Bild
Nästa artikel
Peugeot överväger extra rostskydd

Peugeot överväger extra rostskydd

Reportage

Peugeot 308 tippas bli en storsäljare och vid Vi Bilägares rostskyddsgenomgång nyligen fanns två representanter från importören K W Bruun med, servicemarknadschef Jimmy Mikkelsen och informationschef Maria Lantz.

Maria Lantz bekräftar att diskussioner förs om kompletterande rostskyddsbehandling av 308, men att man måste se över kostnader och sprutscheman samt få ett godkännande från fabriken innan ett beslut kan tas.

Peugeots bilar har genom åren varit snålt vaxbehandlade. Istället har Peugeot förlitat sig till förhållandevis tjockt galvskikt (förzinkning), elektrodopplack, baslack och klarlack som skydd mot rost.

– Det är kombinationen med vax här på våra breddgrader som gör att ett rostskydd kan bli riktigt bra, säger Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström.

Gardering saknas
Nya Peugeot 308 med ny plattform, aluminium i huv och framskärmar och plast i baklucka och bagagerumsgolv (se testet i detta nummer), har alla förutsättningar att på lång sikt stå emot rostangrepp, men fortfarande saknas gardering med behandling i hålrummen.

Extrabehandling kostar förstås, uppskattningsvis närmare tio miljoner kronor för en volym på 3 500 bilar, beroende på var eventuell behandling kan tänkas ske.

Diskutera: Hur ser du på att Peugeot överväger extra rostskyddsbehandling på 308?

Kommentarer

#1
Claes T
2013-12-23 09:19

Bra initiativ och sådant kan locka till sig en och annan ny köpare. Framförallt får vi hoppas att fler tar efter! Rostskydden på dagens bilar är oftast alltför dålig.
Toyota gav årsmodellerna 99-01 en extra rostskyddsbehandling, något som hjälte till att tvätta bort märkets roststämpel.

#2
2013-12-23 10:27

Tror verkligen inte att 308:an kommer att bli en storsäljare, snarare en flopp. Till och med Mazda 3 kommer att sälja bättre.

#3
2013-12-23 10:43

Det går säkert att hitta något negativt även med detta men bortsett från det, så är väl ett bra grundskydd aldrig fel?

#4
2013-12-23 11:16

Skulle inte tveka många sekunder om valet stod mellan 308:an och Mazda 3 - inte minst för att Mazda dels är avsevärt billigare och dessutom med stor sannolikhet har klart bättre kvalitet. Sen kan jag säga att för mig som gammal gubbe med progressiva glasögon så fungerar inte instrumenteringen på 308:an med halvhögt sittande instrument. Dessa sitter precis fel för att kunna fokuseras utan att behöva "vicka upp" huvudet - mycket obekvämt i långa loppet. Fungerar kanske i bilhallen men inte ute på vägen så den bilen är nog designad för yngre människor. Men Mazda 3:an trivdes jag i direkt - den största nackdelen var väl frånvaron av back-kamera vilket är en finess man vänjer sig vid snabbt och speciellt när man blir lite äldre och får lite svårare att vrida huvudet. Tråkigt eftersom en bra display redan finns så kostnaden att komplettera med en kamera måste vara obetydlig.

#6
2013-12-23 18:50

Låter bra om de gör en efterbehandling. Har provkört både 125 hk bensinaren och 115 hk diesel. Blev mkt postivt överraskad av dieseln, går väldigt trevligt med ett för en D brett varvtalsområde. Bensinaren var också väldigt trevlig! För övrigt fungerar instrumenten bra även för mig som är närsynt och 60 år gammal, fast utan progressiva glasögon. Bra att ratten aldrig skymmer instrumenten, är 180 lång.
Tror visst den kan bli en bra säljande bil, kanske inte i Sverige där en hel del verkar ha en cementerad negativ uppfattning om kvaliteten på franska bilar varje fall i dessa spalter.

#7
2013-12-23 19:26

Håller med Pi. Finns bättre val än 308. Inte bara Mazda 3. Seat Leon, Octavia och cee'd är andra exempel på bättre prisvärde. Fast då förutsätter jag man inte låter sin bil rulla på svensk, så kallad, asfalt. Eller att man tillhör en framodlad extremt bullertålig människoart. Av bilar i Golfklassen, som ger hyfsad ljudkomfort i Sverige, tillhör 308 de billigaste.

#8
2013-12-23 20:55

..."tjockt galvskikt..."? Hur tjockt, vore bra att mäta skiktet och redovisa tjockleken. Är det el-förzinkning så kan det vara 8-25 my, är det varmgalvat så är det flerdubbelt tjockare och håller rosten borta mycket längre. Tidens tand tar bort skiktet, så ju tjockare desto längre skydd. Vi som behåller bilarna längre vill veta, inte gissa/tro. Svävande uttryck är inte till någon större nytta för oss bilägare. Mät färgskiktet på karossen också och redovisa i tabellform märke för märke. Går fort att mäta och är informativt med tanke på rosten. Och avgasröret; är det järn, aluminiserat järn eller rostfritt. Vet man det så vet man om röret kommer att hålla 1, 7 eller 20 år! Bilförsäljarna vet ofta inte vad det är gjort av har jag märkt.

