Bild
Nästa artikel
Priser på reservdelar – här är de billigaste och dyraste bilarna

Priser på reservdelar – här är de billigaste och dyraste bilarna

Stor granskning

Det är stora skillnader på reservdelspriserna mellan olika bilmärken – och att välja fel modell kan straffa sig när du får verkstadsräkningen. Läs vår jämförelse av 112 bilmodeller.

Många stirrar sig blinda på prislappen när det är dags för bilköp. Men bilens inköpspris avslöjar inte hela sanningen om hur mycket bilen kostar att äga.

Vi har tidigare listat bilarna som är billigast och dyrast att äga – alltså modellerna med lägst respektive högst milkostnad i uträkningarna i våra tester – och vi har även listat servicepriserna för olika bilmodeller.

Här koncentrerar vi oss på reservdelspriser, en punkt vi alltid kontrollerar i samband med våra tester. 

Dyrare försäkring

Höga priser på reservdelar behöver visserligen inte påverka dig som nybilsköpare eftersom många av problemen som kan uppstå bör gå på garantin. Men för dig som köper en bil där garantin gått ut är det viktigt att känna till reservdelspriserna.

Låga priser på reservdelar är nämligen en av punkterna som påverkar försäkringspremien, och om det skulle vara så att bilen går sönder och varken garantin eller försäkringen gäller – och du därmed behöver betala ur egen ficka – är det bra att ha valt en modell som inte har hysteriskt höga reservdelspriser.

Exakt vilka reservdelar som ingår i våra testuträkningar kan du se i faktarutan här intill. I den här artikeln listar vi reservdelspriser för bilarna vi testat under 2018 och fram till i dag, totalt 112 modeller.

Låga reservdelspriser är en av punkterna som påverkar försäkringspremien

Tesla billigast – med reservation

Överlägset billigast reservdelar i vår uträkning har Tesla Model 3. Där ligger kostnaden på bara 14 100 kronor, jämfört med snittbilens nästan 50 000 kronor. Model X har dyrare reservdelar men summan hamnar ändå på 35 000 kronor, långt under snittbilen. 

Då ska vi dock komma ihåg att Teslamodellerna inte har alla reservdelar som förbränningsbilar har – det finns helt enkelt ingen koppling, ingen kamrem, inget avgassystem och inget partikelfilter.

Tesla Model 3 har färre reservdelar och därmed ett lägre pris för vårt ”reservdelspaket” än Dacia Duster, Kia e-Niro, Renault Megane, Nissan Leaf, Volkswagen Up, Hyundai Kona Electric, Seat Ibiza och Subaru XV som dock alla hamnar under 30 000-kronorsgränsen.

Läs också: Gå inte på servicemissen – så dyr är din nya bil att serva

Mazda överraskande dyra

Populära bilar som Volkswagen Golf och Volvo XC40 ligger en bit ovanför men hamnar ändå under snittbilen. Mazda är överraskande dyra för att vara ett ”vanligt” märke utan premiumambitioner, och även Volvo, Alfa Romeo, Mitsubishi och Jeep överraskar med höga reservdelspriser.

Över huvud taget har de elbilar vi testat rejält mycket lägre reservdelskostnader än bensin- och dieselbilar. Men vi har inte kollat priserna på exempelvis elmotorer, inverters eller batteripaket, och om de mot förmodan skulle behöva bytas kan det bli desto dyrare.

Partikelfiltret drar upp kostnaden

Allra dyrast i vår jämförelse är dieselbilarna. Där ingår dock ofta ett partikelfilter som kan vara dyrt att byta och det förklarar till stor del prisskillnaden jämfört med bensinbilar.

Värt att tänka på för dig som letar efter en bagagnad hybrid eller laddhybrid är att reservdelskostnaderna för dessa två biltyper båda är högre än för vanliga bensinbilar utan någon hybridteknik.

Liten bil – små kostnader

Strålkastare för över 30 000

Föga överraskande har lyxbilar de högsta reservdelspriserna, helt enkelt eftersom det ofta är avancerade delar som tillverkas i mindre upplaga. En strålkastare till Audi A8 går loss på 32 000 kronor och en enda fälg till Lexus LS kostar över 18 000 kronor.

Åt andra hållet är bilar i småbilsklassen och Golfklassen billigast att köpa reservdelar till. Liten bil, små kostnader.

