Bild
Nästa artikel
Så mycket kostar extrautrustningen

Så mycket kostar extrautrustningen

Reportage

De flesta köpare väljer att extrautrusta sin nya bil. Men det kan bli kostsamt. Till många modeller krävs det att du köper ett tillvalspaket för att kunna få läderklädsel eller xenonljus. Vi har tittat på vad extrautrustningen kostar till 45 bilmodeller.

Av de som köper ny bil idag är det inte många som väljer att bara hålla sig till  basutrustningen. När man ändå slår till på en helt ny bil är det lockande att plocka på en del extrautrustning. Den bil som låter billig i annonserna kan då bli rejält mycket dyrare.

Exakt hur mycket dyrare har vi tagit reda på. Vi har botaniserat i djungeln av extrautrustning och har valt ut tio exempel på tillval som vi har prisjämfört. Det är läderklädsel, xenonljus, GPS-navigator, automatlåda, metallicklack, CD-växlare, panoramaglastak, elförarstol, dragkrok och 17-tumsfälgar i aluminium eller lättmetall.

Till vissa märken går det att skräddarsy sin bil även bokstavligt talat. Till en Audi A6 Avant kan du köpa en exklusiv läderklädsel för 102 500 kronor, låter det prisvärt? Jaså inte.

Då finns det ”billigare” alternativ för 96 500 kronor, 54 900 kronor eller en kanske rent av en vanlig standard läderklädsel för 27 400 kronor. Ju mer läder i kupén desto högre pris.

Men hur kan en läderklädsel kosta över 100 000 kronor?
– En Audi Exclusive läderklädsel är unik, den tillverkas i de allra flesta fall endast i ett enda exemplar, som handsys enligt kundens specifikation. Jämför prisskillnaden mellan konfektionssydda kostymer tillverkade i stort antal och en skräddarsydd kostym tillverkad för en enda kund på förfrågan, säger Eva-Maria Elstner, informationschef på Audi.


De utvalda tillvalen till Audi A6 kostar mellan 140 500–215 300 kronor. Det kan jämföras med att tillvalen till en Volvo V70 kostar 87 803 kronor.

Nästan aldrig lönsamt
Trots att extrautrustning är dyr att köpa på en ny bil, är den begagnade bilen inte värd särskilt mycket mer bara för att den har mer utrustning. Räkna inte med att du har igen pengarna när du byter bil nästa gång.

Att köpa extrautrustning är nästan aldrig lönsamt. Men det beror helt på biltypen och vad det är för extrautrustning.

– En skralt utrustad BMW eller Mercedes med manuell växellåda och tygklädsel kan vara svår att sälja som begagnad. På en nyare Mercedes E-klass gör vi ett avdrag på 20 000–25 000 kronor om det inte finns automatlåda. Så där lönar sig automatlåda att köpa till, säger Ola Fagerstedt, VD för bilvärderingsföretaget Inter Global.

Han bedömmer att det bästa är om bilen är normalutrustad – varken för snålt eller för lyxigt. På större bilar som Audi A6, BMW 5-serien, Mercedes E-klass och i viss mån även Volvo V70 och S80 vill många köpare ha automatlåda.

– På en mindre bil som inte har AC som standard är det dumt att inte välja till det. Bilar utan AC är helt iskalla på begagnatmarknaden. Jag skulle också rekommendera att välja till ACC, alltså en klimatanläggning istället för luftkonditionering, säger Ola Fagerstedt.  

– Tillval handlar delvis om egennytta, att det är något man vill ha när man köper ny bil. Men också att vår erfarenhet säger att en snålt utrustad bil tar längre tid att sälja.
Inget värde i dragkrok

Vissa tillval är mer attraktiva än andra. Backvarnare och panoramaglastak kan ge ett påslag på några tusenlappar – men knappast lika mycket som tillvalen kostade när bilen var ny.

