Bild
Nästa artikel

Logan rullar i Roslagen

Dacia Logan i familjetest - vecka 2
"Nu, har vi i Norrtälje
just börjat bekanta oss med Logan, och det känns bra så här
långt.

Det handlar ju om en bil som är 2
cm kortare och 3 cm smalare, än Volvo S40. Kanske inte är det allra mest
lämpliga jämförelseobjektet, men ändå, de som suttit i baksätet på S40, glömmer
det inte. Logan är således både kortare och smalare än S40. I höjd vinner dock
Logan med 19 cm.

Inom dess mått har rumänska Renault trollat fram
fullt godtagbara utrymmen för samtliga sju resande, det imponerar! Med det perspektivet är det lätt att överse med den
snirkliga passagen till platserna allra längst
bak. Dörrarna öppnar annars stort och
rejält.

Vissa detaljer inuti får fram lite 80 och
90-talskänsla , men ger en rejäl och lite plastig känsla. Jag minns mina
240:or.

Framdörrarnas innerhandtag förtjänar att omnämnas;
rejält, enkelt och listigt!

Utvändigt är Logan också rejäl och
omtänksam som få . Ordentliga skyddslister längs sidan (10 cm breda) och likaså
svarta rejäla stötfångarskydd både fram och
bak. Logan vill inte att dess ägare skall bli besviken då
slarviga parkeringsgrannar ställer till det med dörrar och annat. Det är en
nivå i omtanke som "finare" tillverkare faktiskt struntar
i. Det är faktiskt riktigt skönt att se i snobbismens
tider.

Att köra Logan är
enkelt och lätt. Det blev bara en liten sväng i Norrtälje och lite ut på
landsvägen.


Logan är ungefär så stark i trafik,
som man kan förvänta sig av 1,6 liters-motorn. Den biter fast i vägen, men håller kursen något
ostadigt, kanske beror det på just de däck som ligger
på. I kurvorna känns det att den är lite högbyggd, men
inte på något sätt störande.

Som avrundning vill jag säga att man
har lätt att gilla det som den här bilen bjuder på; en nutida ryyyymlig
Renault, 4, eller Skoda Felicia .

Priset då, jämfört med Volvo S40 1,6, jo, drygt
hälften av av vad dagens Volvo S40
kostar. Den passiva säkerheten har jag varken testat, eller
komenterat, än så
länge...

Norrtäljehälsningar från
Janssons"

(Till vardags blir
det annars mest Volvo S80 och Nissan Note.)
Taggar: Reportage

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.