Nästa artikel
Så får du rätt hos ARN
Konsument

Så får du rätt hos ARN

Publicerad 9 februari 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Tusentals bilägare har de senaste åren anmält bilfirmor eller verkstäder till allmänna reklamationsnämnden, ARN. I mer än hälften av fallen får den klagande avslag på sina krav. Vi har tipsen om hur du ska få rätt hos ARN.

Motorbranschen är en av de branscher som får flest anmälningar till allmänna reklamationsnämnden och samtidigt en bland de sämsta på att följa de riktlinjer som nämnden ger.

– En av anledningarna till de många reklamationerna är mängden bilaffärer och reparationer som görs varje år. Det är ändå en liten del av dessa som hamnar i nämnden, säger Tomas Ulander, bilhandelsansvarig på Motorbranschens riksförbund, MRF.

Drygt 40 procent av konsumenterna får rätt, helt eller delvis, i sin klagan mot motorbranschen. Men det innebär också att mer än hälften får avslag.

– En förklaring kan vara att man som konsument har en överdriven förhoppning om vad man har rätt till. Det kan också vara att man tycker något är fel, men inte kan bevisa sitt påstående, säger Tomas Ulander.

Vi Bilägare har undersökt klagomålen till ARN för att närmare kunna se vilka fel som både bilföretag och privatpersoner gör. Vi har tittat på vad man som bilköpare har rätt till eller inte rätt till efter köpet. Därför kan vi ge dig tipsen på hur du lättare kan lyckas när du klagar hos ARN.

En vanlig missuppfattning som både gäller bilköpare och bilföretag är att ARN gör en egen undersökning av något fel eller ger råd hur man ska gå till väga. Så är det inte, ARN bedömer bevis från två parter. ARN tar inte heller upp tvister mellan privatpersoner eller mellan olika näringsidkare. Köper du bilen via ditt företag kan du inte heller klaga hos ARN.

Var också mycket tydlig i ditt klagomål om du vill häva köpet eller få felet avhjälpt. En del som klagar hos ARN får avslag för att de inte tillräckligt noga framfört sin vilja. I skrivelserna till ARN förekommer ibland lögner, smutskastning eller påståenden som inte är relevanta. Sådant brukar inte hjälpa att vinna sitt fall i ARN.

Det är köparen som har ansvaret att visa på att det är ett köprättsligt fel på bilen. I första hand ska man kontakta säljföretaget för att få felen avhjälpta. I vissa fall kan företaget få flera chanser på sig att försöka rätta till ett fel, innan man har rätt till att häva köpet eller få ersättning. Det är först när bilköparen och bilfirman är oense man kan klaga till ARN.

Att bilköparen ångrar sitt bilköp eller tycker att bilen är för trång och obekväm är inte ett köprättsligt fel. Det är sådant som bilköparen ska fundera över under provkörningen, om bilen passar för hans eller hennes behov.

Reklamera felet omgående hos säljföretaget
Om bilen krånglar bör man omedelbart reklamera felet hos säljaren eller senast inom två månader efter att det upptäckts. Ju tidigare du reklamerar ett fel desto mindre är risken att bilen får följdskador. Skulle detta inträffa har man som bilköpare liten chans att vinna sin sak i ARN.

Om felet upptäcks inom sex månader efter köp anses det vara ursprungligt, om inte säljaren kan påvisa att felet inte fanns där från början. Om till exempel en startmotor börjar krångla fem månader efter köp är felet sannolikt inte ursprungligt. Då hade det upptäckts långt tidigare. Regler för ursprungligt fel gäller även om bilen sålts utan garanti eller om garantin har gått ut. Det är inte tillåtet för säljaren att avtala bort reklamationsrätt.

Vad som räknas som köprättsligt fel kan vara olika beroende på hur gammal bilen är. Ett köprättsligt fel på en två år gammal bil som säljs för 200 000 kr behöver inte alls vara det på en tretton år gammal bil som säljs för 20 000 kr. Det är naturligt att en äldre bil med lång körsträcka är mer sliten än en nyare som inte rullat så långt.

Felets art ska ställas i relation till bilens pris, ålder och körsträcka och vad man som köpare kan förvänta sig – och inte minst vad som står i köpekontraktet.