Inget extra för dragkrok
Dragkrok däremot vill nästan ingen bilhandlare betala extra för när bilen är begagnad.

– Det tenderar inte att ge något alls tillbaka. Det kan ibland vara ett mervärde för nästa köpare. Men det kan också vara negativt, för att kunden kan bli orolig för att bilen har dragit tunga lass och därmed ha slitits mer, säger Ola Fagerstedt.

Tillvalspaket som kallas ”Exklusive”, ”Komfort” eller liknande är nästan aldrig lönsamma att köpa sett till andrahandsvärdet. Det är bara lönsamt om du jämför med vad tillvalen kostar separat. Om tillvalspaketet kostar 20 000 kr extra är det kanske värt hälften några år senare. Men det finns undantag även här.

Saab hade ett Active-paket till 9-3 som enligt listan kostade 10 900 kronor, men som man i praktiken med goda rabatter sålde för 1 990 kronor. Det innehöll färddator, läderklädd ratt och mugghållare.

– I praktiken har alla av dessa bilar det här paketet. Man är dumsnål om man inte skulle ta det. Det var väldigt stor rabatt på de här bilarna. Men alla paket är inte prisvärda, det hänger på vad som ingår i paketet. Separata tillval är ofta väldigt högt prissatta, säger Ola Fagerstedt.

Att en återförsäljare gärna rekommenderar sina kunder att välja tillval i form av paketlösningar har sin förklaring. I många fall tjänar bilbranschen mer på extrautrustningen i procent än på att sälja en bil. Det här är en känslig fråga för bilföretagen och flera generalagenter vill inte alls kommentera det.

Men källor med insyn i bilbranschen bekräftar att vinsten i procent i alla fall inte är lägre på tillval än på själva bilen. Eftersom alltmer utrustning ingår i bilen som standard eller läggs i paket är dock vinstmarginalerna inte lika höga som tidigare.

– Återförsäljarens marginal är något större på extrautrustning än på själva bilen. Men det är ju ganska klart eftersom det inte rör sig om lika stora belopp, säger Bo Larsen, presschef på Volvo.

På en Volkswagen Passat kostar DSG-lådan 19 900 kronor, men samma växellåda kostar 14 500 kronor till Volkswagen Polo. En anledning till det högre priset är att  växellådan i Passat har autohold, en finess som aktiverar parkeringsbromsen.

Men den viktigaste förklaringen är att köparna är beredda att betala mer för tillval på en dyrare bil.

– De priserna som vi tar ut för en DSG-låda till Passat går inte att ta ut till småbilar. Det är en marknadsanpassad prissättning sett till bilklassen. Köper man en större och dyrare bil får man räkna med att tillvalen kostar mer, säger Ronny Gustavsson, produktspecialist på Volkswagen.

Läderklädsel till en Citroën C3 kostar 10 000 kronor. Till en Citroën C5 kostar läderklädsel istället 21 000 kronor – mer än dubbelt så dyrt. Enligt generalagenten beror skillnaden på att i priset för läderklädsel till C5 ingår elmanövrerade framstolar med minnesfunktion samt massagefunktion i förarsätet.

Vi hade nog förväntat oss att premiummärkena skulle vara detsamma som en naken bil som sedan får tillvalsutrustas för dyra pengar.

Men BMW 7-serien är exempel på motsatsen, där ingår både läderklädsel, xenonljus, navigation och automatlåda som standard. Men billigaste 7-serie, 730d, kostar ändå en slant, närmare bestämt 762 000 kronor

Extra inte möjligt
I flera fall kan vissa bilar inte levereras med vår efterfrågade extrautrustning, något som framgår av tabellen nedan. Det gäller främst småbilar som Citroën C3, Hyundai i10, Renault Clio och Toyota Yaris.

I många fall är det inte möjligt att få extrautrustningen utan att först köpa en dyrare modell eller där ett tillvalspaket ingår. Att köpa enbart läderklädsel är inte möjligt i exempelvis Honda CR-V.

