Bild
Nästa artikel
Pontuz Fredholm och Magnus Mattinson fick en idé. Snart hade man samlat ihop 30 Saabar.
Pontuz Fredholm och Magnus Mattinson fick en idé. Snart hade man samlat ihop 30 Saabar.

Svenska bilhandlaren som är störst i världen på Saab

Reportage

Försäljningen gick trögt under coronavåren. Två bilhandlare tog saken i egna händer – och började hamstra Saabar.

Ett tjugotal 9-5 i dubbla rader, en 900 Turbo och ytterligare en handfull 9-5 med nya karossen.

För sådär tio år sedan hade väl ingen höjt på ögonbrynen. I dag är synen av alla Saabar utanför begagnathandlaren Carson i Vallentuna smått spektakulär.

– Vi har googlat och kollat och det finns någon handlare i Los Angeles som nästan är på vår nivå. Men jag skulle nog säga att vi är störst på Saab, säger Pontuz Fredholm och lägger till:

– I världen.

Idén hade legat och grott i flera år men det var först när corona slog till och det blev
stiltje på bilmarknaden som tiden var mogen.

– Jag har länge velat samla ihop massa Saabar, jag tänkte att det kunde vara ett roligt projekt som man kanske kan tjäna lite pengar på. När corona kom fanns det tid att starta ett sådant projekt, berättar Pontuz Fredholm.

»Vi är övertygade om att det kommer att gå runt i alla fall.«

Intresset för märket är fortfarande stort, menar han.

– Det finns alltid kunder till fina Saabar och det kommer mer och mer att bli en kultbil.

Bilhandlarkollegan Magnus Mattinson fyller i:

– En gång var ju Saab väldigt starkt i Sverige och det är tråkigt att märket har försvunnit. Det vore roligt om vi kan hjälpa till att hålla det vid liv.

Planen var att köpa in ett trettiotal bilar med max 18 000 mil på mätaren, i första hand 9-5 från åren 2006–2011.

– Vi var tvungna att begränsa oss någonstans och det blev vid faceliftet 2006. Annars skulle projektet bli för stort, det skulle bara bli Saabar här, säger Pontuz Fredholm.

– Jag satt flera gånger om dagen och kollade annonser och uppdaterade, fortsätter Magnus Mattinson. Kom det ut en Saab på fina mil försvann den direkt. Så man var tvungen att vara snabb.

Att hålla sig till en modell visade sig vara svårt, andra Saabar slank med av bara farten: ett gäng nya 9-5, en och annan 9-3 och några 900 Turbo.

– När man kommer in genom entrén hos oss har vi en hörna med dyrare bilar, säger Magnus Mattinson och pekar ut en Tesla, en Range Rover och en BMW 7-serie.

– Men precis bredvid har vi alltid tre bilar som ska väcka lite extra intresse. Där passar 900 Turbo perfekt. Det är en bil som folk reagerar på.

Det tog tre-fyra månader och man tittade på mer än 100 bilar mellan Malmö och Örnsköldsvik men till slut hade man fått ihop 30 Saabar. En satsning på 2,5 miljoner.

Nya 9-5, särskilt toppmodellen Aero med stora motorn, väcker också intresse utomlands.
Nya 9-5, särskilt toppmodellen Aero med stora motorn, väcker också intresse utomlands.

Bilarna gicks igenom och piffades till, någon rostskada på ”hundbenet” mellan bakdörr och bakhjul fixades, avflagnande emblem byttes.

– Vi beställde 30 emblem till verkstaden, det är ju en sådan där typisk grej som går sönder på Saab. Vi har alla servicedetaljer i lager, det är inga problem att få tag i delar, säger Magnus Mattinson.

Tillgången garanteras av reservdelsbolaget Orio, som hamnade i svenska statens ägo efter Saabs konkurs 2011 och fortfarande sorterar under näringsdepartementet.

Bilarna lades ut till försäljning på en och samma gång och reaktionerna lät inte vänta.

– Några andra bilhandlare undrade vad fan vi höll på med men vi har fått väldigt positiv respons. Nya människor har fått upp ögonen för oss genom sociala medier och det är många som kommer in och frågar. Vi kanske inte tjänar lika mycket på Saabarna men vi gör det här med hjärtat, säger Magnus Mattinson.

– Vi är övertygade om att det kommer att gå runt i alla fall. Förhoppningsvis kan vi få ett rykte om att vi har fina Saabar, säger Pontuz Fredholm.

