Bild
Nästa artikel
Siffror för 39 bilmodeller: Så mycket mer drar suven

Siffror för 39 bilmodeller: Så mycket mer drar suven

Vi Bilägare granskar

Suvarna slår försäljningsrekord – men det är inte alla som känner till hur mycket mer bränsle en suv drar. Det gör skillnad i plånboken, visar vår genomgång av 39 bilmodeller.

Det verkar inte finnas någon hejd på suv-boomen. Hos Volvo står suvarna nu för över 7 av 10 sålda bilar och i Europa är suv-modellerna nu en av få bilklasser som ökar sin marknadsandel, på bekostnad av halvkombi- och kombibilar.

Att sitta lite högre upp med ett smidigare insteg är alltså populärare än någonsin. Men vad många kanske inte tänker på vid köpet är att suven med sin högre vikt och sitt högre luftmotstånd drar mer bränsle än en ”lågbyggd” bil.

Exakt hur stor förbrukningsökningen är beror på en mängd olika faktorer och den är olika för alla modeller. Men i snitt visar vår genomgång att en suv drar ungefär tio procent mer bränsle än en vanlig bil.

För en bilist som kör 1 500 mil om året innebär det en merkostnad på drygt 1 500 kronor. Vissa bilmodeller har betydligt högre merkostnad än så, och kombinerat med att även andra driftkostnader kan vara högre för suvar – exempelvis försäkringspremien – gör det skillnad för den totala milkostnaden och för klimatet. Du kan läsa mer om den totala ägandekostnaden för suvar här.

Uppenbarligen är det värt merkostnaden enligt många bilköpare med tanke på hur många suvar som säljs. Men den kan ändå vara bra att ha i bakhuvudet för den som är på väg att köpa bil.

Läs också: Biltillverkarnas knep: Därför är suvarna så populära

Dacia Duster drar 24 procent mer bensin än lågbyggda Sandero, men då får köparna också tuffare design, enklare insteg och något högre effekt. Kanske värt merkostnaden?
Dacia Duster drar 24 procent mer bensin än lågbyggda Sandero, men då får köparna också tuffare design, enklare insteg och något högre effekt. Kanske värt merkostnaden?
Så gjordes granskningen

I den här artikeln har vi hämtat in förbrukningsuppgifter från den tyska sidan Spritmonitor, där ägarna själva rapporterar in bilens förbrukning.

Uppgifterna bygger alltså på ärlighet. De gäller också för tyska förhållanden, där många kör i hög fart på autobahn, till skillnad från i Sverige där hastigheterna är lägre.

Varje bilmodell har en rapporterad förbrukning från minst 15 bilägare i den här granskningen. Bilarna har rullat minst 150 mil. Vi har valt modellår 2015 och framåt utom i vissa fall:

• För Audi A3, Audi A6, BMW 1-serie, BMW 3-serie, BMW 5-serie, Seat Leon, Toyota Yaris och Volkswagen Golf har vi valt förra generationen.

• För Volvo V60, XC60 och XC90 har vi valt senaste generationen.

I de fall siffran gäller enbart med en viss växellåda eller med en viss drivningstyp har vi uppgett det i tabellen. Annars gäller siffran för samtliga drivlinealternativ.

Vi har i varje enskilt fall försökt hitta en motsvarande suv-modell med ungefär samma effekt och drivlina. I vissa fall är drivlinan inte exakt densamma. I vissa fall kan suven vara något större och ibland även ha plats för sju personer.

Du som köper en Volvo XC40 T4 kan förvänta dig nio procent högre förbrukning än i V40 T4.
Du som köper en Volvo XC40 T4 kan förvänta dig nio procent högre förbrukning än i V40 T4.

1 500 kronor mer om året

Vår granskning visar att snittsuven i den här genomgången drar alltså tio procent mer bränsle än motsvarande ”lågbyggd” bil. För en bilist som kör 1 500 mil om året med en bil som drar 7 l/100 km motsvarar det omkring 1 500 kronor mer om året i bränslekostnad.

