Bild
Nästa artikel

Service utan problem

Projekt Dacia Logan

Hur servar man en bil som inte säljs i Sverige? En knepig fråga, såvida bilen inte heter Dacia Logan förstås. Då är det bara att åka till närmaste Renault-verkstad. Där finns allt som behövs.

Vi Bilägares rumänska direktimport rullar på i rask takt. På bara fyra månader har Dacian hunnit med en normal svensk årsranson, det vill säga 1 500 mil.
I det läget ska bilen, enligt serviceboken, in på verkstad för en första översyn. Problemet är att hitta en verkstad som kan att ge vår Logan MCV en professionell service.
Eftersom en stunds funderande faller bitarna på plats. Det mesta under skalet på Dacian är hämtat direkt från Renault. Självklart är det en Renault-verkstad vi ska vända oss till!
Tid bokas hos Bra Bil i Upplands-Väsby, som villigt lovar att ta sig an vår direktimporterade lågpriskombi. När vi kommer dit med bilen är det serviceteknikern Mikael Stenqvist som får på sin lott att ge Dacian den första smörjningen.
Han kollar noggrant igenom den rumänska skåpvagnen och känner igen nästan alla tekniska komponenter:   
- Det är Renault rakt igenom, säger han. Motorn är gamla pålitliga K7M, med två ventiler per cylinder. Den har suttit i många Renault-modeller genom åren. Men numera har den slutat användas, åtminstone i de bilar som säljs i Sverige.
Byggd för sämre vägar
En avgörande skillnad mellan Dacia och Renault avslöjades dock vid servicen. Logan-motorns oljetråg är annorlunda utformat och katalysatorn är flyttad längre bak och högre upp, där den sitter mer skyddad.  
- Det måste vara för att ge bättre markfrigång. Logan har också en rejäl skyddsplåt under motorn och lång fjädringsväg. Den är uppenbarligen byggd för att klara betydligt sämre vägar än våra, konstaterar Mikael Stenqvist.    
Det är en helt riktigt iakttagelse. Dacia Logan är, förutom Rumänien, i första hand utvecklad för marknader som Ryssland, Marocko, Brasilien, Colombia och Iran. Det är länder där vägnätet knappast är av godkänd europeisk standard.
Inte senaste teknik
En annan annorlunda detalj på den rumänska bilen är att höjdinställningen av strålkastarna, som föraren kan justera via ett reglage inne i bilen, styrs av vajrar. Det är inte direkt senaste teknik.
- Nej, knappast. Det över 15 år sedan jag såg en sådan lösning. På dagens bilar sköts höjdjusteringen via elmotorer, säger Mikael Stenqvist.
Däremot konstaterar han att det mesta under bilen är någorlunda modernt. Växellådan är lånad från Renault Laguna II, hjulupphängningarna fram kommer från förra generationens Renault Clio och bakaxeln har hämtats från Renault Modus.
- Inget är förstås av absolut senaste snitt men det handlar om beprövade och pålitliga grejor, menar Mikael Stenqvist.   
Han känner även igen en mängd smådetaljer från Renaults hyllor: spakar, reglage, instrument, handtag och mycket annat.      
- Det blir nog inga problem för våra servicetekniker att lära sig den här bilen när den så småningom börjar säljas i Sverige, säger han. Både delar och mekanik är välbekanta för alla som någon gång skruvat i en Renault.  
Dacian väckte för övrigt uppmärksamhet även bland övriga mekaniker på Bra Bil i Upplands-Väsby. Många var framme och tittade närmare på bilen och omdömena varierade från "fy f-n vad ful och tråkig" till "vilka utrymmen, en sådan vill jag ha".  
Reaktioner har till och med kommit från högsta ort. Två personer i Renaults svenska ledning, informationschefen och blivande produktchefen för Dacia i Sverige, har uttryckt intresse för en liten provtur tur med den rumänska kombin. Och det ska vi förstås bjuda på.    
Datorn fann inga fel
Slutligen en liten rapport om vad som gjordes på vår Dacia Logan vid 1 500-milaöversynen, som är en så kallad mellanservice:
* Byte av olja och oljefilter.
* Koll av vätskenivåer i kylare, växellåda och bromssystem.
* Smörjning av lås och gångjärn.
* Koll av batteriets laddning och att det sitter ordentligt fast.
* Koll av bromsbelägg.
* Koll av belysning.
För säkerhets skull pluggade vi också in analysdatorn, som ska hålla rätt på eventuella brister i bilens elektronik. Där avslöjades inga fel.
Totalt kostade 1 500-milaservicen 1 080 kronor, moms inräknad. Men då ingick även ett byte av ett torkarkblad till bakrutan. Det kostade 137 kronor och bladet är detsamma som används till förra generationens Renault Clio.  
En större service väntar vid 3 000 mil. Vi återkommer med den rapporten när vår Dacia Logan hunnit så långt.
Taggar: Reportage

