Bild
Nästa artikel
Hos Agroetanol i Norrköping tillverkas E85 med 80 procent lägre koldioxidutsläpp än bensin. För att få så fina siffror krävs att fabriken drivs av överbliven fjärrvärme från värmeverket intill och att biprodukterna tas till vara. EUs minimikrav för biodrivmedel är 50 procent lägre koldioxidutsläpp.
Hos Agroetanol i Norrköping tillverkas E85 med 80 procent lägre koldioxidutsläpp än bensin. För att få så fina siffror krävs att fabriken drivs av överbliven fjärrvärme från värmeverket intill och att biprodukterna tas till vara. EUs minimikrav för biodrivmedel är 50 procent lägre koldioxidutsläpp.

Här tillverkas svensk superetanol: "Köra miljöbil ska inte vara en klassfråga"

Reportage

Alla pratar om elbilar – men faktum är att det finns en svensk lösning som sänker utsläppen rejält jämfört med att köra på bensin. I Norrköping tillverkas etanol som kapar koldioxidutsläppet med 80 procent.

Vad hände med biodrivmedlet E85 frågar sig många. Bränslet har långsamt och nästintill obemärkt smugit sig ut genom bakdörren. En efter en har också biltillverkarnas etanolmodeller försvunnit från marknaden.

Volvo kastade in handduken redan 2014 och våren 2018 meddelade Volkswagen att Golf Multifuel utgår ur sortimentet. Därmed försvann den sista etanolbilen som såldes i Sverige.

Sedan förra året (se sidan 24–25) är Ford tillbaka med en E85-modell. Biltillverkaren tror på en renässans och lanserar en etanolversion av mellanstora suven Kuga.

Med politiskt stöd gjorde E85 succé i början av millenniet – toppåret 2008 såldes 57 886 etanolbilar vilket var 22 procent av totalmarknaden samma år. Anledningarna till att satsningen på E85 gick förlorad är många men grundorsaken var enkel.

I brist på långsiktiga skatteregler för biodrivmedlet blev det till slut dyrare att tanka E85 än bensin, en omöjlig ekvation som snabbt fick landets bilägare att överge det blåa handtaget på macken. 

»Svenska jordbrukare måste hitta avsättning för sina produkter och då är etanoltillverkning en utmärkt lösning.«

Ett annat bakslag för E85 kom vintern 2009 då många bilägare fick problem efter att ha tankat nedsmutsat bränsle och E85 med hög inblandning av sulfat. Bilimportörerna menade att det var bränslebolagens fel, medan bränslebolagen hävdade att de levererat en korrekt produkt. 

Fortfarande hänger ett mörkt moln över etanolens framtid då dagens etanolpris baseras på en tillfällig skatte-reducering. För höginblandade produkter har Sverige ett undantag från EU som gäller till årsskiftet.

EU vill ta bort all skattereduktion för biodrivmedel för att undvika konkurrens mellan biodrivmedel och spannmålsbaserade livsmedel. En konkurrens som inte existerar, vare sig i Europa eller i Sverige, enligt Martin Engström, affärschef på Lantmännen Agroetanol i Norrköping.

– Dagens effektiva jordbruk har lett till att de globala lagren av vete är de största någonsin. Samtidigt som produktionen av biodrivmedel aldrig har varit större, säger han. 

Agroetanol i Norrköping tillverkar sedan 2008 svensk E85 med 80 procent lägre CO2-utsläpp än bensin och diesel. Energimyndigheten och EU:s hållbarhetsregler kräver i dag att biodrivmedel ska ha minst 50 procent lägre CO2-utsläpp. 

Martin Engström, affärschef Lantmännen Agroetanol.
Martin Engström, affärschef Lantmännen Agroetanol.

Hur är det då möjligt för Agroetanol att ligga så högt som 80 procent? Innan vi ber Martin Engström om svaret bör vi ha lite statistik med oss på vägen.

I  dag rullar det drygt 2,6 miljoner bensinbilar i landet som skulle kunna etanolkonverteras. Fortfarande finns 212 000 etanolbilar inregistrerade samtidigt som antalet helelektriska elbilar nu ligger strax över 16 000 fordon. 

Innan EU:s skatteregler fick etanolen på fall förättade tidigare statsministern Göran Persson invigningen av Agroetanols nya etanollinje. Året var 2009 och sedan dess har hundratals svenska gårdar fått lägga ner på grund av dålig lönsamhet. 

– Sveriges växande överskott av spannmål leder till en stor svensk spannmålsexport vilket sänker lönsamheten på gårdarna och på sikt tvingar dem att lägga ner, konstaterar Martin Engström.

ED95 för dieselmotorer

Etanol går även att använda i modifierade dieselmotorer. ED95 är ett etanolbaserat drivmedel för dieselmotorer som minskar CO2-utsläppen med 90 procent. Förutom 95 procent etanol består det av fem procent tändförbättrare, smörjmedel och korrosionsskydd. Fördelen med ED95 är att etanolens potential kan utnyttjas bättre än i en bensinmotor – med upp till 40 procent verkningsgrad. 

Statistik från jordbruksverket visar att Sverige använde 50 procent mer jordbruksmark för 100 år sedan. 

