Bild
Nästa artikel
Svenska bilar billiga i Finland

Svenska bilar billiga i Finland

Reportage

Finnarna köper svenska bilar som aldrig förr. Exporten av begagnade bilar har tiofaldigats på bara några år. Svensk-bilarna är rena klippet.

För några år sedan importerade finländarna ungefär 2 000 begagnade bilar per år från Sverige.

I dag är situationen en helt annan.

Över 20 000 begagnade bilar exporterades till Finland under 2018 och allt talar för att 2019 blir ännu ett rekordår.

Exporten av svenska bilar har också ökat kraftigt till andra länder – men det snabbt växande intresset från Finland liknar inget annat.

Magnus Storfors från Vasa importerade en svenskregistrerad Audi A4 förra året.

– Priserna är mycket billigare i Sverige. Jag räknade ut att jag sparade nästan 9 000 euro, inklusive resa och allt, säger han.

Det motsvarar ungefär 95 000 kronor med dagens växelkurs.

– Det är flera på min arbetsplats som varit över och hämtat en bil. Förr åkte ganska många till Tyskland men det har minskat. Det känns tryggare att hämta från Sverige. Det är lättare att prata med säljaren och enklare med logistiken, fortsätter Magnus Storfors.

Flera andra finländare som Vi Bilägare pratat med vittnar om rena fyndpriserna i Sverige.

Markus Norrback från Närpes har importerat tre svenska bilar. Han räknar med att ha sparat 60 000–75 000 kronor per bil.

– Ni har väldigt låg skatt på era bilar jämfört med i Finland och kronkursen är synnerligen fördelaktig jämfört med euron, säger han.

De senaste åren har kronan störtdykt i jämförelse med euron. I september kostade en euro 10,67 kronor, jämfört med 9,50 sommaren 2017 och 8,28 på vårkanten 2013.

För finländarna, som införde euro som valuta 1999, betyder utvecklingen att det blivit mer än 20 procent billigare att handla i Sverige.

Ovanpå detta är skatten på nya bilar avsevärt högre i Finland. Bilköpare måste betala en särskild registreringsskatt som beroende på bilens utsläpp kan variera mellan 2,7 och 48,9 procent av bilpriset. I snitt handlar det om 6 000 euro per bil, nästan 65 000 kronor.

Den som istället importerar en begagnad bil till Finland kommer undan stora delar av
skattepåslaget.

– Vi uppskattar att man sparar mellan 1 000 och 2 000 euro bara på skatten. Sedan tillkommer valutakursen och generellt lägre priser på begagnade bilar i Sverige, säger Hanna Kalenoja på Bilbranschens informationscentral i Helsingfors.

Hon påpekar att den höga skatten dämpar nybilsförsäljningen och håller uppe priserna på nyare begagnat.

– Det är brist på begagnade bilar under sex år.

Svenska bilar billiga i Finland

Eftersom skatten ökar med bilpriset drar sig många finska nybilsköpare för att lägga till extrautrustning och välja dyrare motoralternativ.

– Det är anledningen till att finska bilar är väldigt sparsamt utrustade jämfört med svenska. Vissa modeller med större motor finns över huvud taget inte i Finland. Importerar man en bil från Sverige får man en bättre utrustad bil för mindre pengar, säger Markus Norrback som importerat tre svenska bilar.

Mikael Appel från Malax

Vad importerade du?

– Mitsubishi Outlander PHEV, en laddhybrid. Den var bara ett halvår gammal och bara körd 500 mil.

Varför en svensk bil?

– Till stor del på grund av prisskillnaden, den var ganska enorm. Det skiljde 60 000–70 000 kronor mellan bilaffärer i Finland och Sverige. Just när det gäller laddhybrider är det extra stor skillnad. Ni får ju era miljöbilsbidrag i Sverige och det påverkar mycket.

Hur gick du till väga?

– Jag tog flyget till Stockholm och tog en hyrbil till en liten firma i Västerås. Det kräver lite förarbete och att man vågar lita på handlaren och vågar föra över pengar på förhand.

Intresset från Finland och andra länder har fått fler svenska handlare att skriva sina annonser på engelska eller finska. Upplands Motor gick ännu längre för att locka finska köpare, under en period i våras bjöd man alla finländare som köpte bil på färjan hem.

– Vi tyckte att det var en kul twist och det var ett antal kunder som nappade på det, säger Karin Nygren på Upplands Motor.

Den stora exporten har påverkat den svenska begagnatmarknaden. Eftersom många bilar försvinner utomlands minskar utbudet, vilket bidrar till högre priser.

– Det är ett jättebra läge om man vill sälja bil, men det är också ganska dyrt att köpa bil. Det gör att många avvaktar köp. Då blir export attraktivt. Vi får större köpkraft om vi vänder oss till den europeiska marknaden, säger Madeleine Fritz, försäljningschef på auktionsfirman Kvdbil.

Hon påpekar att begagnatpriserna i Sverige ökat med 12,9 procent i år. De nya skattereglerna som infördes 2018 gjorde att många nya bilar fick högre skatt, vilket har ökat efterfrågan på begagnat och drivit upp priserna.

– Fortsätter prisökningen blir det även dyrare för den som vill importera en bil från Sverige. Någonstans skulle man kunna tro att effekten av den svaga kronan jämnar ut sig, men hur stor prisökningen behöver bli för att bromsa efterfrågan från Europa är svårt att säga, säger Madeleine Fritz.

Exporten till Finland fortsätter i alla fall att öka. Under första halvåret importerade finländarna 11 616 begagnade bilar från Sverige, jämfört med 7 774 under samma period 2018. En ökning med hela 49 procent.

