Nästa artikel
Ny Volvomotor – för andra gången
Konsument

Ny Volvomotor – för andra gången

Publicerad 29 maj 2012 (uppdaterad 29 maj 2012)
Här är Volvon som krävde två motorbyten för att fungera. Enligt Volvo beror det på bristande service från auktoriserade verkstäder. Verkstäderna har missat byte av ett partikelfilter och påfyllnad av additiv.

Familjen Westenbergers Volvo V50 har blivit en följetong i Vi Bilägare. I nummer 4/2012 berättade vi om att de tvingats till ett motorbyte på sin fem år gamla bil. Men problemen fortsatte och den auktoriserade Volvoverkstaden Skobes i Katrineholm har nu konstaterat att även utbytesmotorn behövde bytas ut!

Det innebär att Westenbergers Volvo genomgått två motorbyten på 21 000 mil.  Skobes bedömde inledningsvis att det var ett defekt svängmassehjul som orsakade de senaste problemen.

– När vi tog isär för att byta svänghjulet gick motorn tungt i ett läge. Det var för hög friktion någonstans. Vi tog då beslutet att byta motorn, säger verkstadschefen Mats Kjäll.

– Vi har brustit i informationen till kunden om att de var tvungna att fylla på additiv i partikelfiltret. Det får vi ta på oss. Vi har letat fram en begagnad motor som gått cirka 13 000 mil och monterat in den. Det som kunden har fått betala är 10 000 kr för partikelfilterbytet.

Men Tomas och Elin Westerberger har ändå betalat över 60 000 kr i reparationskostnader på drygt ett år.

– Det här har tagit mycket tid och ork, säger Elin Westerberger. Skobes borde ha tagit reda på var felet låg på den första motorn, istället för att bara byta ut den. Då hade vi kanske fått reda på att det var fel på partikelfiltret redan från början.

– Vi har inte valt att ha bilen på tre olika verkstäder, det är de som skickat bilen mellan sig men därefter inte haft kontakt med varandra vad vi vet.

Volvoverkstäderna skyller på varandra.

– Enligt den servicedokumentation som finns till den här bilen verkar inte verkstaden som servat bilen gjort rätt serviceåtgärder, säger Mats Kjäll. Prismässigt ligger de inte i närheten av vad det skulle kosta hos oss. Då kommer ju misstanken att de inte gjort allting rätt.

Den kritiken tillbakavisar Gnesta Bilvård, som tidigare fungerat som lejdverkstad till Skobes.

– Vi har beställt delar från Skobes på registreringsnummer och miltal, säger Peter Johannesson på Gnesta Bilvård. Det är inte bytt något partikelfilter på den här bilen eftersom vi inte fått något partikelfilter skickat till oss.

– Vi har hela tiden trott att vi gjorde rätt service när vi beställde delar från Skobes. Det känns som de inte levererat det de ska till oss.

Elin och Tomas Westenberger har reklamerat servicen hos Gnesta bilvård och överväger att anmäla verkstaden till allmänna reklamationsnämnden.

– Elin och hennes man ska inte behöva bli drabbade av det här, säger Peter Johannesson.  Min målsättning är att jag ska lösa det här med Skobes och att bilägarna ska bli nöjda i slutändan. Jag har försäkringar som täcker om det är något min verkstad gör fel.

Bo Larsen, presschef på Volvo, kommenterar fallet såhär:

– Sannolikt beror problemen på att verkstaden som servat bilen har missat att det finns ett antal tilläggspunkter vid en sån här service. De har nog inte läst hela serviceprotokollet.

– Om verkstaden har diskuterat partikelfilterbyte med kunden och kunden sedan har avböjt det, ska det noteras av verkstaden. Så där har verkstaden gjort fel.

– Det här felet har bara inträffat på några enstaka bilar som vi känner till. Sedan kan det naturligtvis finnas fler fall där maskinskadeförsäkringen gällt och som inte kommit till vår kännedom, säger Bo Larsen.

Diskutera: Vad tycker du om fallet med familjen Westenbergers Volvo?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-05-29 08:13
Mistro

Varför denna repris?

#2 • Uppdaterat: 2012-05-29 09:25
Filips

Mistro, förmodligen för att motorn bör bytas igen (enl. verkstaden).

#3 • Uppdaterat: 2012-05-29 09:47
Granlund (ej verifierad)

Tänk om dom hade köpt en Prius 07a istället(lika stort bagage). Pengar över till ett par jordenrunt resor och no problems!

#4 • Uppdaterat: 2012-05-29 10:15
hultarn

Granlund: de kanske behövde en bil med dragkrok.

Dessutom kostar ju en Prius så mycket mer, så det hade knappast blivit någon jordenruntresa...

#5 • Uppdaterat: 2012-05-29 11:08
Simon no1

Den reparationskostnaden de har på ett år har jag inte lagt ut under mina 30 år, skulle tippa på under 10 000:- totalt...... Skönt att slippa dyra reparationer

#6 • Uppdaterat: 2012-05-29 13:03
saabnisse

Simon, det har inte jag heller fast jag oftast åker Saab (!), inte heller mina kompisar som åker Volvo och gjort det i mer än tjugo år.

#7 • Uppdaterat: 2012-05-29 15:37
Habbe

Är det en Fordmoter i den och var pytsas det in additiv?

#8 • Uppdaterat: 2012-05-29 15:47
Simon no1

En stor orsak är ju att de snålat och inte lämnat till märkesverkstad i tron att de tjänar pengar...... Bara att pröjsa..:)

#9 • Uppdaterat: 2012-05-29 15:58
N-iklas

Köp en bensinbil och spar 60 000!

#a • Uppdaterat: 2012-05-29 16:34
hultarn

Simon: det är ju just det de gjort - lämnat den till märkesverkstad. Det står till och med i texten. "Volvoverkstäderna skyller på varandra."

För övrigt håller jag med dig, Simon. Jag har inte heller lagt ut över 10.000 kr på mina bilar de senaste 20 åren jag kört franskt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.