Bild
Nästa artikel
Snålaste och törstigaste elbilarna – siffror för 55 modeller

Snålaste och törstigaste elbilarna – siffror för 55 modeller

Vi Bilägare granskar

Det är stora skillnader i förbrukningen för nya elbilar – det drabbar ägarna i form av högre milkostnad och kortare räckvidd. Flera nya modeller får bakläxa.

Elbilar är betydligt effektivare än en vanlig bensin- eller dieselbil. Men det är stora skillnader i förbrukning mellan elbilsmodeller som vid en snabb anblick kan se väldigt lika ut.

Låg förbrukning är viktigt i vilken bil som helst. Det ger lägre milkostnad och om tanken är stor behöver föraren besöka macken mer sällan.

Men elbilar gynnas ännu mer av låg förbrukning. Det innebär nämligen att biltillverkarna kan få ut längre räckvidd ur batteriet.

I den här granskningen har vi hämtat ut förbrukningssiffrorna för blandad körning i WLTP-körcykeln för totalt 55 elbilsmodeller. Skillnaderna är stora, men som vanligt gäller det också att komma ihåg att WLTP-siffrorna alltså inte mäter förbrukningen i verklig trafik utan i ett testlabb. WLTP som körcykel är dock mer realistisk än den gamla NEDC-körcykeln som var extremt ”snäll”.

Teslas modeller har generellt sett låg förbrukning i förhållande till storleken och prestandan. Kombinerat med stora batteripaket ger det lång räckvidd.
Teslas modeller har generellt sett låg förbrukning i förhållande till storleken och prestandan. Kombinerat med stora batteripaket ger det lång räckvidd.

Tesla i topp

Allra snålast är Tesla Model 3 Standard Range Plus, samma version som Vi Bilägare just nu långtestar. Den drar 11 kWh/100 km, vilket är 1,3 kWh/100 km mindre än BMW i3 och Hyundai Ioniq och 2,6 kWh/100 km mindre än den starkare Model 3 Long Range Dual Motor.

Hyundai hade länge rekordet för snålaste elbilen med Ioniq, men nu får den alltså se sig slagen. Tesla har fått till en effektiv drivlina och en ”hal” karossform.

Även flera andra Teslamodeller levererar imponerande förbrukningssiffror. Model S Performance är till exempel snålare än Polestar 2 och den betydligt svagare Mazda MX-30.

BMW-teknik i Mini

I topp hittar vi även Mini Cooper SE som har relativt låg förbrukning trots att karossen kommer från en vanlig bensinbil och inte har särskilt många aerodynamiska knep för att sänka luftmotståndet. Men eftersom drivlinan kommer från BMW i3 blir förbrukningen låg.

Hyundai Kona, Honda e och Fiat 500e imponerar också med låg förbrukning. Framför allt Hyundai har en låg siffra i förhållande till sin storlek – det är ju en lite mer högbyggd crossovermodell.

Läs också: Stor genomgång: Så lång är räckvidden som bäst och sämst

Hyundai Ioniq låg länge i topp när det gäller effektivitet. Nu är den omkörd, men levererar ändå imponerande låg förbrukning.
Hyundai Ioniq låg länge i topp när det gäller effektivitet. Nu är den omkörd, men levererar ändå imponerande låg förbrukning.

Nya modeller bara medelbra

Nyare elbilar som Opel Corsa-e, Renault Zoe och Volkswagen ID 3 hamnar alla i mittfåran. De är inte snålast men heller inte törstigast.

Den snålaste större suv-modellen är BMW iX3 som även den drar nytta av vad BMW lärt sig av i3-drivlinan. Dessutom är den bara bakhjulsdriven vilket kan spara en del vikt. Men Tesla Model X är betydligt starkare och drar inte mycket mer.

Volvo drar som en Porsche

Förbrukningen i Volvo XC40 som elbil imponerar inte nämnvärt. Den är enligt WLTP-körcykeln nästan lika törstig som Porsche Taycan 4S.

Det är inte så konstigt att skåpbilar som Nissan e-NV200 och Mercedes EQV har höga förbrukningssiffror – de har högt luftmotstånd. Men vi hade förväntat oss mer av Audi e-tron som är den överlägset törstigaste elsuven.

Läs också: Billigaste elbilarna att äga – siffror för 36 modeller

Audis suv-modeller är törstigast på marknaden. Den slanka Sportback-versionen är dock en aning snålare på strömmen.
Audis suv-modeller är törstigast på marknaden. Den slanka Sportback-versionen är dock en aning snålare på strömmen.
Taggar: Reportage

Elbilar är betydligt effektivare än en vanlig bensin- eller dieselbil. Men det är stora skillnader i förbrukning mellan elbilsmodeller som vid en snabb anblick kan se väldigt lika ut.

Låg förbrukning är viktigt i vilken bil som helst. Det ger lägre milkostnad och om tanken är stor behöver föraren besöka macken mer sällan.

