Bild
Nästa artikel
Rostskydd i elbilen Maxus Euniq MPV: Enkelt men funktionellt

Rostskydd i elbilen Maxus Euniq MPV: Enkelt men funktionellt

Reportage

För första gången står en kinesisk bil från ett nytt märke, Maxus Euniq MPV, på lyften hos Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström. Här är resultatet.

Med ficklampan i högsta hugg gör vår rostskyddsexpert Thomas Widström en snabb kontroll av en av alla nya kinesiska elbilar som snart rullar på svenska vägar.

– Man ska inte ha fördomar mot kineserna, de bygger säkert lika bra bilar som andra, men lite förvånad är jag ändå. Det är ganska enkla lösningar men det ser välgjort ut, säger han.

Efter ankomst till importhamnen i norska Drammen har den nya eldrivna familjebussen Maxus Euniq MPV fått en rostskyddsbehandling. Rostskyddsmedel syns i balkar och dörrar.

– Den ser ut att vara bättre behandlad än många bilar som säljs på svenska marknaden, säger Thomas Widström.

Förutom stötfångarna av plast är karossen av stålplåt. Ett minus är att hörnen på dörrarna är otätade. Plus är att innerskärmarna i hjulhusen är av plast och att underredet inte är inkapslat av en fuktsamlande plastsköld. Den stora batterilådan mellan hjulaxlarna är också av rostbeständigt aluminium.

– Ser ut som en bra bruksbil. Den kommer inte att rosta mer än Tesla Model 3 till exempel, säger Thomas Widström.

Bilarna från det kinesiska märket DFSK är rostskyddsbehandlade i Sverige men någon kontroll har vi ännu inte haft möjlighet att göra.

Läs också: Nu kommer kinesiska elbilarna: ”Lagom premium till bra pris”

Rostskydd i elbilen Maxus Euniq MPV: Enkelt men funktionellt

Med ficklampan i högsta hugg gör vår rostskyddsexpert Thomas Widström en snabb kontroll av en av alla nya kinesiska elbilar som snart rullar på svenska vägar.

– Man ska inte ha fördomar mot kineserna, de bygger säkert lika bra bilar som andra, men lite förvånad är jag ändå. Det är ganska enkla lösningar men det ser välgjort ut, säger han.

Efter ankomst till importhamnen i norska Drammen har den nya eldrivna familjebussen Maxus Euniq MPV fått en rostskyddsbehandling. Rostskyddsmedel syns i balkar och dörrar.

– Den ser ut att vara bättre behandlad än många bilar som säljs på svenska marknaden, säger Thomas Widström.

Förutom stötfångarna av plast är karossen av stålplåt. Ett minus är att hörnen på dörrarna är otätade. Plus är att innerskärmarna i hjulhusen är av plast och att underredet inte är inkapslat av en fuktsamlande plastsköld. Den stora batterilådan mellan hjulaxlarna är också av rostbeständigt aluminium.

– Ser ut som en bra bruksbil. Den kommer inte att rosta mer

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.