Lusläs köpekontraktet
Det är i köpekontraktet det juridiskt fastställs vad du köper. Det ska tydligt anges om bilen du köper är ett reparationsobjekt. Det är säljarens ansvar att bevisa att kunden är väl införstådd med detta. Om bilens bromsar är trafikfarliga anses bilen ha ett köprättsligt fel, även om kunden har fått bilen billigt. Undantaget är just om bilen sålts som reparationsobjekt.

Även om bilföretaget endast förmedlar ett bilköp kan det räknas som säljande part. Det beror på vem som äger bilen och vem man skriver kontrakt med. Därför kan ofta säljföretaget ställas till ansvar för fel på en bil, även om de hävdar att de bara förmedlat ett köp.

Undantaget är om bilföretaget exempelvis förmedlar en telefonkontakt mellan två privatpersoner som gör upp om en bilaffär. Tänk också på att även om du lägger handpenning på en bil, men sedan blir nekad banklån för att kunna finansiera ditt bilköp, kan du ha rätt att få handpenningen tillbaka.

Om du byter in en bil hos en bilhandlare har handlaren rätt att konditionstesta din bil – precis som du som köpare har rätt att undersöka skicket på den bil du ska köpa. Skriv inte under köpekontrakt där det står att du som konsument ska stå för eventuella reparationskostnader i efterhand. Det är upp till handlaren att värdera din inbytesbil och skriva in värdet i kontraktet.

Lusläs varudeklarationen
I varudeklarationen ska det finnas uppgifter om bilens skick på flera punkter. Om säljaren har kryssat i att skicket är normalt, är säljaren ansvarig för fel som uppkommer inom sex månader. Undantaget är om säljföretaget kan bevisa att köparen har använt bilen på ett felaktigt sätt, exempelvis slirat på kopplingen. Det finns en del bilföretag som kryssar i osäker funktion på samtliga punkter på bilen.

– Varudeklarationen är inte till för att säljaren ska helgardera sig mot eventuella fel. Om bilens funktion är så osäker är det mer rättvist att sälja bilen som ett reparationsobjekt, säger Tomas Ulander, MRF.

Kolla serviceboken
En köpare har normalt anledning att utgå från att föreskriven service har gjorts i rätt tid på en bil som säljs av en bilhandlare. Undantaget är om motsatsen framgår av köpekontraktet eller bilens marknadsföring. Annars är utebliven service att räkna som köprättsligt fel.

Spara kvitton på dina utlägg
När bilägaren och bilhandlaren kommer överens om att häva köpet, är huvudprincipen att ett nyttoavdrag görs för den tid och den körsträcka som bilen använts. Men å andra sidan har man som konsument rätt till att få ersättning för räntekostnader och även resekostnader, exempelvis till och från en verkstad om du har kvitto på det.

Du kan som bilköpare vägra att resa alltför långt bort för att bilhandlaren ska avhjälpa ett fel. Det gäller om bilköparen har anledning att tro att han eller hon inte får sina resekostnader ersatta av säljaren.

Du har inte rätt att få kostnader betalda för en ersättningsbil under tiden som ARN handlägger ditt fall.

Lämna bilen till rätt verkstad
I de flesta fall har bilhandlaren rätt att laga bilen på den egna verkstaden, om det handlar om en reklamation. Bara om bilhandlaren avvisar köparens krav på att rätta till ett fel kan man ha rätt att anlita en annan verkstad. Ett vanligt misstag som många bilägare gör är att lämna in en bil för reparation på en annan verkstad utan att först ge chansen åt säljföretaget. Då blir det mycket svårt för bilägaren att få igen sina kostnader när man klagar till ARN.

Fråga om bilen är krockad
Vid köp av en begagnad bil krävs att du frågar säljföretaget om bilen du ska köpa är krockskadad. Säljaren behöver inte upplysa om det. Om bilen är krockskadad, men lagad på ett fackmannamässigt sätt är det inte ett köprättsligt fel – om inte kunden har frågat om det och säljaren nekar till att bilen varit krockad. Det är dock mycket svårt för bilköparen att motbevisa vad som sagts i en förhandlingssituation.

Diskutera: Hur skulle du gå till väga för att få rätt hos ARN?

