Bild
Nästa artikel
Nöjd bilköpare – ännu ovetande om krockskadan. Hermibil i Växsjö sålde Mustangen till Sebastian Colakoff utan att berätta att bilen krockats vid en provkörning.

Krockskadan mörkades – två gånger

Reportage

Sebastian Colakoff trodde att han köpt drömbilen – men den nästan nya Mustangen visade sig vara krockad. Handlaren hävde köpet men snart såldes bilen igen – och inte heller den andra köparen fick reda på krockskadan.

Han hade sparat i flera år och med hjälp av föräldrarna kunde Sebastian Colakoff till slut köpa sin drömbil. En Ford Mustang GT. Röd. Hermibil i Växjö, auktoriserad återförsäljare av Ford, hade just en sådan i lager. En demobil som gått ungefär 300 mil. Efter att ha provkört skickade Sebastian Colakoff ett mejl till Hermibil och frågade om det fanns några skador.

”Inga skador eller repor på bilen. Kan kanske vara ett stenskott då den gått som demo”, svarade säljaren.

Det blev affär och i mitten av januari levererades bilen hem till Norrköping.
– Vi var jättenöjda. Det var precis en sådan bil som sonen ville ha, berättar pappa Efkan Colakoff.

Efter ett par dagar skulle den nya ögonstenen tvättas, då upptäcktes en liten lackskada på passagerardörren.

– Jag bad en kompis som varit lackerare i 20 år och som nu jobbar med skadehantering att kolla på skadan. Han sa att det inte skulle vara något problem att fixa, säger Efkan Colakoff och fortsätter:

– Sedan gick han ett varv runt bilen och sa: vad konstigt att motorhuven är omlackad. Det tog bara några sekunder för honom att se att det var något som var skumt med bilen. Sedan lyfte han motorhuven och sa direkt: vet ni om att den här bilen är krockad?

Kompisen började peka på detaljer: sprickor i lacken, muttrar med avskavd färg, sprejfärg på slangar och motordelar, olika avstånd mellan framskärmar och strålkastare på vänster och höger sida, och så vidare.

– Min kompis sa att han trodde att bilen var 5–6 millimeter sned i rambalkarna. De som gjort reparationen har fått medla och flytta karossen så att det ska se bra ut för ögat, säger Efkan Colakoff och konstaterar:

– Ett tränat yrkesöga upptäcker det här direkt men vi vanliga människor har ingen chans att se sådant här.

"Vi känner oss grundlurade."

Säljaren på Hermibil, som intygat att bilen inte hade några skador, fick nu krypa till korset. Han erkände att bilen varit med om en ”liten krock” och att vänster framskärm var bytt. Papper på skadereparationen ville han dock inte lämna ut.

– Vi känner oss grundlurade. Vi trodde att vi köpt en nästan ny bil men fick en som varit krockad. Det är skandal att en auktoriserad Ford Store kan bete sig på det här sättet, säger Efkan Colakoff.

Hermibil gick med på att häva köpet. Försäljningschef Mats Ericson berättar att bilen krockades i samband med en provkörning.

– När bilen såldes skulle säljaren ha informerat kunden om att bilen varit krockskadad. Att inte detta gjordes tar jag på mitt ansvar. Säljaren visste inte att vi alltid ska uppge om så är fallet. Kunden ska naturligtvis få reda på detta, säger han.

Enligt Mats Ericson ska eventuella skadereparationer framgå av varudeklarationen.

– Vi valde att häva köpet eftersom vi hade ingått en affärsuppgörelse där fullständig information om fordonet inte hade framgått, säger Mats Ericson.

Han påpekar att försäkringsbolaget tog beslutet att reparera krockskadan.

– Försäkringsbolaget beslutade att återställa bilen till ursprungligt skick. Annars hade vi inte sålt den vidare. Sedan har det brustit på vägen och lackeringen har inte blivit korrekt utförd, säger Mats Ericson.

