Bild
Nästa artikel
Mercedes A-klass rostade efter 6 år

Mercedes A-klass rostade efter 6 år

Konsument

Kolla in den här skadan, en av fem rostangripna dörrar på en Mercedes A-klass som bara är sex år gammal. Den här bilen ville återförsäljaren Bernats Bil AB och Mercedes först inte veta av. Ägarna hade servat sin bil på ”fel” ställen.

Mercedes akuta rostkris från 2000-talet har ebbat ut, men vissa problem existerar fortfarande. Tätningar i dörr- och baklucke-skarvar som inte håller tätt förekommer, speciellt drabbad är förra generationens B-klass.

Lilla A-klass har också problem, det fick vi bekräftat med råge när vår rostskyddsexpert Thomas Widström undersökte paret Christian Kuhlins och Carin Stachs Mercedes A 150 från 2006.

– Det här är det värsta jag har sett på länge med tanke på att bilen  är så pass ny, konstaterar Thomas Widström sedan limsträngarna i samtliga dörrskarvar smulats sönder.

Under dessa limsträngar har fukten krupit in och rosten har helt tagit över. Dörrarna och bakluckan står utom all räddning.

– Vi blev mycket överraskade när vi upptäckte det här i samband med en biltvätt, berättar Christian Kuhlins. Men samtidigt kände jag mig trygg med tanke på att Mercedes har en 30-årig rostskyddsgaranti.

Än mer överraskade blev Christian och Carin när bilen visades upp hos garantiansvariga återförsäljaren Bernats Bil i Länna (Stockholm) där beskedet var avslag. I motiveringen hette det att goodwillansökan inte kunde medges på grund av en inkorrekt servicebok.

– Och jag som trodde att jag hade servat bilen på rätt sätt och vid rätt tillfällen hela tiden, säger Christian. Det blev en smärre chock.


Bernats Bil i Västberga, Mercedes Bil & Motor i Järfälla (två gånger), Automobilcenter i Åkersberga och AB Stjärncenter i Västerås, alla med MB-stämplar i serviceboken, har i tur och ordning servat bilen, men uppenbarligen är det någon av dessa verkstäder som inte faller återförsäljaren i smaken.

När Vi Bilägare ber Bernats Bil AB om en ny förklaring till avslaget skriver handläggaren Jan Sjöström följande: ”Detta ärende gäller inte rostskyddsgarantin utan så kallad korrosionsgoodwill vilket är ett frivilligt åtagande, dock måste bilen vara fullservad för att goodwill av detta slag ska komma i fråga”.

Vidare påpekas också att ”rostskyddsgarantin gäller in-ifrån kommande rost och ut, och att rosten inte får börja vid kant eller fläns.”

En lusläsning av Mercedes villkor om MobiloLife från 2006 visar att en ny Mercedes har en nybilsgaranti och rostskyddsgaranti på två år, men att rostskyddsgarantin kan förnyas upp till maximalt 30 år om kunden regelbundet servar hos MB-verkstad.

Från 1 april 2008 heter garantin enbart Mobilo, och nu är rostskyddsgarantin förlängd till fyra år med möjlighet till 26 års extra rostskyddsgaranti om bilen servas hos, som det numera benämns, ”Mercedes servicepartner”.

När vi bollar över ärendet till Mercedes generalagent i Malmö kommer också samma besked.

– Den 30-åriga rostskyddsgarantin har alltid gällt bilar som servas på auktoriserad verkstad och för rost inifrån slutna hålrum och ut. Inga formella fel har begåtts längs vägen och det är upp till återförsäljaren att hantera ärendet med kunden, säger Mercedes informationschef Sverker Dahl.

Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström håller med om att inga formella fel har begåtts, sett till hur villkoret är formulerat.

– I det här fallet är det inte inifrån kommande rost ut, men det är i grund och botten ett produktfel. En yttre påverkan kan förstås ske på ett enstaka ställe, men här gäller det att limtätningen har släppt vid alla skarvar på fyra dörrar och en baklucka.

Vi Bilägares påtryckningar får slutligen Mercedes att ge med sig. Efter en tid får Christian Kuhlins och Carin Stach besked av Bernats Bil AB att de åtar sig att åtgärda bilen, en kostnad på i runda slängar 40 000 kronor.

På vår förfrågan varför Mercedes plötsligt ändrat sig svarar handläggaren Jan Sjöström så här:
– Vi har diskuterat ämnet internt och mot bakgrund av att det är en skada som har utvecklats under mycket lång tid borde den har upptäckts vid någon tidigare service som genomförts hos auktoriserad verkstad. Därför har vi beslutat att stå för reparationen av denna bil.

