Bild
Nästa artikel
Fredrik Petrussons Citroën C4 Grand Picasso har börjat rosta efter bara fyra år.
Fredrik Petrussons Citroën C4 Grand Picasso har börjat rosta efter bara fyra år.

Rostskyddsgarantin ger falsk trygghet – kostar 29 000 att åtgärda

Reportage

Att rostskyddsgarantin kan vara en falsk trygghet fick Fredrik Petrusson erfara när familjens Citroën C4 Grand Picasso började rosta. Trots att rostens placering tydligt påvisar fabrikationsfel väljer generalagenten KW Bruun att hänvisa till felaktig dokumentation.

Efter tre år som verkstadskund hos Citroënhandlaren Bildahl i Umeå upptäckte Fredrik Petrusson allvarliga rostangrepp på familjens C4 Picasso, kallad Grand Picasso i sjusitsigt utförande. 

– När bilen var nytvättad upptäckte jag färgflagor som hängde ner från bilens trösklar. Efter ett varv runt bilen såg jag ännu fler lackskador runt hjulhusen men även rostangrepp längs dörrarnas insidor.  

Bilen, av årsmodell 2015, hade endast rullat 500 mil när Fredrik Petrusson köpte den av Bildahl i mars 2016. Därefter har återförsäljaren ansvarat för service och reparationer under bilens nybilsgaranti på tre år. Senaste service gjordes i maj 2020 hos BDS-anslutna allbilsverkstaden Din Mekaniker i Umeå. Enligt riktlinjerna för Citroëns tolvåriga rostskyddsgaranti utfördes även en rostkontroll.   

Fredrik Petrusson har framför allt använt bilen för daglig arbetspendling längs E4:an mellan Sävar och Umeå. 

– Modellen är otroligt skön att åka i, den skönaste bilen vi har haft. Under fyra år har jag och min fru hunnit köra strax över 10 000 mil.

Läs också: Garantin som i princip är värdelös – 25 märken granskade

Enligt Citroën beror lackskadorna på att stänkskydd saknas.
Enligt Citroën beror lackskadorna på att stänkskydd saknas.
Otillräcklig tätning längs dörrarnas insida.
Otillräcklig tätning längs dörrarnas insida.
Bilen hade en treårig lackgaranti som gick ut november 2018.
Bilen hade en treårig lackgaranti som gick ut november 2018.

Kvalitetsproblem

Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström ser tydliga tecken på kvalitetsproblem i lackeringsprocessen.

– Rost längs karosskarven på dörrarnas insida är ett klassiskt problem när dörrskarvarna har otillräcklig tätning från fabrik. Att skylla på yttre påverkan är knappast gångbart med tanke på skadans skyddade placering på dörrarnas insida, säger han och rekommenderar tätning av skarven för att hindra mer fukt från att komma in. 

– Ny tätning måste dit innan dörrarna lackeras om. Tyvärr räcker det inte med punktinsatser när rostangreppen är så omfattande, säger Thomas Widström. 

Bildahl hänvisar till bilens treåriga lackgaranti som har löpt ut och erbjuder sig i stället att åtgärda skadorna för 29 000 kronor. Att laga rosten inom ramen för rostskyddsgarantin (12 år) är inte aktuellt då utförd rostkontroll hos Din Mekaniker saknar signatur. 

”Svårt att spekulera”

Att uteblivna stämplar, underskrifter, övermil och sent utförd service inte får en bil att börja rosta kan landets rostskyddsexperter intyga. Ytterst ansvarig för garantibeslutet är danska Citroënimportören KW Bruun där Ola Martinsson är pressansvarig. 

Varför rostar bilen?

– Jag har väldigt svårt att spekulera i vad som har hänt bilen. Vi har gjort bedömningen att genomrostningsgarantin inte gäller eftersom rostkontrollen som utfördes hos Din Mekaniker inte finns dokumenterad i garantihäftet. 

– Vi fick information om detta cirka tio månader efter att kontrollen skulle varit genomförd och då faller garantin, säger Ola Martinsson.   

För familjen Petrusson blev nybilsköpet inte vad man förväntade sig. 

– Vi hade tänkt att behålla bilen ett par år till men i nuläget går den inte att sälja. Vi står som i limbo. Som bilägare vill vi inte ha fler utgifter, bara en bil som fungerar, säger Fredrik Petrusson och fortsätter:

– När vi köpte bilen trodde vi aldrig att den skulle börja rosta efter fyra år, det är bedrövligt. Vi frågar oss fortfarande om en Citroën alltid är så här eller om vi har fått en defekt bil?

Läs också: ”Anmärkningsvärt” mycket rost på vår långtest-Volvo

Efter tre år som verkstadskund hos Citroënhandlaren Bildahl i Umeå upptäckte Fredrik Petrusson allvarliga rostangrepp på familjens C4 Picasso, kallad Grand Picasso i sjusitsigt utförande. 

– När bilen var nytvättad upptäckte jag färgflagor som hängde ner från bilens trösklar. Efter ett varv runt bilen såg jag ännu fler lackskador runt hjulhusen men även rostangrepp längs dörrarnas insidor.  

Bilen, av årsmodell 2015, hade endast rullat 500 mil när Fredrik Petrusson köpte den av Bildahl i mars 2016. Därefter har återförsäljaren ansvarat för service och reparationer under bilens nybilsgaranti på tre år. Senaste service gjorde

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Kommentarer

#1
2021-02-11 16:13

Rost är vanligt. Bäst är att göra en rostskyddsbehandling på ny bil.

#2
2021-02-11 16:13

Lite märkligt! Sålde nyligen en 10-årig C5, förutom några lacksläpp och små rostfläckar vid främre hjulhus, helt rostfri...

#3
2021-02-12 06:59

Franska bilar...

#4
2021-02-12 08:20

Tyvärr räknar väl bilfabrikanterna med att bilarna ska dö elektronikdöden tidigare än när de var mer mekaniska så det finns ingen anledning att rostskydda ordentligt.

#5
2021-02-12 23:42

Enligt bilderna lossnar lackeringen i stora sjok på relativt ny bil, solklart fall för att rostskyddsgarantin ska gälla om den är värt något minsta överhuvudtaget

#6
2021-02-13 15:21

Måste väl vara ett måndagsexemplar.
Finns hos alla men kanske mer hos andra.
Men så jäkla tragiskt :(

#7
2021-02-13 17:46

Citroën har aldrig varit känd för att bygga bilar med bra rostskydd. Det är likadant med alla japanska bilar. De har haft många år på sig till förbättringar. Men inget har skett ännu. Jag köpte en Mazda 323 år 1982. Efter 10 år så hade den rostat till den grad att det blev ett hål i golvet

#8
2021-02-14 19:48

Vi har en Citroen C5 årsmodell 2004, som alltså är 17 år gammal i år.
Finns ytterst lite rost på den nu, men den är 17 år !
Vi har dessutom 5 km grusväg sista biten hem och där har vi kört alla år.
Fantastiskt bra rost skydd tycker jag.
Men det gäller kanske inte alla Citroen, men C5 är ovanligt bra på den punkten.
Det intygar Bilprovningen också när jag frågat dem.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.