– Jag kan inte svara på varför det är så. Vi jobbar med paketlösningar för att tillgodose kundernas önskemål. Eftersom vi har vissa modeller som tillverkas i Europa och vissa som tillverkas i Japan blir det svårare att ha ”bygg-bil”-lösningar. Men marknaden går åt det hållet så inom några år kommer vi nog också att ha mer skräddarsydda lösningar, säger Maria Johansson, informationsansvarig för Honda.

Likadant är det på exempelvis Hyundai Santa Fe, Mitsubishi Outlander, Nissan Qashqai och Toyota Avensis. De enklaste modellerna kan inte extrautrustas fullt ut. Vill man ha ett speciellt tillval tvingas man att köpa ett dyrt paket.

Den Toyotaköpare som vill ha xenonljus till sin Avensis kombi får betala 43 000 kronor för att kunna få det. Men då ingår en hel del annan utrustning också på köpet.

På Peugeot 307 SW krävs det att kunden först köper ett pluspaket för 15 990 kronor för att senare kunna lägga till ytterligare 19 900 kronor för läderklädsel. Likadant är det på Peugeot 3008 där det krävs ett premiumpaket för 29 900 kronor för att kunden ska kunna köpa xenonljus för 6 900 kronor.

– Vi utgår från vad vi vet att de flesta kunder vill ha. Antingen så vill man köpa en basutrustad bil eller så vill man ha lyxutrustning, säger Maria Lantz, informationschef på Peugeot.

– Vill man ha lyx som läder och xenonljus så vill man också ha annan utrustning är vår erfarenhet. Därför har vi tre olika utrustningsnivåer. Det blir för många valmöjligheter annars för kunderna. Men det blir mindre flexibelt såklart.

Fotnot: Priserna har vi hämtat från generalagenternas hemsidor samt från återförsäljare i Stockholmsregionen.

Taggar: Reportage,

Kommentarer

#1
Raymond K
2010-12-14 11:11

Detta är väl vad bilfirmorna tjänar bäst på.
Man säljer en sparsmakad standardbil så billigt som möjligt för att locka till köp. Sedan vill ju kunden ha lite "extra"som egentligen borde vara standard och då börjar bilfirman tjäna stora pengar. Dessa "extra tillbehör" kostar extremt mycket. Den första kunden på bilen får betala dyrt för allt detta. Det är absolut bäst att köpa en fullutrustad 2 år begagnad bil om man tänker på ekonomin.

#2
789
2010-12-14 11:37

Va!
43 000!!!!! kronor för att få xenonljus och "lite till" i en Toyota Avensis..... Då min fru köpte sin Toyota Avensis för drygt 3 år sedan var påslaget INTE så stort som idag! Inte undra på att Toyota Avensis rasat 55% i försäljning under november 2010...

#3
2010-12-14 11:55

Listpriser har inget med verkligheten att göra... Pruta på säger jag!

#4
Leather never.
2010-12-14 12:14

"läderklädsel är unik" Är det olika storlekar på sätena?
Skillnad = färg/ko eller?
Ja den som inte har haft en lädersoffa på sommaren vet inte mycket tillika bil.
Svettigt som fan på sommaren och svinkallt på vintern.
På vintern behövs överdrag innan stolsvärmen är igång och det tar "tid".
Ingen värme i baksätet.
Och vad är då vitsen med läder?
Positiva, lättskött och slitstarkt men annars är jag utan helst.

#5
Anonymous
2010-12-14 12:46

Leather never.: Varje skinnklädsel är unik i och med den manuella tillverkningen. Kom också ihåg att vi inte pratar om vilket "koläder" som helst när vi pratar priser på 100 000 kronor. Sen är det som vanligt: lyxpåslaget ligger säkert i regionen typ 25 procent eller så. Men eftersom en del kunder är beredda att betala så funkar det uppenbarligen.

