Bild
Nästa artikel
Trafikverket inleder försök med ”gröna” körfält. 
Illustration: Niklas Carle
Trafikverket inleder försök med ”gröna” körfält. Illustration: Niklas Carle

Nya filer bara för vissa

Reportage

Bilar som går på el eller kör av sig själva får egna filer. Försök med nya körfält ska snart vara igång.
– Utmaningen är att hitta platser som inte ger för stora konsekvenser för den övriga trafiken, säger Johannes Berg på Trafikverket.

De svenska bilvägarna är på väg att bli mer uppdelade. Vanliga körbanor och bussfiler får snart sällskap av två nya typer av körfält.

Trafikverket planerar att testa ”gröna körfält”, där bara elbilar och andra bilar som drivs av fossilfria bränslen får köra, och särskilda filer för självkörande fordon.

Tanken är att de nya körbanorna ska minska trafikens klimatpåverkan och höja trafiksäkerheten.

– Vi har rejäla utmaningar i vägtransportsystemet, säger utredningsledaren Johannes Berg och fortsätter:

– Klimatmålen säger att vi ska minska utsläppen med 70 procent till 2030 och att vi ska ha nollutsläpp 2045. Men prognoserna som finns visar att vi inte når dit med beslutad politik. Det behövs helt nya åtgärder. Man skulle kunna höja bensinpriset till uppåt 70 kronor litern men då får vi ett enormt tillgänglighetstapp. Därför ser vi de här åtgärderna som ett sätt att behålla tillgängligheten och samtidigt få ned utsläppen.

Inspirationen till de gröna körfälten kommer bland annat från Norge, där elbilar får lov att köra i bussfilerna.

– Det är svårt att bygga infrastruktur utan att skapa mer utsläpp. Tillför man kapacitet blir det generellt mer trafik och så länge vi inte har koldioxidneutrala transporter blir det mer utsläpp. Ett sätt att hantera den problematiken är att testa att bygga körfält bara för fordon som inte släpper ut någonting, för att driva på utvecklingen mot mer koldioxidneutrala transporter, säger Johannes Berg.

Exakt vilka bilar som ska får köra i filerna är inte bestämt. Bara elbilar? Laddhybrider? Kanske också bilar som går på biodiesel?

– Det måste vara så att man sparar tid på köra i körfältet. Släpper man på för mycket fordon finns inget incitament att köra där, säger Johannes Berg.

Som ett första test ska ett befintligt körfält göras om, det kan ske redan nästa år om allt går vägen. Då ska man också testa ”intelligent tillträdeskontroll”.

– Det innebär att fordonen är digitalt begränsade och inte kan köra in i körfältet om de inte har rätt egenskaper. Det görs tester
i dag med bussar där man digitalt begränsar hastigheten i vissa områden. Den tekniken kan också användas för att kontrollera fordon i sidled, säger Johannes Berg.


För att det hela ska fungera måste bilarna vara övervakade med gps, men det kan också behövas annan utrustning.

– I dag är gps:en inte tillräckligt precis. Vi behöver förmodligen fräsa ned någon typ av sensor i vägen. Men det kan förändras om tekniken utvecklas.

Kameror kan också komma att användas för att motverka tjuvåkning.

Det största problemet, enligt Johannes Berg på Trafikverket, är att hitta lämpliga vägar.

– Det får inte ske på alltför stor bekostnad på kapaciteten i övriga körfält. Vi har väldigt sällan mer än tre körfält, ofta två. Vi har inte så mycket att spela med. Så utmaningen initialt kommer vara att hitta de platser där det faktiskt går att införa utan att det får för stora konsekvenser för den övriga trafiken.

I Norge har man fått ett annat problem, elbilarna har blivit så många att bussfilerna allt oftare korkar igen.

– Det finns en brytpunkt när den här åtgärden spelat ut sin roll. Upptäcker man att det inte fungerar längre får man sluta, säger Johannes Berg men lägger till att gröna körfält också kan användas för att prioritera fordon med fler passagerare eller mer last.

