Bild
Nästa artikel
Så mycket skiljer miljöbonusen – för samma bilmodell

Så mycket skiljer miljöbonusen – för samma bilmodell

Reportage

En bilmodell kan finnas i flera olika versioner med helt olika utsläppssiffror. Det gör stor skillnad för hur mycket bonus bilköparen får vid köpet. Du kan spara över 10 000 bonuskronor på att välja ”rätt” version.

För många laddhybridköpare är regeringens bonus en viktig ”morot” för att slå till. Vissa laddhybrider kan få över 40 000 kronor i bonus vilket förstås gör stor skillnad för plånboken och milkostnaden.

Nästa år planerar regeringen att göra om bonus/malus-systemet. En av skillnaderna är att laddhybrider högst får släppa ut 60 gram koldioxid per kilometer för att få bonus. I dag är den siffran 70 gram.

En annan viktig punkt att ha koll på är att alla laddhybridmodeller inte får samma bonus. Den räknas ut på ett relativt enkelt sätt, men den baseras på bilens koldioxidutsläpp – och de är inte lika enkla att beräkna. De är nämligen olika för olika versioner av samma modell.

Biltillverkarna har numera krav på sig att visa koldioxidutsläpp för alla olika versioner av en modell. Och det kan skilja ganska rejält. Exempel på utrustning som drar upp förbrukningen – och därmed utsläppen – är automatlåda, fyrhjulsdrift, kombikaross och större fälgar.

Läs också: Så mycket bonus får laddhybriderna med nya reglerna

”Fel” version kostar tusenlappar

Vi Bilägare har gått igenom alla laddhybrider som säljs på den svenska marknaden och tagit ut versionerna med högst och lägst utsläpp.

Allra störst skillnad är det för Volvo V60 T6 Recharge. Versionen med lägst utsläpp, 35 gram, får en bonus på 24 595 kronor medan versionen med högst utsläpp, 53 gram, bara får 14 101 kronor.

Genom att välja ”fel” version – med större fälgar och annan utrustning som gör bilen tyngre – blir köparen alltså av med 14 000 kronor i bonus.

Utsläppen för Kia Ceed SW Plug-in Hybrid skiljer bara sex gram men påverkar ändå bonusen med 3 500 kronor. Och vissa av modellerna, Volvos starkaste laddhybrider, får ingen bonus alls enligt det nya systemet.

Fråga säljaren

Laddhybridversionerna av BMW 3-serie och 5-serie finns numera även med fyrhjulsdrift. Eftersom det drar upp förbrukningen blir även bonusen mindre, samtidigt som bilens pris ökar. Samtidigt kanske de fyrhjulsdrivna versionerna kan ha bättre andrahandsvärde på sikt som till viss del kan kompensera.

Du som är på väg att köpa laddhybrid gör alltså klokt i att fråga säljaren om det exakta koldioxidutsläppet för just den versionen du ska köpa, för att inte bonusbeloppet ska bli en obehaglig överraskning.

Läs också: 10 bilar jämförda: Dieselbil kan vara snålare än laddhybrid


Taggar: Reportage

För många laddhybridköpare är regeringens bonus en viktig ”morot” för att slå till. Vissa laddhybrider kan få över 40 000 kronor i bonus vilket förstås gör stor skillnad för plånboken och milkostnaden.

Nästa år planerar regeringen att göra om bonus/malus-systemet. En av skillnaderna är att laddhybrider högst får släppa ut 60 gram koldioxid per kilometer för att få bonus. I dag är den siffran 70 gram.

En annan viktig punkt att ha koll på är att alla laddhybridmodeller inte får samma bonus. Den räknas ut på ett relati

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-09-30 17:21

Det är synd o skam att Volvo Twin Engine och andra prestigemärken med superstarka motorer får en enda krona i miljöbonus de drar ju bränsle som fan på landsvägen- TA WLTP och multpilicera med 3- 3,5 så ser du vad laddhybrider drar vid långkörning - Toyota och KIA tex med måttliga effekter på hybrider och laddhybrider drar hälften I mitt paradexempel med lika stora bilar XC40 och KIA Niro laddhybrid skiljer det 50 % i bränsleförbrukning och det blir förödande på landsvägen ! Volvo marknadkampanjar och maskerar hög bränsleförbrukning med "ELEKTRIFIERAD" och WLTP världen som inte stämmer om man kör huvuddelen landsväg som man gör med stora bilar.- WLTP är ett sämre mättetal än NEDC för laddhybrider. därför att gemene man kan inte tolka .Värdet som anges kräver 70% av milen i eldrift . Man börjar undra om motorjournalisterna,förutom några kända på Expressen , Aftonbladet och Teknikens värld ,fattar tekniken ekonomi och miljöpåverkan i verkligheten med stora laddhybrider eller bryr sig om miljön med överstarka stora sytsemeffekter som kör det mesta på landsvägen De verkar mest ha roligt att få prova elbilar i miljonklassen i testerna Sådana bilar som Svensson aldrig köper nya https://wp.me/p1IAXy-7ZQ

#2
2020-09-30 18:15

Inköpspriset är ändå högt om man jämför med fossila bilar. Men en hybridbil ska ska helst ha svagare motorer för att inte släppa ut för mycket avgaser.

#3
2020-10-01 11:22

Det som journalisterna inte skriver om är att hybridbilarna kommer att skrotas mycket snabbare än andra bilar är att efter några år blir underhållskostnaderna orimliga och då återstår skrotning. Detta pga. att de är så fullproppade med avancerad teknik att det blir ohållbart ur ekonomisk synvinkel att reparera dem, när de börjar gå sönder här och där. Andrahandsvärdet är nog bra de första 3-4 åren men sedan måste det gå ner som en sten, Ingen kommer att köpa begagnade hybridbilar. Miljövinst ? någon....

#4
2020-10-01 14:29

Elbilarna kommer att skrotas tidigare, p.g.a. att ladd batterierna kommer att tappat förmågan att ladda upp tillräckligt med el.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.