Diskutera: Hur ser du på Mercedes rostskyddsgaranti?

Kommentarer

#1
Leif Larsson
2013-04-26 09:34

Rostskyddet på Merca är numera 30 dagar, då det visade sig att 30 år var rena rama glädjekalkylen.

#2
2013-04-26 10:29

Med tanke på hur kort tid en Mercedes håller ihop, så är kostnaden för en ny Mercedes extremt hög. Slår man ut det på bilens livslängd så betalar man väldigt mycket pengar för väldigt få år.

#3
2013-04-26 11:23

Jag har hört att Mercedes enligt domstolsbeslut har fått ändra sin gamla slogan, den nya lyder: Grabbar utan hjärna, kör bli med rostande stjärna ;)

#4
2013-04-26 11:26

Mercedes "Du är vad du kör" har fått ett nytt svar: rostig.

#5
2013-04-26 11:32

Så här skrev VIB när de gav denna bil en 3:a av 5 vid deras rosttest: "Dörrar, huv och baklucka har välgjorda limningar"

Ännu en gång har de bevisat sin okunnighet i rostskyddsbedömning !

#6
2013-04-26 11:39

Det vore intressant med en uppföljning av det här problemet.
Exakt hur vanligt är rostskador på A- och B-klass?
Vad beror de på, fusk eller felkonstruktion?
Hur hanterar Mercedes det här rent generellt, är det som den här kunden blir bemött eller finns det en mer seriös undersökning och i så fall, vad kommer man att vidta för åtgärder?

#7
2013-04-26 11:47

Kostnaden för att laga bilen motsvarar då ungefär vad bilen är värd efter rep ...

http://www.blocket.se/helsingborg/Mercedes_a150_a_150_nyservad_nya_dack_46437667.htm?ca=23_15&w=3

#8
2013-04-26 11:54

Simon No 1. Vi har försökt förklara detta tidigare. Det är omöjligt att förutse limkvalitet när vi testar bilarna som nya.

#9
2013-04-26 12:07

Det är ju f*n att det ska behövas en tidning för att de ska sluta slingra sig undan.

Man undrar ju hur många andra A-klass som är lika illa, men ännu inte upptäckta?
Och kommer de också få hjälp? (utan tidning)

#10
2013-04-26 12:20

Egentligen handlar inte detta om hur MB:s 30-åriga rostskyddsgaranti är formulerad. Alldeles oavsett garantier så är det så fruktansvärt genomuselt att en bil kan få så stora rostskador på bara 6 år.

Lägger man dessutom till VW:s problem med DSG, Audis styrning, Toyotas ständiga återkallningar så kan man börja fundera på om de senaste decenniernas kvalitetsutveckling börjat plana ut och kanske rent av börjat gå tillbaka.

#11
2013-04-26 12:23

Kvaliteten går framåt, men inte hos de tyska tillverkarna där kvaliteten istället går bakåt. Högmod går före fall!

#13
2013-04-26 12:33

@ Boo Wennerberg, tack för ditt svar, tyvärr framkommer det sällan i era tester att ni är just osäkra, samma sak lär gälla även plåtens legering där jag antar att ni har ytterst liten kunskap.....

Med tanke på att bilköpare drar slutsatser på era bedömningar så vore det kanske bra med en större ödmjukhet i era bedömningar där man erkänner att ni inte har full kunskap, de gånger bedömningarna har visat sig felaktiga är inte bra.....

#12
2013-04-26 12:35

Simon skriver: "Så här skrev VIB när de gav denna bil en 3:a av 5 vid deras rosttest: "Dörrar, huv och baklucka har välgjorda limningar. Ännu en gång har de bevisat sin okunnighet i rostskyddsbedömning !"

Boo Wennerberg svarar: "Simon No 1. Vi har försökt förklara detta tidigare. Det är omöjligt att förutse limkvalitet när vi testar bilarna som nya."

Då har vi ett problem som jag redan har redogjort för på andra ställen här på sajten. Det lilla av rostskyddet som kan ses med blotta ögat iklädd kostym är bara några plåtveck här och där samt mängden använt rostskyddsmedel och var det har applicerats. Detta tillsammans utgör en väldigt liten del av vad som kan rosta på en bil och det som syns och som kan rosta kan lätt åtgärdas eller bättras på. Den verkligt otrevliga rosten - den som drar med sig en reparation på 40 000 kronor (som i det här fallet) och dessutom helt förstör det estetiska med bilen - gror i sin egna lilla verkstad på ställen som ViBilägare inte kan bedöma. Varför då slå sig för bröstet så oerhört malligt som ViBilägare gör om att de är de enda som gör sådana här bedömningar när bedömningarna ändå bara skrapar på ytan?