De flesta som är intresserade har en koppling till märket, många kommer med en Saab som inbyte.

– Det är mycket folk med Saab-hjärta. Vissa kommer in och letar efter en andrabil och säger att pappa alltid kört Saab. Ofta har man haft Saab i familjen, säger Magnus Mattinson.

– Det är härliga människor att prata med. Även om vi har 30 Saabar i lager är det ofta bara en bil som kunden tittar på. De har redan riktat in sig, säger Pontuz Fredholm.

Kunskapsnivån är hög, ingen behöver hjälp att hitta tändningslåset mellan fram-stolarna.

– Saab har ju sina kända fel och kunderna känner till dem. Kommer det in en Saab-kund får man ofta en fråga om tändkassetten, det händer inte alls på samma sätt med andra märken, säger Magnus Mattinson.

– Kunderna kan otroligt mycket och de förminskar gärna felen för att försvara Saab. ”Det är ingen fara!” Det är lite som att man förlåter sitt barn, säger Pontuz Fredholm.

Svenska bilhandlaren som är störst i världen på Saab
20 000 färre per år

Antalet Saabar i Sverige sjunker med ungefär 20 000 om året. Sedan konkursen 2011 har nästan 150 000 bilar avregistrerats. Cirka 260 000 finns kvar.

År Antal Saabar*
2000 458 029
2001 449 626
2002 445 397
2003 445 869
2004 446 124
2005 440 893
2006 436 460
2007 437 264
2008 441 023
2009 433 295
2010 423 830
2011 409 439
2012 392 229
2013 368 656
2014 352 292
2015 335 184
2016 317 800
2017 299 331
2018 279 377
2019 260 327

* I trafik och avställda.

Taggar: Reportage, Saab

Ett tjugotal 9-5 i dubbla rader, en 900 Turbo och ytterligare en handfull 9-5 med nya karossen.

För sådär tio år sedan hade väl ingen höjt på ögonbrynen. I dag är synen av alla Saabar utanför begagnathandlaren Carson i Vallentuna smått spektakulär.

– Vi har googlat och kollat och det finns någon handlare i Los Angeles som nästan är på vår nivå. Men jag skulle nog säga att vi är störst på Saab, säger Pontuz Fredholm och lägger till:

– I världen.

Idén hade legat och grott i flera år men det var först när corona slog till och det blev
stiltje på bilmarknaden som tiden var mogen.

– Ja

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-12-31 11:22

Saab 9-5 från 2006 ligger väl på typ 15000:-. Köpte själv en 9-3 TTiD från 2011 men ägare för 19000:-. Svårt att se hur dom ska tjäna pengar på gamla Saabar.

#2
2020-12-31 13:06

Köpte de in bilarna för att ha stående? Låter oekonomiskt...

#3
2020-12-31 16:39

Klart att de ska tjäna pengar på bilarna. I coronoatider när folk vill åka mindre med kollektivtrafik, säljer väl dessa bilarna sig själv.

#4
2021-01-01 16:17

Kundkretsen för nyare Saabar är väl ändå begränsad, för ny och tekniskt avancerad för många Saabentusiaster att ha som hobbybil och hur många köper en halvgammal Saab för att ha som bruksbil?

#5
2021-01-01 16:29

Går säkert att tjäna pengar på. Priserna har ökat de senaste åren och en 9-3 eller en 9-5 i bra skick kan ha ett högt pris och är den dessutom utrustad lite speciellt, är välservad och lågmilare kan den vara orimligt dyr!
Även om den inte är den mest bränslesnåla så är det en bekväm och fortfarande väldigt säker bil och det sätter spår i priset!

#6
2021-01-01 22:09

Var otroligt nöjd med min Saab 9-5 SportsCombi 2,3 Turbo. Mycket lyx i den bilen och väldigt bekväm att sitta i och köra.
Så tråkigt det som hände med Saab.

Man undrar ju hur en modern Saab hade sett ut invändigt och utvändigt idag om de hade funnits kvar.

#7
2021-01-03 12:45

Ett lite roligt och annorlunda påhitt! Trots att jag aldrig varit någon fantast av Saab tycker jag att det är lite vemodigt att märket gick i graven. Inget för den som vill ha en modern bil, men om man uppskattar komfort och en turbo med lite knuff i så varför inte?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.