Under huven på Mustangen finns flera spår som vittnar om en skadereparation – och slarv i arbetet. Till exempel har framskärmen justerats i sidled på ena sidan.
Röda färgstänk på slangar och motordelar.
muttrarna som håller huven på plats har avskavd färg. Alltihop är tecken på att något har hänt bilen.
Lacken är ojämn på flera ställen, det finns hål ned till plåten

Historien hade kunnat sluta där – men snart kommer samma bil ut till försäljning igen. Den här gången hos auktionsfirman Netbil i Jönköping. I annonsen nämns inte ett enda ord om att bilen varit krockskadad. 

Bilen säljs i början av mars och när Vi Bilägare ringer köparen är krockskadan okänd.
– Det hade jag ingen aning om, säger köparen förvånat.

Ägaren kontaktar sedan Netbil och köpet hävs – för andra gången på knappt två månader. Netbil sålde bilen på uppdrag av Hermibil, som efter det första återköpet låtit en lackfirma göra kompletterande lackarbeten.

Netbil i Jönköping vill inte ge några kommentarer utan hänvisar till företagets vd Björn Olofsson.

– Vi fick information från Hermibil om att bilen var skadereparerad av en auktoriserad Fordverkstad och då är ju bilen godkänd av försäkringsbolaget och då ska bilen vara återställd så nära ursprungligt skick som det bara går, säger han och fortsätter:

– Sen ligger det väl i sakens natur att vi också ska informera om det vi vet om. Skulle jag köpa en begagnad bil skulle jag gärna ha den informationen innan jag klipper till.

Rutinerna har brustit, menar Björn Olofsson.

– Det är inte så att vi har dolt det här. Vi vill att kunden ska veta exakt vad han köper och i det här fallet borde vi ha talat om att bilen tidigare var krockreparerad. Det är ett misstag från vår sida. Det borde vi ha informerat om.

Att köpa tillbaka bilen var enligt vd:n självklart.

– Vi håller inte på att krångla till det. Vi går på kundens känsla. Vill kunden inte ha bilen får vi göra om och göra rätt, lägga ut den på auktion igen och tala om att den tidigare är skadereparerad och försöka få fram historiken och se hur pass allvarligt skadad bilen har varit, säger Björn Olofsson.

Han menar att bilköpare i någon mån får räkna med att begagnade bilar varit skadereparerade.

– När det gäller begagnade bilar får man både som handlare och köpare vara införstådd med att alla bilar har råkat ut för någon form av skada, större eller mindre, säger Björn Olofsson.

– Vill man ha en bil som garanterat inte varit skadereparerad, då får man köpa en ny bil. Det är så enkelt, om man ska hårdra det. Jag säger inte att alla bilar är skade-reparerade men man ska nog vara inställd på att de kan vara det.

Den första köparen, Sebastian Colakoff, är besviken på Hermibil. Förutom allt besvär har han missat flera andra Mustanger som varit till salu.

Pappa Efkan Colakoff tycker ändå att det var tur i oturen att krockskadorna upptäcktes på grund av en litet jack i lacken. Att en auktoriserad bilhandlare kan sälja en krockad bil och mörka krockskadan tycker han är under all kritik.

– Jag vänder mig till en auktoriserad försäljare på grund av en sak: jag vill inte bli lurad. Men nu känner jag att man lika gärna kan bli blåst hos ett stort auktoriserat företag. Jag trodde aldrig i livet att det här skulle kunna hända, säger Efkan Colakoff.

Att Hermibil och Netbil är medlemmar i Motorbranschens riksförbund, MRF, tycker Efkan Colakoff är extra beklämmande.

MRF beskriver sig som ”branschorganisationen för den seriösa bilhandeln” på sin hemsida.

– Det borde vara en kvalitetsstämpel men det verkar inte betyda någonting, säger Efkan Colakoff. 

Han hade sparat i flera år och med hjälp av föräldrarna kunde Sebastian Colakoff till slut köpa sin drömbil. En Ford Mustang GT. Röd. Hermibil i Växjö, auktoriserad återförsäljare av Ford, hade just en sådan i lager. En demobil som gått ungefär 300 mil. Efter att ha provkört skickade Sebastian Colakoff ett mejl till Hermibil och frågade om det fanns några skador.

”Inga skador eller repor på bilen. Kan kanske vara ett stenskott då den gått som demo”, svarade säljaren.

Det blev affär och i mitten av januari levererades bilen hem till Norrköping.
– Vi var jättenöjda. Det var precis en sådan bil so

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.