Nästa artikel
Så mycket kostar extrautrustningen
Reportage

Så mycket kostar extrautrustningen

Publicerad 14 december 2010 (uppdaterad 21 december 2010)
De flesta köpare väljer att extrautrusta sin nya bil. Men det kan bli kostsamt. Till många modeller krävs det att du köper ett tillvalspaket för att kunna få läderklädsel eller xenonljus. Vi har tittat på vad extrautrustningen kostar till 45 bilmodeller.

Av de som köper ny bil idag är det inte många som väljer att bara hålla sig till  basutrustningen. När man ändå slår till på en helt ny bil är det lockande att plocka på en del extrautrustning. Den bil som låter billig i annonserna kan då bli rejält mycket dyrare.

Exakt hur mycket dyrare har vi tagit reda på. Vi har botaniserat i djungeln av extrautrustning och har valt ut tio exempel på tillval som vi har prisjämfört. Det är läderklädsel, xenonljus, GPS-navigator, automatlåda, metallicklack, CD-växlare, panoramaglastak, elförarstol, dragkrok och 17-tumsfälgar i aluminium eller lättmetall.

Till vissa märken går det att skräddarsy sin bil även bokstavligt talat. Till en Audi A6 Avant kan du köpa en exklusiv läderklädsel för 102 500 kronor, låter det prisvärt? Jaså inte.

Då finns det ”billigare” alternativ för 96 500 kronor, 54 900 kronor eller en kanske rent av en vanlig standard läderklädsel för 27 400 kronor. Ju mer läder i kupén desto högre pris.

Men hur kan en läderklädsel kosta över 100 000 kronor?
– En Audi Exclusive läderklädsel är unik, den tillverkas i de allra flesta fall endast i ett enda exemplar, som handsys enligt kundens specifikation. Jämför prisskillnaden mellan konfektionssydda kostymer tillverkade i stort antal och en skräddarsydd kostym tillverkad för en enda kund på förfrågan, säger Eva-Maria Elstner, informationschef på Audi.

De utvalda tillvalen till Audi A6 kostar mellan 140 500–215 300 kronor. Det kan jämföras med att tillvalen till en Volvo V70 kostar 87 803 kronor.

Nästan aldrig lönsamt
Trots att extrautrustning är dyr att köpa på en ny bil, är den begagnade bilen inte värd särskilt mycket mer bara för att den har mer utrustning. Räkna inte med att du har igen pengarna när du byter bil nästa gång.

Att köpa extrautrustning är nästan aldrig lönsamt. Men det beror helt på biltypen och vad det är för extrautrustning.

– En skralt utrustad BMW eller Mercedes med manuell växellåda och tygklädsel kan vara svår att sälja som begagnad. På en nyare Mercedes E-klass gör vi ett avdrag på 20 000–25 000 kronor om det inte finns automatlåda. Så där lönar sig automatlåda att köpa till, säger Ola Fagerstedt, VD för bilvärderingsföretaget Inter Global.

Han bedömmer att det bästa är om bilen är normalutrustad – varken för snålt eller för lyxigt. På större bilar som Audi A6, BMW 5-serien, Mercedes E-klass och i viss mån även Volvo V70 och S80 vill många köpare ha automatlåda.

– På en mindre bil som inte har AC som standard är det dumt att inte välja till det. Bilar utan AC är helt iskalla på begagnatmarknaden. Jag skulle också rekommendera att välja till ACC, alltså en klimatanläggning istället för luftkonditionering, säger Ola Fagerstedt.  

– Tillval handlar delvis om egennytta, att det är något man vill ha när man köper ny bil. Men också att vår erfarenhet säger att en snålt utrustad bil tar längre tid att sälja.
Inget värde i dragkrok

Vissa tillval är mer attraktiva än andra. Backvarnare och panoramaglastak kan ge ett påslag på några tusenlappar – men knappast lika mycket som tillvalen kostade när bilen var ny.

Inget extra för dragkrok
Dragkrok däremot vill nästan ingen bilhandlare betala extra för när bilen är begagnad.

– Det tenderar inte att ge något alls tillbaka. Det kan ibland vara ett mervärde för nästa köpare. Men det kan också vara negativt, för att kunden kan bli orolig för att bilen har dragit tunga lass och därmed ha slitits mer, säger Ola Fagerstedt.

Tillvalspaket som kallas ”Exklusive”, ”Komfort” eller liknande är nästan aldrig lönsamma att köpa sett till andrahandsvärdet. Det är bara lönsamt om du jämför med vad tillvalen kostar separat. Om tillvalspaketet kostar 20 000 kr extra är det kanske värt hälften några år senare. Men det finns undantag även här.

