Bild
Nästa artikel
Jenny Löfgrens bil är ett undantag.  Efter Vi Bilägares artikel valde Opel att byta de rostiga gastankarna på den 15 år gamla bilen. Andra bilar som är över tio år och har samma problem får dock ingen hjälp.
Jenny Löfgrens bil är ett undantag. Efter Vi Bilägares artikel valde Opel att byta de rostiga gastankarna på den 15 år gamla bilen. Andra bilar som är över tio år och har samma problem får dock ingen hjälp.

Opel byter tankar – på en bil

Reportage

Jenny Löfgren får de rostiga gastankarna utbytta på sin Opel Astra från 2004. Opel tar kostnaden i det fallet – men fortsätter att nobba tankbyte för andra bilar som är över tio år. Samtidigt kommer fler exempel på rostiga gastankar.

Gastankarna under Jenny Löfgrens bil såg inte alls roliga ut. Rosten var så långt gången att ytskiktet lossnat från nästan hela undersidan på en av tankarna.

Liknande rostskador, mer eller mindre allvarliga, är ett utbrett problem bland gasdrivna Oplar. Det kunde Vi Bilägare avslöja i nummer 8/2019.

Drabbade är modellerna Astra, Zafira och Combo och det handlar framför allt om bilar från 2006–2011. Vissa har gått så lite som 6 000 mil, ändå är gastankarna så rostiga att de blir underkända på besiktningen.

Åtgärdas inte rosten inom 30 dagar får bilen körförbud. Att byta tankarna kan kosta uppemot 40 000 kronor, vilket i flera fall är mer än vad bilen är värd.

Att blästra och lacka om tankarna är möjligt men inget som de flesta verkstäder vill ta på sig.

Opel menar att rosten inte utgör någon säkerhetsrisk. Inga svenska bilar har varit inblandade i några allvarliga incidenter, till skillnad från de gasbilar från Volkswagen som 2015 och 2016 exploderade på grund av rostiga och därmed försvagade gastankar.

Att återkalla bilarna för att byta tankarna, som Volkswagen gjorde, är inte aktuellt för Opel. Fabriken i Tyskland har beslu-tat att bekosta byte av rostiga gastankar när rosten väl upptäcks, men bara för bilar upp till tio år och 16 000 mil. Bilar som passerat den gränsen får nobben.

 

Efter Vi Bilägares artikel har Opel gjort ett avsteg och bytt gastankar på en bil som är äldre än tio år.

Jenny Löfgren övervägde att skrota sin Astra från 2004 men i juni blev hon kontaktad av Opel som erbjöd kostnadsfritt byte av de kraftigt rostangripna tankarna.

– Det är jättebra att det löst sig, säger Jenny Löfgren och fortsätter:

– Det känns jättedumt att behöva skrota en bil för en sådan sak. Bilen funkar ju i övrigt. Miljömässigt känns det viktigt att vi kan behålla bilen och fortsätta använda den.

Tankbytet på den 15 år gamla bilen betyder däremot inte att Opel tänker byta rostiga gastankar på andra bilar som är över tio år, enligt Ola Martinsson, presschef på Opels svenska importör KW Bruun.

– Vi följer fortfarande tillverkarens riktlinjer där det fastslås att rostpåverkade gastankar upp till tio år eller 160 000 kilometer ska bytas ut, säger han och fortsätter:

– Det är endast på den aktuella bilen som Opel bekostar bytet. Det aktuella tankbytet är alltså inte ett resultat av en förändring av Opels riktlinjer utan snarare en del av de kontinuerliga utvärderingar som Opel genomför på gastankarna.

De rostiga tankarna ska nu skickas till Tyskland för vidare undersökning.

Rosten är utbredd på gastankarna under Sven Haraldssons Opel Zafira från 2009. Eftersom bilen är några månader äldre än tio år vägrar Opel att stå för tankbytet.
Rosten är utbredd på gastankarna under Sven Haraldssons Opel Zafira från 2009. Eftersom bilen är några månader äldre än tio år vägrar Opel att stå för tankbytet.
Opel byter tankar – på en bil

Ola Martinsson uppmanar till förståelse för att Opel bekostar tankbyte på en bil men inte på andra.

– Opel i Tyskland har fastställt att det inte förekommer någon ökad säkerhetsrisk på rostpåverkade gastankar. Där-emot vill Opel göra kontinuerliga uppföljningar och därför har den aktuella bilen valts ut. Jag hoppas att andra Opel-ägare har förståelse för detta viktiga uppföljningsarbete, även om det inte var just deras bil som blev utvald.

En bilägare som inte får någon hjälp är Sven Haraldsson. Hans Opel Zafira årsmodell 2009 med 16 200 mil på mätaren blev nyligen underkänd på besiktningen. Bilder tagna under bilen visar kraftig gravrost på samtliga fyra gastankar.

