Tid för eftertanke och summering. Familjen Jansson i Norrtälje har avverkat sin vecka med Vi Bilägares Dacia Logan MCV. En vecka med närtransporter och utflykter. Sammanlagt blev det ungefär 100 mil och betyget blev nog ganska bra.
"Nu skall Logan åter till Vi
Bilägare.
Stunden för slutsummering är inne.
Vi billånare i Norrtälje slog
våra kloka huvuden ihop, tillsammans med barnbarnen och taxen Douglas for vi till
Svanberga för en sista runda och testmöte hos dottern Therese och Tobias.
Så här resonerade vi:
Logan är mycket mycket rymlig, och vill vara
en robust slitvarg. Den har många praktiska handtag och reglage, säten med höjd och fast
stoppning. Mycket stötsäker med sina väl tilltagna plastsköldar runtom.
Väghållningen är utan olater, bilen bär sin last riktigt
skapligt.
Kromlister, kolfiberpaneler och annan utsmyckning tränger sig inte på i Logans miljö, nej här det riktiga tag.
Dagens tankning visade en bensinförbrukning på 0,65 , 40 mil (30 på
landsväg, 10 i stad). Det känns riktigt bra för det stora ekipaget.
På
önskelistan står det här med lägre ljudnivå i högre fart och motorvarvet, lite
lättare att reglera en jämn kupevärme och kanske ett lättare insteg allra längst
bak.
Jo, vi anser att Logan är ett bra alternativ då transporterna är
mest "närtrafik", och en och annan tur på motorväg går då också bra. Men om man
dagligen har 5-10 mil på motorväg, ja då får man själv testa noga, före affär,
men det går det med.
Den krassa verkligheten handlar i allmänhet om
pengar.
På Logans prisnivå återfinner man i handeln, exempelvis, en begagnad
Volvo V70 från 2001 med 12.000 mil och kort garanti,
eller en ny snygg men
litenliten Citroen C1, eller slutligen en relativt enkelt utrustad
mopedbil med smattrande dieselmotor.(Maxfart 45 km/t).
I det gänget är väl
inte valet så speciellt svårt.
Bilägare.
Stunden för slutsummering är inne.
Vi billånare i Norrtälje slog
våra kloka huvuden ihop, tillsammans med barnbarnen och taxen Douglas for vi till
Svanberga för en sista runda och testmöte hos dottern Therese och Tobias.
Så här resonerade vi:
Logan är mycket mycket rymlig, och vill vara
en robust slitvarg. Den har många praktiska handtag och reglage, säten med höjd och fast
stoppning. Mycket stötsäker med sina väl tilltagna plastsköldar runtom.
Väghållningen är utan olater, bilen bär sin last riktigt
skapligt.
Kromlister, kolfiberpaneler och annan utsmyckning tränger sig inte på i Logans miljö, nej här det riktiga tag.
Dagens tankning visade en bensinförbrukning på 0,65 , 40 mil (30 på
landsväg, 10 i stad). Det känns riktigt bra för det stora ekipaget.
På
önskelistan står det här med lägre ljudnivå i högre fart och motorvarvet, lite
lättare att reglera en jämn kupevärme och kanske ett lättare insteg allra längst
bak.
Jo, vi anser att Logan är ett bra alternativ då transporterna är
mest "närtrafik", och en och annan tur på motorväg går då också bra. Men om man
dagligen har 5-10 mil på motorväg, ja då får man själv testa noga, före affär,
men det går det med.
Den krassa verkligheten handlar i allmänhet om
pengar.
På Logans prisnivå återfinner man i handeln, exempelvis, en begagnad
Volvo V70 från 2001 med 12.000 mil och kort garanti,
eller en ny snygg men
litenliten Citroen C1, eller slutligen en relativt enkelt utrustad
mopedbil med smattrande dieselmotor.(Maxfart 45 km/t).
I det gänget är väl
inte valet så speciellt svårt.
Efter vår användning under en vecka med runt 100
mil dristar vi oss till att sätta följande betyg:
(5Vi = toppenbra, 1Vi =
dåligt)
mil dristar vi oss till att sätta följande betyg:
(5Vi = toppenbra, 1Vi =
dåligt)
1.Köregenskaper 3
Vi
(Tål last, går lite sävligt på vägen, men trygg.)
2. Motor /kraftöverföring 3 Vi (Fungera bruksigt,
(Funkar som väntat. Inga oväntade manér, men
något högt varv i högre
fart)
(Funkar som väntat. Inga oväntade manér, men
något högt varv i högre
fart)
3. Utrymmen 5
Vi
(Toppen !)
4.
Säkerhet 2 Vi
(3
Stjärnor i Euroncap är lååågt)
5.Ekonomi -
köp 5 Vi
(Priset får
inte landa högre i vårt land jämfört med
annorstädes. Andra säljare
överlever ju också...)
6. Ekonomi- att
äga (4 eller) 2 Vi
(Bensinförbrukningen är
ok. I övrigt
beror allt på servicekostnader och
garantitid, Renaulter är
för servicedyra idag.
Besiktningsresultat tyder på brister i omtanke
och
åtgärder från representanten. De kan inte gärna vara
överraskade av
Bilprovningens nedslag.
Asiatiska tillverkare vågar ge 3 års garanti, visa
förtroende för den egna produkten, gör likadant! Rätta till allt detta så blir
det lätt 4Vi till!)
Vi
(Toppen !)
4.
Säkerhet 2 Vi
(3
Stjärnor i Euroncap är lååågt)
5.Ekonomi -
köp 5 Vi
(Priset får
inte landa högre i vårt land jämfört med
annorstädes. Andra säljare
överlever ju också...)
6. Ekonomi- att
äga (4 eller) 2 Vi
(Bensinförbrukningen är
ok. I övrigt
beror allt på servicekostnader och
garantitid, Renaulter är
för servicedyra idag.
Besiktningsresultat tyder på brister i omtanke
och
åtgärder från representanten. De kan inte gärna vara
överraskade av
Bilprovningens nedslag.
Asiatiska tillverkare vågar ge 3 års garanti, visa
förtroende för den egna produkten, gör likadant! Rätta till allt detta så blir
det lätt 4Vi till!)
7. Miljö 2
Vi
(Inte profilstarkt idag.
Blir raskt bättre med moderna
miljölösningar)
Vi
(Inte profilstarkt idag.
Blir raskt bättre med moderna
miljölösningar)
Totalt
22 Vi
Med de förändringar, som föreslås ovan, och
rimligen kan
förväntas uppnäs 26 Vi.
Om man förstärker säkerheten till modern
nivå,
innan den svenska introduktionen, ökar det
någon "Vi" till, det
vore bra! Det vore rätt strategi, för det finns en mycket rejäl själ i den här
bilen. Hoppas att "husse" Renault den här gången inte försitter sin möjlighet
till stor marknadsandel!
Vi i Norrtälje vill framföra ett tack till Vi
Bilägare, för att vi fått känna Logan. det var har väckt lite uppmärksamhet i
bygden och vi har haft det riktigt trevligt."
Vänliga hälsningar från
Janssons i Norrtälje
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det finns så många mopedbilar nu på marknaden
men inga jämförelsetester finns det handlar ju lite
om ekonomi också
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.