Här följer några ytterligare slutsatser av genomgången:

• Den bensinbil där skillnaden är störst är Dacia Duster jämfört med Sandero. Där är skillnaden 24 procent, men då har Duster högre effekt. Den är dock framhjulsdriven precis som Sandero. Merkostnaden per år för att köra Duster jämfört med Sandero blir knappt 3 400 kronor om året eller 280 kronor i månaden.

• Även Kia Sportage och Renault Koleos har en stor ökning av förbrukningen bland bensinbilarna.

• BMW X1, Citroën C4 Cactus, Opel Crossland X och Peugeot 3008 drar faktiskt något mindre än motsvarande modell utan suv-attribut.

• Bland dieselbilarna har Mercedes GLE den största förbrukningsökningen jämfört med E-klass. Där är merkostnaden för suven 4 700 kronor om året eller 400 kronor i månaden.

• Volvos modeller ligger ungefär som snittbilen. Ingen dieselsuv drar mindre än dess ”vanliga” motsvarighet.

• Bland elbilarna drar Hyundai Kona elva procent mer än Ioniq och Tesla Model X drar tolv procent mer än Model S. Det innebär att räckvidden förkortas lika mycket.

Läs också: Svart på vitt: Så mycket mer kostar suven att äga

BMW X3 har tolv procent högre förbrukning än 3-serien med samma drivlina, enligt ägarna.
BMW X3 har tolv procent högre förbrukning än 3-serien med samma drivlina, enligt ägarna.

Bensinbilar

Bilmodell Förbrukning Skillnad
Audi A3 TFSI 150 manuell 6,7  
Audi Q3 TFSI 150 manuell 7,7 15%
     
