Bild
Nästa artikel
Köpa begbil

Köpa begagnad bil: 10 bästa tipsen

Publicerad 20 april 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Så här går du bäst till väga när du ska köpa begagnad bil. Vi ger dig tio tips för en tryggare, smartare och bättre begaffär.

I Vi Bilägares Begköpguiden 2011 som nu finns ute i butik tipsar vi om hur kunden lämpligast bör gå till väga för att göra en trygg – och förhoppningsvis – bra begaffär, vare sig det gäller köp hos bilhandlare eller privat. Klart är att det är svårare att köpa begagnat än nytt av det skälet att bilen just är begagnad, och således har en historia som kan vara snårig att bena ut.

Du går absolut in i det bästa förhandlingsläget om du är påläst, och har lite hum om prislägen och garantier. Det gäller också att veta var man kan söka relevant information.

1. Välj rätt modell
Specificera dina krav. Det allra bästa är att utgå efter de dagliga behov som finns och att ta mindre hänsyn till situationer som bara dyker upp vid enstaka tillfällen varje år. Det kan med andra ord vara onödigt att köpa en minibuss bara för att man en gång varje vinter åker till fjällen med sju personer eller att man skaffar en fyrhjulsdriven suv bara för att dra upp båten.

Därmed inte sagt att man inte ska ta ut svängarna, bilkörningen är också en ren lustupplevelse för många – exempelvis att åka öppet under fina sommardagar.

2. Skaffa överblick
När du har specificerat kraven gäller det att skaffa överblick. Bara genom att studera bilannonser på nätet går det att få en bra översikt av utbud och priser. På de flesta annonssajter kan man söka efter bilar på ett mycket detaljerat sätt, utan att ange märke eller modell är det möjligt att söka efter den biltyp man önskar.

Information om begagnade bilar och fällor och fel kan man lämpligen finna i Begköpguiden 2011 eller löpande i Vi Bilägare, både i papperstidningen och på nätet (www.vibilagare.se). En bra informationssajt är också Bilprovningens Bilsmart (www.bilsmart.se) där statistiken från bilbesiktningarna finns.

3. Provkör
När du fastnat för en bil måste den självfallet provköras, och det är smidigast att göra hos en bilhandlare. Ta en ordentlig tur och känn efter om körställning, ljudnivå, motor, insteg och lastutrymme passar dig och de behov du har.

Tänk också på att stänga av stereon under provkörningen så att du lättare kan höra om ovanliga ljud från motor, växellåda, fjädring eller liknande dyker upp.

4. Privatköp eller handlare?
Lås dig inte för det ena eller andra alternativet. Hos en bilhandlare blir köpet tryggare eftersom du oftast får med dig någon form av garanti, men i gengäld kommer du i direkt kontakt med den säljare som kört bilen vid en privat affär.

Här bör också bilen vara billigare, men några löften kan sällan utfärdas, så vida inte bilen i sig själv har kvar några gällande garantier. Minst intressant är att köpa bil av privatpersonen som handlar med bilar ”på fritiden”.

5. Undersök bilen
Det här är det svåraste momentet, men ju fler bilar du granskar, desto mer lär du dig av vad du ska kontrollera extra noga. En bra checklista finns i Begköpguiden 2011.

Om du inte har någon bikunnig person med dig kan det också vara värt pengarna (från 590 kronor och uppåt) att låta en oberoende teststation göra en kontroll. Lämpliga teststationer finns hos Bilprovningen (www.bilprovningen.se), Motormännen (www.motormannen.se) eller Bilcert (www.bilcert.se).

6. Kolla dokumentationen
Serviceboken är en värdehandling. Kontrollera att alla servicebesök är gjorda vid rätt miltal, att eventuella rostskyddskontroller är inprickade och att kamremmen, om bilen har en sådan, är bytt vid rätt milintervall. Tyvärr förekommer förfalskade serviceböcker.

Är du det minsta osäker kan du kontrollera uppgifterna med den verkstad som ska ha utfört servicen. Tänk också på att bilen bör ha varit servad på en auktoriserad verkstad – nödvändigtvis inte märkesverkstaden – om eventuell nybilsgaranti ska fortsätta att gälla.

Se också till att bilens instruktionsbok finns med, och de anvisningar som handlar om extrautrustning, typ ljudanläggningen och billarm.