Rätt och avslag i ARN

Drog för mycket olja
En kvinna i Gävle köpte i slutet av 2007 en Toyota Corolla från 1999 för 68 000 kr. I september 2008, då bilen körts 800 mil efter köpet, upptäckte hon att motorn drog mycket olja. Hon försökte ta kontakt med bilfirman för att reklamera, men lyckades inte. Hon lät en verkstad fylla på mer olja och körde ytterligare sju månader innan den oljan började ta slut.

Kvinnan hävdade att bilen drog onormalt mycket olja. Det tyckte inte bilfirman, som menade att tre deciliter olja per 100 mil var normalt på en bil som körts 10 000 mil. Dessutom borde kvinnan ha reklamerat långt tidigare än 16 månader efter bilköpet.

ARN avslog kvinnans begäran om ett prisavdrag på 20 000 kr. Kvinnas påståenden om att oljeförbrukningen var onormalt hög ansågs inte vara styrkta.

Värmestolarna ur funktion
En man i Mjölby köpte i december 2009 en Volkswagen Passat Variant av en bilfirma i Norrköping. Ett par dagar efter köpet upptäckte han att värmestolarna i bilen var ur funktion. Han trodde först att det berodde på en trasig säkring, något han själv skulle klara av att åtgärda.

Men när han konstaterade att han själv inte kunde laga felet, reklamerade han till bilfirman drygt en månad efter köpet. Bilfirman hävdade att mannen själv orsakat felet genom att montera in en barnstol i stolarna och därför haft sönder värmeslingorna i stolarna.

ARN ansåg att felet reklamerats inom tid och att företaget inte kunnat presentera någon bevisning som visade att mannen varit oaktsam med stolarna och själv orsakat felet. Nämnden ansåg därför att bilfirman skulle avhjälpa felet.

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-02-09 10:40
Hackenbush

Det finns många fallgropar för kunder men idag när internet finns sprids ryktet med rekordfart om någon firma missköter sig eller säljer krockade bilar. Kolla alltid upp bilfirmor på internet före eventuellt köp. Jag råkade själv ut för en bilfirma som inte gjorde vad dom lovade innan köp. Jag påtalade detta på internet och en tid efter ringde bilfirman mig och ville ersätta mig för det jag åtgärdade efter köpet om jag tog bort min internet spalt.

#2 • Uppdaterat: 2012-02-09 10:40
Inbo (ej verifierad)

ARN är som att spela rysk roulett! Det har visat sig att ARN inte är rumsrena.
De är partiska till tusen! ARN manipulerar på ett kriminellt sätt insända ärenden till fördel till motparten.
Jag har råkat mycket illa av ARN:s hantering genom att de har ändrat HELA min händelse, finns inte en enda menig som är efter min redogörelse .Kan nämna ett ex; där ARN skriver att det tog 38 dagar att få bilen åtgärdad. Men min redogörelse är 15 månader. Och att ARN påstår att det är jag som har bevisbördan trots att bilen är endast 4 månader gammal trots att 6 månadernas lagen gäller. Det tog ARN hela 14 månader att svara på min ansökan. Jag sände hela historien till div. tidningar men jag får aldrig något svar. Och då kan man tolka det så att pressen inte vill avslöja sanningen om hur det i verkligheten är innanför ARN:s väggar. Och detta här har stora liknelser av tv-programet fuskbyggarna!
En vanlig medborgare har ingen chans att få rättelse mot statliga ARN:s oseriösa handhavande.

#3 • Uppdaterat: 2012-02-09 12:38
Mistro

Nä ...ARN är inget annat än skräp och jag har inget förtroende alls för dem.
Vid två tillfällen har dem nonchalant avslagit mina ärenden efter att de tvingat MIG att skicka info/bevis under två års tid.
Båda ärenden var självklara ifrån början och utav motparterna krävdes ingenting!
De skrev ett ( 1 ) brev tillbaka med en rad bokstäver ....vi tillbakavisar kraven!

Det handlade då om en besiktningsman som hade missat flertalet svåra fel i ett hus och felunderrättat mig vid kontakt....fel som jag sedan fick stå för själv.
Arvodet skulle förståss utgå ändå!

