
Opel nobbar tankbyte för värsta rostbilarna
Rosten på gastankarna är ingen säkerhetsrisk, menar Opel. Ändå har fabriken beslutat att byta rostiga tankar – men bara för bilar upp till tio år.
En delegation från Opel i Tyskland har varit i Sverige för att titta närmare på de rostiga gastankarna. Bland annat har man gjort provtryckningar och andra tester.
Det berättar Lena Råstedt som är ansvarig för teknik- och garantiavdelningen på KW Bruun, svensk importör av Opel.
– Opel i Tyskland har genomfört omfattande tester på rostpåverkade gastankar och fastställt att det inte förekommer någon ökad säkerhetsrisk. Vi har i dag inte heller några inkomna rapporter om att svenska Opel-bilar skulle varit inblandade i några incidenter kopplade till gastankar, säger Lena Råstedt.
Även om Opel inte ser någon höjd säkerhetsrisk har fabriken i Tyskland beslutat att bekosta tankbyte för vissa bilar.
– Vi följer tillverkarens riktlinjer fullt ut och där fastslås att rostpåverkade gastankar upp till tio år eller 160 000 kilometer ska bytas ut, säger Lena Råstedt.
Regelbundna kontroller av gastankarna vid service måste dock vara utförda.
Information om villkoren har gått ut till återförsäljare och verkstäder. Någon återkallelse, som i fallet med Volkswagens rostiga gastankar, är det dock inte tal om. Äldre bilar och långmilare får nobben av Opel. Tankbytet som kostar drygt 40 000 kronor får bilägarna själv betala.
Varför bekostar ni inte byte av rostiga gastankar på äldre bilar som kan antas ha störst rostproblem?
– Vi följer tillverkarens rekommendation, som är upp till tio år eller 160 000 kilometer, upprepar Lena Råstedt.

Att gastankarna har en angiven livslängd på 20 år är inte samma sak som att tankarna ska hålla i 20 år, menar Lena Råstedt.
– Den tekniska livslängden reglerar hur länge en gastank får brukas innan den måste bytas ut, i det här fallet 20 år. Därefter måste de bytas ut även om de är i visuellt bra skick.
– Sedan påverkar yttre omständigheter som väder och vind förutsättningar för gastankarna. Det är i grunden ingen skillnad från hur vi bedömer andra delar på en bil.
Vad säger ni till bilägarna som fått körförbud?
– Det är väldigt beklagligt att Opel-ägare har fått körförbud på sina gasdrivna bilar när Opels tester kommit fram till att det inte finns en ökad säkerhetsrisk. Sedan har vi tillverkarens riktlinjer att förhålla oss till och givetvis följer vi dessa fullt ut, säger Lena Råstedt. s
Rosten på Opels gastankar skulle kunna sluta i katastrof, menar Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström.
– Det här ser inte alls bra ut. Jag skulle inte åka omkring i en bil med sådana gastankar, säger han.
Bilderna på tankarna får Thomas Widström att omedelbart konstatera:
– Det är ordentlig gravrost på många ställen.
Han jämför med rosten på de gastankar som Volkswagen bytte häromåret.
– Det här är värre. Volkswagen bytte tankarna när de var mindre rostiga än så här.
Bristfällig lackering är förklaringen till att ytskiktet har släppt.
– Kvaliteten är helt enkelt för dålig. Det ser ut som att det är för dålig vidhäftning mellan grundfärg och plåt eller mellan grundfärg och topplack, det är svårt att avgöra, men att något är fel råder det ingen tvekan om, säger Thomas Widström.
Plastkåporna som täcker underredet har gjort att rosten fått fäste. Förloppet har sedan påskyndats av gasens låga temperatur.
– Eftersom gasen är väldigt kall blir det mycket kondens runt tankarna och fukten binds kvar av gruset och sanden som samlas innanför plasten. Om man sedan lägger till salt blir det som en drivbänk där inne. Då kan rosten komma väldigt snabbt, säger Thomas Widström som är förvånad över att ingen gasdriven Opel exploderat ännu:
– Det är bara en tidsfråga. Det behövs inte något stort hål för att det ska bli katastrof.
Efter flera fall med exploderande gastankar beslutade Volkswagen att återkalla alla gasbilar av modellerna Touran Ecofuel, Passat Ecofuel och Caddy Ecofuel. Märket erkände att de rostbenägna gastankarna som var dolda bakom plastkåpor i värsta fall kunde brista och innebära ”fara för liv”. Tankarna byttes mot nya med bättre lackskydd och Volkswagen stod för kostnaden. Återkallelsen skedde i flera omgångar 2012–2017.
Redan registrerad? Logga in för att fortsätta läsa.
Logga inÄr du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.
Registrera
Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.
✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev
Mycket talar för att rostiga gastankar kan vara ett problem för många av de 1 180 gasdrivna Oplar som finns i trafik i Sverige (februari 2019).
Opel Astra: 138 st
Årsmodell: Antal
1999: 9
2000: 8
2001: 10
2002: 3
2003: 13
2004: 37
2005: 5
2013: 1
2018: 52
Opel Combo: 322 st
Årsmodell: Antal
2005: 20
2006: 40
2007: 63
2008: 73
2009: 14
2010: 30
2012: 9
2013: 4
2014: 13
2015: 55
2016: 1
Opel Zafira: 720 st
Årsmodell: Antal
2002: 29
2003: 48
2004: 39
2005: 25
2006: 36
2007: 58
2008: 70
2009: 85
2010: 35
2011: 85
2012: 54
2013: 32
2014: 41
2015: 17
2016: 38
2017: 23
2018: 5
Det finns 41 864 gasdrivna bilar i trafik i Sverige (februari 2019). Det motsvarar en knapp procent av den totala bilparken.
Årsmodell: Antal
1965: 1
1995: 1
1996: 1
1997: 6
1998: 33
1999: 20
2000: 20
2001: 14
2002: 537
2003: 507
2004: 720
2005: 1 047
2006: 2 323
2007: 1 082
2008: 882
2009: 4 357
2010: 4 060
2011: 3 708
2012: 2 851
2013: 2 219
2014: 3 244
2015: 4 003
2016: 3 387
2017: 4 083
2018: 2 750
2019: 8