Bild
Nästa artikel
Reportage

Snålt rostskydd på Volvo: ”Det är väldigt tunt”

Publicerad 2022-04-26 13:25 (uppdaterad 2022-05-02 16:41)
Timo Wargh och Håkan Wessman kontrollerar rostskyddet på en ny V90 med luftfjädring.
Kombimodellen Volvo V90 är ett populärt begagnatköp. Men under skalet avslöjar vi ett överraskande snålt rostskydd. Här granskar vi rostskyddet i Volvo V90 mot tre tyska konkurrenter – och det står snabbt klart att Volvo valt den billigaste lösningen.

Den här artikeln är en av våra Premium-artiklar som just nu är tillfälligt upplåst. Har du inte redan tillgång till Premium har vi ett bra erbjudande här. Förutom alla artiklar på webben har du med Premium-medlemskapet även tillgång till hela det digitala arkivet och vår e-tidning.


Sedan Vi Bilägare började med rostskyddsprognoser på 1990-talet har Volvo fått toppbetyg. Med SPA-plattformens intåg försämrades dock rostskyddet, vilket vi nu ser tydliga effekter av under vår långtestade Volvo V90.

Genom åren har Vi Bilägare granskat tusentals bilar och merparten av dessa finns dokumenterade i tidningens Rostregister. Tidigt utmärkte sig andra generationens Volvo V70N (2000–2007) som en av marknadens bäst rostskyddade bilar, noggrant behandlad med vax och olja i balkar och tröskellådor. Ett bra slitskydd täckte underredet och skyddade mot grussprut och fukt.

Med V70 II (2008–2016) noterar vi att Volvo börjar snåla in på rostskyddet, plåten i bilens bakände är mer oskyddad och det saknas vaxbehandling i vissa hålrum. Rostbetyget sänktes från 5/5 till 3/5 och blev inte bättre när andra generationens XC90 (2015–) såg dagens ljus. Modellens rostskydd är ovanligt klent för en suv i premiumklassen vilket även bekräftas under Vi Bilägare första test av modellen. Antydan till rost i bakvagnsupphängningen noterades på pressbilen vilket var oroväckande varningssignaler på en helt ny bilmodell. Problem som vi nu ser konsekvensen av – sex år senare.

Även för efterföljaren S90 blev Vi Bilägares rostbetyg tre av fem möjliga, normalbra men ett dåligt betyg för en bil med premiumambitioner. Under bilen noterades otätade skarvar längs tröskellådorna och inuti karossbalkarna saknades invändig behandling.

– Det ser inte ut som en Volvo undertill, bakvagnsupphängningen är gjord i väldigt tunn plåt, konstaterade rostskyddsexpert Thomas Widström.

Sett i backspegeln var Volvos försvar ett bombardemang med floskler.

– Det sker en ständig materialutveckling inom fordonsindustrin vilket även inbegriper korrosionsskyddet. Ett tolvårigt garantiåtagande mot genomrostning tillåter inga chanstagningar, intygade Volvo.

Med några få undantag är komponenterna i fram- och bakaxelbalkarna tillverkade i tjock stålplåt som sen rostskyddas genom elektrodopplack. Ett ytskydd som är väldigt känsligt för nötning och ofta används som svart topplack i mindre utsatta miljöer.

»Volvon har minst andel aluminium, tunnast lack och saknar vaxbehandling av bakaxelupphängningen.«

Vi Bilägares Volvo V90.

När vi ställer vår egen V90 mot tre tyska premiumkonkurrenter blir det tydligt att Volvo har valt den enklaste bakvagnskonstruktionen. Jämfört med Audi, Mercedes och BMWs motsvarigheter ser vi tydligt att Volvon har minst andel aluminium, tunnast lack och saknar vaxbehandling av bakaxelupphängningen, även kallad subframe.

Lacktjockleken på Volvos bakvagnsdetaljer i stålplåt uppmäts till mindre än hälften jämfört med BMW 5-serie och Mercedes E-klass. En billig lösning som har orsakat omfattande rostangrepp på vår storkombi som till vardags tjänstgör som förlagets poolbil och även är en uppskattad dragbil.

Volvon köptes ny i november 2017 och har hittills rullat över 15 400 mil på fem år. Redan efter första året noterades rostangrepp längs bakaxelvaggan vilket nu får stålet att spalta upp sig och innebär fula angrepp längs känsliga svetsskarvar där rosten angriper först. Även invändigt noteras gravrost som innebär att rosten har börjat att äta av materialet vilket är alldeles för tidigt på en bil som har ambitionen att tillhöra premiumklassen.

Rostangreppen innebär ingen trafikfara utan räknas som kosmetisk rost som påverkar andrahandsvärdet när bilen ska köpas eller säljas som begagnad. Som köpare av en begagnad V90 är det svårt att upptäcka rost som finns under bilen, inne i tröskellådor eller i andra hålrum och i begagnathallen gäller det att se upp. En ordentlig rostkontroll hos en verkstad eller ett rostskyddscenter, där bilen inspekteras undertill – helst med fiberoptik, är nödvändigt för att kunna avgöra bilens skick.

