Bild
Nästa artikel
Rosten slår ut gasbilar

Rosten slår ut gasbilar

Reportage

Rostiga gastankar innebär en ekonomisk smäll för Jönköpings kommun. Kommunen tvingas att sälja flera gasdrivna Opel och Fiat som skrot.

Många av de nästan 42 000 gasbilar som rullar i Sverige ägs av kommuner och landsting som i bilvalet styrs av miljömål.

Ett exempel är Jönköpings kommun som totalt äger 773 bilar, varav 429 gasdrivna. Biogas tillverkas också lokalt av matavfall och avloppsslam.

Kommunen har mestadels bra erfarenheter av gasbilar men nu visar det sig att flera bilar har så rostiga gastankar att de inte klarar besiktningen och riskerar körförbud. Problemen gäller framför allt Opel, på samma sätt som vi kunde rapportera om i nummer 8/2019, men även Fiat.

– Det är tråkigt att man ska straffas för att man har satsat på miljöbilar, säger Lennart Kjell som är driftansvarig för kommunens bilar.

I kommunens verkstad står en Opel Combo årsmodell 2009 upphissad på lyft. Plastkåporna som i vanliga fall täcker underredet är bortplockade.

– Här kan man känna att rosten börjar gå lite mer på djupet, säger Lennart Kjell och drar fingret i det värsta rostsåret.

– Jag tror att det finns gods kvar men om det ser ut så här börjar nog materialet försvagas.

På bensintanken, som sitter mellan två av gastankarna, syns däremot ingen rost.

– Den har ju levt under samma förhållanden. Det är uppenbart att gastankarna har sämre rostskydd. 

Att gastuberna rostat på släta ytor tycker han är förvånande.

– Den största rostrisken brukar vara runt banden som bär upp tankarna. Där kan det bli spalter och samlas fukt. Att rosten kommer på släta ytor tyder på dålig kvalitet.

Det var dessa rostskador som gjorde att Combon, som utvändigt ser fräsch ut och annars fungerar felfritt, blev underkänd på besiktningen tidigare i år. 

 

Ytterligare två av kommunens Combo från 2009 har blivit underkända på samma grunder. Efter 30 dagar inträdde körförbud och sedan dess har bilarna blivit stående. 

Kommunen kan inte räkna med någon goodwill från Opel. Märket har som policy att bekosta byte av rostiga gastankar för bilar upp till tio år eller 16 000 mil. De underkända Oplarna passerade tioårsstrecket tidigare i år.

Inte större än ett frimärke men rostskadan på en Fiat Punto årsmodell 2010 gav nedslag på besiktningen.
Inte större än ett frimärke men rostskadan på en Fiat Punto årsmodell 2010 gav nedslag på besiktningen.
Avstängningskranen för gasen på en treårig Opel Combo är så oxiderad att den inte går att rubba.
Avstängningskranen för gasen på en treårig Opel Combo är så oxiderad att den inte går att rubba.

Att byta de fyra gastankarna skulle kosta uppemot 40 000 kronor per bil. Det är mer än vad bilarna är värda och därför inte aktuellt.

Kanske är det enda alternativet som återstår att sälja bilarna som skrot.

– Vi är väldig måna om att hålla nere kostnaderna och lyckas ganska bra i och med att vi köper bilarna och behåller dem i cirka tio år, berättar Lennart Kjell.

– Om vi måste sälja av bilar i förtid eller sälja de som reparationsobjekt påverkas vår ekonomi. I det här fallet skulle jag tippa på att vi förlorar 20 000 kronor per bil. Vi som kommun kan bära rätt mycket men det är ju skattebetalarna som får ta smällen.

Totalt äger Jönköpings kommun 62 gasdrivna Oplar.

– Risken är väl att samma problem kommer att drabba dem så småningom.

 

Utöver Oplarna har en av kommunens Fiat Punto, årsmodell 2010, fått nedslag på besiktningen på grund av en rostig gastank. Rosten är inte lika allvarlig som på Oplarna men har likväl resulterat i körförbud.

– Jag tycker inte att skadan är någon alarmerande fara men jag förstår att bilprovningen hellre fäller än friar. Det är viktigt att vi har säkra bilar och vi vill absolut inte att det ska hända något. Det får det inte göra, säger Lennart Kjell.

Fiat har erbjudit rabatt på tankbytet, som annars skulle kosta 18 000 kronor plus arbete, men längre vill man inte gå.

Ett billigare alternativ skulle vara att montera av tanken, blästra och lacka om. Två företag som arbetar med gastuber har kontaktats.

Lennart Kjell tycker att Opel och Fiat borde göra som Volkswagen gjorde häromåret, det vill säga återkalla de berörda bilarna och byta rosttankarna.

– Vi kan bara hoppas att Opel och Fiat tar sitt ansvar likt Volkswagen, säger han.