Så, sluta med de här "rostbetygen" - dom är i sin nuvarande tappning fullständigt värdelösa. Hade detta varit i USA och någon hade köpt bil efter en sådan här tidnings rekommendationer hade den tidningen fått stämningar på halsen. Frågan är väl om inte detta skulle kunna funka även i Sverige. "Dom skrev ju att ..." ... Hmmm ....

PS Hur menar Raphael att kvaliteten har gått framåt på de franska snigelåken när de ständigt placerar sig långt ner under medel i alla möjliga undersökningar? DS

#14
2013-04-26 12:36

Vi kanske ska fokusera på problemet, alltså MB:s bristande rostskydd, istället för att fokusera på ViB:s rostskyddsbetyg.

#15
2013-04-26 13:01

Men varför, Rustan? Läs slutet på mitt inlägg. Även Simon är inne på samma spår: många köper bil efter vad "testerna" säger ... Jag kallar inte detta för fullvärdig konsumentjournalistik. Inte trovärdig heller.

#16
2013-04-26 13:50

Rustan Werling har en poäng. ViB rostskyddsbetyg är väl ändå lite irrelevant, relevant är snarare att Mercedes rostskydd uppenbarligen är fullständigt värdelöst (på vissa modeller dvs) samt att biltillverkare måste börja ta ansvar. Att ens formulera en rostskyddsgaranti som troligtvis aldrig används är bara dåligt - jag menar, hur ofta börjar det rosta som de kallar det inifrån? Det går väl alltid via skarvar och limningar.

#18
2013-04-26 14:32

Men Simon, Mercedes rostskydd fick betyget 3 stjärnor av Vi Bilägare gällande rostskyddet. Och du är förvånad över att Mercedes rostar?! Om Mercedes hade fått fyra eller fem stjärnor... men nu fick Mercedes tre stjärnor. Tre är inte bäst rostskydd. Jag har haft en Renault, den fick 5 stjärnor och den gick över 15 000 mil utan att rosta. Jag kan därför säga att den gjorde skäl för 5 stjärnor. (vad som hände efter 15 000 mil vet jag inte då jag har sålt den, men eftersom den var så fräsch i lacken hade den antagligen rullat 15 000 mil till utan rost!) Hade den fått tre stjärnor hade jag inte förväntat mig att den skulle gå så länge utan att rosta.

Om Vi Bilägare hade gett Mercedes 5 stjärnor för rostskyddet, då hade jag förstått kritiken mot Vi Bilägare, men nu fick den tre stjärnor. Uppenbarligen med facit i hand är den inte värd mer.

#17
2013-04-26 14:39

MB har fått mycket kritik på senare år för brister i rostskydd. Och inte lär det bli bättre nu när de slagit sig i slang med Renault - rosthögarnas mästare.....

Som jag skrivit tidigare, med milen kommer problemen och särskilt på Renault. Så de stackars ägare som använder sin Renault lika frekvent som en Merca lär få stora problem i framtiden:

För studerar vi SBP:s heltäckande siffror över äldre fordon så underkänns 15% av Renault Megane Scenic med diesel på grund av rost i bärande element, samma siffror för Laguna diesel är 14%. Ja, man kommer inte undan ens med en bensinare, 12 % av Megane Scenic bensin underkänns på grund av rost i bärande element. Och Kango, den modell som MB släppt innanför portarna, lär dra MB:s rykte rejält. 8% underkänns på grund av rost i bärande element. Det här samtidigt som medelbilen, d.v.s övriga biltillverkare som kan rostskydda sina bilar ligger under 1%, trots många gånger väsentligt längre körsträckor.

Jo Raphael. Det är nog tur att Renault kommit in och räddat MB.....

MVH AL

#19
2013-04-26 14:52

@Rustan, det är den allmänna konsumtionshetsen som driver på detta. Klart kvaliteten blir lidande när marknaden kräver nya modeller i allt snabbare takt, samtidigt som priserna pressas i en allt hårdare konkurrens.
Det sker inte bara i bilbranschen utan överallt.