– Vi lägger ner jordbruksmark varje år och bara i dag ligger 500 000 hektar svensk mark i träda där EU ger odlarna pengar för att inte bruka jorden. Vår etanolfabrik använder 100 000 hektar så bara med dagens marköverskott kan vi teoretiskt bygga fem fabriker till i Sverige för att producera etanol, förklarar Martin Engström.  

För att inte Europas spannmålspriser ska sjunka ännu mer ligger minst fem procent av Europas åkrar i träda. Ett faktum som gör att etanol inte ställs inför samma problem som tidigare när biodrivmedel ställdes mot mat.

Martin Engström tycker hela diskussionen kring ”food vs. fuel” är märklig. 

– Tittar vi framåt mot 2035 kommer cirka 900 000 hektar ligga i träda i Sverige. Ett resultat av att jordbruken blir effektivare, varje år får vi ut mer spannmål per hektar mark och vi importerar mer och mer färdig mat. Snarare är överproduktionen ett problem för svenska jordbrukare som måste hitta avsättning för sina produkter och då är etanoltillverkning en utmärkt lösning, säger han.

»E85 är den lägst hängande frukten att plocka.«

Merparten av den etanol som tillverkas hos Agroetanol går i dag på export, ofta till Tyskland för låginblandning i bensin (E5 och E10). Den E85 som färdigblandas i Norrköping säljs på gårdsplanen utanför fabriken, en mikromarknad för lokala etanolentusiaster.

Beroende på var i fabriken etanolen tillverkas och hur grödan (vete, råg, rågvete och korn) har framställts erbjuds E85 med tre olika klimatprestanda, 60, 70 och 80 procent lägre CO2-utsläpp. 

Nu börjar vi närma oss svaret på hur Agroetanol kan ligga så mycket högre än EU:s minimikrav på 50 procent. Ångvärme köps in från ett närliggande värmeverk och övrig elmix är grön. Bioraffinaderiet tar även hand om de biprodukter som bildas vid etanoltillverkning; kolsyra och protein. 

– På så sätt kan vår etanol minska utsläppen med över 95 procent jämfört med fossil bensin. Skräckexemplen som syntes i media baseras på en fabrik som eldas med kol vilket bara gav 16 procent lägre CO2-utsläpp, förklarar Martin Engström som ser etanolen som en självklarhet för att klara Sveriges mål att minska utsläppen från transportsektorn med 70 procent till 2030.

– Vi kommer att behöva öka andelen biodrivmedel väldigt mycket och behöver inte konkurrera med elbilar eller andra biodrivmedel – alla behövs, säger han.  

Agroetanols bioraffinaderi intill Bråviken utanför Norrköping är norra Europas största. Etanolfabriken använder 650 000 ton spannmål varje år vilket är tio procent av den svenska veteskörden. Foto: Agroetanol.
Agroetanols bioraffinaderi intill Bråviken utanför Norrköping är norra Europas största. Etanolfabriken använder 650 000 ton spannmål varje år vilket är tio procent av den svenska veteskörden. Foto: Agroetanol.

När E85 var som störst låg totalförbrukningen på drygt 230 000 kubikmeter vilket är vad Norrköpingsfabriken producerar just nu. Med dagens överproduktion av spannmål kan Sverige bygga minst fyra etanolfabriker till utan att äventyra matproduktionen. Det skulle räcka till att driva en miljon fordon. 

– E85 är den lägst hängande frukten att plocka, det finns redan 1 800 tankställen i landet, klimatbesparingen är över 80 procent och kostnaden för fordonet är lågt vilket gör att alla har råd med en etanolbil. Att köra miljöbil ska inte behöva vara en klassfråga, säger Martin Engström som hoppas på ett signalvärde från politiskt håll. 

– Sveriges bilister behöver förstå att E85 är ett kvalificerat biodrivmedel, i dag får E85-bilar inga ekonomiska fördelar. Köper man en etanolbil som har 80 procent lägre CO2-utsläpp är väl en miljöbonus befogad. 

Ingen vet i dag om Sverige kommer att lyckas övertyga EU om ett fortsatt undantag för skattelättnader på E85. Misslyckas politikerna även denna gång lär förtroendet för etanolen vara förbrukat för gott.

Taggar: Reportage

Vad hände med biodrivmedlet E85 frågar sig många. Bränslet har långsamt och nästintill obemärkt smugit sig ut genom bakdörren. En efter en har också biltillverkarnas etanolmodeller försvunnit från marknaden.

Volvo kastade in handduken redan 2014 och våren 2018 meddelade Volkswagen att Golf Multifuel utgår ur sortimentet. Därmed försvann den sista etanolbilen som såldes i Sverige.

Sedan förra året (se sidan 24–25) är Ford tillbaka med en E85-modell. Biltillverkaren tror på en renässans och lanserar en etanolversion av mellanstora suven Kuga.

Med politiskt stöd gjorde E85 succé i början av millenniet – toppåret 2008 så

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-02-12 17:47

De flesta bensinbilägare kan inte köra på etanol, det blir motorproblem. Dessutom lönar det sig inte att köra på etanol, som innehåller 30 procent mindre energi än bensin. Om etanol kosta 7 - 8 kronor litern som i Frankrike skulle de löna sig.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.