Kommentarer

#1
Lennart
2008-02-28 11:15

1080kr det var den billigaste 1500 milasevicen jag sätt! stog det Vi Bilägare i pannan på er ?

#1
Janne
2008-02-28 20:02

För tjyven, slår alla koreansk småbilar jag känner till. Var beställer man?

#1
cykelstyre
2008-02-28 22:44

Äldre välbeprövade delar, mer smart konstruktion som är gjort för sämre vägar... Låter ju väldigt bra och borde ge högt betyg i en test av en biltidning! Vem bryr sig t ex om det är en vajer eller en elmotor som ändrar höjden på lampan? Det användas så sällan av en normal bilist och bättre att det funkar än är "premium". Jag tror det kan bli en storsäljare på vårt svenska vägnät om nu Renault vågar satsa på den här. Se upp, Skoda!

#1
Roger
2008-03-23 09:31

Fy f*n va skönt!
Det är ju kanonbilligt och det verkar vara en bra bil med!
Finns ingen anledning att köpa svindyra Volvokombisar med 6000 kronors servicar. Vi är ju helt blåsta i det här landet!!

#1
Marcus
2008-03-23 21:24

det där med Iran och daliga vägar är en sanning med modifikation. Var i Iran för ett tag sen och kan berätta att svenska vägnätet är ett skämt jämnfört med de fina och välutvecklade motorvägarna i Teheran...

#1
Servicemannen
2008-04-02 19:10

Klart det stod VB i pannan förutom alla dekaler med VB på bilen. Bra bil tar inga 1080 kr för service på äldre Renault kan jag informera er. Svindyrt brukar det bli med service på Renault bilar. Har haft ett par så jag vet vad jag talar om.
Känns löjligt av VB som konsument tidning att gå på Bra bil. Skäms på er.

#1
Raphael
2009-01-22 14:12

Servicemannen - eftersom det inte fanns några officiella riktlinjer för servicekostnader på Dacian vid servicetillfället, så ser jag inget konstigt i att Bra Bil hade lågpris på servicen. För servicepriserna på Renault-bilar så finns det rekommenderade priser från generalagenten och sedan får givetvis Bra bil och andra verkstäder sätta sitt eget pris utifrån det, och där handlar det ju mycket om konkurrens etc. För Dacia kunde de tagit i princip vilket pris som helst eftersom det inte fanns - vid det tillfället - någon auktoriserad Dacia-service, och här hedrar det Bra Bil att de höftade till ett lågpris. De hade ju inte gjort någon service förut på Dacia så de hade inga riktlinjer eller vetskap om hur lång tid det skulle ta...
För äldre Renault har Bra Bil haft minipris, visserligen dyrare än 1080 kr men ändå under 2000 kr så ingen jätteskillnad i pris faktiskt.

#1
Eva
2009-01-25 17:44

Vad kostar en 1500 mila servic på en clio?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.