Bild
Nästa artikel
Städa och tvätta bilens interiör – så gör du steg för steg

Städa och tvätta bilens interiör – så gör du steg för steg

Reportage

Karossen i all ära men det är insidan som har betydelse för välbefinnandet bakom ratten. Steg för steg gör vi en noggrann rengöring av bilens interiör.

Utsidan i all ära, men det är inuti bilen man tillbringar den mesta tiden. Att färdas i en ren och välvårdad kupé är en del av det personliga välbefinnandet och en trafiksäkerhetsfråga.

Rena rutor ger mindre bländrisk, ett golv fritt från kringrullande saker stör varken förare eller riskerar att klämmas mellan pedalerna.

För att göra kupén snygg och prydlig behöver man inte mycket mer än en dammsugare, ljummet vatten och mikrofibertrasor. Milda tvållösningar och medel som är specifikt framtagna för bilvård kan behövas men i en äldre bil med ”torra” absorberande plastmaterial bör man vara försiktig.

Bilar med moderna material tål i regel hushållsrengöringsmedel som handdiskmedel, fettlösare för textilier och liknande utan att missfärgas.

Som vanligt ska man alltid arbeta på svala ytor och aldrig i direkt solljus. Även ett skonsamt tvättmedel riskerar att ge bestående fläckar om de tillåts torka in på en känslig yta. Tänk på att textilier skiljer sig kraftigt från biltillverkare till biltillverkare.

En del material tål intensiv rengöring, andra slits snabbare. Det är alltid lämpligt att börja med att dammsuga bilen grundligt, sen är det upp till var och en att hitta ett tillvägagångsätt man trivs med.

Missa inte vår tvättguide till bilens exteriör!

Förberedelser

• Städa ur allt löst skräp. Bogserlina, startkablar och annat är bra att ha med på resan men för att inte vara i vägen under storstädningen bör de lyftas bort temporärt.

• Lyft ur lösa mattor då det är enklare att dammsuga, samtidigt som det blir lättare att komma åt i skrymslen runt stol och baksäte.

• I texten nämns ”trasa” som samlingsnamn för mikrofiberduk. Mikrofiberdukar finns i olika versioner och utföranden. Generellt använder vi mikrofiberdukar av allroundtyp men för glasytor används specifika glastrasor.

»Det är alltid lämpligt att börja med att dammsuga bilen grundligt.«
Med flexibelt fogmunstycke kommer man åt i skrymslena.
Med flexibelt fogmunstycke kommer man åt i skrymslena.
Dammsugarmunstycken av olika form och funktion.
Dammsugarmunstycken av olika form och funktion.
Borstmunstycke är effektivt och 
ger möjligheter till mönster.
Borstmunstycke är effektivt och ger möjligheter till mönster.

DAMMSUGNING

Varje storstädning bör börja med en noggrann inspektion av dammsugarmunstycket. Är det rent och helt? Finns de hack, sprickor eller liknande riskerar munstycket att rispa klädseln. Ett munstycke i plast har i regel runda kanter men vill man vara på säkra sidan kan man putsa till kanterna med ett fint sandpapper.

Börja med stolarna och avsluta med golv och bagageutrymme. Olika typer av fog- och möbelmunstycken underlättar när man behöver komma åt mellan exempelvis kardantunnel och stolar. ”Turbomunstycken” med roterande borstar kan hjälpa för att avlägsna hundhår och liknande, men sliter också lite hårdare på klädseln. Borstar för att avlägsna hår är ett bra alternativ. 

Innertak: Kan dammsugas, men det ska göras försiktigt då textilierna är känsliga. Ett lite bredare munstycke för möbler fördelar ut sugkraften och är skonsammare mot materialet. 

Stolar/baksäte: Stolsdynan är utöver golvet den mest nedsmutsade delen av kupén. Lös smuts och smågrus som samlas runt klädselns sömmar har en sandpappereffekt. Pressa försiktigt isär klädseln för komma åt att dammsuga vid sömmarna. Vinkla stolen kraftigt bakåt så går det lättare att komma åt mellan ryggstöd och dyna. Baksätet ges samma behandling som stolarna. Under fällbara sittdynor samlas mycket smuts och kvarglömda utensilier som legoklossar, kinderägg-överraskningar och sommarstugenycklar.

Dörrsidor/instrumentpanel: Alla textilklädda ytor kan i regel dammsugas men dörrsidor och textilklädda instrumentpaneler kan beroende på utförande vara känsliga för hårda dammsugarmunstycken. För att minska riskerna kan man använda en dammsugarborste. Ett gångbart alternativ till dammsugning är att fukta en mikrofibertrasa och torka av ytorna.

På stora fläckar kan man spraya rengöringsmedel direkt på fläcken.
På stora fläckar kan man spraya rengöringsmedel direkt på fläcken.
Fläcken bearbetas med en pensel. Eftertorka med trasa.
Fläcken bearbetas med en pensel. Eftertorka med trasa.

FLÄCKBORTTAGNING

Det finns speciella klädseltvättmedel, de produkter som riktar sig till konsumenten är skonsamma men prova alltid på en undanskymd plats för att vara säker på att medlet inte missfärgar.

