Bild
Nästa artikel
UNDERKÄND: Opel Astra CNG, årsmodell 2004. Den här synen mötte Jenny och Andreas Löfgren när de plockade av plastkåpan under deras gasdrivna Opel Astra. Bilen kommer inte att klara nästa besiktning, enligt en gasbilsverkstad.

Rosten härjar på Opels gastankar

Reportage

Rosten är skoningslös mot Opels gas-bilar. Här är skräckbilderna som visar
hur gastankarna vittrar sönder. Åtskilliga Oplar har nu fått körförbud.

Drygt 1 200 gasdrivna Oplar rullar på svenska vägar. Det handlar om modellerna Zafira, Combo och Astra med tilläggsnamnet CNG. Många av bilarna har så rostiga gastankar att de riskerar körförbud, kan Vi Bilägare avslöja. Det är rena skräckbilderna på kraftigt ansatta trycktankar som vi nu kan visa.

Gastuberna som från början var blanka och brandsläckarröda, eller i vissa fall gröna, har blivit rostbruna och bubbliga och ytskiktet har krackelerat och flagnat. Dessa tankar ska förvara fordonsgasen under högt tryck, upp till 200 bar.

Rostproblemen har kommit upp till ytan efter att de nya besiktningsreglerna för gasbilar började gälla sommaren 2018. Reglerna säger att plastkåpan som täcker bilens underrede måste plockas bort inför besiktningen. Detta för att möjliggöra kontroll av gastankarna, som annars sitter dolda bakom plasten.

Alternativet är att en auktoriserad verkstad utför kontrollen av tankarna och lämnar ett intyg som tas med till besiktningen.

Anders Wihlborg skruvade själv av kåpan innan han åkte för att besikta sin Opel Zafira årsmodell 2009.
– Besiktningsmannen sa att han aldrig hade sett så rostiga gastankar. Det var inget fel på bilen i övrigt men tankarna blev underkända. Jag fick en månad på mig att åtgärda, sedan fick bilen körförbud, berättar han.

Zafiran hade visserligen 22 000 mil på mätaren men samtidigt har tankarna en angiven livslängd på 20 år. Det är branschstandard sedan 2002 och tillverkningsåret är instansat på tanken och finns även inskrivet i serviceboken.

– Om det är 20 års livslängd som gäller borde ju tankarna hålla så länge och inte bara i tio år, säger Anders Wihlborg.

 

"Det är katastrof".

Yngre bilar med betydligt kortare körsträcka är också drabbade. Göran Reitberger lät en verkstad montera av plastkåpan inför besiktningen av hans Opel Zafira årsmodell 2011. Det blev nedslag på grund av rostiga gastankar.

– Gastankarna ska väl inte rosta på en bil som bara har gått 6 200 mil? Det är katastrof, säger han och berättar att bilen nu har körförbud.

UNDERKÄND: Opel Zfira CNG Årsmodell 2008. Ståltankarna som förvarar gasen har en angiven livslängd på 20 år – men så här kan de se ut redan efter halva den tiden. Sådan rost leder till nedslag på besiktningen och byter man inte tankarna inom 30 dagar inträder körförbud.

Samma öde mötte den Opel Combo årsmodell 2007 som Malin Hülphers och Jan Levander äger. Bilen som gått 14 000 mil hade precis varit inne hos Hedin Bil i Akalla för reparation av gassystemets ventiler och elektronik när det var dags för besiktning.

– Jag åkte raka vägen från verkstaden till besiktningen och fick körförbud direkt. De tittade på tankarna och sa att det såg alldeles för dåligt ut, säger Malin Hülphers och fortsätter:

– Man tänker ju att en verkstad som arbetar med gastankarna ska larma om något är fel. Men Hedin Bil sa ingenting. Vi fick alltså betala 13 000 kronor för att laga en bil som omedelbart efter reparationen fick körförbud.

Bilder på gastankarna visar hur det röda ytskiktet har flagnat och hur den bruna rosten lyser igenom på flera ställen. Det största rostområdet är större än en handflata.

Malin Hülpers och Jan Levander hade precis haft sin Opel Combo inne på verkstad för att laga gassystemet när bilen skulle in på besiktning.
Opel Combo CNG, årsmodell 2007. Gastankarna blev underkända på grund av omfattande rostskador. Nu har bilen körförbud.

Ännu värre är skadorna på Jenny och Andreas Löfgrens Opel Astra årsmodell 2004. En av gastankarna är så illa ansatt att ytskiktet lossnat från nästan hela undersidan av tanken. Jenny Löfgren berättar att bilen ska in på besiktning i sommar. Att gastankarna ska avtäckas tycker hon är bra.

