Bild
Nästa artikel
Skatteknepet som sparar dig tusenlappar

Skatteknepet som sparar dig tusenlappar

Reportage

Vid årsskiftet höjdes fordonsskatten. Inför höjningen bunkrade många bilhandlare bilar med den äldre skattesatsen. Som bilköpare finns det anledning att se upp.

I juni 2018 infördes det så kallade bonus/malus-systemet. Bilar med stora koldioxidutsläpp får förhöjd skatt under de tre första åren – malus. Bilar med små eller inga utsläpp belönas med bonus. Bonus/ malus gäller för bilar med tillverkningsår 2018 och framåt. 

Mellan 2018 och 2019 beräknades fordonsskatten på utsläppsvärden enligt den konservativa NEDC-normen. Från och med den första januari 2020 bygger beräkningen istället på utsläppsvärden enligt den mer krävande WLTP-normen vilken ger högre utsläppsvärden och i förlängningen höjd fordonsskatt.

En bensindriven VW Golf 1,5 TSI med automatlåda som är tagen i trafik under 2019 kommer under de första tre åren att få en sammanlagd fordonsskatt på 6 738 kronor. 

Är bilen tagen i trafik under 2020 betalar ägaren totalt 13 755 kronor. Efter tre år försvinner malus men effekten av WLTP-anpassningen finns kvar. 

Sett över tio år kommer Golf 2019 kosta ägaren 10 336 kronor i fordonsskatt, Golf 2020 mer än det dubbla, 21 511 kronor.

Bilhandlarna hamstrade

Möjligheten att kunna erbjuda fabriksnya bilar med den lägre skatten är ett försäljningsargument. Många biltillverkare ”hamstrade” därför bilar inför årsskiftet. Exempelvis registrerades 2 124 nya Nissan Qashqai i december, det är nära 50 procent av det totala antalet registrerade Qashqai 2019.

Bilar som har registrerats före den första januari 2020 får per automatik inte den lägre skattesatsen. Förutsättningen för lägre skatt är att bilen har tagits i trafik före första januari 2020. Är man intresserad av en bil med tillverkningsår 2018 eller 2019 och vill undvika den högre skattesatsen har man anledning att vara uppmärksam.


– Säljaren kan ha en juridisk skyldighet att upplysa om vad bilen har för fordonsskatt innan avtalet ingås, så det bör åtminstone anges i köpeavtalet. Det finns dessutom EU-direktiv som ställer krav på att information om nya bilars bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp ska anges i nära anslutning till bilen, vilket beräkningen av fordonsskatten baseras på, konstaterar Charlotte Söderlund, jurist på Konsumentverket.

Detta gäller för nybilsgarantin

Det ska tilläggas att om inte annat avtalas med handlaren börjar nybilsgarantin räknas från första dagen bilen togs i trafik även om bilen rent tekniskt aldrig har lämnat nybilshallen. Konsumentköplagen innebär dock att köparen alltid har rätt till två års garanti från dagen bilen tas i trafik av den förste brukaren. 

På Transportstyrelsens hemsida går det att få information om datum när bilen togs i trafik första gången samt kostnaden för den årliga fordonsskatten.


Så mycket mer kostar 2020 års Volkswagen Golf 1,5 TSI med automatlåda...

  Skatt första 3 åren
Tagen i trafik 2019 6 738:–
Tagen i trafik 2020 13 755:–

...och så står blir skillnaden

Skillnad på tre år 7 017:–
Skillnad på tio år 11 175:–
Taggar: Reportage

I juni 2018 infördes det så kallade bonus/malus-systemet. Bilar med stora koldioxidutsläpp får förhöjd skatt under de tre första åren – malus. Bilar med små eller inga utsläpp belönas med bonus. Bonus/ malus gäller för bilar med tillverkningsår 2018 och framåt. 

Mellan 2018 och 2019 beräknades fordonsskatten på utsläppsvärden enligt den konservativa NEDC-normen. Från och med den första januari 2020 bygger beräkningen istället på utsläppsvärden enligt den mer krävande WLTP-normen vilken ger högre utsläppsvärden och i förlängningen höjd fordonsskatt.

En bensindriven VW Golf 1,5 TSI med automatlåda som är tagen i trafik under 2019 kommer under de första tre åren att få en sammanlagd fordonsskatt på 6 738 kronor. 

Är bilen tagen i trafik under 2020 betalar ägaren totalt 13 755 kronor. Efter tre år försvinner malus men effekten av WLTP-anpassningen finns kvar. 

Sett över tio år kommer Golf 2019 kosta ägaren 10 336 kronor i fordonsskatt, Golf 2020 mer än det dubbla, 21 511 kronor.

Bilhandlarna hamstrade

Möjligheten att kunna erbjuda fabriksny

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.