Låt alltid den behandlade ytan torka helt innan slutresultatet bedöms. Dammsug eller borsta den torra ytan för att återställa textilfibrernas spänst och riktning. Till läderklädslar används milda tvållösningar eller för ändamålet anpassade rengöringsmedel.

Det går bra att rengöra bilens fasta matta på samma sätt, men är interiören riktigt smutsig bör arbetet lämnas till en professionell bilvårdsfirma för bästa resultat.

1) Fukta en mikrofibertrasa med lämplig klädseltvätt. Bearbeta fläcken. När du torkar använd en tryckande och vridande rörelse. Torka med en torr mikrofiberduk. Avsluta med att dammsuga över området. Är fläcken kvar, fortsätt till steg två.

2) Vät en relativt mjuk pensel eller borste med klädseltvätt. Tanken är att penselns tunna borst ska leta sig in mellan textilfibrerna och luckra upp smutsen. Bearbeta fläcken omsorgsfullt men med lätt tryck. Torka med mikrofiberduk. Den vridande torkrörelsen tvingar mikrofiberdukens fibrer ned i klädseln och fångar upp smuts.

3) Sitter fläcken kvar kan man använda lite kraftigare rengöringsmedel, exempelvis för textilier anpassade fläcklösare. Ett vanligt diskmedel gör underverk på feta fläckar med en mycket liten risk att skada textilierna. Använd samma metoder som i steg 2, men det är viktigt att avlägsna så mycket tvättmedel som möjligt då tvålresterna annars riskerar att återaktiveras av blöta ytterkläder. 

4) Ångtvätt. Fukten från ångan löser upp fläcken samtidigt som värmen gör att textilfibrerna ”öppnar” sig något. Ångtvätt är så effektiv att man i många fall inte behöver använda kemikalier för att få klädseln ren. Ångtvättens smutslösande effekt fungerar även på plastytor. 

En mjuk pensel kommer åt runt knappar och vred.
En mjuk pensel kommer åt runt knappar och vred.
Det högra ventilationsgallret är städat, vänster sida står på tur.
Det högra ventilationsgallret är städat, vänster sida står på tur.
Små ytliga repor i instrumentklustrets plast kan poleras bort.
Små ytliga repor i instrumentklustrets plast kan poleras bort.
Högblanka plastytor blir repiga men kan med lite tålamod poleras.
Högblanka plastytor blir repiga men kan med lite tålamod poleras.

INSTRUMENTPANEL OCH PLATSER

Ventilationsgaller, knappar och springor: Borsta bort dammet runt springor, högtalargaller och liknande med en mjuk pensel.

Är det riktigt smutsigt kan man behöva ge en extra dusch med interiörrengöring. Specialmunstycken med små öppningar gör det möjligt att använda dammsugaren för att suga upp fukt och smuts från de skrymslen mikrofiberduken inte kommer åt.

Vid behov kan man använda tryckluft för att blåsa torrt.

Displayer och instrumentglas: Använd en mjuk och fuktig mikrofiberduk. Bästa tipset för att hålla instrumentkluster och andra plast-
ytor repfria är att först badda ytan fri från damm innan man torkar med en ren trasa. Rengöringsmedel skall alltid sprayas på trasan, aldrig direkt på instrumentklustret/displayen, då fukt kan leta sig bakom glaset. Blir det repor på instrumentklustret kan de i regel poleras bort med displaypolish eller liknande.

Pianolackad plast: Svart högblank plast i förarmiljön blir lätt repig. Med tålamod och försiktighet går det att förvandla skamfläcken till nyskick. Plasten kan poleras med samma typ av polermedel som bilens kaross. Använd maskeringstape runt delen som ska poleras. Vi använde en minipolermaskin för att få glans på bilens svarta dekorpaneler. Det går att få ett likvärdigt resultat vid handpolering men det tar avsevärt längre tid att nå.

Man kan använda en pensel för 
att få rent dörrsidans plast.
Man kan använda en pensel för att få rent dörrsidans plast.
Grus samlas runt lister, dammsug och torka rent.
Grus samlas runt lister, dammsug och torka rent.

DÖRRSIDOR OCH TRÖSKLAR

Att borsta och torka dörrsida och tröskel med tvållösning är effektivt. För att få bort märken från skosulor kan man experimentera med mirakelsvamp, biter inte den kan en scotch brite eller liknande skrubbsvamp vara ett alternativ, tänk på att plasten kan ta skada om man blir för ivrig med skrubbandet.

»Vid behov kan man använda tryckluft för att blåsa torrt.«
En mjuk pensel kommer åt bra och är skonsam mot ratten.
En mjuk pensel kommer åt bra och är skonsam mot ratten.
”Mirakelsvamp” fungerar på många ytor, men bör användas varsamt.
”Mirakelsvamp” fungerar på många ytor, men bör användas varsamt.
Att ratten kan vara en eftersatt del av bilens interiör är tydligt.
Att ratten kan vara en eftersatt del av bilens interiör är tydligt.

