Bild
Nästa artikel
Vi Bilägares rostdrabbade Ford Mondeo från 2015 fick klartecken från Ford Sverige att åtgärdas.
Vi Bilägares rostdrabbade Ford Mondeo från 2015 fick klartecken från Ford Sverige att åtgärdas.

Så gick rostskyddsbehandlingen – här är resultatet

Reportage

Vi Bilägares långtestbil Ford Mondeo som drabbats av allvarliga rostproblem är tillbaka efter en ordentlig skönhetskur. Ford höll sitt ord och har försökt åtgärda bilens rostiga undersida inom ramen för den tolvåriga rostskyddsgarantin. Dags att kontrollera resultatet.

Vi Bilägares begagnade Ford Mondeo har drabbats av omfattande gravrost efter 17 000 mil. Bilen som togs ut i november 2014 var ordentligt rostig runt infästningen till bakvagnen och stötdämparinfästningarna.

Även trösklarnas bakgolv var angripna av gravrost vilket beror på dålig kvalitet på lack och galvning när bilen byggdes.

Ford i Sverige anser fortfarande att de bilar som rullar på vägarna har ett fullgott rostskydd men informationschef Erik Lindham påpekade från första början att varje fall hanteras individuellt. 

– Vi gör en enskild bedömning i varje fall men sett till bilderna kan jag säga att vi skulle ta allt på rostskyddsgarantin. 

Sagt och gjort, tid för rostbesiktning bokades in under våren hos närmaste återförsäljare och det visade sig att Ford höll sitt löfte – bilen godkändes för åtgärd.

– Det är vår tolvåriga rostskyddsgaranti som använts för att stoppa upp en process som skulle ha kunnat visa sig senare, meddelar Erik Lindham.

Ett svar som förvånar både oss och verkmästaren Mathias Blom på Upplands Motors skadeverkstad i Kista. Som Vi Bilägare konstaterat i en mängd konsumentfall genom åren är praxis att bilen ska vara genomrostad inifrån och ut för att täckas av rostskyddsgarantin. Ytrost klassas som normalt slitage vilket gör att garantin i de allra flesta fall är helt meningslös.

– Ford tar inte allt men vi kommer att göra rent balkar och spruta in rostskyddsmedel invändigt i form av vax. Det gäller till exempel rambenen längs hela bilen, meddelar Mathias Blom inför besöket.

Läs också: Läsaren om usla rostskyddet: ”Nu blir det ingen mer Ford”

Motorvaggan är nedmonterad, blästrad, nymålad och återmonterad. Även bakvagnsbryggan är åtgärdad.
Motorvaggan är nedmonterad, blästrad, nymålad och återmonterad. Även bakvagnsbryggan är åtgärdad.

Övrigt som Ford godkände för åtgärd var bakvagnsbrygga och bakaxel utvändigt. 

– Vi gör rent ifrån rost på lämpligt sätt. Ford har inga reparationsmetoder för åtgärden men vi kommer att slipa ner eller stålborsta bort rosten beroende på hur djupt det sitter, därefter målar vi på med grundfärg. Det blir mycket arbete för ett litet jobb, konstaterar Mathias Blom.

Ford väljer däremot att avstå åtgärd av gravrost längs karossgolvets undersidor och ärgade värmeplåtar. Den senare anses inte tillhöra själva karossen, utan är en lös del som inte ingår i rostskyddsgarantin. Varför karossgolvet inte åtgärdas väljer Erik Lindham att inte kommentera, våra mejl förblir obesvarade.  

Som vi har påpekat tidigare föreligger ingen säkerhetsrisk med gravrost i tröskellådor och bärande balkar. Rostangreppen är omfattande men det kommer att dröja innan det rostar igenom. Rost är heller inget som du ska behöva betala för vid köp av en begagnad Mondeo.  

Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström får även denna gång ansvaret att kontrollera Fords utförda åtgärd. Under slutbesiktningen är det tydligt att både framvagn- och bakvagnsbrygga är nymålade men hur står det till med resten?