Så gjordes jämförelsen
  • För att kunna jämföra hur rostskyddet på Volvo V90 står sig mot övriga premiumkonkurrenter lånades fyra bilar in från svenska generalagenter och återförsäljare, samtliga bilar i kombiutförande.
  • Den bakre plastskölden (som skyddar delar av bakvagnen) monterades av tillsammans med plastskyddet på högersidans undre bärarm för bättre åtkomst på BMW och Mercedes.

Rostskyddsexpert Håkan Wessman inspekterar gravrosten på Vi Bilägares V90.

När Vi Bilägares rostskyddsexpert Håkan Wessman studerar sin my-mätare blir han förvånad och gör om mätningarna längs Volvons bakaxelbalk, även kallat subframe. Resultatet blir detsamma, färgtjockleken på Volvos stålplåtar ligger mellan 26 och 31 mikrometer, vilket är hälften av tjockleken som vi senare mäter upp på BMW 5-serie.

– Det är nada och ingenting, väldigt tunt. Som jämförelse ligger en vanlig utvändig karosslack runt 130 my, säger Håkan Wessman och fortsätter inspektera Volvons undersida.

– Jämfört med BMW:s helgjutna konstruktion i aluminium ser Volvon väldigt föråldrad ut, bakvagnen är hopsvetsad med fler öppna och oskyddade stålprofiler, en billigare lösning som är ovanlig på premiumbilar, säger han.

Att Volvo försökt minimera produktionskostnaderna efter kinesiska Geelys uppköp 2010 blir tydligt och striden mellan ekonomer och ingenjörer har en tydlig segrare.

Rostskyddsexperterna Håkan Wessman och Timo Wargh kommenterar även Volvons enkla lösning med plastinklädda länkarmar.

– Tunn lack tillsammans med smuts som skaver och nöter under plastskydden gör att det slits hål på ytan som redan är tunt lackad. Beträffande rostskydd är det inte optimalt, säger Timo Wargh.

Samtliga kombibilar är av årets modell och har lånats in för att undersöka bakvagnskonstruktionen på fyra konkurrenter i premiumklassen; Audi A6 Avant 55 TFSI e Quattro, BMW 530e xDrive Touring, Mercedes E 220 d All-Terrain och Volvo V90.

När samtliga bilar är genomgångna står BMW som vinnare. Biltillverkaren har bäst rostskydd undertill och använder aluminium på samtliga chassidetaljer där Volvo väljer stålplåt.

Du kan läsa Volvos svar på kritiken här.


Audi

BMW

Mercedes

Volvo


Detta har hänt

Första ordentliga rostbesiktningen genomförs 2018 på en tre år gammal XC90 som rullat 5 500 mil på svenska vägar. SPA-plattformens svaga rostskydd bekräftas av rostskyddsexpert Thomas Widström som noterar rostpåverkade bakvagnsdelar och rostangripna fästpunkter till hjulhusens innerskärmar. Att det finns så pass omfattande rostangrepp så här tidigt i bilens livscykel är ett tydligt tecken på bristfällig rostskyddsbehandling. Volvo lovar att se över rostanmärkningarna för att se om det går att förbättra rostskyddet. När vi kontrollerar en nytillverkad V90 i mars 2022 har inga förändringar skett.

Vi Bilägare presenterar de tryggaste begagnatköpen bland bilar som är upp till tio år gamla. Satsa på Audi, BMW, Renault eller en äldre Volvo V70 om du vill känna dig trygg med rostskyddet. Volvo V70 (2000-2009) är bra rostskyddad men tyvärr konstaterar vi att efterföljande bilmodeller inte håller samma klass. En försämring som sammanfaller med Fords uppköp av Volvo 1999. När kinesiska Geely köpte Volvo 2010 försämrades rostskyddet ytterligare med ökat fokus på försäljning utanför Sverige.

Vår långtestade V90, årsmodell 2017, har tydliga rostproblem i delar av bakvagnen. Redan första året noterades rostangrepp längs bakaxelvaggan som nu eskalerat till gravrost vilket får stålet att spalta upp sig. Trots normalt bruk på svenska vägar anser Volvo att Vi Bilägares testmiljö har varit mer korrosiv än normalt vilket förklarar rostangreppen – ett påstående Volvo senare tar tillbaka. Än en gång lovar Volvo att se över rostskyddet, denna gång genom utökade fältinspektioner. Efter Vi Bilägares granskning vidtar Volvo förbättringsåtgärder för bränslepump, ljuddämparfäste och montageskruv tillhörande bränslevärmare.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (4)

  • 2022-04-28 23:54 Har ägt flera Volvo och Saab…
  • 2022-04-26 19:50 JL Fast det är ju inte bara…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.