– Efter besiktningen har jag bara vågat tanka halvfullt för att hålla trycket nere. Bilen är säkert inte farligare nu än för ett halvår sedan men man vet ju aldrig. Jag har sett bilder på en av Volkswagen-bilarna som exploderade, det vill man ju inte vara med om, säger Sven Haraldsson.

Eftersom Zafiran både passerade tioårsstrecket och 16 000 mil tidigare i år faller den utanför Opels bytespolicy med minsta möjliga marginal.

– Man kan ju tycka att Opel borde ha lite förståelse när det gäller en bil som ligger så nära gränsen. Den här bilen måste ju ha rostat under lång tid, det har inte hänt under det senaste året, säger Sven Haraldsson.

Han har försökt kontakta importören KW Bruun men inte fått svar. Nu vet han inte vad han ska göra. Att byta gastankarna skulle kosta ungefär 40 000 kronor.

– Det är lite för mycket pengar att kosta på en så pass gammal bil. Samtidigt är det tråkigt eftersom bilen annars är i väldigt bra skick, säger han och fortsätter:

– Det känns lite uppgivet. Känner inte Opel något pro-duktansvar? Man månar i alla fall inte om sina kunder.

Ytterligare ett exempel på Opels rostproblem är den Opel Combo årsmodell 2008 som Robert Paulsson äger via sitt företag. Bilen har bara gått 6 000 mil men vid senaste besiktningen blev det underkänt på grund av rostiga gastankar. Eftersom bilen är äldre än tio år säger Opel nej till att bekosta tankbytet.

– Det här felet innebär att bilen inte kan användas som bil längre, säger Robert Paulsson och konstaterar:

– Det är inte möjligt att byta gastankarna till rimlig kostnad och det går heller inte att besiktiga om bilen till enbart bensindrift på något enkelt sätt. Det är väldigt stor skillnad på det här och andra slitagefel. Att en vital del av bilen kan vara tillverkad med så dålig kvalitet att bilen blir obrukbar redan efter 6 000 mil, det är orimligt.

Ny lista krånglar till besiktning

 När en gasbil kommer in på besiktning måste plastkåporna som täcker gastankarna vara bortplockade, enligt regler som infördes i maj 2018. Alternativet är att en verkstad kontrollerar tankarna i förtid och lämnar ett intyg som tas med till besiktningen.

Från och med nu måste dock verkstaden och den enskilda mekanikern som gör gaskontrollen finnas med på en särskild lista. Annars underkänns intyget vid besiktningen. Det har besiktningsföretagen gemensamt beslutat.

– Eftersom intyget ersätter vår kontroll måste vi säkerställa att den som utfärdat intyget har rätt kompetens, säger Morgan Isacsson, besiktningsansvarig på Bilprovningen, och nämner att falska intyg har förekommit.

I praktiken betyder detta att besiktningsföretagen måste åka ut och kontrollera alla verkstäder som utfärdar intyg och upprätta ett register över alla mekaniker som är utbildade för att arbeta med gasbilar.

Kruxet är att bilägare ännu inte kan ta del av listan och därför inte kan veta vilka verkstäder som är godkända. 

Transportstyrelsen, som reglerar fordonsbesiktningen, ser kritiskt på den nya listan.

– Det här är något som besiktningsföretagen själva har hittat på, säger Patrik Sveder, utredare på Transportstyrelsen.

– Det är vår föreskrift som gäller och den säger inget om att verkstaden ska finnas på någon lista. Fordonsägare kommer att hamna i kläm.

Fakta Opus chock-höjer priset

Besiktningsföretaget Opus inför olika priser för besiktning av gasbilar och andra personbilar. Att besiktiga en gasbil kostar numera 995 kr, jämfört med frånpriset på 395 kr för andra bilar. Övriga besiktningsföretag gör ingen skillnad på gasbilar och andra bilar. Så här mycket kostar besiktningen av en gasbil hos de olika företagen:

Opus: 995 kr

Dekra: Från 429 kr

Besikta: Från 399 kr

Bilprovningen: Från 399 kr

Carspect: Från 395 kr

Gastankarna under Jenny Löfgrens bil såg inte alls roliga ut. Rosten var så långt gången att ytskiktet lossnat från nästan hela undersidan på en av tankarna.

Liknande rostskador, mer eller mindre allvarliga, är ett utbrett problem bland gasdrivna Oplar. Det kunde Vi Bilägare avslöja i nummer 8/2019.

Drabbade är modellerna Astra, Zafira och Combo och det handlar framför allt om bilar från 2006–2011. Vissa har gått så lite som 6 000 mil, ändå är gastankarna så rostiga att de blir underkända på besiktningen.

Åtgärdas inte rosten inom 30 dagar får bilen körförbud. Att byta tankarna kan kosta uppemot 40 000 kronor, vilket i flera fall är mer än va

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2019-11-18 13:19

Tankarna på att köpa en Opel blir inte fler av detta.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.