Annars håller jag med dig: Skinn är helt värdelöst. Det är det sista jag skulle lägga till i en ny bil. Bränsledriven värmare t.ex. står däremot högt i kurs.

#6
789
2010-12-14 12:51

Jarl:
Javisst Toyota lär vara lätta att pruta på idag om man ser att deras försäljning har rasat i Sverige under november månad 2010....

#7
2010-12-14 13:01

789, "en hel del annat" är inte detsamma som "lite till". 39% är inte detsamma som 55%. Hittills i år har Avensis sålt som förra året. (3744 jämfört med 3762 ex.) Många andra skriver konstiga kommentarer. Men du 798 är unik, såtillvida att du ideligen fantiserar ihop faktauppgifter. Därför tror ingen på dej heller, när du berättar om dina egna eländiga erfarenheter av Toyota. Om du inte bara vill framstå som en dum pajas, utan verkligen vill hämnas på Toyota, så byt signatur, och undvik att ljuga om lättkontrollerade fakta. Ibland kan man tro att du är anställd av Toyota. "Är man så vrickad, när man hatar Toyota, så finns det nog nåt klokt med bilarna".

#9
789
2010-12-14 13:04

Pender:
Se i listan så ser du att Toyota Avensis rasat 55% i försäljning i november. www.bilsweden.se

#8
2010-12-14 13:04

Jag tycker bland andra Volvo är ett föredöme. ECC och farthållare ingår nästan alltid. Läder är billigt. Man behöver inte köpa en massa dyrt trams-extra, för att få det som de flesta vill ha.

#10
789
2010-12-14 13:15

Pender:
Du kan väl inte heller uttyda att Toyotas totala marknadsandel under hela 2010 har backat -12,78% dvs från 9,07% till 7,91% liksom att Toyota Avensis marknadsandel har rasat -25,77% dvs från 1,94% till 1,44%. Det där med procenträkning och sanning är inte lätt Pender.

#24
2010-12-14 14:41

Man känner sig lite utanför här när Lexus bara har taklucka som extrautrustning. Man får helt enkelt nöja sig med en basutrustad bil.

#31
2010-12-14 15:19

I en artikel om extrautrustning pratar vi om extrautrustning. Och vi gör det med god samtalston. Övriga konversationer hänvisas till forumet.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#32
Inbos
2010-12-14 16:14

Varför låter det som läder är så viktigt i en bil.
Verkligheten är det dummaste man kan ha i en bil svinkallt på vintern och svettigt ,kladdig och halkigt på sommaren.

#33
Inbos
2010-12-14 16:14

Varför låter det som läder är så viktigt i en bil.
Verkligheten är det dummaste man kan ha i en bil svinkallt på vintern och svettigt ,kladdig och halkigt på sommaren.

#34
D-link
2010-12-14 16:22

BMW lär ha ett tillbehör som borde gå att få i vanliga/ andra märken också; Värme i ratten (skulle räcka omkr 10 i 2-fattning). Det kan väl inte vara så svårt att fixa. Volvo lär ha haft det men inte numer! Annars får jag väl ta en BMW nästa gång.
Sen undrar jag varför ViB alltid testar fullutrustade bilar i stället för en mera normalutrustad. Ni borde kunna ställa detta krav på era billeverantörer och inte falla i den fällan! Nu ligger vissa testbilar 2-300 000 över grundpriset. Självklart färgas ni av att fordonet är fullutrustad med bl a lull lull.

#35
SM811
2010-12-14 19:29

Jag valde Honda accord Executive.
Jämföra den med en standardutrustad Honda går knappt.
Det är bara att sätta sig i så förstår man vilken enorm skillnad det är.
För mig var det värt den merkostnaden.

#36
2010-12-14 19:35

Nån som vet vad brandsläckare kostar till nya "heta" 9-5? Hittar ingen prisuppgift i listan...

#37
Anonymous
2010-12-14 19:45

Jarl S: otroligt lustigt. Men du kanske vet vad ett nödbromssystem till en Toyota kostar?