Men elbilar gynnas ännu mer av låg förbrukning. Det innebär nämligen att biltillverkarna kan få ut längre räckvidd ur batteriet.

I den här granskningen har vi hämtat ut förbrukningssiffrorna för blandad körning i WLTP-körcykeln för totalt 55 elbilsmodeller. Skillnaderna är stora, men som vanligt gäl

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-11-24 16:46

Varför så förvånande? Höga bilar lika med mer luftmotstånd och bilar med SUV kaross väger mer än vanliga lägre modeller. Vikt och aerodynamik, där är ingångsvärdena man har att jobba med. Sedan kan du börja bygga din modell hur som helst för att uppnå låg förbrukning. Jag gissar att en bil som liknar en "regn droppe" som väger under 1000 kg hade haft längsta räckvidden, minsta tänkbara batteriet... men kanske inte så praktiskt? SUV modeller generellt lär dra mycket mer just pga ökad vikt och ökat luftmotstånd. Tesla har lyckats göra väldigt aerodynamiska kaross även för sina SUV modeller, fast om det är så vidare praktiskt vet jag inte. (baksätet inte så högt i tak mm).

#2
2020-11-24 16:51

Hittade en bra bild, rundade former funkar bäst:
https://www.grc.nasa.gov/www/k-12/airplane/shaped.html

Det är inte förvånande att tex en XC40 får höga förbrukningssiffror, det är en "boxig" låda med högt luftmotstånd och antagligen väldigt stor front yta.

#3
2020-11-24 17:00

En elbil utan värmepump är väl förödande för snittförbrukningen i den vardagliga körningen på den kalla årstiden.
Men alla kanske har värmepump nuförtiden.

#4
2020-11-24 17:02

Dessa förbrukningssiffror borde uppmärksammas mer, jag menar en XC40 drar 35-40% mer energi än tex en Tesla eller motsvarande. Om vi nu leker med tanken att man skall få samma räckvidd måste också batteriet vara så mycket större och där har vi nog ingen linjär kurva för att vikten skenar iväg. Låt oss säga att Tesla har 50 kWh, då måste XC40 ha 67.5 kWh för att "kompensera" sin ökade energiförbrukning. Batterier väger som bekant en del, så den ökade vikten i kombination med SUV karossen kanske vi måste upp på ca 75 - 80 kWh för att få ungefär samma räckvidd. Det blir ganska kostsamt och ineffektivt med detta, och det verkar herr Samuelsson fattat.. eftersom han själv verkar vara lite kritisk till SUV trenden. Polestar även om den verkar vara lite mer aerodynamisk utformad än en XC40 lider av för hög vikt, och även den modellen får dålig räckvidd trots väldigt stort batteri. Nä, jag tror det är dags att biltillverkare satsar lite mer på utveckling av aerodynamiska karosser och gör nya modeller som är snåla med låga förbrukningssiffror. Sedan får de kalla vad som helst för mig SUV/CUV/MPV/Sedan/Kombi....jag bryr mig inte, men något måste göras för att få elbilarna effektivare och kanske längre räckvidd med mindre batterier (om man gör hemläxan rätt).

#5
2020-11-24 17:50

Skulle inte förvåna mig om de traditionella bilmärkena(premium) varit för långsamma i sin reaktion att gå från fossilt till elbil. De har blivit lite tagna på sängen och tvingats ta fram elbil på lite för kort tid för att den ska bli effektiv. BMW har "lärt" sig av sin I3:a hur drivlinan kan bli effektiv. De andra typ Audi, Mercedes o Volvo känns som en elefant i en glasbutik. De har absolut inte hängt med, så tolkar jag siffrorna. Det är faktiskt rent av får dåligt gjort av premium märkena, de skall faktiskt spela i en annan divison. Då menar jag en bättre division, att hamna sist i fältet är ju pinsamt.

#6
2020-11-24 17:56

Bra om Volvo kunde få en effektivare drivlina för elbilar.

#7
2020-11-24 19:46

En av anledningarna till att jag valde en Mini som nästa pendlingsbil. Även elbilar bör som sagt vara snåla.

#8
2020-11-24 20:24

Varför är det bara tre kineser med i undersökningen?
När det gäller Tesla så stämmer säkert det japanska uttalandet att de ligger minst sex år före i utveckling!

#9
2020-11-24 21:33

Polestar 2 förbrukning enligt ägare 22,9 kWh/ 100 km. Källa Auto, Motor & Sport.

#10
2020-11-25 14:08

Optimus, de märkena du nämner jag inte velat bygga "normala" elbilar, de gick all-in på SUV karosser och bilarna blir för tunga och får ingen bra räckvidd pga att de är i törstigaste laget. Polestar skulle kunna lyckas, men tyvärr väger bilen ca 400-500 kg för mycket i förhållande till sin storlek. Att ligga nära 2 kWh/mil eller över är ingen bra utgångspunkt och större batterier motarbetar effektivt en längre räckvidd.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.