En annan gång fick jag en telefon som visade sig fungera dåligt från första dagen...en konstig prick fanns i displayen men butiken avfärdade detta och bad mig avvakta.
Telefonen användes endast ett par gånger under en vecka och var aldrig ens utomhus ...total använd tid var 7 min.
Fick betala 500kr för att få hämta ut telefonen så att den kunde undersökas igen utav en icke partisk tekniker. ( bekostad utav mig )
Fuktskadan var enligt honom orsakad tidigare. (alltså redan innan jag fick telefonen)
Även detta ärendet drog ut på tiden och avslogs sedan efter ungefär två år.

En nära bekant köpte en bil som inte ens fungerade felfritt på hemvägen.
Handlaren tyckte att kompisen fick skylla sig själv och det fanns inga garantier...Detta visade sig vara en mycket ful fisk som inte hade gjort många rätt i sina dagar som bilhandlare.
Trots otaliga verkstadsbesök och vittnesmål ifrån tidigare ägare till bilen som visade på att handlaren ljög så avslogs fallet utav ARN och kompisen fick behålla sitt skrot utan någon ersättning.

Det största skämtet är dessutom att OM detta bolag skulle dömma till ens fördel så behöver inte ens handlaren bry sig om det.....
Ett annat skämt är att många företag tycker att ARN är orättvisa mot DEM....
Lägg ner skiten eller se till at det fungerar som det skall....

Det är inte så enkelt att dem "dömda" i ARN hängs ut på ett sätt som skadar deras rykte,..då många inte ens vet var de skall leta efter dessa uppgifter.
Även stora och annars seriösa företag finns med på denna svarta lista men har ansett att ARN har haft fel.
Vissa företag överlever på något märkligt vis ändå oavsett hur många klagomål som de får,...bara i byn där jag bor finns det många företag som borde vara stängda för länge sedan men utav någon märklig anledning så rullar de på ändå.
En del branscher klarar sig som sagt bättre än andra.

#4 • Uppdaterat: 2012-02-09 12:51
Mistro

Senast vi köpte en bil var till en släkting och bilen kostade 15000kr hos en handlare.
Handlaren verkade inte mer seriös än vad han "gav sken utav" men vi tänkte att bilen var så billig att vi var nöjda med att den var bes.
Efter någon vecka uppstod en massa fel och då jag tittade på kvittot så hade handlaren skrivit att bilen såldes utan någon som helst garanti.
Fel som uppstod efteråt skulle vi inte kunna skylla på honom.

Ringde och pratade med honom ändå ...mest för att berätta att bilen nu var trasig och att vi behövde hjälp med detta.
Handlaren svarade otrevligt med att detta inte var hans problem och om han skulle laga bilen så skulle det bli dyrt .....tror ni man rekomenderar en sådan typ?
Bilen var nybes. två dagar innan köp,med ett avgassystem som var upprostat så att det föll av...Båda främre bromsskivorna var i det närmaste uppsvarvade och beläggen slut....Oken kärvade ordentligt.
Vid en mer noggrann kontroll så hade dessa bromsar bråkat de senaste åren och tidigare ägare hade i princip skänkt bort bilen då den hade haft så många fel.

Läge för ARN? ...skulle inte tro det ;)

#5 • Uppdaterat: 2012-02-09 15:29
Peugeote-Pär

mistro om du är så otroligt missnöjd med säljare så skulle jag direkt hänga ut firman... Varför gör du inte det?
Du ska ju sprida namnet på firman så mkt du bara kan... Skulle jag göra DIREKT!!!

#6 • Uppdaterat: 2012-02-09 15:46
Mistro

"Peugeote-Pär" ; Äsch i det senaste fallet så brydde vi inte oss så mycket eftersom att det handlade om en billig bil som jag sa.
Vi behövde en sådan bil snabbt och fick det och alla sådana affärer är chansningar.
Redan på plats noterade jag att handlaren inte var så "redig" då jag påpekade att motorn lät illa på en annan bil.
Hans kommentar till detta var att den inte var servad och att man fick göra detta själv...

Vidare vid köpet ( En Ford KA -99 ) så visade han oss att hans bror precis innan honom hade stått på bilen under några dagar... ( solklar anledning varför ...;)

Handlaren säljer många bilar och vi har tidigare gjort både bra och dåliga sådana "man kan fråga sig varför affärer" och inte alltid är det dem sämsta bilarna som kommer ifrån sådana här ställen. ( en "dålig" bil kan visa sig fungera utmärkt i många år )
Som sagt så gick bilen bra och den var nybes....killen som skall köra bilen kör ytterst lite varpå vi tog detta med i "beräkningarna".
Nu har bilen snart rullat ett år och skall alltså strax bes. igen...får se hur det går ...