#20
2013-04-26 15:10

Man kan konstatera att Mercedes rost problem fortsätter och att allt är som förut med kundfientligheten och att ta ansvar för sina produkter. Och hur går det för andra kunder/ägare får de hjälp också? Eller är de också tvungna att ta VIB till hjälp för att MB ska ta sitt ansvar, troligtvis för så här har det varit i ca 15år tidigare. Nej, det blir ingen mer MB för mig. Bättre då att köpa en Lexus med riktig kvalitet.

#21
2013-04-26 15:12

Mercedes 30-åriga rostskyddsgaranti är naturligtvis helt suverän, tills man försöker åberopa den, då står man plötsligt där med brallorna neddragna...
Vilket dock verkar vara kutym hos de flesta tillverkare när det kommer till att ta på sig sina rostangripna modeller, så MB är inte unika på den punkten förutom då längden på garantin.

Kanske Mercedes skulle höra av sig till Toyota och fråga om de inte kan få köpa lite av deras magiska plåt som inte kan rosta trots obefintlig rostskyddsbehandling :-)

#22
2013-04-26 16:41

Jag förstår inte varför folk hänger upp sig på Mercedes 30-åriga rostskyddsgaranti. Är det bara för att det är just 30 år? Ner till basic nu: tio år, tolv år, 30 år - spela roll?! Alla tillverkare har i stort sett samma villkor: Rosten skall komma inifrån och ut. Det är helt ointressant om rosten kommer utanpå efter åtta år på en Mercedes eller efter åtta år på en Nissan. Själva rostskyddsgarantin - oavsett om den är på tolv eller 30 år - kommer inte att gälla i alla fall. Det enda som kan rädda ägaren är simpel goodwill. Det kan förvisso verka förvillande med 30 års garanti, men om kunderna bara läser villkoren före köpet finns det inget att tjafsa om. Att det sedan ändå kommer rost utvändigt är faktiskt en helt annan femma.

#23
2013-04-26 17:48

Det var exakt det jag poängterade i mitt första inlägg, Kapten.

Hur rostskyddsgarantin är formulerad är helt ointressant, hur man kan tillverka en bil med så uruselt rostskydd som artikeln handlar om är däremot intressant.

#24
2013-04-26 17:59

Nja, Rustan, det som är intressant är den enkla förklaringen till varför det ser ut så här. Vi vet idag att ca 35 procent av alla tillverkade 210:or fick rostproblem. Problemen kan tillskrivas flera olika faktorer. Några av dessa är färre lacklager, dålig vidhäftning, (antagligen) dålig lackkvalitet och en del andra faktorer relaterade till tillverkningsprocessen samt inte minst till idiotiska besparingar av den dåvarande vd:n Jürgen Schrempp. Allt det som hade sjösatts i och med 210:an var tänkt att fortsätta att gälla för kommande Mercedes-modeller och hade därmed också dels hunnit implementeras i flera samtida modeller, dels också kommit så långt på andra modellers framtagning att man inte hann göra halt förrän det var för sent. Man skall också komma ihåg att det tog faktiskt ända till 210:ans sista tillverkningsår innan omfattningen stod klar för Mercedes - och då rullade - som sagt - "konceptet" redan vidare i tillverkningen. Att en A-Klass från 2006 uppvisar sådana här problem kan relateras till det ovan skrivna - en kvarvarande rest, helt enkelt. Om det däremot skulle visa sig att även Mercedesar från senare årgångar skulle ha samma problem framöver uppstår givetvis en högst problematisk situation.

#25
2013-04-26 18:07

Jag köpte en Citroen GS 1979 (kanske -80) En suverän bil med "gashydraulik", Den luftkylda boxermotorn var toppen med tillsatsvärmen som behövdes vid -20 Celsius-. Tre framskärmar genomrostade, tre dörrar genomrostade efter 11 månader (Jag kunde sticka tummen genom alla sex hål utan att skada tummen). Alla kostnader gick rostskyddsgarantin som jag tecknade själv separat. Jag lovade mig själv då "aldrig mer en citron", jag börjar vackla ???????????????Kanske C4:an ????

#26
2013-04-26 18:09

Nja, jag håller inte riktigt med att det är helt ointressant hur en rostskyddsgaranti är formulerad. Jag menar, det är ju bra om garantin täcker rostskador, iaf bättre än om den inte gör det.

Det som jag reagear mest på, det är att en av Mercedes serviceställen uppenbarligen inte anses vara en av Mercedes serviceställen. Kunden har servat bilen hos Mercedes och trott att det var bra, och så säger Mercedes servicen är inkorrekt. Och detta menar jag är rätt alarmerande. Om det inte räcker med att verkstaden är auktoriserad servicepartner för Mercedes, hur ska kunden veta vilka verkstäder som Mercedes accepterar och inte accepterar? Detta verkar ju vara en djungel.