– De har blästrat och målat utvalda delar men har inte gjort något åt det vi tyckte var värst. Fram- och bakvagnen har monterats ner vilket egentligen inte fyller någon nytta då dessa fortfarande är väldigt rostiga inuti. En kosmetisk reparation kan vi kalla det för, säger en besviken Thomas Widström.

Läs också: Usla betyget: "Rostigaste långtestbilen hittills"

Karossens bakre tröskellådor riskerar fortfarande att rosta igenom.
Karossens bakre tröskellådor riskerar fortfarande att rosta igenom.
Infästningen till bakvagnen ingick inte heller i Fords åtgärdsplan.
Infästningen till bakvagnen ingick inte heller i Fords åtgärdsplan.

Vi Bilägares begagnade Ford Mondeo har drabbats av omfattande gravrost efter 17 000 mil. Bilen som togs ut i november 2014 var ordentligt rostig runt infästningen till bakvagnen och stötdämparinfästningarna.

Även trösklarnas bakgolv var angripna av gravrost vilket beror på dålig kvalitet på lack och galvning när bilen byggdes.

Ford i Sverige anser fortfarande att de bilar som rullar på vägarna har ett fullgott rostskydd men informationschef Erik Lindham påpekade från första början att varje fall hanteras i

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-11-04 16:32

Som att sätta upp nya tapeter i ett rivningshus! Tror knappast att detta kommer rädda ett redan dåligt rykte.

#2
2020-11-04 17:31

Fordbilarna blir till rosthögar, efter några år.

#3
2020-11-04 18:17

Bedrövligt att en modern bil ska behöva rosta på detta sättet. Förstår inte att någon köper Ford.

#4
2020-11-04 18:30

Så dåligt skött Ford.

#5
2020-11-04 19:41

Ford är som Renault ett märke man bara köper pga lågt pris

#6
2020-11-04 19:48

Det var bättre förr på Ford. Det hänger på ekonomerna och konstruktörerna vad som blir gjort och hur det kommer att håll. Min Escort -69 var rostfri i balkar och under botten efter 33 år när jag sålde den. De behandlades på macken bredvid Ford som helt ny. Monterade också al-innerskärmar i främre hjulhusen. Perfekt där också. Sen har jag dränkt underredet med lacknafta då och då för att hålla massan mjuk så att det inte uppstår sprickor i den, för då kommer det in fukt som inte syns och rosten sätter igång där. Däremot var lacken svag, tålde inga stenskott. Jobbade som tonåring på Ford bla med att stålborsta underreden så jag såg problemen och visste vad som krävs. Ford studerade rostproblem på sjuttitalet då ännu ingen annan brydde sig, men sen dess har man bytt folk där från topp till tå och kunskaperna har försvunnit med pensioneringarna.

#7
2020-11-04 20:36

Jarl Karlsson: Du har fel enligt mig.. Ford har väldigt fina chassin, svårt att hitta motsvarande körglädje till rimliga pengar. Ford i Sverige borde däremot trycka på fabriken om att rostskyddet inte är tillräckligt för den svenska marknaden. Men istället stoppar man huvudet i sanden. Jag har kört Ford i många år men mitt förtroende för märket är inte på topp längre, mycket pga hur man hanterar kritik, angående problem som är helt uppenbara.

#8
2020-11-04 21:02

Tvätt och linolja under hela bilen, så kommer karossen hålla tills resten är slut.
Linolja är det enda som biter på befintlig rost, och till råga på allt är miljövänligt.

#9
2020-11-05 08:31

Fords "åtgärder" är ju bara som "no idea to polish a turd, it's still a turd".
Att sminka upp med färg på synliga ytor är ju ingen lösning, det är bättre att använda blöt behandling som kan tränga in överallt, typ linolja som Rikard föreslår ovan.
Synd att ekonomerna tillåts sabotera bilarna, och det är ju inte första gången. Minns Mercedes, det kostade många miljarder att lyfta märket efter rostskandalen i slutet av 90-talet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.