Nästa artikel
Per fick rätt hos ARN
Konsument

Per fick rätt hos ARN

Publicerad 10 februari 2012 (uppdaterad 13 februari 2012)
Per Magnusson fick rätt i allmänna reklamationsnämnden, ARN. Bilhandlaren borde åtgärda luftkonditioneringen på hans Ford Focus – och så blev det. "Jag har lärt mig att det lönar sig att klaga", säger han.

Per Magnusson i Uddevalla köpte en Ford Focus årsmodell 2005 hos en bilfirma i Trollhättan i mars 2010. Ungefär två månader senare upptäckte han att luftkonditioneringen i bilen inte fungerade.

– Först klagade jag hos bilfirman, men där fick jag inget gehör. Tvärtom var de väldigt spydiga och arroganta mot mig som kund. De påstod att AC:n gått sönder efter att jag köpt bilen och att det inte alls handlade om något fel som fanns där från början, säger Per Magnusson.

I juni lämnade han in bilen hos en verkstad som är specialiserad på just luftkonditioneringar. Vid felsökningen, som kostade 1 000 kronor, upptäcktes att kondensorn var trasig. Ett byte skulle kosta 9 211 kronor.

Bilföretaget hävdade att bilen sålts med varudeklaration där det framgick att luftkonditioneringen fungerade. Bilfirman hävdade också ”vid köp av en så pass begagnad bil får man räkna med att det föreligger för att fel som det aktuella kan uppkomma”.

Enligt köpekontraktet fanns en ruta med texten ”har tagit det av varudeklaration”. Den rutan var inte ikryssad, vilket tillbakavisar bilfirmans påståenden om att Per Magnussons bil skulle ha haft varudeklaration.

Per Magnusson kände till ARN sedan tidigare, men hade aldrig behövt klaga på något dit förrän nu.

– Jag hade ju hört talas om det från TV-programmet Plus om kundens rättigheter mot ett företag. Jag fyllde i ARN:s formulär på nätet och skrev enkelt och tydligt om vad som gått fel och vad jag ville skulle åtgärdas.

Allmänna reklamationsnämnden konstaterade att det var klargjort att det förekom ett fel på AC-anläggningen och att felet uppkommit inom sex månader från köpet gjordes. Nämnden ansåg företaget som sålt bilen inte hade kunnat påvisa att felet uppkommit efter köpet. Därför ansåg nämnden att bilföretaget var skyldig att ersätta Per Magnusson för felsökningskostnaderna och för att åtgärda den trasiga AC-anläggningen.

Har du lärt dig något av att anmäla till ARN?
– Ja, att man ska vara mer noggrann och testa alla funktioner innan köp, säger Per Magnusson. Det har också varit lärorikt  att klaga, så nu skulle jag våga göra det igen! Nu vet jag ju att det lönar sig. Bilfirman betalade reparationskostnaden för AC:n, men någon ursäkt fick jag inte.

– Bilhandeln borde tänka på att en nöjd kund sprider ryktet till tio personer, en missnöjd kund talar om det för 100. Jag kommer inte att köpa bil där igen. Visst var det frustrerande att inte ha luftkonditionering under sommaren, eftersom det dröjde innan det blev klart med vem som skulle stå för reparationen.

– Men att klaga hos ARN var ju gratis, då kan man inte ha för stora krav på att det ska gå snabbt heller.

Diskutera: Vilka erfarenheter av ARN har du?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-02-10 09:21
Inbo (ej verifierad)

Där ser man!
Där föll kulan rätt i ARN:s Ryska roulett spel som dom sysslar med.

#2 • Uppdaterat: 2012-02-10 09:44
Hackenbush

ARN måste ju ge kunden rätt ibland även om det inte är ofta eftersom annars är ju deras existens inte berättigad.

#3 • Uppdaterat: 2012-02-10 11:43
Mistro

Ett företag som ljuger och som är otrevliga men ändå följer ARN´s beslut? ...kan bara säga grattis till Per som slutligen dessutom fattade det bästa beslutet om att aldrig handla hos denna handlare igen!

#4 • Uppdaterat: 2012-02-10 12:02
Inbo (ej verifierad)

Att ta upp detta i tidningen är inte något för oss läsare eller hur?
Men att skriva om ARN:s manipuleringar det vill V:I:B. ej ta del av .
Och visa för oss läsare att ARN är inget att lita på utan ett stort jippo de får man inte veta Och låter oss tro att ARN är ett statligt seriös instans.
PS: min anmälan till ARN orsakade ARN mig en kostnad på 285.000kr helt i onödan.

#5 • Uppdaterat: 2012-02-10 12:49
KaptenOberkommando

Hur skulle det vara om ViBilägare inte fegar ur utan skriver ut namnet på bilfirman!

#6 • Uppdaterat: 2012-02-10 15:27
Rikard

Ett knepigt ärende, en kondensor kan gå sönder av ett stenskott dagen efter man köpte bilen, och då kan det väl inte anses som blifirmans fel.

#7 • Uppdaterat: 2012-02-10 15:37
KaptenOberkommando

"Allmänna reklamationsnämnden konstaterade att det var klargjort att det förekom ett fel på AC-anläggningen och att felet uppkommit inom sex månader från köpet gjordes. Nämnden ansåg företaget som sålt bilen inte hade kunnat påvisa att felet uppkommit efter köpet."

Inte alls ett knepigt ärende utan solklart.

#8 • Uppdaterat: 2012-02-10 21:37
Mistro

Solklart också p.g.a att handlaren ljög om varudeklarationen!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.