Ett annat problem är att avstängningskranen för gasen har kärvat på flera av kommunens två–tre år gamla Opel Combo. Kranarna sitter oskyddade nära bakhjulen och kraftig oxidation har gjort att de sitter som berget.

– Ytterligare ett problem med konstruktioner som inte anpassats efter vårt klimat, konstaterar Lennart Kjell.

Fräsch utvändigt och fullt fungerande men med stora rostblaffor på gastankarna. Lennart Kjell, fordonsansvarig på Jönköpings kommun, lutar åt att sälja Opel Combon från 2009 som skrot.
Fräsch utvändigt och fullt fungerande men med stora rostblaffor på gastankarna. Lennart Kjell, fordonsansvarig på Jönköpings kommun, lutar åt att sälja Opel Combon från 2009 som skrot.
Opel granskar svenska bilar

Artikeln om Opels rostiga gastankar har nått biltillverkarens huvudkontor i Tyskland. Nu meddelar Opel att man vill titta närmare på de rostskadade gasbilarna som figurerar i artikeln. Vilken typ av kontroll som kan bli aktuell är dock oklart.

Det var i nummer 8/2019 som vi kunde visa bilder på kraftig rostangripna gastankar på flera Oplar. Värst var rosten på en Astra från 2004, där ytskiktet hade lossnat från nästan hela undersidan av gastuben. Drabbade av stora rostangrepp var också flera Opel Zafira och Combo från 2006–2011.

De nya besiktningsreglerna för gasbilar som infördes i maj 2018, som säger att plastkåporna som täcker bilens underrede måste plockas bort inför besiktningen, har lett till att många Oplar fått nedslag. Åtgärdas inte de rostiga gastankarna inom 30 dagar får bilen körförbud, vilket också drabbat många.

Opel menar att rosten inte är någon säkerhetsrisk. Representanter från fabriken i Tyskland har varit i Sverige för att göra tester, bland annat provtryckningar, av rostiga gastankar. Undersökningarna visade, enligt Opel, att det inte fanns någon ökad säkerhetsrisk.

Nu väljer Opel ändå att göra nya kontroller av svenska bilar.

Opels policy är att bekosta byte av rostiga gastankar på bilar upp till tio år eller 16 000 mil. För övriga bilar kan tankbytet kosta uppemot 40 000 kronor.

”Skadorna borde hittats tidigare”

Bilderna på Opels rostiga gastankar är otäcka, tycker Ben Bock, säkerhetschef på branschorganisationen Energigas Sverige.

– Det ser skrämmande ut. Vi som bransch ser allvarligt på de här riskerna. Det är tyvärr inte första gången som vi råkar ut för rostiga gastankar, säger han.

Energigas Sverige arbetar för ökad användning av gasbilar. Ett bakslag kom häromåret när flera gasdrivna Volkswagen exploderade. Gastankarna hade försvagats av rost och brustit i samband med tankning. Opels rostproblem innebär ytterligare dålig reklam.

– Man blir häpen när man ser sådana här tankar. Skadorna borde ha upptäckts långt tidigare, säger Ben Bock.

Han påpekar att rosten på Opels gastankar är långt gången.

– Om man följer biltillverkarens serviceprogram får man förhoppningsvis en tidig indikation om att gastankarna har en begynnande rostskada. Då kan man åtgärda det tidigare, innan det går så långt som med de här tankarna. Det är lite konstigt att skadorna inte har upptäckts vid servicen.

Rostangripen gastank på en Opel Zafira årsmodell 2008.
Rostangripen gastank på en Opel Zafira årsmodell 2008.

Till skillnad från flera andra länder har Sverige inte haft något krav på besiktning av gastankar. Det infördes först i maj 2018.

– Vi har varit lite efter på den punkten i Sverige. Det är ingen som tagit tag i frågan, säger Ben Bock som tycker att de nya reglerna är bra:

– Vi måste ha kontrollbesiktning. Vi kan inte ha de här händelserna som inträffat. 

Informationen från Transportstyrelsen har dock varit bristfällig. Alla bilägare har inte känt till att gastankarna måste friläggas inför besiktningen, eller att en gasbilsverkstad kan göra kontrollen och lämna ett intyg som ska tas med till besiktningen.

– Ett antal tusen fordon har kommit till besiktningen utan intyg eller frilagda tankar. Då har man inte nått ut med budskapet, säger Ben Bock och fortsätter:

– Men det är ändå glädjande att vi inte har haft några fler allvarliga incidenter sedan de nya reglerna infördes.

 

Trots rostskadorna menar Ben Bock att ståltankar monterade under bilen är en konstruktion som fungerar i vägsaltets Sverige.

– Ja, det fungerar i Sverige, men det förutsätter en viss kvalitet på korrosionsskyddet, att
det funkar med det klimat och de miljöfaktorer som vi har. Det förutsätter också att regelbunden service och kontrollbesiktning finns på plats och genomförs.

