larsson

Trycket ökar på snabbladdarna: ”Behöver göras något radikalt”

”Jag har kört Volkswagen ID.3 flera gånger från Falkenberg via Sälen upp till Funäsdalen, Grövelsjön och Fjätervålen. Snabbladdning med CCS är dåligt utbyggt på den vägen med enbart enstaka laddar när det skulle behövas kanske fyra–sex stycken på varje ställe. Man tvingas köra på natten för att slippa laddkö. Krånglet med olika brickor, kort och appar är irriterande och det finns en ständig oro för att laddningen inte ska fungera, som en gång i Malung, med risk för att bli stående eller behöva krypköra till Sälen. Priserna är höga och det blir obetydligt billigare att köra på el jämfört med fossilt när bilen drar 2,5 kWh/mil i vinterkyla. Det krävs massiv utbyggnad, både genom att bygga fler laddare på varje plats, med kortare avstånd mellan stationerna, samt uppe på skiddestinationerna.”

Eva Berglund

Trycket ökar på snabbladdarna: ”Behöver göras något radikalt”

”Jag kör en Tesla Model 3 och tycker att snabbladdningen funkar klockrent. Vi körde till Spanien i somras och behövde inte köa en enda gång. På två år har jag råkat ut för en laddare som inte fungerade, men då kunde jag bara ta den bredvid. Jag har aldrig använt andra snabbladdare än Teslas.”

Johan Åhman

Trycket ökar på snabbladdarna: ”Behöver göras något radikalt”

”Jag har haft en Hyundai Ioniq i tre år och har kört från Täby till såväl Örnsköldsvik som till Legoland. Jag har konton hos tre laddnätverk och min uppfattning är att de är tämligen likvärdiga i vad det kostar och det är otroligt sällan kö när man ska ladda. Faktum är att jag har varit med om fler gånger där icke laddningsbara bilar stått på laddplatserna än att det stått någon och laddat! Men det har alltid dykt upp någon som generat flyttat sin bil utan att man behövt säga till.”

Gunnar Monell

Taggar: Reportage

Det är söndag och sportlovet är på upphällningen. Fjällvägarna och motorvägarna är en enda lång karavan av takboxbilar. Många passar på att stanna vid Tönnebro, rastplatsen i skärningspunkten mellan E4 och väg 83 mot Härjedalsfjällen.

Snabbladdaren vid OKQ8 är upptagen av en Volkswagen e-Up när Vi Bilägare kommer för att göra stickprov vid några laddstationer.

Ungefär samtidigt rullar en Nissan Leaf in på den stora asfaltsplanen och stannar framför den laddande bilen. Föraren kliver ur och frågar:

– Hur länge tänkte du ladda?

Pär-Filip Hellbom, som kör den eldrivna folkan, svarar att han ska s

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.