Bild
Nästa artikel
Svenska bilar exporteras oftare

Svenska bilar exporteras oftare

Reportage

Över 105 .000 begagnade bilar exporterades från Sverige under 2018 – mer än 40 .000 fler än året innan. Slutdestinationen för det stora flertalet är okänd.

Aldrig tidigare har så många begagnade bilar lämnat Sverige som under 2018. Exporten uppgick till totalt 105 541 bilar.

– För bara några år sedan såg vi inte alls den här typen av handel med begagnade bilar, säger Mikael Levin, utredare på myndigheten Trafikanalys.

– Då låg exporten ganska stadigt runt 25 000 bilar per år, med några smärre variationer. Mestadels handlade det om äldre bensinbilar och en del veteranbilar. Men sedan 2016 har utvecklingen varit snabb.

Det året exporterades 39 456 bilar, vilket ökade till 64 390 bilar 2017, och sedan till 105 541 bilar 2018.

– 2019 har exporten fortsatt öka. Det ser ut att bli 120 000 bilar i år, säger Mikael Levin.

Framför allt är det nyare bilar som lockar. 2016 exporterades 10 560 bilar som är upp till fem år gamla. 2018 hade den siffran rusat till 47 041 bilar.

Sett till drivmedel står dieselbilarna för den största ökningen. 2018 exporterades för första gången fler dieslar än bensinare.

Vart alla bilar tar vägen är inte lika enkelt att svara på.

Tullverket uppger att svenska bilar exporterades till 139 olika länder under 2018, men då räknas både begagnade och nytillverkade, till exempel från Volvo.

Slutdestinationen för de begagnade exportbilarna står heller inte att finna i fordonsregistret.

– Tyvärr har vi inga uppgifter om vart fordonen tar vägen. När en bil avregistreras för export uppger man bara att bilen lämnar landet, säger Mikael Levin på Trafikanalys.

För att få en bild av exporten har Vi Bilägare varit i kontakt med myndigheterna i fem länder.

Finland importerade 20 744 begagnade bilar från Sverige under 2018, Nederländerna 5 229 bilar och Norge 4 519 bilar. Tyskland och Danmark kunde däremot inte lämna några uppgifter om importen från Sverige.

Ungefär 30 000 bilar gick alltså till Finland, Nederländerna och Norge. Frågan är vart de resterande 75 000 bilarna tog vägen.

– Vi misstänker att många bilar hamnar i Tyskland, i Baltikum och i Polen, men vi vet inte hur många det handlar om, säger Mikael Levin och konstaterar:

– Med stor sannolikhet exporteras fler bilar till Tyskland än till Finland, men Finland är intressant eftersom exporten ökat så otroligt snabbt.

Andra länder som nämns är Italien och Frankrike. En del bilar kan också exporteras utanför Europa.

– Jag kan tänka mig att äldre bensinbilar kanske har en marknad utanför Europa men det är svårt att sia om, säger Mikael Levin.

Trenden med privatleasing kan ha en del i exportökningen.

– Privatleasing är en ny företeelse sedan några år tillbaka. Nu börjar de bilarna komma tillbaka till andrahandsmarknaden och de är oftast en och samma modell som är specade lika, säger Madeleine Fritz, försäljningschef på auktionsföretaget Kvdbil, och fortsätter.

– När det kommer så många likadana bilar på samma gång finns inte köpkraften nationellt, då går många bilar på export i stället. Annars finns ju risken att priserna sjunker mycket på de här modellerna.

Diskussioner förs nu inom EU om att kartlägga hur begagnade bilar säljs mellan länderna. Frågan har blivit aktuell sedan det blivit känt att elbilar och andra bilar som får statligt stöd i ett land strax därpå kan säljas vidare till ett annat.

Ett exempel är Norge som under 2018 importerade över 11 000 elbilar. Ungefär 900 kom från Sverige, som sponsrat elbilsköp med 40 000–60 000 kronor per bil.

– Norge dammsuger Europa på elbilar och det är inte bara vi som undrar vart våra elbilar tar vägen, säger Mikael Levin.

Svenska bilar exporteras oftare

Aldrig tidigare har så många begagnade bilar lämnat Sverige som under 2018. Exporten uppgick till totalt 105 541 bilar.

– För bara några år sedan såg vi inte alls den här typen av handel med begagnade bilar, säger Mikael Levin, utredare på myndigheten Trafikanalys.

– Då låg exporten ganska stadigt runt 25 000 bilar per år, med några smärre variationer. Mestadels handlade det om äldre bensinbilar och en del veteranbilar. Men sedan 2016 har utvecklingen varit snabb.

Det året exporterades 39 456 bilar, vilket ökade till 64 390 bilar 2017, och sedan till 105 541 bilar 2018.

– 2019 har exporten fortsatt öka. Det ser ut att bli 120 000 bil

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.