Saab hade ett Active-paket till 9-3 som enligt listan kostade 10 900 kronor, men som man i praktiken med goda rabatter sålde för 1 990 kronor. Det innehöll färddator, läderklädd ratt och mugghållare.

– I praktiken har alla av dessa bilar det här paketet. Man är dumsnål om man inte skulle ta det. Det var väldigt stor rabatt på de här bilarna. Men alla paket är inte prisvärda, det hänger på vad som ingår i paketet. Separata tillval är ofta väldigt högt prissatta, säger Ola Fagerstedt.

Att en återförsäljare gärna rekommenderar sina kunder att välja tillval i form av paketlösningar har sin förklaring. I många fall tjänar bilbranschen mer på extrautrustningen i procent än på att sälja en bil. Det här är en känslig fråga för bilföretagen och flera generalagenter vill inte alls kommentera det.

Men källor med insyn i bilbranschen bekräftar att vinsten i procent i alla fall inte är lägre på tillval än på själva bilen. Eftersom alltmer utrustning ingår i bilen som standard eller läggs i paket är dock vinstmarginalerna inte lika höga som tidigare.

– Återförsäljarens marginal är något större på extrautrustning än på själva bilen. Men det är ju ganska klart eftersom det inte rör sig om lika stora belopp, säger Bo Larsen, presschef på Volvo.

På en Volkswagen Passat kostar DSG-lådan 19 900 kronor, men samma växellåda kostar 14 500 kronor till Volkswagen Polo. En anledning till det högre priset är att  växellådan i Passat har autohold, en finess som aktiverar parkeringsbromsen.

Men den viktigaste förklaringen är att köparna är beredda att betala mer för tillval på en dyrare bil.

– De priserna som vi tar ut för en DSG-låda till Passat går inte att ta ut till småbilar. Det är en marknadsanpassad prissättning sett till bilklassen. Köper man en större och dyrare bil får man räkna med att tillvalen kostar mer, säger Ronny Gustavsson, produktspecialist på Volkswagen.

Läderklädsel till en Citroën C3 kostar 10 000 kronor. Till en Citroën C5 kostar läderklädsel istället 21 000 kronor – mer än dubbelt så dyrt. Enligt generalagenten beror skillnaden på att i priset för läderklädsel till C5 ingår elmanövrerade framstolar med minnesfunktion samt massagefunktion i förarsätet.

Vi hade nog förväntat oss att premiummärkena skulle vara detsamma som en naken bil som sedan får tillvalsutrustas för dyra pengar.

Men BMW 7-serien är exempel på motsatsen, där ingår både läderklädsel, xenonljus, navigation och automatlåda som standard. Men billigaste 7-serie, 730d, kostar ändå en slant, närmare bestämt 762 000 kronor

Extra inte möjligt
I flera fall kan vissa bilar inte levereras med vår efterfrågade extrautrustning, något som framgår av tabellen nedan. Det gäller främst småbilar som Citroën C3, Hyundai i10, Renault Clio och Toyota Yaris.

I många fall är det inte möjligt att få extrautrustningen utan att först köpa en dyrare modell eller där ett tillvalspaket ingår. Att köpa enbart läderklädsel är inte möjligt i exempelvis Honda CR-V.

– Jag kan inte svara på varför det är så. Vi jobbar med paketlösningar för att tillgodose kundernas önskemål. Eftersom vi har vissa modeller som tillverkas i Europa och vissa som tillverkas i Japan blir det svårare att ha ”bygg-bil”-lösningar. Men marknaden går åt det hållet så inom några år kommer vi nog också att ha mer skräddarsydda lösningar, säger Maria Johansson, informationsansvarig för Honda.

Likadant är det på exempelvis Hyundai Santa Fe, Mitsubishi Outlander, Nissan Qashqai och Toyota Avensis. De enklaste modellerna kan inte extrautrustas fullt ut. Vill man ha ett speciellt tillval tvingas man att köpa ett dyrt paket.

Den Toyotaköpare som vill ha xenonljus till sin Avensis kombi får betala 43 000 kronor för att kunna få det. Men då ingår en hel del annan utrustning också på köpet.

På Peugeot 307 SW krävs det att kunden först köper ett pluspaket för 15 990 kronor för att senare kunna lägga till ytterligare 19 900 kronor för läderklädsel. Likadant är det på Peugeot 3008 där det krävs ett premiumpaket för 29 900 kronor för att kunden ska kunna köpa xenonljus för 6 900 kronor.

– Vi utgår från vad vi vet att de flesta kunder vill ha. Antingen så vill man köpa en basutrustad bil eller så vill man ha lyxutrustning, säger Maria Lantz, informationschef på Peugeot.

