Bild
Nästa artikel
Utanför Skellefteå bereds över 100 hektar mark till det som ska bli ”Northvolt Ett”. Fler fabriker verkar vara på gång…
Utanför Skellefteå bereds över 100 hektar mark till det som ska bli ”Northvolt Ett”. Fler fabriker verkar vara på gång…

Kampen om elektronerna

Reportage

Elektrifiering är en utmaning för hela det traditionella industrisamhället. Tiotusentals jobb står på spel när Europa hamnat på efterkälken med batteriproduktion. Men svenska Northvolt visar vägen framåt.

Biltillverkarna har tidigare sett batteriproducenterna som vilka underleverantörer som helst. Så länge laddbilarna var en nischprodukt var detta inget problem. Snabbt har bilindustrin tvingats byta fot och nu pågår kampen att säkra upp den egna batteritillgången.  

Den tyska busstillverkaren MAN har fått stoppa lanseringen av en eldriven buss då man saknar tillräcklig batteritillgång. Av samma anledning går produktionen av Audis elsuv e-tron på halvfart, Volvos laddhybrider dras med försenade lanseringar och väntetiden på en Hyundai Kona Electric är rekordlång. 

–Vi har helt missbedömt efterfrågan på våra laddbilar, sa Håkan Samuelsson, vd på Volvo Cars, självkritiskt på en pressträff i slutet på mars. Vi hade kunnat sälja fler laddhybrider men vi saknar batterier, elmotorer och andra nyckelkomponenter. 

Biltillverkarna befinner sig i en svår förhandlingssits. Medan de gapar efter fler batterier som hungriga fågelungar möts de av höjda priser från batteritillverkarna. 

“Dags för en europeisk väckarklocka”.

Det är säljarens marknad med stor obalans mellan utbud och efterfrågan. Och det råder stor obalans mellan Europa och Asien. En övervägande majoritet av batteriproduktionen kommer från asiatiska firmor som LG Chem, Panasonic, SK Innovation och CATL. Asien står för omkring 80 procent – varav Kina 70 procent – av all batteriproduktion i dag.  

–Det är inte bra för europeisk industri att vara 100 procent beroende av icke-européer, anförde Frankrikes president Emmanuel Macron i ett tal till sitt parlament och förkunnade att det är dags för ”en europeisk väckarklocka”.  

Tysklands förbundskansler Angela Merkel har satt inhemsk batteriproduktion högt upp på landets prioritetslista. 

–Det är extremt viktigt att vi utvecklar vår egen battericellsproduktion för att säkra vår position inom bilindustrin under skiftet till elektrisk mobilitet, sa förbundskanslern vid en europeisk industrikonferens i höstas.  

Under våren har Tyskland och Frankrike gjort gemensam sak och tillsammans initierat en rejäl kraftansträngning för att säkra upp europeisk batteriproduktion i sina länder.  

För att komma ikapp det asiatiska försprånget har Merkel lanserat ett investeringspaket motsvarande drygt tio miljarder kronor till forskning och produktion i landet. Frankrike avsätter drygt sju miljarder till fransk batteritillverkning.

VW:s styrelseordförande, Herbert Diess har utlovat 70 nya elbilsmodeller till 2028 och totalt ska VW bygga 22 miljoner elbilar de kommande tio åren.
VW:s styrelseordförande, Herbert Diess har utlovat 70 nya elbilsmodeller till 2028 och totalt ska VW bygga 22 miljoner elbilar de kommande tio åren.

Någon svensk replik på satsningarna i Tyskland och Frankrike är inte att vänta. 

–Vi har en batteriproduktion som håller på att byggas upp genom Northvolt. Så i den meningen ligger vi redan före Frankrike och Tyskland, säger Anders Ygeman, energiminister i det nystartade infrastruktur-departementet till Vi Bilägare. 

–I dagsläget är det inte aktuellt med någon större satsning utöver Northvolt från regeringens sida. 

Ygeman hänvisar till att Northvolt drar till sig mycket EU-stöd för att bygga upp en europeisk batteriproduktion. Nyligen gick Europeiska investeringsbanken in med ett lån på en halv miljard kronor till företagets produktionsstart. 

Sveriges energiminster Anders Ygeman anser att vi ligger före Frankrike och Tyskland i utvecklingen tack vare Northvolt.
Sveriges energiminster Anders Ygeman anser att vi ligger före Frankrike och Tyskland i utvecklingen tack vare Northvolt.

Den förre Teslachefen, Peter Carlsson, som grundade och leder Northvolt, var tidigt ute med att inkludera hela värdekedjan utan mellanled med forskning, utveckling, produktion och egen anrikning av råmaterialet. En grundidé som humankapitalstarka Europa omfamnat som den bästa vägen framåt för att kunna utmana det asiatiska produktionsförprånget.  

