Bild
Nästa artikel
Priser på reservdelar: Här är billigaste och dyraste bilmodellerna

Priser på reservdelar: Här är billigaste och dyraste bilmodellerna

Vi Bilägare granskar

Det är enorma skillnader i priser för reservdelar för olika märken och modeller. Vår granskning avslöjar att en populär dieselsuv är billigast – medan en annan är överlägset dyrast.

Det är en sak vad bilen kostar att serva – men om något går fel kan det också vara bra att veta vad reservdelarna till bilen kostar.

Vår senaste granskning visar att det är stora skillnader mellan olika märken och modeller.

En bilmodell med billiga reservdelar kan innebära betydligt lägre driftkostnad för den som äger bilen privat och där nybilsgarantin gått ut. Billiga reservdelar är också en faktor som ger pluspoäng hos försäkringsbolagen och det kan leda till en lägre premie.

I den här genomgången har vi samlat in priser för reservdelar hos auktoriserade verkstäder till totalt 34 begagnade bilar av modellår 2008 till 2015. Priserna hämtades in 2018 och 2019 till våra begagnattester som du kan läsa här.

Priset för reservdelarna inkluderar avgassystem exklusive främre rör, katalysator, hjullager höger fram, kamrem (om bilen inte har kamkedja), elektronikbox, koppling (om bilen inte har automatlåda), samt stötdämpare fram (2 st).

Läs också: Strålkastare allt dyrare – över 30 000 kronor hos Audi

Japansk dieselsuv billigast

Allra billigast i vår genomgång är – kanske något överraskande – en stor, dieseldriven suv i form av Subaru Forester 2,0D. Där kostar vårt ”reservdelspaket” knappt 33 000 kronor vilket är billigare än alla andra bilar, inklusive småbilar.

Inte ens avgassystemet, som brukar vara dyrt, sticker ut hos Subaru. Det går loss på knappt 7 000 kronor, jämfört med det dubbla hos exempelvis Mitsubishi Outlander.

Andra bilar som har billiga reservdelar är Skoda Rapid, Honda Civic, Toyota Yaris och Renault Captur. 

Tyska premiummärken i botten

I andra änden av tabellen hittar vi flera tyska bilmärken som har höga reservdelspriser, bland andra Mercedes A-klass och B-klass, BMW X5 samt Audi A6 Allroad. De två sistnämnda har främre stötdämpare som kostar 38 000 kronor vilket drar upp totalkostnaden för reservdelspaketet rejält.

Allra dyrast – med stor marginal – är dock Range Rover Evoque från 2011 med SD4-drivlinan. Där kostar reservdelarna hela 117 000 kronor. Avgassystemet går loss på över 18 000 kronor och för katalysatorn vill verkstaden ha hela 35 000 kronor. Även elektronikboxen och kopplingen är svindyra – drygt 24 000 kronor vardera.

Suzuki Swift överraskar med relativt hög reservdelskostnad trots att det är en liten bil. Volvo har granskningens kanske största spann mellan billigast och dyrast reservdelar, men snitt-Volvon är ändå ganska dyr att köpa reservdelar till: dyrare än Lexus och Volkswagen, men billigare än Audi, BMW och Mercedes.

Läs också: 112 bilar testade: Här är modellerna med billigast reservdelar


Taggar: Reportage

Det är en sak vad bilen kostar att serva – men om något går fel kan det också vara bra att veta vad reservdelarna till bilen kostar.

Vår senaste granskning visar att det är stora skillnader mellan olika märken och modeller.

En bilmodell med billiga reservdelar kan innebära betydligt lägre driftkostnad för den som äger bilen privat och där nybilsgarantin gått ut. Billiga reservdelar är också en faktor som ger pluspoäng hos försäkringsbolagen och det kan leda till en lägre premie.

I den här genomgången har vi samlat in priser för reservdelar hos auktoriserade verkstäder till totalt 34 begagnade bilar av modellår 2008 t

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-08-05 07:35

Det är sjuka priser för en annan som aldrig någonsin lämnat in en bil på verkstad.
Man undrar om det verkligen kan stämma med dom priserna men det gör det nog.
Men med ny bil slipper man reparationer.

Men Jag ramlade nästan baklänges när jobbarkompisen fick anmodan på servicen av sin halvnya 2017 ceed (4600mil) att man måste byta bromsarna med en tilläggskostnad på 3800:-
Och skall garantin gälla är det väl bara att betala.

#2
2020-08-05 08:43

Tur att vår Swift aldrig gick sönder.

#3
2020-08-06 11:37

mso, när du säger bromsarna, var det alla fyra? Var det bara bromsklossar eller skivor med? Jag betalade 2900 kr för att byta alla bromsklossar på min Octavia, egentligen behövdes det inte sade firman... men efter 6 år och 12000 mil ville jag det själv eftersom jag är lite "besatt" av att ha bra bromsar på bilen, de för absolut inte gå sönder när jag måste panikbromsa.

#4
2020-08-07 20:56

Ni glömde HELT att ta med elbilar, t.ex. Tesla, i denna jämförelse. Vad hade delarna (som finns i en elbil) kostat? Kanske ni kan komplettera med detta, vore ju skoj!

#5
2020-08-11 08:50

Vargen, skall kolla med honom exakt hur det var.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.