#9
2013-12-23 21:31

I länder med salt på vägarna kan inte rostskyddet bli FÖR bra! Och behandlar man med oljebaserat så är en omgång med lacknafta-besprutning varje år att rekommendera för att hålla massan mjuk. Blir den hård så kan den spricka vid stenskott undertill och då får rosten fritt spelrum i skadan. Naturligtvis behöver alla balkar och hålrum sprutas. Helst skall inga balkar finnas synliga under bilens botten (Megan), allt skall vara slätt. Bränsletanken bör vara av plast (Volvo 740), HDpolyeten är bra till tank. En obehandlad plåttank för diesel rostar inuti också. Bör vara fosfaterad t ex.

#10
2013-12-24 11:47

Borde vara i lag förbjudet att köpa något annat än europeisk bil. Man sviker både Sverige och EU..helt i onödan. Sämre grejer..speciellt i från Asien.

#11
2013-12-25 12:56

Jag trodde vi fått lära oss av PSA-gruppens represenanter här i trådarna att Peugeo bygger evighetsmaskiner som aldrig går sönder. Bilarnas enda svagheter är att de förbrukar glödlampor i en rasande takt. Men en lampa hit eller dit är väl ingen katastrof direkt, i alla fall inte om vi får tro på PSA-lobbyisterna.

Så något extra rostskydd lär knappast behövas. En Peugeot rostar nämligen inte.

MVH AL

#12
2013-12-25 17:09

När Vi Bilägare testade Peugeot 308 så fick rostskyddet beröm, så det är ju inte som så att rostskyddet - enligt Vi Bilägare själva - absolut behöver en komplettering. Det är redan bra även utan komplettering.

När det gäller att nya 308:an skulle bli en flopp - varken 307 eller den tidigare 308:an har floppat i Sverige, tvärtom så har de sålt bra och har tillhört de mest sålda i sitt segment. Tidigare 308:an har tappat en del de två sista åren på grund av att det har kommit nya konkurrenter. Men nu har Peugeot återigen en vinnare, men då svenskar föredrar kombiversioner så blir det först med kombin - 308 SW - som försäljningen kommer att lyfta ordentligt. Kombin kommer till våren.

#13
2013-12-26 13:24

Det är nog sant att Peugeot 308 kommer att sälja bäst i kombiutförande. Däremot är det högst tveksamt om kunderna är beredda att betala dess faktiska produktionskostnad som gör att PSA kan överleva rent ekonomiskt.

Så att tidigare modeller sålt bra rent numerärt är förhållandevis ointressant eftersom de producerats med förlust (i genomsnitt 16 090 kr per såld bil). Peugeot måste med 308 både bibehålla eller öka sina volymer samtidigt som man tar mer betalt för produkterna, detta i ett segment där priskänsligheten är förhållandevis hög. Det är i regel väldigt problematiskt att både öka sin försäljningsvolym samtidigt som man höjer sina marginaler.

Så för att Peugeot och PSA skall klara detta måste man få ned den genomsnittliga produktionskostnaden per bil med 25-35 000 kr, eller höja sina priser i motsvarande grad (och i gengäld tappa i försäljningsvolym). För att kunna sänka kostnaderna måste man spara - och det har man också gjort (om än inte lika framgångsrikt som prognostiserat). Nya Peugeot 308 är därför en sämre produkt än dess föregångare och kommer högst sannolikt att vara mer behäftad med fel än de tidigare årgångarna - som ju visat sig tillhöra marknadens mest felfrekventa bilar enligt officiell statistik.

PSA har därför enorma problem. Det finns inget som säger att denna nya 308 är ett bättre val än konkurrenterna, eller ens ett vettigt köp för den genomsnittliga bilköparen, särskilt inte med tanke på konkurshotet som kommer att innebära ett rejält värdefall på begagnatmarknaden. Köp därför en annan bil i klassen, det är både mer ekonomiskt, säkrare och samhällsekonomiskt mer produktivt.

MVH AL

#14
2013-12-27 02:27

"Diskutera: Hur ser du på att Peugeot överväger extra rostskyddsbehandling på 308?"

http://www.vibilagare.se/forum/528/traden-om-psas-ekonomi-46656

#15
2013-12-27 07:36

Jag tror att det vore bättre om AL skulle ställa sig hos Peugeothandlarna och varna dom presumtiva köparna av en ny 308 att dom gör ett dumt köp. Du borde göra dom den tjänsten. Men vilken bil är den bästa som jag kan köpa nästa gång då, om jag får fråga?

#16
2013-12-28 21:21

Peugeot 308 SW presenteras förresten officiellt på Geneve-salongen - möjligen (eller högst troligt) släpps bilder på bilen ut innan, men den publika premiären blir Geneve och försäljningen börjar strax därefter. Salongen hålls 6 - 16 mars 2014. Jag tror att SW:n blir storsäljare i Sverige.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.