#38
2010-12-14 19:53

Ankare är standard i alla Toyota från '10...

#39
z655
2010-12-14 19:54

Ingen som vet vad ett "anti jarl system" kostar?

#40
MackJack
2010-12-14 19:56

Är man skicklig förhandlare kan man få den mest praktiska extrautrustningen (som lockar andrahandsköpare att köpa just din bil) till 0 kronor. Prova, det lönar sig!

#41
Tommy Wahlström, Vi Bilägare
2010-12-14 20:30

D-Link har en poäng i att vi borde testa basutrustade bilar. Problemet är att det bara är våra långtestbilar vi själva kan specificera helt och hållet, eftersom vi köper dom. De pressbilar vi lånar av generalagenterna har vi mycket liten makt över. Jag kan mycket väl begripa att om presschefen får ta ut ett exemplar av märkets senaste modell, väljer hon eller han att plocka på den så mycket som möjligt. Det handlar dels om att göra bilen attraktiv men dessa bilar fungerar också som skyltfönster för att visa all den nya teknik som märket kan erbjuda.

#42
Nithin01
2010-12-14 21:03

Skrivet av 'z655'

"Ingen som vet vad ett "anti jarl system" kostar?"

Anti Jarl?
Anti Yaw?
AYC, active yaw controller?
Mitsubishis antisladdsystem?

#43
Nithin01
2010-12-14 21:09

Skrivet av 'MackJack'

"Är man skicklig förhandlare kan man få den mest praktiska extrautrustningen (som lockar andrahandsköpare att köpa just din bil) till 0 kronor. Prova, det lönar sig!"

Då räknar du nog som en kvinna.
En bil 300 tkr. Extrautrustning 30 tkr.
Rabatt 10%, slutpris 297 tkr.
Extrautrustningen gratis?
Nja..
God förhandlare? Mja...

Men visst skall man försöka...

#44
2010-12-14 21:21

789, som vanligt har du blandat ihop siffror. Toyota Prius har minskat 55% i november. Prius är inte ett täcknamn för Avensis. Utan en helt annan modell. Både Prius och Avensis har hittills ungefär samma säljsiffror i år som förra året. Att Avensis har backat 39% just i november, beror nog mest på att alltfler konkurrenter har kommit med bra 120 grams modeller. Här finns också en ledtråd till att Toyota Auris ökat med över 150% i november. (Det känns ganska meningslöst att argumentera mot en figur, som inte ens klarar att läsa de siffror BilSweden serverar.)

#45
2010-12-14 21:29

Ett av skälen till att jag ev. funderar på en Volvo, är att dom har rimligt pris på bra läder. Jag har åkt många tusen mil, från polarkyla till tropikhetta på lädersäten. Har oftast funnit dem behagliga. Aldrig svettiga eller hala. Är det kallt i baksätet, kan man ha en pläd i beredskap. (Fy bubblan för inpruttad plysch!)
Mina favoritextra: kylt handsfack, farthållare och läder. Plus givetvis glastak.

#46
4wd
2010-12-15 00:49

de enda ja kräver e 300hk farthållare å acc....