– Med tanke på hur vår bil ser ut och att det faktiskt har förekommit explosioner med gasbilar tycker jag att de nya besiktningsreglerna är jättebra. Det är konstigt att gastankarna inte har kontrollerats förut, säger Jenny Löfgren som räknar med att tankarna blir underkända.

Vi Bilägare känner till flera andra exempel på Oplar med rostiga gastankar, vilket tyder på att problemet är utbrett. Verkstäder som Vi Bilägare pratat med intygar att Opel är ett extremfall. Gasbilar från andra märken rostar inte alls i samma utsträckning. Historien påminner till viss del om den situation som Volkswagen, märket som sålt flest gasbilar i Sverige, hamnade i för några år sedan.

2014 kunde Vi Bilägare avslöja omfattande rostangrepp på Volkswagens gastankar. Avslöjandet följdes av flera incidenter med VW-bilar som exploderade i samband med tankning. Gastankarna hade försvagats av rosten och brustit, enligt Volkswagens egen utredning. I ett uppmärksammat fall skadades två personer och en hund dog.

Volkswagen beslutade till slut att återkalla alla berörda gasbilar och ta kostnaden för att byta alla tankar till nya med förstärkt rostskydd. Händelserna bidrog starkt till att de nya besiktningsreglerna för gasbilar kom på plats.

Vad Volkswagen och Opel har gemensamt är att gastankarna är tillverkade av stålplåt, till skillnad från exempelvis Volvo och Mercedes som har tankar av kompositmaterial. Gemensamt är också den utsatta positionen under bilen och att tankarna är dolda bakom plastkåpor som samlar och stänger inne smuts, fukt och vägsalt.

Rosten på Opels gastankar är dock värre än den som föranledde Volkswagens återkallelse, bedömer Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström. Så vitt känt har dock ingen gasdriven Opel exploderat i Sverige.

"Det är synd att Opel inte tar ansvar".

Rosten innebär alltjämt en ekonomisk smäll för många bilägare som redan fått eller står inför körförbud. Opel har beslutat att bekosta byte av rostiga gastankar – men endast på bilar som är upp till tio år och inte gått längre än 16 000 mil.För övriga bilägare kostar tankbytet uppemot 40 000 kronor, fyra tankar för åtta tusen styck och installation på det. Detta trots att gastankarna har en angiven livslängd på 20 år.

Till exempel ville Opel inte betala för tankbytet på Anders Wihlborgs knappt tio år gamla Zafira, årsmodell 2009, eftersom bilen hade gått 22 000 mil.

– Det var ingen idé att lägga 40 000 kronor för att byta tankarna. Det är inte mycket mer än vad bilen är värd, säger han.

Bilen är nu såld som skrot.

– Det är synd att Opel inte tar ansvar. Jag tycker att de borde göra som Volkswagen, ta in alla bilar och byta tankarna. Om det ska fungera så här är det ingen som kommer att våga köpa gasbil, säger Anders Wihlborg.

Bo Karlsson som har en Zafira årsmodell 2011 med 11 500 mil på mätaren har däremot fått gastankarna utbytta. Opel stod för kostnaden.

– Men vägen dit har varit lång. Jag har fått ringa och bråka ganska mycket, säger han.

Efter att Hedin Bil i Uppsala konstaterat att bilens rostiga gastankar inte skulle gå igenom besiktningen vände sig Bo Karlsson till KW Bruun, som i slutet av 2018 tog över importen av Opel till Sverige.

– Deras hantering är extremt rörig. Om man ringer telefonnumret på Opels hemsida kommer man till en kundmottagning som inte kan ge något svar alls. De hänvisar bara till att man ska fylla i ett kontaktformulär. Då började jag jaga servicemarknadschefen. Först när jag fick tag på honom blev det löst, berättar Bo Karlsson.

Ett alternativ till att byta de rostiga tankarna är att koppla ur gasdriften och fortsätta att köra på bensin. Detta kräver dock en ny registreringsbesiktning. Dessutom rymmer bensintanken bara 14 liter, skatten ökar och miljövinsten att köra på gas försvinner förstås. s

Drygt 1 200 gasdrivna Oplar rullar på svenska vägar. Det handlar om modellerna Zafira, Combo och Astra med tilläggsnamnet CNG. Många av bilarna har så rostiga gastankar att de riskerar körförbud, kan Vi Bilägare avslöja. Det är rena skräckbilderna på kraftigt ansatta trycktankar som vi nu kan visa.

Gastuberna som från början var blanka och brandsläckarröda, eller i vissa fall gröna, har blivit rostbruna och bubbliga och ytskiktet har krackelerat och flagnat. Dessa tankar ska förvara fordonsgasen under högt tryck, upp till 200 bar.

Rostproblemen har kommit upp till ytan efter att de ny

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2019-09-18 11:56

De har säkert använt bilarna utomhus på vintern.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.