7. Undersök ägaren
Vid privataffär kan det vara läge att undersöka om bilen verkligen står registrerad på den person som säljer den. Legitimation är tryggt att visa upp för båda parter. Tidigare kunde det vara svårt att fastställa om ägaren till fullo ägde bilen, men numera finns i de flesta fall ett äganderättsförbehåll om bilen är köpt på avbetalning eller om den leasas.

Det går alltså inte att skriva över en bil på en ny ägare utan att kreditgivaren godkänner det.

Ett kvitto från säljaren som visar att han eller hon betalt bilen vid en tidigare affär, eller ett samtal till förra ägaren, ger besked om bilen belastas av en skuld. Det är alltid bra att försöka få kontakt med förra ägaren för att få bakgrundsinformation.

Hos Transportstyrelsen (www.transportstyrelsen.se) finns en E-tjänst för att söka uppgifter om annat fordon. Skriv in bilens registreringsnummer och följ anvisningarna. Via fax kan Transportstyrelsen leverera namn och adresser på fordonets två senaste ägare.

Lite mer om bilens historik kan också Carfax (www.carfax.se) bidra med till en kostnad av 49 kronor. Antalet ägare, godkända besiktningar och fordonsidentifiering finns med bland uppgifterna, dock inte eventuell skadehistorik – uppgifter som försäkringsbolagen håller inne med.

8. Pruta!
I bilaffärer ingår så gott som alltid en marginal för prutning. Du kan själv lägga ett bud eller be säljaren att ange sitt lägsta pris. Du kan villkora köpet genom att vara beredd att betala säljarens begärda pris, men under förutsättning att bilen exempelvis förses med nya däck, stereo eller att den är nyservad.

En mindre skada, exempelvis stenskott på vindruta eller lack, är ett givet prutargument.

9. Avtalet
Ett avtal kan vara muntligt eller skriftligt, och det är upp till parterna att bestämma vad det ska omfatta. Bilhandeln har ett standardavtal som blir bindande först när båda parter skrivit under. Om du lägger handpenning före leverans, se till att få kvitto på detta och att ni är överens om vad som händer med pengarna om affären inte kan slutföras.

Huvudregeln är att man inte ska betala bilen förrän vid leverans, om säljaren går i konkurs kan du förlora både pengar och bil.

Vid privataffär det tryggt för båda parter att använda sig av Konsumentverkets köpekontrakt, ”köp av personbil mellan privatpersoner”, kan laddas ned hos www.konsumentverket.se.

10. Leveransen
Se till att ordna försäkringen i förväg. Från det att du tar över bilen är du ansvarig och om det händer något på hemvägen kan det bli problem. Se också till att du får kvitto, oavsett om du köper bilen privat eller hos bilhandlare. Registreringsbeviset om ägarbyte ska skrivas under av båda parter och det är säljarens uppgift att skicka in det till Transportstyrelsen.

Här följer några relevanta bilsajter för köp av begagnad bil:

www.bilgaraget.se – Sajt i Vi Bilägares regi, öppen för privata och bilhandlare.
www.blocket.se – Både privatpersoner och handlare.
www.bilweb.se – Både privatpersoner och handlare.
www.bytbil.com – Endast bilhandlare.
www.kvd.se – Auktioner av före detta tjänstebilar.
www.tradera.se – Auktioner av bilar, men mer vanligt affärer med biltillbehör.
www.allaannoser.se – Portal som söker upp ett stort antal anonnssajter.
www.autoscout24.se – Europas största bilsajt, mest bilhandlare.

Här kan du köpa Begköpguiden 2011.

Klicka här för att beställa Begköpguiden 2011.

Garantier och köplagar:

» Köper du bil av en privatperson får du inga garantier och du har också mindre chans att få ersättning om du upptäcker fel i efterhand. I princip är det bara om säljaren skriftligt i köpeavtalet garanterat något som senare visar sig vara falsk upplysning, som köparen kan kräva ersättning.

» Köper du av bilhandlare har du bättre skydd. För det första ger de nästan alltid någon form av garanti, från en månad upp till ett eller till och med två år. Vanligast är MRF-garantin på tre månader/500 mil.

» Vidare kan du också åberopa konsumentköplagen. Den gäller för alla fel som anses vara ursprungliga. Lagen skyddar konsumenten i tre år efter köpet, men det är under de första sex månaderna som förutsättningarna är bäst. Då ska säljaren bevisa att felet inte var ursprungligt. Resterande tid är bevisbördan omvänd, då ska köparen bevisa att felet fanns vid leveransen.

» Viktigt är också att köparen reklamerar felet när det upptäckts, och senast inom 14 dagar.