BMW 118i manuell 7,3  
BMW X1 sDrive18i manuell 6,9 -5%
     
Citroën C3 Puretech 82 6,1  
Citroën C4 Cactus Puretech 82 5,9 -3%
     
Dacia Sandero TCe 90 6,6  
Dacia Duster TCe 125 4X2 8,2 24%
     
Ford Focus Ecoboost 150 7,4  
Ford Kuga Ecoboost 150 8,6 16%
     
Kia Ceed 1,0 T-GDI 120 6,5  
Kia Sportage 1,6 GDI 135 8 23%
     
Mazda 3 Skyactiv-G 120 6,7  
Mazda CX-3 Skyactiv-G 120 6,9 3%
     
Mercedes A200 7,2  
Mercedes GLA200 8,1 13%
     
Mini Cooper 136 hk Automat 7,7  
Mini Countryman 136 hk Automat 8,3 8%
     
Opel Astra 1,4T 125 6,9  
Opel Crossland X 1,2T 131 6,7 -3%
     
Peugeot 208 Puretech 110 5,9  
Peugeot 2008 Puretech 110 6,7 14%
     
Peugeot 308 Puretech 130 7,3  
Peugeot 3008 Puretech 130 7,1 -3%
     
Renault Clio TCe 90 6,3  
Renault Captur TCe 90 6,8 8%
     
Renault Talisman dCi 160 6,5  
Renault Koleos dCi 160 8 23%
     
Seat Ibiza TSI 110 6,2  
Seat Arona TSI 116 6,7 8%
     
Subaru Outback 2,5i 8,6  
Subaru Forester 2,0i 10,2 19%
     
Suzuki Swift 1,2 90 5,4  
Suzuki S-Cross Boosterjet 111 6,3 17%
     
Toyota Corolla Hybrid Touring Sports 5,2  
Toyota RAV4 Hybrid 6,7 29%
     
Toyota Yaris Hybrid 5  
Toyota C-HR Hybrid 5,2 4%
     
Volkswagen Polo TSI 116 6  
Volkswagen T-Cross TSI 116 6,5 8%
     
Volvo V40 T4 7,8  
Volvo XC40 T4 8,5 9%
     
Volvo V60 Twin Engine 5,4  
Volvo XC60 Twin Engine 5,6 4%
     
Volvo V90 Twin Engine 5,9  
Volvo XC90 Twin Engine 6,9 17%

Dieselbilar

Bilmodell Förbrukning Skillnad
Audi A4 TDI 190 6,8  
Audi Q5 TDI 190 7,4 9%
     
Audi A6 TDI 272 Quattro 8,5  
Audi Q7 TDI 272 Quattro 9,4 11%
     
BMW 320d xDrive Automat 6,7  
BMW X3 xDrive20d Automat 7,5 12%
     
BMW 530d xDrive 8,3  
BMW X5 xDrive30d 8,7 5%
     
Mazda 6 Skyactiv-D 175 Automat 7,2  
Mazda CX-5 Skyactiv-D 175 Automat 7,6 6%
     
Mercedes C220d 4Matic Automat 6,7  
Mercedes GLC220d 4Matic Automat 7,3 9%
     
Mercedes E350d 4Matic Automat 7,8  
Mercedes GLE350d 4Matic Automat 10 28%
     
Seat Leon TDI 150 6  
Seat Ateca TDI 150 7 17%
     
Skoda Octavia TDI 150 4X4 6,2  
Skoda Kodiaq TDI 150 4X4 6,9 11%
     
Volkswagen Golf TDI 150 5,9  
Volkswagen Tiguan TDI 150 6,6 12%
     
Volkswagen Passat TDI 190 4Motion DSG 6,9  
Volkswagen Tiguan TDI 190 4Motion DSG 7,3 6%
     
Volvo V40 D3 5,8  
Volvo XC40 D3 6,4 10%
     
Volvo V60 D4 Automat 6,4  
Volvo XC60 D4 Automat 7,3 14%
     
Volvo V90 D5 AWD Automat 7,6  
Volvo XC90 D5 AWD Automat 8,1 7%

Elbilar

Bilmodell Förbrukning Skillnad
Hyundai Ioniq Electric 14  
Hyundai Kona Electric 15,5 11%
     
Tesla Model S (alla versioner) 20,5  
Tesla Model X (alla versioner) 23 12%

Förbrukningssiffran anges i l/100 km för bensin- och dieselbilar samt i kWh/100 km för elbilar.

Tesla Model X drar tolv procent mer än Model S vilket innebär att räckvidden blir lika mycket kortare.
Tesla Model X drar tolv procent mer än Model S vilket innebär att räckvidden blir lika mycket kortare.
Taggar: Reportage

Det verkar inte finnas någon hejd på suv-boomen. Hos Volvo står suvarna nu för över 7 av 10 sålda bilar och i Europa är suv-modellerna nu en av få bilklasser som ökar sin marknadsandel, på bekostnad av halvkombi- och kombibilar.

Att sitta lite högre upp med ett smidigare insteg är alltså populärare än någonsin. Men vad många kanske inte tänker på vid köpet är att suven med sin högre vikt och sitt högre luftmotstånd drar mer bränsle än en ”lågbyggd” bil.

Exakt hur stor förbrukningsökningen är beror på en mängd olika faktorer och den är olika för alla modeller. Men i snitt visar vår genomgång att en suv drar ungefär tio proce

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-08-11 10:52

Det mesta känns logiskt utom "BMW X1, Citroën C4 Cactus, Opel Crossland X och Peugeot 3008 drar faktiskt något mindre än motsvarande modell utan suv-attribut.".
Måste skilja mer än bara karossen mellan de jämförda modellerna.

#2
2020-08-11 15:13

1500 kr per år är inte så mycket i relation till totala årskostnad på storleksordningen 55000 - 70000 kr. Ca 3%. Så mycket kan man utan vidare få bränslekostnaden att variera beroende på körsätt.
För att inte tala om vad valet av bilmodell innebär. Så pengar är inte allt.

#3
2020-08-11 16:54

SUV:en är inte bra för klimatet, men folk vill ju ha den.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.