– Vill man ha lyx som läder och xenonljus så vill man också ha annan utrustning är vår erfarenhet. Därför har vi tre olika utrustningsnivåer. Det blir för många valmöjligheter annars för kunderna. Men det blir mindre flexibelt såklart.

Fotnot: Priserna har vi hämtat från generalagenternas hemsidor samt från återförsäljare i Stockholmsregionen.

Relaterade dokument

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-12-14 11:11
Raymond K (ej verifierad)

Detta är väl vad bilfirmorna tjänar bäst på.
Man säljer en sparsmakad standardbil så billigt som möjligt för att locka till köp. Sedan vill ju kunden ha lite "extra"som egentligen borde vara standard och då börjar bilfirman tjäna stora pengar. Dessa "extra tillbehör" kostar extremt mycket. Den första kunden på bilen får betala dyrt för allt detta. Det är absolut bäst att köpa en fullutrustad 2 år begagnad bil om man tänker på ekonomin.

#2 • Uppdaterat: 2010-12-14 11:37
789 (ej verifierad)

Va!
43 000!!!!! kronor för att få xenonljus och "lite till" i en Toyota Avensis..... Då min fru köpte sin Toyota Avensis för drygt 3 år sedan var påslaget INTE så stort som idag! Inte undra på att Toyota Avensis rasat 55% i försäljning under november 2010...

#3 • Uppdaterat: 2010-12-14 11:55
Jarl S

Listpriser har inget med verkligheten att göra... Pruta på säger jag!

#4 • Uppdaterat: 2010-12-14 12:14
Leather never. (ej verifierad)

"läderklädsel är unik" Är det olika storlekar på sätena?
Skillnad = färg/ko eller?
Ja den som inte har haft en lädersoffa på sommaren vet inte mycket tillika bil.
Svettigt som fan på sommaren och svinkallt på vintern.
På vintern behövs överdrag innan stolsvärmen är igång och det tar "tid".
Ingen värme i baksätet.
Och vad är då vitsen med läder?
Positiva, lättskött och slitstarkt men annars är jag utan helst.

#5 • Uppdaterat: 2010-12-14 12:46
Anonymous (ej verifierad)

Leather never.: Varje skinnklädsel är unik i och med den manuella tillverkningen. Kom också ihåg att vi inte pratar om vilket "koläder" som helst när vi pratar priser på 100 000 kronor. Sen är det som vanligt: lyxpåslaget ligger säkert i regionen typ 25 procent eller så. Men eftersom en del kunder är beredda att betala så funkar det uppenbarligen.

Annars håller jag med dig: Skinn är helt värdelöst. Det är det sista jag skulle lägga till i en ny bil. Bränsledriven värmare t.ex. står däremot högt i kurs.

#6 • Uppdaterat: 2010-12-14 12:51
789 (ej verifierad)

Jarl:
Javisst Toyota lär vara lätta att pruta på idag om man ser att deras försäljning har rasat i Sverige under november månad 2010....

#7 • Uppdaterat: 2010-12-14 13:01
Pender

789, "en hel del annat" är inte detsamma som "lite till". 39% är inte detsamma som 55%. Hittills i år har Avensis sålt som förra året. (3744 jämfört med 3762 ex.) Många andra skriver konstiga kommentarer. Men du 798 är unik, såtillvida att du ideligen fantiserar ihop faktauppgifter. Därför tror ingen på dej heller, när du berättar om dina egna eländiga erfarenheter av Toyota. Om du inte bara vill framstå som en dum pajas, utan verkligen vill hämnas på Toyota, så byt signatur, och undvik att ljuga om lättkontrollerade fakta. Ibland kan man tro att du är anställd av Toyota. "Är man så vrickad, när man hatar Toyota, så finns det nog nåt klokt med bilarna".

#8 • Uppdaterat: 2010-12-14 13:04
789 (ej verifierad)

Pender:
Se i listan så ser du att Toyota Avensis rasat 55% i försäljning i november. www.bilsweden.se

#9 • Uppdaterat: 2010-12-14 13:04
Pender

Jag tycker bland andra Volvo är ett föredöme. ECC och farthållare ingår nästan alltid. Läder är billigt. Man behöver inte köpa en massa dyrt trams-extra, för att få det som de flesta vill ha.

#a • Uppdaterat: 2010-12-14 13:15
789 (ej verifierad)

Pender:
Du kan väl inte heller uttyda att Toyotas totala marknadsandel under hela 2010 har backat -12,78% dvs från 9,07% till 7,91% liksom att Toyota Avensis marknadsandel har rasat -25,77% dvs från 1,94% till 1,44%. Det där med procenträkning och sanning är inte lätt Pender.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.