Handlare som denna som "spelar Allan" och inte går att prata med köper man så klart inte fler bilar av...= hans förlust.
Men faktum kvarstår att vi visste att bilen inte var i toppskick efter 12 -13 år på vägarna och vi betalde inte heller för att den skulle vara det. :)

#7 • Uppdaterat: 2012-02-09 15:58
Peugeote-Pär

Ok då kan jag förstå att du inte lägger ner någon energi på saken...:)

#8 • Uppdaterat: 2012-02-09 21:10
rnilson

Många har en övetro på ARN pga att de inte vet hur nämnden jobbar. Tyvärr verkar besluten bero mest på vilket humör nämnden är. I och med att nämnden inte gör någon undersökning av den information de får in så kan företagen ljuga hur mycket som helst, och det gör de också. Värt att notera är att ARN faktiskt inte är en rättslig instans. Det är förmodligen bättre att gå direkt till domstol. Det finns förenklade domstolsförfaranden som inte kostar mer än ett par tusen kronor. Man kan visserligen inte överklaga domen då, men man får i alla fall en rättslig prövning. Det får man inte av ARN.

För några år sedan köpte jag en privatimporterad bil. Ringde runt till försäkringsbolagen och fick ett bra pris från Trygg Hansa. Tre veckor senare när jag fick inbetalningskortet hade de dubblat premien. Jag kontaktade Trygg Hansa, men blev bara runtskickad. Till slut tröttnade jag och skrev ett brev till deras dåvarande VD Lars Thunell. Jag fick svar från deras dåvarande marknadschef Leif Holmberg. Han gick inte med på att stå för det pris de uppgav per telefon. Han skrev "Bakgrunden till de problem du stött på är att privatimporterade bilar är betydligt mer skadedrabbade än bilar importerade via generalagent. Vi måste därför ta ut betydligt högre premie för privatimporterade bilar." Vid denna tidpunkt var det olagligt att ta ut högre premie för privatimporterade bilar. Jag hade alltså ett skriftligt erkännande att de både i efterhand hade höjt premien och att de dessutom bröt mot lagen. Jag bifogade detta i en anmälan till ARN.
När ARN begärde in svar från Trygg Hansa så svarade deras jurist att de tog samma premie för privatimporterade bilar som för svensksålda. Nämden besltade att Trygg Hansa inte hade gjort något fel.

Jag har brevledes frågat ARN's handläggare vad som gjorde att de trodde på Trygg Hansas jurist och ignorerade det brev jag hade från deras marknadschef. Svaret jag fick var att ARN inte gör någon som helst undersökning av den information de får in.

Finansdepartementet är, i alla fall på pappret, granskningsmyndighet över ARN. Jag gjorde en anmälan dit. Jag fick ett halvnonchalant svar, men även de bekräftar att ARN inte gör någon undersökning av informationen. Det finns alltså i praktiken ingen som granskar ARN, och ARN granskar inte de underlag de tar besluten på.

#9 • Uppdaterat: 2012-02-09 21:30
Inbo (ej verifierad)

rnilson
Det finns förenklade domstolsförfaranden som inte kostar mer än ett par tusen kronor skriver du! Var/hur ?? jag har fått besked av att de blir enorma kostnader! då jag har försökt att få mitt fall prövat Av ARN:s förfalskning av min händele. Tacksam att få svar!!

#a • Uppdaterat: 2012-02-10 07:59
Mistro

"Inbo": Befarar att du har rätt,..har vänner som har hamnat riktigt illa p.g.a företag har lurat dem på pengar. ( vägrat att betala för utfört arbete )
De har via advokat försökt att få ut sina pengar men detta är mycket drygt och advokaten gör inte mycket mer än att skicka fakturer på arbete som inte har lett någonstans alls.
De kan fakturera 2000kr/timme och det går inte att veta hur lång tid ett ärende kommer att ta.
Ett par telefonsamtal för att utreda detaljer och pengarna rinner iväg ...
Nä ...att stämma någon måste man överväga mer än en gång!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.