Här kan du få rätt:

» Att ha rätt är inte samma sak som att få rätt. Skulle säljaren inte avhjälpa felet på det sätt du anser vara befogat kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (www.arn.se) ARN:s beslut är inte bindande för säljaren, men alla handlare som är anslutna till MRF, Motorbranschens Riksförbund, har åtagit sig att följa rekommendationerna.

» Du kan också stämma säljaren i tingsrätten, det gäller även om säljaren är privatperson. Det kan dock bli dyrt och ta lång tid, och även om du vinner i sak går det inte att vara säker på att få ersättning för alla kostnader.

» I samtliga fall med reklamationer är det viktigt att spara all dokumentation, skriftväxlingar, arbetsorder, garantihandlingar, kvitton med mera.

Kommentarer

#1 • 2011-04-20 08:17
Gert Andersson (not verified)

Kanske fel att ha en bild på en Peugeot i denna artikel. Enligt er Begköpguide är inte franska bilar något toppenköp...

#2 • 2011-04-20 10:34
Simon no1

Två missar, Toyothandlarna ger 8år/15 000 mil på begangnade Toyotor, sen är det kanske viktigt att försöka ta reda på vilka svagheter respektive bil har, att många tillexempel vill ha en Audi men kanske inte har en aning om hur dyrt det är att göra ett kamremsbyte, det borde finnas en databas lättåtkomlig där man enkelt kan hitta bilars svaga punkter....

Lite komiskt att de visar en fransk bil som brukar hamna i botten av kvalitetsundersökningarna på bild....

#3 • 2011-04-20 10:47
Magnus Wassén

Eller så är det ett tecken på att de ska undersökas extra noga? ;-)

#4 • 2011-04-20 11:18
Boo Wennerberg

Begtipsen ska ses som allmänna vid köp av bil, och är således inte inriktade mot något speciellt märke. I just ett av tipsen, nr 2, framgår var man exempelvis kan söka ytterligare information.

Boo Wennerberg, Vi Bilägare

#5 • 2011-04-20 11:27
Raymond K (not verified)

Tipsen är väl i stort sett vad som är viktigt men känslan och intryck man får av till exempel av bilhall och säljare är nog så viktigt också. Har man handlat mycket av bilfirmor (vilket jag alltid gjort eftersom det känns oftast lite tryggare och man får lite garanti också på en begagnad bil) så kan man lite känna hur läget är på bilfirman man besöker. Jag har köpt många begagnade bilar och endast en gång har det varit lite smolk i bägaren men det löste sig så småningom. Jag påtalade på en hemsida för bilmärket i fråga hur bilföretaget handlat lite skumt. Efter ett tag fick jag telefonsamtal av bilföretaget som då ville göra rätt för sig om jag tog bort mina skriverier om hur illa dom skött sig. Dom ersatte all mina utlägg på bilen och ursäktade sig och jag tog bort mina kommentarer. Men trots att dom så småningom gjorde rätt för sig kommer jag aldrig att köpa en bil där igen.

#6 • 2011-04-20 11:54
Simon no1

Re Boo Wennerberg

Fast i faktarutan vis sidan om din text står klar och tydligt:

"Köper du av bilhandlare har du bättre skydd. För det första ger de nästan alltid någon form av garanti, från en månad upp till ett eller till och med två år"

Men som jag sa tidigare kan du få 8år / 15 000 mil på begagnad bil.... Så garantin är ite upp till 2 år utan upp till 8 år

#7 • 2011-04-20 12:29
Rålle G.

@Simon:

Du får inte den garantin, du betalar naturligtvis för den med ett högre begpris. Vill man göra det för eeeh... nöjet att åka Toyota är det naturligtvis en extra trygghet vilket säkert många kunder betalar mera för.

#8 • 2011-04-20 12:50
Raymond K (not verified)

Vi andra som har riktigt bra bilar och är nöjda behöver inte påtala detta hela tiden som Rålle gör.

#9 • 2011-04-20 13:52
Rålle G.

@Raymond:

Fattar tyvärr inte ett skvatt av det du skriver. Utveckla gärna så jag får en chans att ge att ge ett vettigt svar.

#a • 2011-04-20 14:35
Simon no1

Re Rålle, så enkelt är det inte riktigt, alla bilhandlare lägger givetvis på för garantin, det fina med denna är att den är tecknad via ett försäkringsbolag så kostnaden är marginelll jämfört med om handlaren själv skulle ta risken.....

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.