#27
2013-04-26 18:12

Andpandy, jag är inne på min tredje Citroën och har inte haft några rostproblem med någon av mina Citroën (en köpt begagnad, två köpta som nybil). Jag kör dem till 15 000 mil och strax över och sen säljer jag, så jag vet inte hur de är efter 15 000 mil men fram tills dess - inga problem med lack eller rost.

#28
2013-04-26 18:39

Mercedes rostar inte. Skulle den ändå rosta är det någon annans fel.

#29
Leif Larsson
2013-04-27 08:57

Inom en kort tidsperiod har ViB några negativa artiklar om Mercor.
Kan det bero, till en viss del, på den dåliga erfarenhet som testbilen givit.

http://www.begkopguiden.se/node/719

#30
2013-04-27 09:36

@ Kapten

När jag skriver att det som är intressant är hur man kan tillverka en bil som rostar efter 6 år så svarar du alltså "nja" för att sedan komma med en förklaring till hur man kan bygga en bil som rostar efter 6 år. Alltså just vad jag frågade efter.

MB är alltså högst medvetna om problemet och vet dessutom att det är en följd av tidigare chefs besparingar. Ändå spelar man Allan och gömmer sig bakom formuleringar i en rostskyddsgaranti.

Om man nu är så medvetna om orsakerna till rostproblemen så borde man givetvis ta ansvar för att man har tillverkat en undermålig produkt och åtgärda alla fel på goodwill och utan tjafs.

#31
2013-04-27 12:09

Leif Larsson, man kan misstänka att ViBilägare är sura på MIG för att jag rätt ofta sågar deras journalistik och därför vill ge tillbaka ... =)

#32
2013-04-28 05:14

Mycket har här skrivits samtidigt om rost och inte minst då rostande Mercedes.
Finns det någon som uppfattar Mercedes som seriöst?
Och, Kapten, jag bryr mig inte om att det finns andra nästan lika oseriösa företag också. En skurk blir inte bättre bara för att det finns fler.
Jag tycker att det är tråkigt att ett gammalt kvalitetsföretag själva ska lyckas förstöra sin renommé.

Några har angripit Vi Bilägares rosttester.
Naturligtvis kan de inte testa mer än det som går att se och komma åt. Allt går inte att förutse. Det gäller ju tester över huvud taget. Därvidlag är inte rosttesterna något undantag. Men när betygen ges så ges de på tämligen goda grunder.
För att råda bot på en del spekulationer så kanske det är dags för Korrosionsinstitutet att göra nya tester av plåtar - behandlade och inte. Toyota ska ju enligt vissa här ha tagit fram en hemlig legering som tål det mesta, vilket jag personligen tvivlar på.

#33
2013-04-28 07:42

Rubriken är missvisande, närmast felaktig! Bilden visar inte en bil som "rostade efter 6 år", den visar en bil som redan rostat i flera år. Rostangreppet var troligen påbörjat redan under tiden för nybilsgarantin.

#34
2013-04-28 11:04

Bra där bgl!

Man glömmer lätt bort att ovanstående rostskada börjat tidigare och att det är först efter 6 år man upptäckt skadan.

Det gör det hela faktiskt ännu värre.

Hur tidigt släppte limfogen egentligen?

#35
2013-04-28 15:11

Man kan tycka att kaptenens argumentation är lite, ursäkta uttrycket, "rostigt"... Som Mercedes själva sa i en slogan för några år sedan "Du är vad du kör"...

#36
2014-06-14 03:47

Två Mercedes har jag haft och båda rostade fullständigt överallt och man spyr åt eländet. För mig så är Mercedes en öststatsbil med en fin stjärna framtill. Trist med tanke på att det inte går att ha märket som samlar bil eftersom allt rostar bort. Min gissning är att plåten kommer från DDR och att förzinkningen är supertunn. Lacken var det nog inget större fel på men vad hjälper det när plåten är skräp. Limningen i dörrarna verkar gjort av en glad amatör som hade bråttom till nästa bil. Finns det ingen man kan sparka i arslet och ersätta efter så många grodor? Förmodligen en skyddad verkstad där ingen behöver ta ansvar för vad någon gjort. Jävla tur att media sitter i famnen på bilindustrin och inte tvärtom.

#37
2014-07-06 20:46

Men man kan ju alltid blunda för det Thommys........;o)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.