Läs också: Billigaste bilarna att äga: Här är modellerna med lägst milkostnad

Märke för märke: Så dyra är reservdelarna

 

Bilmärke Reservdelspriser
Dacia 15 968
Tesla 24 609
Subaru 32 021
Renault 37 261
Nissan 40 210
Toyota 40 758
Seat  42 533
Ford 43 002
Hyundai 43 283
Honda 45 920
Volkswagen 46 459
Citroën 46 785
Peugeot 48 631
Kia 49 900
Jaguar 50 254
Skoda 50 647
Opel 52 948
Mazda 53 442
Volvo 54 396
Alfa Romeo 56 144
Mitsubishi 58 195
Mercedes 58 689
Lexus 66 134
BMW 67 451
Audi 72 115
Jeep 74 973
Elbilar billigast – diesel dyrast

 

Biltyp Reservdelspriser
Bensin 46 630
Diesel 58 584
El 35 107
Hybrid 49 161
Laddhybrid 52 948
Hela listan: Alla bilmodeller

 

Bilmodell Reservdelspriser
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 14 100
Dacia Duster 1,2 TCe 125 4X4 Prestige 15 968
Kia e-Niro 64 kWh 23 029
Renault Megane ST 1,2 TCe 130 27 929
Nissan Leaf E+ Tekna 28 274
Volkswagen Up High Up 1,0 75 28 494
Hyundai Kona Electric Premium 64 kWh 28 684
Seat Ibiza 1,0 TSI Style 29 065
Subaru XV 2,0i Summit 29 348
Volkswagen T-Roc 2,0 TSI 190 DSG 4Motion GT 30 881
Volkswagen Polo 1,0 TSI 31 492
Mazda 2 1,5 Vision 32 087
Toyota Aygo 1,0 X-Play 32 436
Renault Megane Sports Tourer 32 464
Mercedes EQC 400 4Matic 33 455
Ford Focus 1,0T Ecoboost 125 Titanium 34 418
Subaru Impreza 2,0i Active 34 693
Tesla Model X Long Range 35 117
Skoda Fabia 1,0 TSI Style 35 770
Renault Megane 1,3 TCe 140 EDC Zen 37 714
Ford Puma ST-Line X 1,0T Ecoboost MHEV 37 720
Toyota Corolla 2,0 Hybrid Executive 37 983
Volkswagen Golf 1,5 eTSI DSG First Edition 37 983
Mazda 3 Skyactiv-G Cosmo 38 433
Ford Focus Active 1,0 Ecoboost 125 38 660
Toyota RAV4 Hybrid FWD 39 314
Toyota Camry 2,5 VVT-i Hybrid Executive 39 650
Volkswagen T-Roc TSI 190 4Motion 39 766
Ford Focus Active Kombi 1,0T 40 289
Ford Focus 1,5 Ecoboost 150 ST-Line Kombi 40 669
Skoda Octavia Scout 2,0 TDI 4x4 40 911
Skoda Kamiq TSI 115 DSG 41 646
Volvo XC40 D4 AWD Momentum Intro Edition 42 137
Audi A1 30 TFSI Proline 42 543
Hyundai i30 1,4 Turbo Kombi 42 619
Renault Espace 1,6 dCi EDC Zen 4Control 42 809
Hyundai Kona 1,0T 120 42 917
Citroën C5 Aircross 1,6T 43 113
Volkswagen Golf GT 1,5 TSI ACT PF 44 354
Ford Kuga ST-Line 2,0 TDCi AWD 44 927
Kia e-Soul Advance Plus 44 960
Nissan Juke N-Design Dig-T 44 960
Honda CR-V 1,5T AWD Lifestyle 45 138
Renault Clio 1,0 TCe Intense 45 387
Kia Ceed 1,4 T-GDI DCT Advanced Plus SW 46 424
Skoda Kodiaq 2,0 TSI 190 DSG Sportline 46 502
Honda Civic 1,6 i-DTEC Executive Premium 46 702
Hyundai Kona Premium 1,6 GDI Hybrid 46 750
Toyota Corolla 2,0 Hybrid Style 47 111
Nissan Qashqai 1,2 DIG-T Tekna 47 395
Citroën C4 Cactus Puretech 110 47 738
Toyota Corolla Touring Sports 2,0 48 053
Peugeot 308 SW 1,2 Puretech 130 48 069
Volkswagen Passat GTE Sportscombi 48 192
Ford Mondeo Hybrid Kombi Titanium 48 911
Peugeot 208 1,2 Allure Automat 49 192
Citroën Berlingo Multispace 1,2 Puretech 110 Shine XTR  49 504
Kia Ceed 1,0 T-GDI Advance 49 852
Jaguar I-Pace EV400 90 kWh AWD 50 254
Ford Ecosport 1,0T Ecoboost 140 50 429
Volkswagen Tiguan Allspace 2,0 TDI 190 4Motion DSG  GT 50 435
Kia Ceed SW 1,4 T-GDI 140 DCT GT-Line 50 851
Volkswagen Passat Alltrack 2,0 TDI 190 4Motion 50 987
Ford S-Max 2,0 TDCi 180 AWD MPS ST-Line Business 50 996
Skoda Scala 1,0 TSI 115 Style 51 158
Volvo S90 D5 AWD Inscription 51 313
Volkswagen Passat TDI 190 4Motion Sportscombi 51 664
Mitsubishi Outlander PHEV 51 677
Volkswagen Golf Sportsvan 1,5 TSI 51 698
Volkswagen Passat GTE Sportscombi 51 877
Kia Optima SW Plug-in Hybrid 52 341
Skoda Scala 1,5 TSI DSG Style 52 846
Opel Grandland X 1,2 Ecotec Enjoy 52 948
Volkswagen T-Roc 1,0 TSI 115 53 025
Skoda Karoq 1,0 TSI Style 53 552
Volvo V60 Cross Country D4 AWD 53 650
Volvo XC60 T5 AWD 53 992
Kia Xceed 1,4 T-GDI Advance Plus 54 092
Kia Xceed 1,4 DCT Advance Plus 54 092
BMW 116d 54 550
Volkswagen Golf 1,5 TSI 130 ACT Evo 54 718
Skoda Superb iV Combi 55 051
Volvo V60 D4 AWD Momentum 55 190
Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi Premium 55 445
Volkswagen Passat TDI 190 4Motion GT Executive Business Sportscombi 55 841
Seat Tarraco 2,0 TDI 190 DSG Xcellence 56 000
Alfa Romeo Stelvio Q4 56 144
Audi e-tron 55 Quattro 58 086
Volvo S60 T5 R-Design 58 445
Volvo V60 T6 Twin Engine 58 550
Lexus UX UX 250 h F Sport S 58 849
Volvo XC40 T3 Momentum 61 893
Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 240 GTS 61 942
Mercedes A 180 d 62 118
BMW 320d xDrive Touring Sport 62 246
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI 150 62 402
Audi Q3 40 TDI Quattro 63 045
BMW X2 xDrive20d 64 051
Mitsubishi Eclipse Cross 1,5T Komfort 64 712
Skoda Superb TDI 190 4X4 L&K Combi 66 629
Mazda CX-30 Skyactiv-X AWD Cosmo 71 450
Audi A6 40 TDI Proline S-tronic Avant 71 729
Mazda 3 Skyactiv-X Cosmo 71 798
Lexus LS 500h Luxury AWD 73 418
Kia Sportage 2,0 CDTi MHEV GT-Line 73 458
Jeep Compass 2,0 Multijet Limited 74 973
BMW X3 xDrive30i 77 956
BMW 330i M Sport 78 452
Mercedes S-klass S 400 d 4Matic Lång 80 494
Audi A4 2,0 TDI 190 Avant 86 339
Audi A6 50 TDI Quattro Proline Sport 86 870
Audi A8 50 TDI Quattro 96 195
Taggar: Reportage