Northvolt var en drivande part när EU-kommissionen 2017 initierade en batteri-allians för att samla aktörer till att stimulera en europeisk batteriproduktion. Northvolt har setts som ett paradexempel vars koncept många försöker att efterlikna. 

Det har gett Peter Carlsson ett bra förhandlingsläge. Både Scania och BMW var snabba med att investera i Northvolt. Därtill har företaget precis fått en ärofylld ledarroll i ett nystartat nätverk i Europa. Det är Volkswagen som tillsammans med Northvolt har tagit initiativ till European Battery Union som ska samla företag och institut i sju länder till gemensamma forskningsprojekt inom cellproduktion.   

 
Under våren öppnar Northvolt sin egna testfabrik i Västerås som blir företagets centrum för forskning och utveckling samt förproduktion. Starten av den storskaliga batteriproduktionen är planerad till slutet av 2020. I Skellefteå pågår markarbetet, som täcker över 100 hektar, för fullt. 

–Baserat på det dramatiskt växande behovet av battericeller från den europeiska industrin ser vi utan tvekan möjligheter att expandera. Därför har vi döpt Skellefteåfabriken till Northvolt Ett, förklarar företagets kommunikationschef Jesper Wigardt. 

Northvolt har också vänt sig till Tyskland och ansökt om att ta del av Merkels miljardsatsning. 

–Vi ser att Tyskland kommer att bli en viktig marknad för oss, då en stor del av våra volymer kommer att gå till tyska kunder. Därför är det logiskt att titta närmare på hur en etablering av en ny anläggning i Tyskland skulle kunna se ut. 

Enligt Jesper Wigardt är det svårt att bedöma exakt hur stort batteribehovet från Europas bilindustri kommer att bli. 

–Den siffran stiger varje dag i takt med att biltillverkarna uppdaterar sina elektrifieringsplaner. Bara Volkswagen säger att de behöver 150 GWh år 2025, att jämföra med vår Skellefteåfabrik som fullt utbyggd ska ge 32 GWh. 

"En elbil eller 39 hybrider?"

Med ett stort glapp mellan batteriutbud och efterfrågan är inte alla övertygade om att elbilar är den bästa vägen framåt. Toyota har länge varit en försiktig general på elbilsmarknaden. På årets Genève-salong förtydligade Gerald Killmann, Toyotas vice president i Europa, märkets strategi.  
– Om man har battericeller till 40 kWh, ska man bygga en elbil eller 39 hybrider?  

Enligt Killmann ger deras satsning på hybridbilar cirka 30 procent bättre miljönytta än vad elbilar hade gjort. Dessutom ger det lägre priset möjlighet att erbjuda miljövänligare produkter för fler, mindre köpstarka konsumenter. 

Laddbilar är inte för alla. Utöver högre prislapp ställer de högre krav på stora satsningar i både produktion och infrastruktur. En stor del av bilbranschens elektrifiering kommer därför att ske utan sladd, med vanliga hybrider och mildhybrider med 48V-system som sänker förbrukningen.   

Nya Corolla kommer med tre olika karosstyper, men ingen laddversion. Toyota anser att miljönyttan med många snåla hybrider blir större än några få elbilar.
Nya Corolla kommer med tre olika karosstyper, men ingen laddversion. Toyota anser att miljönyttan med många snåla hybrider blir större än några få elbilar.

I sommar släpper Volvo ut sina första mildhybrider på marknaden i XC60- och XC90-modellerna och fler kommer. Inom något år kommer alla Volvos bilar ha någon form av elektrifiering, majoriteten med mildhybrid-teknik. 

Konsultfirman Boston Consulting Group spår att hybrider och mildhybrider kommer att utgöra nära en tredjedel av den globala bilförsäljningen 2030. 

Men även mildhybrider kräver sin beskärda del av battericeller. Och det är inte bara bilbranschen som är på jakt på eftertraktade litiumjonbatterier. Vid uppstarten av Northvolt spådde Peter Carlsson i en intervju i Vi Bilägare att bara en tredjedel av Northvolts produktion skulle gå till bilbranschen.  

Kampen om battericellerna har bara börjat.  

Kampen om elektronerna
Taggar: Reportage

Biltillverkarna har tidigare sett batteriproducenterna som vilka underleverantörer som helst. Så länge laddbilarna var en nischprodukt var detta inget problem. Snabbt har bilindustrin tvingats byta fot och nu pågår kampen att säkra upp den egna batteritillgången.  

Den tyska busstillverkaren MAN har fått stoppa lanseringen av en eldriven buss då man saknar tillräcklig batteritillgång. Av

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.