#47
Johan Kjellén
2010-12-15 01:07

Lyxbilar som BMW kan man verkligen skräddarsy om man vill och har råd.
Vill man har en speciell solid lack som fanns på 60-talet, går det att ordna, förutsatt att man har färgkoden.
Alla tillverkare har olika utrustningspaket, ofta anpassade till tjänstebilsförare med hänsyn taget till brytpunkter på förmånsvärden.
Själv har jag en viss faiblesse för snikbilar: Visst är luftkonditionering komforthöjande, men en vanlig AC fungerar oftast lika bra som en komplicerad ACC, lite mer inställnigar bara!
Avskyvärt är elstolar, om man inte råkar vara handikappad, kan man lika gärna reglera stolen manuellt. En elstol väger drygt 50 kg extra!
Det är ett problem med dessa överutrustade premiumbilar, ofta dras de med 3-400 kg övervikt!
Lägg därtill absurt feta däck och fälgar, som ökar rullmotstånd, försämrar prestanda och bränsleförbrukning!
Fyrhjulsdrift är ytterligare ett exempel som gör bilar tyngre och otympligare.
Hellre än massa meningslöst tunga tillbehör skulle jag önska lättviktsmaterial som tillval, mer kolfiber och aluminium tack!
Lotus har alltid gjort lätta bilar, och vissa mer seriösa BMW och Porsche görs i lättviktsversioner.
Ryktet gör gällande att Lamborghini Gallardo kommer endast bakhjulsdriven.

#48
D-link
2010-12-15 09:01

Kul att ni på ViB svarar - då fungerar dialogen, snyggt!
Men undringen var ju just varför ni låter er 'manipuleras' av t ex presschefens uttagna maxade bil. Är det verkligen så att ni har så liten makt att ni inte kan tala om vilken utrustningsnivå ni vill ha på er testbil!? Helt klart att enklare utrustade bilar är 'sämre' när det ska jämföras. Glöm sen inte att skriva om bilen/modellen i fråga är miljöklassad. Ett krav från alla medvetna företag - vi lär stå för ca 70% av nybilsförsäljningen i Sthlm!

#49
Tommy Wahlström, Vi Bilägare
2010-12-15 10:09

Tyvärr är vårt inflytande över bilarnas utrustningsnivå väldigt begränsad! När vi sätter ihop ett biltest pratar vi naturligtvis med generalagenterna om vad vi vill ha och vilka modeller och utrustningsalternativ som finns tillgängliga. Oftast försöker tillverkarna tillgodose våra önskemål men ibland går det inte. Jag tror att det är något vi måsta acceptera. Sedan är då en annan fråga i vilken utsträckning vi journalister låter oss bländas av grannlåten som plockats på. De flesta av oss som jobbar i den här branschen är ganska ärrade rävar. Med mina 10 år på Vibban tillhör jag själv nybörjarna :). Förhoppningsvis ska det till mer än ett glastak och en läderklädsel för att få oss på fall...

#50
Muandamua
2010-12-15 11:09

Mindre utrustning mindre bekymmer, särskilt automatlådan som kan krångla och kosta mer en själva bilen när den blir begagnad. Finns många E-klass för 50 tkr som har renoverat lådan för 40 tkr.

#51
signs
2010-12-15 15:53

Tack för att ni Vibbare är här (Tommy & Fredrik), det gör det hela rätt häftigt! Mera sånt om ni orkar.

D-Link: Det är otroligt hur utrustningsnivåerna (& förväntningarna) har klättrat upp!

Jag undrar ändå om det inte kan vara svårt att skilja den topputrustade modellen från mera vanliga modeller. Hur det är med skillnaden i tex ljudisolering mellan en topputrustad version och den billigaste av en bildmodell.

För länge sen, åtminstone, kunde det finnas skillnader mellan varianter av samma bilmodell med olika utrustningsnivå, på vissa märken. Kändes (lät) som ganska olika bilar!

#52
signs
2010-12-15 15:55

z655: Hahaha!

Skämt (55%) åsido, det går att göra en plugin till din webbläsare - om du använder Firefox eller Safari. Jag skulle gärna experimentera - kanske över julhelgen - med åtminstone en Safari-plugin, om det finns en marknad :).