– Vi bedömer att trenden håller sig i men att importen inte ökar lika snabbt som under 2018, säger Hanna Kalenoja på Bilbranschens informationscentral och konstaterar:

– Generellt sett kan man säga att importen inte gynnar den finska fordonsflottan. De importerade bilarna är relativt gamla och har höga utsläpp. Dessutom gör importen att nybilsförsäljningen och skatteintäkterna minskar.

Mikael Appel från Malax har importerat en Mitsubishi Outlander PHEV från Sverige och kan tänka sig att importera igen.

– Det är inte alls omöjligt. Vi får se hur prisutvecklingen går.

»De flesta affärerna går via handlare men privatköp förekommer också.«
Svenska bilar billiga i Finland

Svenskbilarna har dessutom vinterdäck och stolsvärme och ofta bränslevärmare, utrustning som står högt i kurs i Finland.

Patrik Lassander från Vasa har importerat fler än tio bilar från Sverige.

– Kusten i Finland är i stort sett svensktalande. Det är lätt att komma till Sverige och hämta en bil. Mycket släkt finns på svenska sidan och kanske har man sett upp lite till dem. Förr var det alltid lite finare där och det sitter väl kvar än. Det gör att många sneglar mot svenska marknaden, säger han.

Markus Norrback från Närpes

Vad importerade du?

– Jag har importerat tre Volkswagen Passat och så småningom blir det nog en Peugeot 3008.

Varför svenska bilar?

– Svenska bilar är utrustade på ett helt annat sätt. Finska bilar är väldigt sparsamt utrustade. Dessutom blir bilen billigare. Man kan spara åtminstone 6 000–7 000 euro med resa och allt inräknat. ”It’s a no brainer.”

Hur gick du till väga?

– Tidigare var det vanligt att ta bilar från Tyskland men det funkar smidigare från Sverige. Speciellt för oss som bor på finska västkusten och dessutom har språket. Det är lätt att åka till Sverige och göra affären.

Svenska bilar billiga i Finland
Tomas Fellman från Åland

Tomas Fellman från Åland

Vad importerade du?

– Jag har importerat två stycken, en Citroën C-Crosser och en Audi A3.

Varför svenska bilar?

– Svenska bilar har generellt bättre utrustning än bilar i Finland och priserna är lägre. Bilar är svindyra i Finland. Citroënen fick jag för 5 000 euro mindre jämfört med motsvarande bil i Finland.

Hur gick du till väga?

– Jag hittade en Citroën på Blocket, kontaktade handlaren, färjan över, tåget till Västerås och sedan färjan hem. Åland är en begränsad marknad, det är naturligt att man tittar på Sverige och ser vad som finns där.

Magnus Storfors från Vasa

Vad importerade du?

– En Audi A4 med tvåliters diesel. Årsmodell 2013.

Varför en svensk bil?

– Priset är billigare men de svenska bilarna brukar också ha bättre tilläggsutrustning och de har inte gått lika långt. Jag räknade ut att jag sparade nästan 9 000 euro.

Hur gick du till väga?

– Jag flög på morgonen till Stockholm och tog Finlandsfärjan tillbaka på kvällen. Det är mycket smidigt. Jag tror att ännu fler skulle hämta bilar från Sverige om de visste hur enkelt det är.

Patrik Lassander från Vasa

Vad importerade du?

– Jag har köpt lite allt möjligt, både till mig själv och till andra. Det är Mercedes, BMW, Volvo, Ford, Audi, Volkswagen…

Varför svenska bilar?

– Det är lätt och vanligtvis är svenska bilar bra utrustade. Sedan påverkar valutan ganska mycket. Man kan spara mellan 3 000 och 5 000 euro, men det beror mycket på märke och modell.

Hur gick du till väga?

– Eftersom Vasa ligger nästan mitt emot Umeå kan man ta färjan över här eller flyga till Stockholm eller Göteborg. Vi har ett väldigt smidigt system för import. Allt går via nätet. Det är absolut värt besväret.

Vår elbil blev finsk

Efter fyra års långtest och totalt 5 902 mil var det dags att avyttra vår BMW i3 Rex. Den lilla elbilen, som också har en liten bensinmotor som räckviddsförlängare, såldes av en auktionsfirma i våras. Vi hade våra aningar om att BMW:n skulle hamna i elbilstokiga Norge – men slutadressen blev Finland. Därmed försvann ytterligare en bil som fått 40 000 kronor i statligt stöd ut ur landet.

Svenska bilar billiga i Finland

För några år sedan importerade finländarna ungefär 2 000 begagnade bilar per år från Sverige.

I dag är situationen en helt annan.

Över 20 000 begagnade bilar exporterades till Finland under 2018 och allt talar för att 2019 blir ännu ett rekordår.

Exporten av svenska bilar har också ökat kraftigt till andra länder – men det snabbt växande intresset från Finland liknar inget annat.

Magnus Storfors från Vasa importerade en svenskregistrerad Audi A4 förra året.

– Priserna är mycket billigare i Sverige. Jag räknade ut att jag sparade nästan 9 000 euro, inklusive resa och allt, säger han.

Det motsvarar ungefär 95 000 kron

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2019-11-29 11:17

Den hårda beskattningen av bilar i Finland har alltid snedvridit marknaden. Sedan har jag noterat en annan sak, begagnade bilar i Finland har ofta väldigt många mil bakom sig, jämfört med motsvarande i Sverige och samma ålder på bilen. Det verkar som att lite dyrare bilar i Volvo V70 klassen köps av kunder som kör otroligt mycket. Men Sverige kommer efter, de nya bilskatterna kommer att styra val av bil här också. Bilen ses som en oproblematiskt och pålitlig källa för skatter, och att höja dessa drabbar ju ingen och att kritisera höga bilskatter kan ju ingen göra utan att bli stämplad som klimatförnekare

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.