»Vi som bransch ser allvarligt på de här riskerna.«
FAKTA ROSTRISKEN BEROR PÅ BILEN

Gasbilar byggs på olika sätt och rostrisken påverkas bland annat av material som gastankarna är tillverkade av och tankarnas placering i bilen. Den här tabellen visar vad som gäller för de flesta gasdrivna modeller som sålts i Sverige. Lägst är rostrisken för bilar som har gastankar av kompositmaterial, de kan inte rosta över huvud taget. Ligger tankarna skyddade inne i bilen är risken också liten, även om det handlar om ståltankar monterade undertill. Tankarna sitter gömda bakom plastkåpor som samlar smuts, fukt, och vägsalt - en grogrund för rostangrepp.

Ståltankar under bilen behöver dock inte betyda rost om tankarna har bra lackskydd. Från och med 20 maj 2018 måste gastankarna kontrolleras i samband med besiktningen. Det betyder att bilägaren måste ta bort plastkåporna under bilen, om sådana finns, och frilägga tankarna. Alternativet är att låta en autoriserad verkstad utföra kontrollen. De nya reglerna har medfört att många bilar med rostiga gastankar har fått underkänt på besiktningen och sedan körförbud. Sedan 2002 har gastankarna en angiven livslängd på 20 år, efter den tiden måste tankarna bytas eller pluggas igen. Innan 2002 var livslängden 15 år. I vissa fall kan livslängden förlängas genom provtryckning.

Modell Typ av gastankar Placering
Audi A3/A4/A5 Komposit Under bilen
BMW 316G/518G 1996–2000 Stål I skuffen
Fiat Doblò/Punto/Ducato Stål Under bilen
Ford Focus/C-Max 2009–2011 Stål Under bilen
Ford Focus/C-Max 2011– Komposit* I skuffen
Ford Mondeo/Kuga Komposit I skuffen
Mercedes B-Klass 2008–2011, 2013–2018 Komposit Under bilen
Mercedes E-Klass 2004–2009 Stål I skuffen
Mercedes E–Klass 2009–2016 Stål och komposit Under bilen och i skuffen**
Opel Astra 1998–2002 Stål I skuffen
Opel Astra 2002–2004 Stål Under bilen
Opel Astra 2018 Komposit Under bilen
Opel Combo Stål Under bilen
Opel Zafra 2002–2012 Stål Under bilen
Opel Zafira 2012 Komposit Under bilen
Saab 9–3 Stål och komposit I skuffen
Seat Leon/ibiza/Mi/Arona Stål Under bilen
Skoda Octavia Citigo Stål Under bilern
Subaru Outback Legacy Komposit I skuffen
Suzuki Ignis/5-Cross/Swift/Vitara Stål*** I skuffen
Volvo 850/940 1995–1997 Stål I skuffen
Volvo V70/S70 1997–2000 Komposit I skuffen
Volvo V70/S60/S80 2002-2008 Stål och komposit Under bilen
Volvo V70/V60/V90 2009-2017 Komposit I skuffen
VW Golf  2,0 Bifuel Komposit I skuffen
VW Golf TGI Stål (komposit från 2014) Under bilen
VW Passat, Touran, Caddy, Caravelle, Up Stål Under bilen

*Några enstaka bilar har småtankar. **Ståltank i bagageutrymmet och komposittank under bilen. ***Tankar av kompositmaterial, som väger mindre, är tillval.

Taggar: Reportage

Många av de nästan 42 000 gasbilar som rullar i Sverige ägs av kommuner och landsting som i bilvalet styrs av miljömål.

Ett exempel är Jönköpings kommun som totalt äger 773 bilar, varav 429 gasdrivna. Biogas tillverkas också lokalt av matavfall och avloppsslam.

Kommunen har mestadels bra erfarenheter av gasbilar men nu visar det sig att flera bilar har så rostiga gastankar att de inte klarar besiktningen och riskerar körförbud. Problemen gäller framför allt Opel, på samma sätt som vi kunde rapportera om i nummer 8/2019, men även Fiat.

– Det är tråkigt att man ska straffas för att man har satsat på miljöbilar, säger Lennart Kjell som är drifta

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2019-12-17 10:09

Inte blir jag sugen på gasbil när jag läser sånt här.

#2
2019-12-18 21:49

Gas är ju ett utmärkt bränsle som borde uppmärksammas mer och ges kanske samma subventioner som gäller elbilar.
Men givetvis ska man kräva korrosionsstabila gasflaskor, många har ju komposit, det är nog bara snålhet som hindrar vissa fabrikat att gå över till det.

#3
2019-12-21 16:43

Ett lysande exempel på kommunal kompetens. Det är alltid en fördel att tänka själv innan man handlar....................

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.