Bild
Nästa artikel
Effektiva bilbyggare. Eric Olsson, Herman Wäpling och Alexander Andersson (på förarplats) vet hur man hushållar med bränslet.
Effektiva bilbyggare. Eric Olsson, Herman Wäpling och Alexander Andersson (på förarplats) vet hur man hushållar med bränslet.

Sveriges snålaste bil

Reportage

Här är rekordbilen som kan köra Ystad–Haparanda på en enda liter bensin. Varje gram och liten detalj spelar roll för studenterna bakom Vera.

Det här är en av våra exklusiva artiklar som ingår för dig som Premiummedlem, men som du tillfälligt kan läsa gratis. Du kan enkelt bli Premiummedlem här.

Skolan börjar först om två veckor men det hindrar inte några av studenterna på Chalmers tekniska högskola i Göteborg från att ta sig till garaget i Maskinhuset.

– Vi har varit här till och från hela sommaren, säger Eric Olsson och rullar fram Vera.

 Den långsmala bilen når inte ens upp till knähöjd, framhjulen och bakhjulet syns inte under den täckta karossen.

Sedan i somras kan den 33 kilo ”tunga” Vera tituleras Sveriges snålaste bil.

– Vi slog det tidigare svenska rekordet med 300 kilometer. Den gör 1 617 kilometer på en liter bensin, konstaterar Eric Olsson.

Nästan lika långt som mellan Ystad och Haparanda.

Bilen är ett stafettprojekt för frivilliga studenter. 2006 byggdes den första versionen, sedan dess har bilbyggare kommit och gått och utvecklat bilen vidare. Eric Olsson börjar tredje året på maskinprogrammet och är en av 14 som varit med det senaste året.

– Vi gör det här på fritiden och det är väl en av utmaningarna: att få tiden att räcka till. Skolan går först men får man en lucka på en lektion är det inte omöjligt att tankarna vandrar iväg till Vera. Vi lägger sjukt mycket tid på det här, säger han och flikar in:

– Kanske är det därför jag har två omtentor.

Rekordet sattes på Brooklands-banan utanför London i juli, där den årliga tävlingen Shell Eco-Marathon ägde rum. Vera tävlade i klassen för prototypbilar med förbränningsmotor mot ett femtiotal andra bilar från skolor runt om i Europa.

Tävlingen går ut på att köra ett visst antal varv på en viss tid (ungefär 40 minuter) och göra av med så lite energi som möjligt. Domare fyller tanken vid start och mäter hur mycket som finns kvar vid mål. Siffran räknas sedan om till hur långt bilen skulle kunna gå på en liter bensin.

– Målet var tusen kilometer. När vi klarade 1 617 tappade vi all verklighetsuppfattning, säger Eric Olsson.

Vera

Mått, cm: L 274/B 64/H 52.

Vikt, kg: 33.

Kaross/chassi: Självbärande kolfiberskal (”monocoque”) i ett stycke.

Motor: Encylindrig fyrtaktsmotor med dubbla tändstift, volym 33 cm3, max effekt 1,5 hk vid 5 000 v/min. Placering bak.

Kraftöverföring: Bakhjulsdrift, fast utväxling med slungkoppling.

Prestanda: Toppfart 40 km/tim. Acceleration 0–40 km/tim på 6 s.

Förbrukning: 0,062 l/100 km.

Mycket handlar om att minimera vikt och luftmotstånd och göra bilen så lättrullad som möjligt. Den strömlinjeformade karossen är gjuten i ett enda stycke kolfiber och vid tävling är varje liten glipa övertejpad.

– Vi har strukit allt som heter förarkomfort och praktikaliteter och bara satsat på att göra bilen så effektiv som möjligt. Vi jagar hela tiden förluster och drar det till en extrem gräns. Ingen droppe bensin får gå till spillo, säger Eric Olsson. 

I stort sett allt är egentillverkat med undantag för däcken (extra lättrullande från Michelin), bromsarna (bromscylinder från sporthojen Kawasaki Ninja) och några motordelar (ventilfjädrar, ventiler och kolvring).

Motorn är byggd i verkstaden en trappa ned från garaget. 33-kubikaren sitter till höger om bakhjulet och bland de senaste förändringarna finns ett nytt topplock med dubbla tändstift som förbättrar förbränningen och gör det möjligt att köra på mer luft i bränsleblandningen.

– En annan förbättring är att motorn numera blir kall om vi inte kör med isolering. Det bevisar att det inte blir några onödiga värmeförluster, säger Alexander Andersson som arbetat med motorn.

Vid tävling är motorn nämligen avstängd 95 procent av tiden. Föraren kör på ett speciellt sätt som kallas ”pulse and glide” och går ut på att snabbt komma upp i fart, stänga av motorn och sedan rulla så långt som möjligt. Det finns ingen gas utan motorn ger full sprutt direkt. Vid rekordförsöket användes inte bromsarna en enda gång.

Liggande körställning med vinklade armar, viss sikt framåt om man håller tårna nere.
Liggande körställning med vinklade armar, viss sikt framåt om man håller tårna nere.