Fast kanske en jarl visar sig vara en väsentlig del av utrustningen i längden. :)

#53
Tommy Wahlström, Vi Bilägare
2010-12-15 17:14

Bilens grundläggande konstruktion är vad de är, oavsett vilka utrustningspaket som plockats på den. Utrymmen, rostskydd, drivlina, sikt, bränsleförbrukning mm går utmärkt att mäta och bedömma oavsett detaljspecifikation. Kupébuller påverkas naturligtvis av vilka däck som sitter på men här snarare stjälper än hjälper extrautrustningen. Bredare, tunnare däck ger oftast mer buller. Sportchassi kan göra bilen roligare att köra men saboterar alltid komforten. Däremot är det svårare när det kommer till utrustning som elmanövrerade komfortstolar och avancerade xenonljus. Om vi bara kört bilen med den typen av utrustning, är det också bara den varianten vi kan säga någon om. Hur sittkomforten är i standardstolen vet vi ju inte.

#54
Mr B
2010-12-21 14:38

Audi köparna är ju dom som går på största minan, samma utrustning som används i övriga VAG koncernen får dom betala betydligt mer för. Ta DSG lådan, 14000 på en Polo 19000 Hos en A1 +700 om du vill ha Hiill Hold. eller Hos Skoda kostar samma låda 11000:- Snacka om att bli lurade när man utrustar sin Audi ;-)

#55
2011-01-02 17:42

Ja tiderna förändras o vi med dem,vari med när de inte var standard med värme i småbilarna som Ford o dylikt. "norrlänningen"

#56
2011-01-10 21:38

En sak som man ska komma ihåg är att andrahandsvärdet bestäms till viss del av vad majoriteten av köparna för en viss bilmodell väljer för extrautrustning. Om tex 90 procent av alla som köper en ny Audi A6 väljer till proline-paketet så är det ju självklart att de tio procent som inte väljer till proline får ett lägre andrahandsvärde på sin bil. Så man skulle kunna säga att när det gäller att välja till extrautrustning bör man välja utrustning som passar den stora massan. då kommer man förlora som minst.
Å andra sidan, har man nu möjligheten att beställa en helt ny bil till sig själv. Varför ska man då inte specifiera den precis så som man själv vill ha den? Visst måste man vara förnuftig och köpa en bil som passar ens ekonomi men om man alltid bara skulle tänka på pengarna och planera frammåt för dem så skulle man ju aldrig få ha lite roligt... Hitta din plats i livet och se till att ha så roligt som du bara kan. Då blir man en lyckligare människa.

#57
STEFO
2011-01-11 17:51

PÅ OPEL CORSA FÅR DU ALU FÄLGAR BACKSENSOR CLIMATANLÄGGNIG FARTHÅLLARE FÄRDATOR FÖR 5000KR

#58
2011-03-09 14:30

Dyra tillbehör må väl vara en sak men ibland är de inkluderade i pkt och går inte att köpa enskilt!
Det är riktigt att skinnstolar kostar 10.000kr extra i C3 men först sedan man har betalt 31.000kr extra för diesel samt 22.000kr extra för ett Exlusive pkt vilket gör att denna klädsel kostar 63.000kr !!!
( man har alltså inget lärt ifrån tidigare modell )
Det blir till att betala eller välja en annan bil om man nu vill ha just skinn,extra bra ljudanläggning eller en viss färg!!

Renault har också korkade pkt helt utan logik.
Det finns tre pkt till Megane men knappast någon lär köpa dem då man hellre väljer ett numera fjärde alternativ där det mesta ingår som man vill ha.....dock inte skinnratt....vill man ha en sådan får man istället välja "Dynamique" som är det dyraste alternativet för ca 20.000kr extra....men får då trösta sig med att man även FÅR köpa till viss extrautrustning som skinn m.m!
En annars så enormt vettig och prisvärd bil blir med skinn ca 31.000kr dyrare p.g.a dessa tokiga pkt!

Vilket gör att jag även undrar hur ni på Vib tänker då ni väljer extrautrustning!?
PÅ vissa bilar har ni valt att ösa in utr för hutlösa pengar...( vill minnas en specifik C4 Picasso med aningen onödig extrautr som totalkvaddade den bilens ägarkostnader! )
medan ni andra gånger snålar in på 1.000kr!? ( Se Fiesta nu senast )

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.