Många stirrar sig blinda på prislappen när det är dags för bilköp. Men bilens inköpspris avslöjar inte hela sanningen om hur mycket bilen kostar att äga.

Vi har tidigare listat bilarna som är billigast och dyrast att äga – alltså modellerna med lägst respektive högst milkostnad i uträkningarna i våra tester – och vi har även listat servicepriserna för olika bilmodeller.

Här koncentrerar vi oss på reservdelspr

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Reservdelarna som ingår

I den här granskningen har vi hämtat in priserna för dessa reservdelar från generalagenten.

Strålkastare
Bakljus
Bromsbelägg fram
Bromsskivor fram
Fälg
Komplett koppling
Avgassystem utan katalysator
Katalysator
Arbetskostnad koppling
Arbetskostnad avgassystem
Kamremsbyte

Kommentarer

#1
2020-07-14 09:19

Alla borde köra tesla

#2
2020-07-14 10:02

Man kan fråga sig hur snarlika bilar och t o m av samma märke kan skilja så mycket i reservdelskostnad ? Är verkligen dessa uppgifter tillförlitliga ?

#3
2020-07-14 11:05

Håller helt med Pi i hans frågeställning. Priserna är tvivelaktiga. Ta tex det jag reagerade på Toyota Corolla 2,0 hybrid Executive som har en kostnad på 37983kr samma Corolla 2,0 hybrid i Style utförande har en kostnad på 47111kr. Då vill ja ha svar på vad är det som medför denna skillnad i kostnad på nära 10000kr? Det rimliga vore ju att Style vore billigare då den har mindre utrustning än Executive, men här är det tvärtom. Jag vet att jag inte kommer att få något svar från redaktionen.....

Sedan Mazda har väl ambitionen att klättra på image stegen. Man satsar på mer påkostade material i inredningen mot tidigare. Nog har det stått så i tester av bilen tidigare, även i VIB tester av modellen, eller minns jag så fel?

#4
2020-07-14 11:36

Som tredje ägare efter 10-15000 mil och inte tummen mitt i handen så köper man sina reservdelar i Tyskland för i snitt mindre än halva priset är min uppfattning.

#5
2020-07-14 21:11

Dacia och Tesla 3 har alltså billigaste reservdelar.

#6
2020-07-19 18:11

De så kallade orginaldelarna alltså med dubbla kartonger har svinaktiga påslag på priserna jag beställde ett bränslefilter till min C5 Jag var dit 2 ggr första och sista när dom i kassan sa att det kostade 462 kr .samma fabrikat på online 24 kostade 92 kr för 462 kr köper man alla 4 filter som går vid service

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.