Tävlingsreglerna säger att föraren ska väga minst 50 kilo och längre än 170 centimeter bör man inte vara för att få plats.

– Det är rätt gött här nere, säger Alexander Andersson som klarar att åla sig ned.

Han ligger på en liten kudde och har invändiga sidospeglar och backkamera till sin hjälp. Sikten framåt liknar tunnelseende.

– Man ser några meter åt sidorna.

Hela vägen till vinst i tävlingen räckte dock inte det svenska rekordet. Vera kom åtta. Ett franskt lag uppbackat av flera tunga sponsorer vann med 2 735 kilometer.

Gänget på Chalmers ser dock stor förbättringspotential. Till nästa år ska man bland annat testa nya hjullager och variabelt ventillyft.

– Vi ska inte bygga en ny bil utan det handlar om att finslipa det vi har. Testa mycket och se vad som kan ge några kilometer extra, säger Eric Olsson.

Målet är att komma upp till 2 000 kilometer men Eric Olsson är fortfarande ganska nöjd med det nuvarande rekordet.

– Det var någon som räknade ut att vi behöver 25 liter bensin för att köra ett varv runt jorden. Det är lite sjukt faktiskt. Jag har fortfarande inte smält den siffran.

Omönstrade specialdäck pumpade till bristningsgränsen (6,7 bar) rullar extra långt.
Omönstrade specialdäck pumpade till bristningsgränsen (6,7 bar) rullar extra långt.
Med hjulkåpor och eltejp över alla springor finns inte mycket som bromsar luftflödet.
Med hjulkåpor och eltejp över alla springor finns inte mycket som bromsar luftflödet.
Kolv och vevstake är lite nättare jämfört med den här Volvo-dieseln.
Kolv och vevstake är lite nättare jämfört med den här Volvo-dieseln.
Motorn är byggd från grunden på Chalmers. En av de senaste förändringarna var att gå ned från 50 till 33 kubik. Tanken är på tre deciliter.
Motorn är byggd från grunden på Chalmers. En av de senaste förändringarna var att gå ned från 50 till 33 kubik. Tanken är på tre deciliter.
Taggar: Reportage

Kommentarer

#1
2019-11-26 21:06

Det är ju ganska meningslöst att ta fram såna här helt obrukbara fordon bara för att visa att det går!
Bättre är att koncentrera vetandet till utvecklingen av ett användbart bruksfordon.

#2
2020-03-19 12:01

Å andra sidan så är det genom sådana här projekt som man tänjer gränser och finner nya lösningar.

Varför annars skulle företag vara med och sponsra stora pengar om det inte finns någon vinning med detta?

#3
2020-03-19 12:15

Apropå påståenden om Toyotas självladdade bilar: Även här är det frågan om att man omvandlar energi. Inte ens i ett sådant här projekt är det frågan om en evighetsmaskin.

MVH AL

#4
2020-03-19 12:17

Bilen borde köras på 10 kWh förnybar el istället.

#5
2020-03-19 12:19

Ett alldeles utmärkt projekt för att få upp kunskapen om energi, aerodynamik, rullmotstånd och allmän fysik hos den normale Svensson. Många har ingen aning om hur mycket onödig energi de gör av med i vardagen. Den som äger en bil som drar 0,4 l/mil tycker säkert att hen är jätteduktig och miljövänlig som har en ”så snål bil”.
Att det går att komma över 200 mil på en liter borde vara en ögonöppnare för väldigt många över hur energieffektivt det egentligen går att bygga persontransporter. Nu är experimentbilarna långt ifrån några vardagsbilar men visar ändå på vad som är möjligt med aerodynamiska former och smalare däck. Något VW gjorde med XL1. Men så länge som bensinen/dieseln är så billig som den är nu och SUV-trenden så stark lär de flesta inte bry sig utan köra på som vanligt.

#6
2020-03-19 12:19

Kul att den har samma namn som ett annat fordon från Göteborg.
https://www.volvotrucks.com/en-en/about-us/automation/vera.html

#7
2020-03-19 12:26

Mattse: Liten korrigering där: Beräkningar visar att priset på bensin och diesel ligger för högt, inte för lågt.

Se exempelvis VTI eller Konjunkturinstitutets rapporter i ämnet.

MVH AL

#8
2020-03-19 14:35

Det här pekar på vad jag talat om länge nu: Vi borde satsa på att göra lättare bilar utan onödigt bling-bling. Inte tyngre och mer komplexa.

.

#9
2020-03-19 14:59

Mattse, det är mycket man kunde gjort på dagens personbilar för att göra dem snålare. Vikten är ett stort problem, och även att bygga bilen aerodynamisk. Men tyvärr är vi inmålade i ett hörn, säkerheten är starkt förknippad med vikten. Tex så försökte inte ens Volvo göra XC40 lättare, för då skulle den vara mindre säker. Bil industrin har under för allt för lång tid gjort bilarna tyngre och tyngre, och nu finns det ingen väg tillbaka.

#10
2020-03-21 17:44

Det är inte ens en mopedbil.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.