RATT OCH VÄXELSPAK

Med åren blir läderklädda rattar och växelspaksknoppar blankslitna. En noggrann rengöring kan återställa läderdetaljerna till nära nog nyskick. På riktigt slitna rattar kan en ren ratt upplevas mer sliten då de mest nötta ytorna, i regel runt rattekrarna, blir mattare än övriga ratten. För att inte skada ratten kan man dela in rengöringen i två nivåer men med samma slutresultat, en ren ratt.

Skonsam: Torka av ratten med en fuktig mikrofiberduk. Vät en mjukpensel med läderrengöringsmedel. Borsta runt rattensekrar, sömmar och yta. Torka rent ratten med en fuktig mikrofibertrasa. Är inte ratten ren? Upprepa processen till dess att mikrofiberduken inte blir smutsig och ratten upplevs matt.

Snabb och effektiv: ”Mirakelsvamp” säljs i dagligvaruhandeln och fungerar utmärkt för rattrengöring. Blöt svampen och skrubba ratten, avsluta med att använda mjukpensel runt rattens sömmar. 

Efterbehandling: Efter rengöring kan ratten upplevas lätt klibbig, det beror på att ratten, om än ren, fortfarande har fetter kvar. För att bli av med klibbigheten kan ratten torkas av med T-sprit spädd 50/50 med vatten. Välsorterade möbelbutiker eller skomakare har specialanpassade fettlösade/vårdande spritblandningar för läder. 

Bökigt att torka rutan? Prova att göra höger sida från vänster sida av bilen och vice versa.
Bökigt att torka rutan? Prova att göra höger sida från vänster sida av bilen och vice versa.

VINDRUTA OCH FÖNSTER

Pekande fingrar, intresserade näsor och nosar kan smeta ned bilens sidorutor snabbt, det är lätt att se. Hur smutsig vindrutan egentligen var märker man först när den är ren. För att undvika spill på instrumentpanelen sprayar man direkt på trasan. För att komma åt är det enklast att putsa vänster sida av rutan från passagerarplats och vice versa. Avsluta torkningen av rutan med en helt torr trasa så är risken för torkränder liten. Glöm inte att torka av backspegeln.

Högtryckstvätten hålls på visst avstånd för att inte skada mattans struktur.
Högtryckstvätten hålls på visst avstånd för att inte skada mattans struktur.
En isskrapa i plast tvingar ut den sista smutsen och påskyndar torkningen avsevärt.
En isskrapa i plast tvingar ut den sista smutsen och påskyndar torkningen avsevärt.

PEDALER OCH GOLVMATTOR

Golvmattor av gummi/plast kan spolas av med högtryckstvätt. Eftersatta mattor behandlas med kallavfettningsmedel. Efter avspolning bör de tvättas med vanligt bilschampo för att inte bli halkiga av avfettningsmedlet.

Textilmattor är tåliga och kan i regel högtryckstvättas på samma sätt som gummimattor men äldre mattor kan ha material som är känsliga för behandlingen. Måttligt nersmutsade mattor klarar sig i regel med en dammsugning och borstning. Textilmattor kan behandlas med textilimpregnering för att bli mer motståndskraftiga mot smuts.  

Bilens pedalställ blir rent med hjälp av en mjuk diskborste och lämpligt rengöringsmedel. Använd absolut inte kemikalier som gör mattor och pedaler hala.

Bälte med inbyggda krockkuddar bör man bara dammsuga.
Bälte med inbyggda krockkuddar bör man bara dammsuga.

Dammsug bältet. Fukta de smutsiga partierna med rengöringsmedel, låt verka under längre tid. Säkerhetsbälten tål relativt hård borstning. En nagelborste kompletterad av tandborste fungerar bra. Torka med mikrofiberduk och låt bältena lufttorka i helt utrullat läge.

Missa inte vår tvättguide till bilens exteriör!

Vad skiljer proffsen från hobbyputsaren?

Kunskap. Övning ger färdighet. En professionell rekonditionerare avlägsnar 100-tals kaffefläckar på ett år och vet hur man gör.

Verktyg. Ångtvätt, våtdammsugare, ozon-maskiner – maskinparken för att få bilens insida i trim kan i princip göras hur lång som helst. Professionella redskap ger effektivare och djupare rengöring. 

Kemikalier. Yrkesfolk har ofta tillgång till effektivare kemikalier än privatpersoner. 

Taggar: Reportage

Utsidan i all ära, men det är inuti bilen man tillbringar den mesta tiden. Att färdas i en ren och välvårdad kupé är en del av det personliga välbefinnandet och en trafiksäkerhetsfråga.

Rena rutor ger mindre bländrisk, ett golv fritt från kringrullande saker stör varken förare eller riskerar att klämmas mellan pedalerna.

För att göra kupén snygg och prydlig behöver man inte mycket mer än en dammsugare, ljummet vatten och mikrofibertrasor. Milda tvållösningar och medel som är specifikt framtagna för bilvård kan behövas men i en äldre bil med ”torra” absorberande plastmaterial bör man vara försiktig.

Bilar med moderna

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.