Hur vanliga körfälten kan bli är för tidigt att säga.

– Det beror på hur testerna går. Visar det sig att det skapar incitament att byta fordon eftersom det ger sådana tidsvinster, då kommer det säkert bli aktuellt på fler ställen. Men om nackdelarna överväger fördelarna så kommer vi så klart inte att rulla ut det här på bred front.

För att ge utvecklingen av självkörande fordon en skjuts vill Trafikverket också införa särskilda körfält för tester av sådana bilar.

– Självkörande fordon är intressanta om man tittar utifrån trafiksäkerhet. De är programmerade att alltid följa trafikreglerna, vilket betyder att vi i princip inte får några olyckor. Därför finns incitament för oss att försöka främja en utveckling mot mer självkörande fordon, säger Johannes Berg.

Separata körfält behövs enligt Trafikverket eftersom de självkörande bilarna inledningsvis kommer att köra extremt försiktigt och i lägre hastigheter. På sikt är dock tanken att släppa på andra bilar i körfältet.

– Vi måste testa i kontrollerade miljöer så att tekniken är helt ”bulletproof”, säger Johannes Berg. 

Återigen är utmaningen att hitta lämpliga vägar.

– En möjlig teststräcka är väg 73 mellan Nynäshamn och Västerhaninge. Den har hög motorvägsstandard och överkapacitet. Där skulle man kunna upplåta ett körfält och låta industrin testa sina fordon.

Trafikverket har fått flera förfrågningar om tester av självkörande bilar ute i trafiken men det dröjer troligtvis tre till fyra år innan den första teststräckan finns på plats.

Att de nya körfälten skulle göra trafiken rörig tror inte Johannes Berg.

– I takt med att fordonsflottan blir mer uppkopplad kommer föraren sannolikt behöva tänka mindre. Bilen kommer att tala om att här får du köra och här får du inte köra. Så jag tror nog att det kommer lösa sig utan att det blir alltför rörigt, säger han.

De svenska bilvägarna är på väg att bli mer uppdelade. Vanliga körbanor och bussfiler får snart sällskap av två nya typer av körfält.

Trafikverket planerar att testa ”gröna körfält”, där bara elbilar och andra bilar som drivs av fossilfria bränslen får köra, och särskilda filer för självkörande fordon.

Tanken är att de nya körbanorna ska minska trafikens klimatpåverkan och höja trafiksäkerheten.

– Vi har rejäla utmaningar i vägtransportsystemet, säger utredningsledaren Johannes Berg och fortsätter:

– Klimatmålen säger att vi ska minska utsläppen med 70 procent till 2030 och att vi ska ha nollutsläpp 2045. Men prognoserna som finns vi

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2019-11-22 08:09

Intressant tanke att kunna göra som i spelreklamen där Bosse fick en egen fil.
Gör en snabbfil för folk som har råd att betala lite extra för att slippa köer!

#2
2019-11-22 11:38

Hvilken miljøfordel opnår man når man vil tillade nul udslipsbiler at køre i særlige baner. Elbilen forurener teoretisk ikke, men når man tager en bane væk så vil det medføre at flere konventionelle biler skal deles om mindre plads og derved opnår man biler holder længere i kø i stedet for at køre med en konstant hastighed hvor biler forbruger mindst brændstof.

#3
2019-11-24 15:17

"De är programmerade att alltid följa trafikreglerna, vilket betyder att vi i princip inte får några olyckor. "
Sägs det om "självkörande" bilar.
Vilket struntprat.
Fantastiskt att se sådan kompetens hos Trafikverket.

#4
2019-11-25 16:24

Finns det något värre slöseri med vägar än att tränga ihop den vanliga trafiken på färre och färre filer, snacka om dåligt resursutnyttjande om några filer står nästan tomma, som det är med bussfiler idag, och nu ska det in en glest trafikerad fil till för elbilar..och vad vinner man på det egentligen, inget alls utom en sju resor värre trafikinfarkt som kostar samhället miljarders miljarder. Nej vägar är till för att användas

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.